Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De zee van Tiberias

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De zee van Tiberias

8 minuten leestijd Arcering uitzetten

Vanuit onze hotelkamer in Tiberias konden we over de zee van Tiberias heenkijken. Aan de overkant zagen we het land van Gadara liggen, waar de Heere Jezus de bezetene genas en de duivelen uitdreef, die in die kudde zwijnen voeren. En we zagen als 't ware die kudde zwijnen van de bergen naar beneden storten in. de zee. 's Morgens zagen we de zon opkomen over de bergen en dat was een betoverend gezicht. Enkele vissersschepen voeren op de zee. Nergens in Israël kunnen we zo het bijbelse land zien als hier. Het is duidelijk het land en de zee waar de Heere Jezus de grootste tijd van zijn optreden heeft vertoefd. En daarom is voor ons het meer van Galilea en het omliggende land de streek van de Heere Jezus, van de Heiland van zondaren, Die gekomen is om verloren zondaren te zoeken en zalig te maken. Hier heeft de Heeer Jezus Zijn roepstem tot bekering doen klinken, daar in Kapernaüm stond Zijn huis, de golven van de zee werden hier op Zijn machtwoord stil en in deze woeste omgeving kwamen van alle kanten de zieken en de ellendigen tot Hem om genezing te zoeken. Hier heeft de Heere Jezus met Zijn discipelen rondgewandeld, terwijl Hij de mensen onderwees in de zaken van het Koninkrijk Gods. Hier is de Heere Jezus ook weer aan Zijn discipelen verschenen na Zijn opstanding, toen ze aan het vissen waren en toen Johannes Hem het eerst herkende en uitriep: Het is de Heere! En nog komt het bij ons op als we bij de zee van Tiberias staan of over het meer van Galilea varen — zoals dit water immers ook wordt genoemd — Ja, het is de Heere, Hij is de Heere.
In het Oude Testament wordt het meer van Galilea slechts even aangeduid. Het lag in het noorden van het land, bij de stammen Naftali en Issaschar. En in de geschiedenis van Israël wordt dit land haast niet meegeteld. Jeruzalem en Judea, daar speelde de geschiedenis van Israël zich voor het grootste deel af. En toch lag er in de Bijbel een rijke belofte voor dit land van Galilea en voor deze streek. De profeet had het reeds in de oude tijden gezien: ,,Het volk dat in duisternis wandelt — Galilea der heidenen — zal een groot licht zien." Dat licht, het Licht der wereld, gaat op als de Heere Jezus verschijnt aan de oever van de zee van Tiberias. Al besefte men het toen nog niet, het was toch een geweldig ogenblik in de geschiedenis van deze landstreek, wanneer we lezen: „En Jezus, Nazareth verlaten hebbende, is komen wonen te Kapernaüm, gelegen aan de zee." We weten wat er te Nazareth is gebeurd. Daar stuitte de Heere Jezus op grote weerstand. Men nam er Zijn woorden niet aan. Daarom ging Hij naar een ander terrein om te prediken en te leren om Zichzelf in deze weg aan Zijn volk te openbaren. Zo komt de Heiland over de berg heen naar de zee van Tiberias, terwijl Hij gaat wonen in de grootste plaats van die tijd, in Kapernaüm, gelegen aan de zee. Het is een machtig gezicht wanneer men vanaf de bergen neerkijkt op die zee, met zijn vruchtbare kust, waaromheen zich de berg verheffen.
In de dagen van de Heere Jezus lagen hier verschillende bloeiende steden. In het noorden lag Kapernaüm, waar de Heere Jezus ging wonen. Wat zuidelijker lag Bethsaida, waar Filippus en Andreas vandaan kwamen. Ook ligt hier Magdala, waar Maria woonde, die van zeven duivelen verlost werd. Ook kon men hier de residentie vinden van Herodes, die toen over Galilea regeerde.
Het meer van Galilea is niet bijzonder groot. Ongeveer twintig kilometer in zijn lengte en tien in zijn breedte. Het water wordt echter altijd schoongehouden door de Jordaan, die er doorheen stroomt; in het noorden mondt deze rivier in het meer uit en in het zuiden vervolgt deze rivier zijn weg weer. Het klimaat is zacht en de plantengroei is weelderig. Het is een mooi landschap. En men kan zich voorstellen dat er in grote lijnen niets is veranderd. Zo immers is de zee van Tiberias ook geweest in de dagen van de Heere Jezus. En zijn optreden hier is een machtig getuigenis geweest van het evangelie van Gods genade en een indrukwekkend hoofdstuk in de geschiedenis van het Koninkrijk Gods. Hier heeft de Heere Jezus zijn discipelen 