Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De tijdgeest

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De tijdgeest

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

Eén van onze lezers heeft gevraagd om eens iets te schrijven over de tijdgeest omdat naar zijn mening „de geest van onze tijd" een geweldige invloed heeft op het denken en handelen van de mensen, waarbij ook de christenen onwillekeurig beinvloed worden en meegevoerd zouden kunnen worden door die geest van de tijd. Nu is het niet zo eenvoudig om in een artikeltje een doorlichting te geven van de tijdgeest, die ontegenzeggelijk een grote invloed uitoefent op de mensheid. We kunnen de invloed van die tijdgeest echter wel overal opmerken, en dat christenen tegen die geest moeten strijden zal wel niemand ons willen betwisten. Wij moeten immers „geheel anders" zijn en we moeten geheel anders leven dan degenen die de wereld en haar begeerlijkheden liefhebben. Daarom moeten we de geestelijke wapenrusting aantrekken: Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. Want we hebben de strijd niet tegen vlees en bloed, maar tegen de overheden, tegen de machten, tegen de geweldhebbers der wereld, der duisternis dezer eeuw, tegen de geestelijke boosheden in de lucht" (Efeze 6 : 11-12).

Alleen in die wapenrusting Gods kunnen we de machten weerstaan en staande blijven ook tegen de tijdgeest. En we zullen allemaal persoonlijk tegen deze machten de strijd moeten voeren. Het is een strijd op leven en dood, niet voornamelijk tegen vlees en bloed, tegen mensen die tenslotte zwakke stoffelijke wezens zijn, maar ten diepste tegen andere machten, die hier met verschillende namen genoemd worden om hun kracht en invloed duidelijk naar voren te brengen. Zij overheersen de gehele wereld die in het boze ligt. Het zijn machten der duisternis, want ze zijn verstoken van het licht van Gods kennis en heerlijkheid en vrede. Die machten zijn „geestelijke boosheden in de lucht". Ze zijn dan ook zo ongrijpbaar en we moeten voortdurend op onze hoede zijn en in onze

gehele wapenrusting op wacht staan, opdat we niet onverhoeds overvallen worden wanneer we niet blijven waken en bidden en strijden, kunnen we zo gemakkelijk meegesleurd worden op de weg van het verderf.

Waardoor wordt die tijdgeest in onze dagen nu gekenmerkt? Want ze komt immers telkens in een andere gedaante op ons aan. We zouden nu op drie dingen willen noemen waardoor die „geestelijke machten" dubbel gevaarlijk zijn voor het kerkelijk en geestelijk leven.

We zouden eerst op willen merken dat die tijdgeest een geweldige invloed heeft gekregen in de kerk van onze tijd. Veel predikanten hebben zich door die tijdgeest laten meeslepen. Ze hebben hun wapenrusting weggeworpen en staan nu hulpeloos en inderdaad ook radeloos in de strijd. Ze hebben de vermaning van de apostel Paulus — staat dan, uw lenden omgord hebbende met de waarheid — in de wind geslagen. Ze hebben de waarheid van Gods Woord losgelaten. De tijd is veel belangrijker voor hen dan de Bijbel. De vragen en behoeften van de tijd moeten de toon aangeven in het kerkelijk leven, veel meer dan de Bijbel. Wanneer een gedeelte van de Schrift niet past bij hetgeen men in onze tijd algemeen aanvaard heeft dan moet dat maar „tijdgebonden" verklaard worden. Zo is het immers gegaan met de duidelijke uitspraken van de Schrift ten aanzien van de positie van de vrouw in het midden der gemeente. Wanneer de dienaren van de kerk hun geestelijke wapenrusting uittrekken dan staat men weerloos in een wereld die beïnvloed wordt door die geweldige geestelijke machten der duisternis. Zo worden velen meegesleurd door de tijdgeest omdat hun herders hen op de verkeerde weg hadden geleid. En de gevolgen komen duidelijk openbaar in onze dagen. Velen willen naar de boodschap van de kerk niet meer luisteren omdat ze weerloos achtergelaten zijn in de geestelijke strijd. Velen gaan helemaal voor de dienst des Heeren verloren, anderen trekken zich terug in kleine groepen, die elkaar nog vasthouden.

Wanneer men eenmaal op deze weg is gegaan, staat men in een stroomversnelling. De boodschap van de Bijbel, de kernboodschap van zonde en genade, van de rijke Christus voor de arme zondaar, raakt meer en meer op de achtergrond, de fundamenten van de kerk , zoals die in de reformatietijd weer opnieuw beleden zijn, worden verlaten en wanneer men de woorden van die zaken nog behoudt krijgen ze toch een geheel andere betekenis. De verticale lijn van de verhouding God—mens wordt geheel losgelaten en de horizontale lijn van mens tot mens krijgt de klemtoon en wordt het allervoornaamste. De Bijbel en haar boodschap wordt aangepast aan de geest van de tijd, in haar verklaring en toepassing. De beleving van de tegenwoordige tijd bepaalt de uitleg van de Heilige Schrift. Het is niet meer de boodschap van de Heere God, de boodschap der verzoening, de boodschap van het Lam Gods dat de zonde der wereld wegneemt, maar het is een boodschap geworden voor de wereld van hier en nu om een soort paradijs te scheppen op deze aarde, een paradijs als werkstuk van de mensen. We zullen echter verstaan dat we hier met een pseudo-boodschap te doen hebben, een boodschap waarin de geest van de antichrist duidelijk naar voren komt.

De geest van onze tijd probeert de band met het verleden radicaal door te snijden. Ze staat dan ook zeer kritisch tegenover het verleden en ze staat revolutionair in het heden. We hebben dan ook al een „theologie van de revolutie". Door verandering van de structuren van deze wereld, door de invoering van een humanistisch getint marxisme, werkt men mee aan een paradijs op aarde. De kerk moet volgens velen voorop gaan.

Tegenover deze. tijdgeest zullen we de Heilige Schrift moeten stellen als het Woord der waarheid, als de openbaring van Hem, Die de weg en de waarheid en het leven is. We moeten niet leven uit een conservatieve levenshouding als zodanig, maar we moeten schuilen achter het Woord Gods en vandaaruit de strijd voeren tegen de geest van onze tijd. Dan zijn we inderdaad „geheel anders". Dan leven we als vreemdelingen op deze aarde, maar als vreemdelingen die toch een vaderland hebben, waarnaar ons verlangen uitgaat. Dan zijn we wel in deze wereld, maar niet van deze wereld. Maar we zullen de gehele wapenrusting Gods moeten dragen om staande te kunnen blijven in die strijd en worsteling tegen de tijdgeest. En onze bede mag wel bij voortduur zijn: Heere. maak ons Uwe wegen, door Uw Woord en Geest bekend.

Dit artikel werd u aangeboden door: https://www.hertog.nl

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 2 februari 1974

Gereformeerd Weekblad | 12 Pagina's

De tijdgeest

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 2 februari 1974

Gereformeerd Weekblad | 12 Pagina's