Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Pinksteren - het derde heilsfeit

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Pinksteren - het derde heilsfeit

7 minuten leestijd Arcering uitzetten

We maken ons weer op om het Pinksterfeest te gaan vieren.

De vraag die op de eerste Pinksterdag werd gesteld toen de Heilige Geest was uitgestort, leeft nog steeds onder ons: Wat wil toch dit zijn? En dan willen we terstond zeggen dat Pinksteren een heilsfeit is, zoals het Kerstfeest en het Paasfeest heilsfeiten zijn. Pinksteren was nodig als heilsfeit om te volmaken alles wat nodig was om gevallen zondaren met God te verzoenen.

Het eerste heilsfeit is het Kerstfeest toen de Heere Jezus Christus geboren werd. Het Woord is vlees geworden en heeft onder ons gewoond. Gods Zoon heeft de menselijke natuur aangenomen. En dat Kind in de kribbe heet dan ook Immanuël, dat is: God met ons. Hij is ons in alles gelijk geworden, uitgenomen de zonde. En zo kon Hij Borg en Middelaar zijn van een zondig en schuldig volk. Want hun zonde en hun schuld werd Hem toegerekend.

Het tweede heilsfeit is het Paasfeest, de opstanding van de Heere Jezus Christus uit de doden, waaraan zo nauw Zijn hemelvaart verbonden is. Als Borg en Middelaar werd Hij aan het kruis genageld. Hij is om onze overtredingen verwond en om onze ongerechtigheden is Hij verbrijzeld en de straf die ons de vrede aanbrengt was op Hem en door Zijn striemen is ons genezing geworden. Zo zien we Hem daar hangen aan het kruis in de plaats van Zijn volk. Daar heeft Hij de zonde verzoend en de schuld betaald en de straf gedragen. Alles, alles heeft Hij volbracht wat gedaan moest worden om de gevallen mens met God te verzoenen. Die weg is gegaan tot in de dood en de hel. Maar de Vader heeft dat offer van de Zoon aangenomen. En daarom heeft de dood en het graf Hem niet kunnen houden. Ten derden dage is Hij opgestaan van de doden. Hij leeft opdat Hij aan Zijn volk het leven geven kan. Daarom is Hij ook opgevaren naar de hemel om plaats te bereiden voor al Zijn volk.

En het derde heilsfeit is de uitstorting van de Heilige Geest op die Pinksterdag. En het Pinksterfeest wordt wel genoemd de kroon van de feesten. En voor allen die buiten de kerk staan is het moeilijk om de betekenis van dit heilsfeit te vatten. De natuurlijke mens begrijpt immers niet de dingen die des Geestes Gods zijn, zo zegt de Schrift het duidelijk. Ze zijn hem een dwaasheid, hij kan ze niet verstaan omdat ze geestelijk onderscheiden worden. Het Kerstfeest met het Kind in de kribbe, daar kunnen ze nog iets van begrijpen, al ontgaat het ook het eigenlijke van de Kerstboodschap, dat de Heere Jezus Christus, Gods Zoon, gekomen is om het verlorene te zoeken en zalig te maken, want zij weten niet dat ze verloren zijn, van God afgevallen en daarom buiten het Koninkrijk Gods. En het Paasfeest van de opstanding dat spreekt van leven, daar kunnen we ons ook nog een voorstelling van maken en dat spreekt ons wel aan, dat Hij machtiger is dan de dood. Maar dat we geestelijk dood zijn en een innerlijke opstanding nodig hebben, dat kan de natuurlijke mens weer niet begrijpen. Wat echter het Pinksterfeest betreft, daar staan we van nature dan ook geheel vreemd tegenover. Wat we ons bij het Pinksterfeest moeten voorstellen, daar begrijpen we helemaal niets van. En die vraag is ons dan ook uit het hart gegrepen: Wat wil toch dit zijn?

