Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Schepping of evolutie?

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Schepping of evolutie?

7 minuten leestijd Arcering uitzetten

In correspondentie van lezers komt op geregelde tijden de vraag terug of we ons nog wel kunnen houden aan het scheppingsgeloof zoals ons dat in de Bijbel wordt geleerd. In de meeste gevallen betreft het ouders van kinderen die een middelbare school bezoeken en die thuis komen met verhalen over leraren, die er niet van willen weten dat de wereld door God is geschapen, maar die leren dat ze door evolutie, door een geleidelijke ontwikkeling van het lagere naar het hogere, tot stand gekomen is. Zo kregen we dezer dagen een brief van verontruste ouders waaruit we enkele zinnen overnemen: „We hebben tot nu toe zonder enige twijfel geloofd dat God de wereld heeft geschapen.

Dat staat immers in de Bijbel en dat is ons vroeger geleerd en dat hebben we altijd voor waarheid aangenomen. De Heere God heeft de wereld geschapen en de aarde, de planten, de dieren en de mensen gemaakt. Maar nu komt mijn zoon van zestien vanmiddag thuis en daar begint hij terstond met zijn moeder te praten en te zeggen dat het niet waar is wat er in de Bijbel staat en dat God niet de Schepper van hemel en aarde is, maar dat alles zich langzaam ontwikkeld heeft en dat de aarde al miljoenen en miljoenen jaren oud is en dat de hogere soorten uit de lagere zijn voortgekomen... Hij was zo opgewonden en druk dat we er naar van werden en hem tenslotte maar het zwijgen hebben opgelegd. Maar nu voelen we dat we daar niet mee klaar zijn. Hij heeft zoveel vertrouwen in zijn leraar dat hij naar ons eenvoudige mensen niet wil luisteren.

Jullie zijn ouderwets, zegt hij, en jullie hebben je altijd maar iets laten wijsmaken, want de wetenschap heeft onomstotelijk bewezen dat heel de wereld met alles wat er in is door evolutie tot stand is gekomen. Nu zijn wij het daar niet mee eens, maar we hebben alleen de Bijbel en we zeggen dan ook tegen onze jongen: Het staat in de Bijbel... maar dat argument geldt voor hem niet. Hij houdt echter vol dat de wereld nu al vele miljoenen jaren bestaat en dat in die jaren het een uit het ander zich ontwikkeld heeft en dat de mensen zo ook zijn ontstaan. Die hebben zich gedurende honderdduizenden jaren ontwikkeld uit een soort aapachtige zoogdieren. Nu weten wij van al deze dingen niets en daarom kunnen we er eigenlijk ook niet met onze zoon over spreken. Maar de Bijbel zegt het anders en aan die Bijbel willen we vasthouden. Maar kunt u niet eens iets schrijven over dit onderwerp, waardoor onze zoon tot andere gedachten gebracht wordt? "

Nu zouden we in de eerste plaats willen zeggen dat hier weer duidelijk blijkt hoe belangrijk het is welke school onze kinderen bezoeken. Veel ouders vertrouwen hun kinderen maar al te gemakkelijk toe aan scholen en leraars die een on-bijbelse leer brengen en die de jeugdige kinderharten in verwarring brengen door hun theorieën. Ook hier blijkt duidelijk de noodzaak van reformatorische scholen, waar men aan het scheppingsgeloof vasthoudt, zoals de Heilige Schrift ons leert en waar men de evolutieleer verwerpt. Ook de tussenvorm daarvan, waarbij men dan zegt dat God de wereld geschapen heeft door middel van evolutie. De Heere God zit dan achter die geleidelijke ontwikkeling. Hij zou de planten en de dieren en de mensen geschapen hebben doordat Hij ze zich langzaam uit elkaar liet ontwikkelen. Maar het is toch wel duidelijk dat de Bijbel het heel anders leert en wanneer men voor dat Woord Gods wil buigen, dan verwerpt men ook een dergelijke theorie. In de Bijbel lezen we: Want Hij spreekt en

het is er; Hij gebiedt en het staat er. Hier is dus beslist geen sprake van een langzame ontwikkeling. Trouwens, wanneer we in de zondagmorgendienst de wet des Heeren horen voorlezen, klinkt het ons ook toe: Want in zei dagen heeft de Heere de hemel en de aarde gemaakt, de zee en al wat daarin is en Hij rustte ten zevende dage...

