Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Zilveren regeringsjubileum van Koningin Juliana

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Zilveren regeringsjubileum van Koningin Juliana

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

Bij het zilveren regeringsjubileum van onze geëerbiedigde Koningin willen we voor alles vaststellen dat het Oranjehuis zozeer met ons volk verbonden en met ons volksbestaan verweven is, dat we die twee niet los van elkaar kunnen denken. Daarnaast willen we stellen dat die band ontstaan is in de worstelstrijd van ons volk tegen de dictatoriale macht van de roomse koning Philips II om de Heere te mogen dienen overeenkomstig Zijn Woord. Wanneer we vergeten dat ons vorstenhuis en ons volk elkaar gevonden hebben bij Gods Woord en bij de gereformeerde belijdenis, waarvoor zovelen, ook Prins Willem I, de vader des vaderlands, hun goed en bloed hebben gegeven, dan zullen we zonder Gods zegen verder moeten trekken. En waar zullen we dan terechtkomen? En er zijn zulke ontbindende krachten onder ons volk werkzaam, die ook aan ons vorstenhuis niet voorbijgaan, dat we wel mogen vragen of de Heere ons allen wil terugbrengen en wil bewaren bij Zijn Woord.

Onze vorstin ontleent haar hoge ambt niet aan de wil van het volk en niet aan eigen kracht en kunnen, maar aan de Heere God, Die ook de koningen bekleedt met het ambt. Dat wordt ook door onze koningin beleden, geregeld weer als ze een wet uitvaardigt of een koninklijk besluit het licht doet zien: Wij Juliana, koningin der Nederlanden bij de gratie Gods...

Het is groot dat de Heere onze vorstin vijfentwintig jaar in dit hoge ambt heeft gelaten en haar genade, kracht en wijsheid heeft gegeven-om over ons volk te regeren. Ontroerend waren de woorden die zij sprak bij haar ambtsaanvaarding. Ze vond het een zware en een moeilijke taak. En niemand van ons zal kunnen weten hoe zwaar en moeilijk het is de kroon te dragen en te regeren bij de gratie Gods. Maar aan de andere kant sprak zij die woorden die in onze harten zijn blijven hangen en die ons diep hebben geraakt toen we onze koningin die woorden hoorden zeggen: Wie ben ik dat ik dit doen mag? In deze gezindheid heeft koningin Juliana ook geregeerd en zo heeft ze zich ook tenvolle aan ons volk gegeven.

Daarom willen we onze vorstin ook van harte gelukwensen met haar zilveren regeringsjubileum. De Heere geve haar ook in de toekomst genade en wijsheid om dit hoge ambt te vervullen. En daarbij spreken we de wens uit dat de band tussen Nederland en Oranje bewaard mag blijven. Zoals we hierboven reeds schreven bracht de worsteling om de Heere te mogen dienen naar Zijn Woord ons vorstenhuis en ons volk bij elkaar. Wanneer deze band verbroken zou worden, zou dat ook een breuk zijn met het geloof der vaderen.

Wanneer we de huidige ontwikkeling van ons volksbestaan zien, dan zijn we diep verontrust over de gang van zaken en dan vragen we ons af waar het met ons volk heen moet? En dan kunnen we alleen maar bidden of de Heere onze koningin meer en meer mag maken tot een „moeder des vaderlands" die leeft uit het Woord Gods en haar volk ook oproept om uit dat Woord de lijnen te trekken voor het leven van ons gehele volk.

Immers als vanzelf gaan onze gedachten uit naar de stammoeder van ons vorstenhuis, Juliana van Stolberg, naar wie onze vorstin ook genoemd is. Zij heeft door Gods genade een sterk geloof ontvangen en een hart vol liefde voor de Heere en Zijn dienst. Zij heeft ook de boodschap van het evangelie leren aanvaarden toen Maarten Luther die boodschap voor het Duitse volk en voor de andere volkeren heeft vertolkt. En later, toen ze meer onderwezen was in het Woord Gods, heeft ze gekozen voor de gereformeerde belijdenis. Ze heeft haar kinderen bij het Woord opgevoed. En zij heeft grote offers gebracht voor de vrijheid van ons volk. Juliana van Stolberg moge steeds meer het lichtend voorbeeld worden voor haar nazaat onze koningin Juliana.

In deze tegenwoordige tijd wordt nogal eens getracht om de band Nederland en Oranje losser te maken. Van dergelijke kant wordt nogal eens gezegd dat we eigenlijk een republiek moeten hebben met een gekozen president. Maar daartegenover zouden we willen stellen dat God zelf Nederland en Oranje heeft samengebracht en dat een volk haar geschiedenis nooit kan verloochenen zonder grote geestelijke schade. We zeggen niet dat de regeringsvorm van Nederland, zoals wij die hier kennen, de enig juiste is, naar de regel van de Schrift gemeten. We zeggen wel dat de Heere ons volk op deze weg geleid heeft. En we kunnen daar alleen maar dankbaar voor zijn dat ons 'n verkiezingsstrijd bespaard wordt tussen mannen die menen president van een republiek te moeten worden. We hebben in onze koningin een gegeven Hoofd en we zijn daar alleen maar blij en dankbaar voor.

Maar wanneer vorstenhuis en volk de band met God zouden loslaten, dan gaan de ontbindende krachten het winnen. Laten we toch niet vergeten dat we alleen dan zegen hebben te wachten wanneer we Christus erkennen als onze hoogste Koning en dat de erkenning dat onze vorstin bij de gratie Gods regeert niet een loze uitdrukking is, maar een wezenlijke inhoud heeft.

Er is grote dankbaarheid in ons hart dat de Heere Koningin Juliana vijfentwintig jaar aan het hoofd van ons volk heeft gesteld, zodat ze ons mocht regeren. Wanneer we op de ontwikkelingen zien in staat en maatschappij in die vijfentwintig jaren zijn we met grote bezorgdheid vervuld. En dan kan er bij ons alleen de bede overblijven dat God ons vorstenhuis en volk genadig wil zijn en vast mag houden, opdat we wandelen zullen in de weg van Zijn Woord.

De Heere zegene onze Koningin en haar huis.

De Heere spare en beware onze vorstin voor ons volk.

Hij leide Koningin Juliana door Zijn Heilige Geest.

Dat alles zal ons volk ten zegen zijn! Mijn Schilt ende betrouwen Syt ghy, o Godt mijn Heer.

Dit artikel werd u aangeboden door: https://www.hertog.nl

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 8 september 1973

Gereformeerd Weekblad | 12 Pagina's

Zilveren regeringsjubileum van Koningin Juliana

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 8 september 1973

Gereformeerd Weekblad | 12 Pagina's