Maar zelfs in kerkelijke kringen weet men zich ook menigmaal niet helder rekenschap te geven van de betekenis van de uitstorting van de Heilige Geest. Men let menigmaal nog meer op de zegen die uit dat Pinkstergebeuren voortvloeit dan op het heilsfeit zelf. En we mogen vanzelfsprekend aan de zegen van het Pinksterfeest niet voorbijgaan. Het werk van de Heilige Geest is ook veelkleurig. Want het is een grote zaak wanneer we door de Heilige Geest ontdekt worden aan onze zonde en schuld, zodat we zondaar worden voor God en ons oog geopend wordt voor onze diepe val, voor onze onreinheid en vuilheid, voor de boosheid en verdorvenheid van ons hart. Hij overtuigt ons immers van zonde, gerechtigheid en oordeel. En het is iets geweldigs wanneer die Heilige Geest ons leidt als een arme en verloren zondaar tot die rijke Christus, die Schuldverzoener en die Zondevernieler, dat Lam dat geslacht is, Wiens bloed ons reinigt van alle zonde. En die Heilige Geest geeft ons ook een nieuw hart, zodat we de Heere leren liefhebben en volgen en in Zijn wegen leren wandelen. Door Zijn herscheppende kracht worden we wedergeboren tot een nieuw leven en tot een levende hoop, zodat we uit leren zien naar die zalige toekomst die God bereid heeft voor al Zijn volk, waarin Hij ons schenken zal wat geen oog heeft gezien en geen oor heeft gehoord en in geen mensenhart is opgeklommen en dat God bereid heeft voor allen die Hem vrezen. En zonder de werking van die Heilige Geest zou er van onze heiligmaking hier en onze heerlijkmaking straks niets terecht komen. Zonder de leiding en de heiligende kracht van de Heilige Geest

zouden we immers nooit aankomen bij die gouden poorten van Gods Koninkrijk om in te gaan in die eeuwige vreugde en blijdschap en deel te krijgen aan die erfenis die in de hemel bewaard wordt voor ons.

En we zullen niet ontkennen dat dit allemaal rijke zegeningen zijn die we zeker op hoge prijs moeten stellen, omdat we ze niet kunnen missen willen we welgetroost leven • en eenmaal zalig sterven. Maar dat zijn allemaal vruchten van de Heilige Geest en Zijn werk, maar het Pinksterfeest is allereerst het ged ach tenisfeest van Zijn komst. En hoe nauw Zijn komst en Zijn werk ook met elkaar samenhangen, we moeten toch wel onderscheid maken en we mogen nooit vergeten dat het werk van de Heilige Geest nooit mogelijk geweest zou zijn wanneer Hij op die eerste Pinksterdag na de opstanding en de hemelvaart van de Heere Jezus Christus niet was uitgestort. Daarom heeft de uitstorting van de H. Geest, afgezien van de vruchten die daaruit voor ons voortkomen, toch ook zijn aparte betekenis. Want toen Hij werd uitgestort kwam Hij tot ons om in ons hart te wonen en in ons hart Zijn werk te doen. En niet alleen in ons hart, maar ook ver daarbuiten in Zijn vernieuwende en herscheppende kracht.

Pinksteren is het derde heilsfeit. Want de derde Persoon kwam onder Zijn volk wonen en werken. De Heilige Geest is niet een bepaalde invloed in ons leven of een bepaalde kracht, zoals we ook wel spreken over de tijdgeest of over de geest van deze eeuw. Daarmee worden bedoeld bepaalde krachten die in de mensenwereld hun invloed kunnen uitoefenen en waardoor de meerderheid van de mensen zich laten beheersen en leiden. Maar de Heilige Geest, Die op het Pinksterfeest werd uitgestort, is een Persoon, de derde Persoon van het Goddelijk Wezen en dus zelf ook God, evenals de Vader en de Zoon. Voor hem die de Bijbel als Gods Woord aanvaardt kan daar geen twijfel over bestaan. En toen de Heilige Geest is uitgestort, is er iets wezenlijks gebeurd, toen is de Heilige Geest van de hemel naar de aarde gekomen, die andere Trooster die Gods kerk in alle waarheid zou leiden. Van Hem staat geschreven dat de Geest alle dingen onderzoekt, sommigen tot apostel afzondert, met onuitsprekelijke zuchtingen in ons bidt, ons troost en leidt. Van Hem staat ook geschreven dat we Hem bedroeven kunnen, dat we tegen Hem liegen kunnen, dat Hij ons weerhoudt om ergens heen te gaan en ook andersom, dat Hij ons dwingt naar een andere plaats te gaan. En het is duidelijk dat dit . alles bevestigt dat de Heilige Geest niet een

kracht of een invloed is, maar een Persoon en dat die Persoon op één lijn staat met de Vader en de Zoon. En deze drie Personen zijn de enige en waarachtige God, Die allen hun eigen werk hebben, maar Die toch samen dat éne werk doen. Door het derde heilsfeit is de boodschap van het evangelie ook compleet. Want zaligmaken is een werk van de Drieënige God. En daarom worden we ook gedoopt in de Naam des Vaders en des Zoons en des Heiligen Geestes.

Dit artikel werd u aangeboden door: https://www.hertog.nl

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 17 mei 1975

Gereformeerd Weekblad | 12 Pagina's

Pinksteren - het derde heilsfeit

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 17 mei 1975

Gereformeerd Weekblad | 12 Pagina's