Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Kruisdragen achter de Heere Jezus *)

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Kruisdragen achter de Heere Jezus *)

9 minuten leestijd Arcering uitzetten

Hoe anders kan het in het leven gaan dan we ons hebben voorgesteld. Dat heeft ook een zekere Simon van Cyrene ondervonden. Hij heeft een verre reis gemaakt, van Cyrene in Lybië naar Jeruzalem, om daar het Paasfeest te vieren. In de morgen van die Goede Vrijdag heeft hij al vroeg een wandeling gemaakt buiten de stad om Jeruzalem daar te zien liggen op de berg Sion. En hij weet niets van hetgeen zich in Jeruzalem heeft afgespeeld. Hoe daar de Heere Jezus ter dood veroordeeld is, zodat Hij moet sterven aan het kruis. Hij weet waarschijnlijk niets van de Heiland Die nu als de lijdende knecht des Heeren in de plaats van Zijn volk gaat lijden en sterven. Hij kent Hem nog niet als de Messias, als de Borg en Middelaar, Die nu als het Lam ter slachting wordt geleid, als het Lam Gods Wiens bloed reinigt van alle zonde. Maar wonderlijk zijn de wegen des Heeren. Want wanneer Simon naar de stad terugkeert, komt Hij daar de Heere Jezus tegen in die droeve stoet die naar Golgotha trekt. Daar moet Hij immers gekruisigd worden. Maar er dreigt iets mis te gaan. De Heiland wankelt onder het zware kruis. Hij dreigt onderweg te bezwijken. Maar dat mag niet. En daarom ziet de hoofdman van de soldaten naar iemand uit die Hem helpen kan het zware kruis te dragen. Niemand wist hoe zwaar het was. Want het was niet alleen dat hout dat op Zijn schouders lag. Maar het was de zonde en de schuld en de vloek van Zijn volk die Hij torsen moest. Het was de toorn Gods over onze zonde. Maar Hij droeg het gewillig om Zijn volk te kunnen verlossen van de straf en de vloek en de eeuwige dood. Laten we toch zien op de gewilligheid van die Zaligmaker om ons te redden en te verlossen! Maar wie wil de Heere Jezus helpen in het dragen van het kruis? De hoofdman heeft al eens rondgekeken. Dat kan hij van zijn soldaten niet vragen, dat is ver beneden hun waardigheid. En één van de Joden durft hij het ook niet te vragen. Dat zal geen Jood doen. Door het dragen van het kruis van de ter dood veroordeelde Jezus zou men immers „onrein" zijn en het Paasfeest niet kunnen vieren. Maar daar ziet hij die vreemdeling aankomen, die Simon van Cyrene. Deze man kunnen ze gebruiken. Hij komt toch niet uit Jeruzalem of Palestina. Daarom dwingen ze hem het kruis van de Heere Jezus over te nemen en achter Hem aan te dragen. Ze dwingen hem, want hij heeft zich verzet, hij heeft zijn lot beklaagd en gemord, hij is verschrikkelijk boos geweest op iedereen, ook op de Heere Jezus. En dat alles moet de smart van Christus nog vermeerderd hebben.

Ondertussen zullen de meelopers met de stoet Simon wel ingelicht hebben over de Heere Jezus, wie Hij was en wat Hij gedaan heeft. Maar als een onwillige gaat hij achter Hem aan. En vinden we hier ons eigen beeld niet terug? Want wie wil er nu kruisdrager zijn? En dan nog wel kruisdrager achter de Heere Jezus aan?

*) Uitgesproken voor de E.O. op 16 maart j.1.

Toen Petrus de Heiland hoorde zeggen dat Hij moest lijden en sterven, antwoordde deze discipel, die Hem zoeven beleden had als de Christus, als de Zoon van God: Dat verhoede de Heere God, dat zal U geenszins geschieden. Petrus wil best discipel van de Heere Jezus zijn, hij wil Hem zelfs erkennen en belijden als de Zoon van de levende God, hij wil de hele wereld voor de Heere Jezus winnen als apostel, maar hij wil geen navolger zijn van een gekruiste Christus, dat kruis, dat teken van vloek en oordeel, wil hij niet dragen. Want dat is immers kruisdrager-zijn: zichzelf veroordelen voor God en de mensen, belijden dat men geen gerechtigheid van zichzelf heeft om voor God te kunnen bestaan, uitspreken dat men een verloren zondaar is en het kruis en de vloek verdiend heeft. Kruisdrager-zijn wil zeggen dat men alles van zichzelf verliest om als een arme zondaar tot God te komen en van Hem genade te begeren. Dat leert de Heilige Geest ons als we op Zijn school komen. Dat leert ook Simon van Cyrene. Hij wordt gedwongen om het kruis achter de Heere Jezus aan te dragen. En toch wordt hij er in deze weg door de Heilige Geest voor ingewonnen. En later moeten ook wij zo menigmaal zeggen: Ik ben een discipel van de Heere Jezus geworden tegen wil en dank, ik ben overwonnen. Zalig allen die dit leren belijden.

Later heeft Simon pas goed verstaan wat een blijdschap en vreugde het geeft zo dicht bij de Heere Jezus te zijn, dat we Zijn kruis mee mogen dragen. Het kruis dat Simon droeg heeft eerst op de schouders van de Heere Jezus gedrukt. En zo gaat hij achter Hem aan, de stad Jeruzalem uit op Golgotha aan. Hij laat het aardse Jeruzalem wel achter zich, maar hij is in de voetstappen van de Heere Jezus op weg naar het hemels Jeruzalem. We hebben hier geen blijvende stad maar we zoeken de toekomende. En voor die toekomende stad heeft de Heere Jezus de grondslag gelegd in het bloed des kruises. Want daarop wordt die stad gebouwd, die tot in eeuwigheid zal bestaan.