Het wordt ons echter menigmaal voor de voeten geworpen, dat het wetenschappelijk vast staat en bewezen is dat de wereld met al wat er in is niet door God is geschapen maar door evolutie tot stand gekomen is. En dat zou ook door alle wetenschapsmensen worden aangenomen en geleerd. Maar dat is al ten enenmale onjuist. Er zijn over de gehele wereld verschillende wetenschapsmensen, die vasthouden aan Gods Woord en die de evolutieleer met alle kracht bestrijden.

Evolutie is ook geen wetenschappelijk vaststaand feit, zoals velen het ons willen doen geloven. De evolutieleer is in de diepste grond der zaak ook een „geloof", want er is geen enkel vaststaand feit waarop men die evolutieleer zou kunnen gronden. Christenen geloven tenminste nog in de Heere God, Die Zich in Zijn Woord aan ons heeft geopenbaard, ook als de Almachtige, de Schepper van de hemel en van de aarde. De aanhangers van de evolutieleer geloven alleen maar in een theorie, die ook door de feiten menigmaal weersproken wordt.

We moeten ons niet laten overbluffen door zogenaamde geleerde mensen, die ook niet anders doen dan anderen naspreken, die niet in de Bijbel als Gods Woord willen geloven. Want de evolutieleer is opgekomen uit vijandschap tegen God en Zijn Woord. Men heeft van alles bijeengezocht om te kunnen bewijzen dat de Bijbel ongelijk heeft wanneer die ons leert dat God de wereld heeft geschapen met al wat er in is. Men heeft wel eens gemeend dat men onbevooroordeeld feiten zou kunnen verzamelen en bestuderen om zo tot bepaalde wetenschappelijke overtuigingen te komen. Maar zij die de evolutietheorie aanhangen beginnen ook met een geloof, met een geloof dat alle hogere organismen uit de lagere zouden zijn voortgekomen. Christenen beginnen ook met geloof, maar met het geloof gegrond op de Bijbel. De Bijbel is geen natuurwetenschappelijk boek waardoor we bewijzen kunnen dat God alles heeft geschapen. Maar we zeggen met Hebreen 11: „Door het geloof verstaan wij, dat de wereld door het Woord Gods is toebereid, alzo dat de dingen die men ziet, niet geworden zijn uit de dingen die gezien worden." En dat staat zo voor ons vast, omdat het geloof door de Heilige Geest gewerkt wordt in onze harten. Het geloof van de aanhangers van de evolutietheorie rust eigenlijk nergens op en kan ook in de diepste grond der zaak door niets worden gestaafd. Want de „wetenschappelijke" beoefenaars van de zogenaamde evolutie durven tenslotte ook niet te zeggen dat dit en dat nu onomstoteüjk vaststaat. Neen, ze zeggen dat het vermoedelijk wel zo in zijn werk gegaan zal zijn. Het geloof van de Bijbel echter is een vaste grond der dingen die men hoopt en een bewijs der zaken die men niet ziet.

„Volgens de evolutionisten is de mens een veredeld dier, die uit diepe diepten triomfantelijk opgeklommen is tot hoge hoogten en nog hoger klimmen zal. Volgens de Bijbel is het precies omgekeerd. De mens is goed door God geschapen, maar door zijn verschrikkelijke ongehoorzaamheid in de zonde gevallen. En sindsdien is het met de mens niet bergopwaarts gegaan en die weg eindigt niet in de hoogontwikkelde supermens, maar in het eeuwig oordeel ver van Gods genade vandaan... Maar toch: als er onder die mensenmassa's zoekers zijn, mensen die God ernstig zoeken, dan is Hij hun Beloner. Hijzelf trekt mensen, verandert hun vijandige houding, vernieuwt hen, reinigt hen, verlost hen."

Wij zouden de ouders, die ons schreven, de raad willen geven in deze zin met hun zoon te spreken. Voor christenen is de keuze niet moeilijk wanneer het gaat om de vraag: schepping of evolutie? We verwerpen het geloof in de evolutie — die we een afgod noemen van deze tijd — en we geloven in God, de Vader, de Almachtige, Schepper des hemels en der aarde...

Dit artikel werd u aangeboden door: https://www.hertog.nl

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 14 juni 1975

Gereformeerd Weekblad | 8 Pagina's

Schepping of evolutie?

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 14 juni 1975

Gereformeerd Weekblad | 8 Pagina's