Simon heeft onderweg veel geleerd. Hij mort en klaagt en jammert, want wat komt er nu van zijn mooie Paasfeest terecht? Immers niets! Als een eenzame, als een „onreine" die niet mee mag doen met het feest, zal hij straks in zijn hotel of pension ergens in Jeruzalem zitten. En de anderen zullen feest vieren, maar hij mag er niet bij zijn. De Heere Jezus, Die echter zo zwaar moet lijden, klaagt niet, maar is stil... als een schaap dat stom is voor het aangezicht van zijn scheerders, alzo doet Hij Zijn mond niet open. En daar wordt Simon toch wel stil van. En als hij straks met de Heere Jezus op Golgotha aankomt, dan blijft hij daar ook. Dan ziet hij hoe de Heiland aan het kruis genageld wordt. Dan hoort hij Hem de woorden des levens spreken vanaf het kruis. Dan is hij er getuige van dat het ware Paaslam geslacht wordt. Dan maakt hij alles mee. En dan laat de Heilige Geest hem zien hoe de Heere Jezus de Borg en Middelaar is van een zondig en een schuldig volk. Dan is de Heiland hem geen last meer, dan wordt Hij hem een lust. Hoe Simon dat alles geleerd heeft vertelt de Bijbel ons niet, maar hij heeft zeker de Heere leren danken voor het kruis dat hij dragen moest en voor het kruis dat hij dragen mocht.

Wanneer we het kruis achter de Heere Jezus aan mogen dragen worden wij rijk getroost. Daar kan de Heilige Geest ons bedienen uit de volheid van Gods genade, die Christus voor Zijn volk verworven heeft in de weg van Zijn lijden en sterven. Als we geleerd hebben dat wij het kruis verdiend hebben, als we onszelf moeten veroordelen en Gods recht moeten toevallen, als wij het moeten belijden dat we naar Gods rechtvaardig oordeel tijdelijke en eeuwige straf verdiend hebben, dan buigen we gewillig onder dat vloekhout van het kruis. Maar dan blijven we ook dicht bij Hem, Die het kruis voor ons verdragen heeft. En dat geeft ons troost en vrede, omdat de Heere Jezus aan het einde van Zijn weg kon zeggen: Het is volbracht. Want hoe moeilijk de weg ook is en hoe zwaar het kruis ook is, wij hoeven het niet verder te dragen dan Golgotha. wij hoeven het alleen maar te brengen aan de voet van het kruis van de Heere Jezus Christus. Want daar neemt Christus het kruis van ons af en daar gaat Hij hangen aan ons kruis. Want Hij is om onze overtredingen verwond en om onze ongerechtigheden is Hij verbrijzeld; de straf die ons de vrede aanbrengt was op Hem en door Zijn striemen is ons genezing geworden.., . Ja, waar we op Golgotha komen, waar we onszelf hebben leren veroordelen, waar we het voor de Heere belijden dat wij die vloek verdiend hebben, daar zijn wij klaar. Daar verliezen wij ons leven, daar geven wij het uit handen, om het uit Gods handen weer terug te ontvangen, geheiligd en gereinigd. Toen Simon van Cyrene op Golgotha aan kwam met het kruis, toen was hij klaar, toen nam de Heere Jezus het van hem over, toen werd Hij genageld aan het kruis tot reiniging van de zonden van Simon en van allen die de verschijning van de Heere Jezus hebben liefgekregen.

Zo moeten we allen ons kruis op ons leren nemen. Slechts Simon heeft het kruis van de Heere Jezus gedragen tot Golgotha. Maar wij mogen al onze kruisen naar Golgotha brengen, om gesterkt en getroost en bemoedigd te worden door Hem, Die al onze krankheden op Zich genomen en al onze smarten gedragen heeft. We moeten menigmaal gedwongen worden om het kruis te dragen. We gaan zo dikwijls morrend en opstandig onze weg. Maar wanneer we leren zien op die grote Kruisdrager, onze Heere Jezus Christus, wanneer de Heilige Geest ons ogen geeft om Hem te zien en een hart om in Hem te geloven, dan nemen we onze toevlucht tot Hem en dan worden we ook getroost door Hem. Dan leren we de Heere menigmaal danken zelfs voor het kruis en dan gaan we het belijden: Het is goed voor mij verdrukt te zijn geweest... Zo leren we dicht bij de Heere Jezus te blijven en in Zijn voetstappen te gaan en zo worden we wel met Christus uitgeworpen uit het aards Jeruzalem — want een dienstknecht is niet

meer dan zijn heer — maar zo zullen we het nieuw Jeruzalem binnen mogen trekken om met al de heiligen de lof van God en van het Lam te verkondigen.

Nu reis ik getroost onder 't heiligend kruis, naar 't erfgoed daarboven in 't Vaderlijk huis: mijn Jezus geleidt mij door d' aardse woestijn: Gestorven voor mij, zal mijn zwanenlied zijn.

Dit artikel werd u aangeboden door: https://www.hertog.nl

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 23 maart 1974

Gereformeerd Weekblad | 12 Pagina's

Kruisdragen achter de Heere Jezus *)

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 23 maart 1974

Gereformeerd Weekblad | 12 Pagina's