'geroepen, hier heeft Hij gepredikt, hier heeft Hij de vele wonderen gedaan. Zeker, ook wel in andere steden en dorpen, ook wel in andere delen van het land, ook wel in Jeruzalem, maar hier toch wel het meeste, want hier heeft de Heiland gewoond. We moeten niet denken dat de Heere Jezus alleen maar een zwervend leven heeft geleid van de ene plaats naar de andere. In Kapernaüm heeft Hij echter gewoond. Het wordt immers genoemd „Zijn stad" en er is sprake van Zijn huis. En vanuit Kapernaüm heeft Hij weliswaar verschillende reizen gemaakt en is Hij soms het hele land doorgetrokken, maar hier kwam Hij toch geregeld weer terug.' Ook, zoals we hierboven reeds hebben gezien, zelfs na Zijn opstanding.
Hier ligt het begin van de geschiedenis van de christelijke kerk. Hier heeft Hij die vissersmensen geroepen tot Zijn discipelen mogeen op Zijn Woord hebben ze hun schepen en hun netten verlaten om zich bij de Heiland te voegen. Hier is de tollenaar Levi geroepen en deze is achter de Heere Jezus aangegaan. Hier heeft Hij het eerst het evangeliewoord verkondigd en hier heeft JHij de zieken genezen. Hier zijn de scharen naar Hem toegestroomd, zodat er soms duizenden waren die naar Hem kwamen luisteren. Op Zijn wenken is hier de storm gestild — en de golven kunnen nog hoog opslaan, opgezwiept door de storm, op het meer van Galilea, zoals we ons hebben laten vertellen door hen die déze streken door en door kennen. En de vraag wordt al spoedig gesteld: Wie is toch deze?... V/ie is het toch, dat ook de wind en de golven Hem gehoorzaam zijn? Deze, Die macht heeft over de onreine geesten en Die de duivelen uitwerpt. En deze vraag wordt overal herhaald: „Wie is toch Deze?" En het antwoord is het antwoord van Johannes: Het is de Heere!
Zo is de zee van Tiberias en het landschap er omheen en de bergen die zich daarachter weer verheffen, vol herinneringen aan de Heiland, aan de tijd van Zijn openbare optreden. Zijn voetstappen hebben hier overal gestaan. Zijn woorden hebben hier overal geklonken, Zijn boodschap is hier door duizenden gehoord. Zijn liefde is hier op een bijzondere wijze openbaar gekomen. Waar ook in Israël, hier voelt men toch in dubbele mate dat dit het land is van Christus, dat dit de streek is waar Hij zich het meeste heeft geopenbaard. Hier hebben de lammen leren lopen op Zijn machtwoord, hier hebben de doven weer leren horen en de blinden weer leren zien. Hier zijn de melaatsen gereinigd en de zieken genezen. Hier zijn de doden opgewekt. En hier is aan de armen het evangelie verkondigd. Wanneer men dit alles op zich laat inwerken, wordt dit land een bijzonder land, wordt een bezoek aan deze streek bijzonder indrukwekkend. Wanneer er ergens van het heilige land gesproken moet worden, dan hier wel, waar zoveel krachten van de Heere Jezus geschied zijn en waar Hij verschillende jaren heeft gewerkt op een bijzondere en onnavolgbare wijze.
Hier gaat men vanzelf stil mediteren en nadenken over het optreden van de Heere Jezus en over de indruk die dit moet hebgen gemaakt op de velen die Hem hebben gehoord en die Zijn wonderen hebben gezien. De tocht per schip over de zee van Tiberias was een bijzondere tocht. Zeker ook om de schoonheid van deze streek en de weldadige rust die men hier kan proeven. Maar veel meer toch nog om het optreden van de Heere Jezus, om Zijn oproep tot bekering, omdat het Koninkrijk Gods nabij gekomen is. Want dat is inderdaad de geweldige zaak, dat de Heere Jezus, deze Heiland van zondaren, deze Borg en Middelaar van een schuldig en verloren volk, dat nochtans behouden wordt vanwege de genade van de Heere Jezus Christus en Zijn heerlijk evangelie, Degene is Die van God gezonden is om ons het evangelie der genade te verkondigen en ons op te roepen tot waarachtige bekering: Bekeert u en gelooft het evangelie.
Bijzonder zijn we onder de indruk gekomen van dit land en van dit meer, van dit grote werkterrein van de Heere Jezus, waar ook zoveel mensen de knieën voor Hem hebben leren buigen voor deze Koning. Een volgende keer willen we nog het een en ander vertellen over Kapernaüm en wat daar van overgebleven is. En we zijn onder de indruk gekomen van het woord des oordeels, dat de Heere Jezus over deze stad heeft uitgesproken. Want waar kan men duidelijker zien dat Gods genade heerlijk is, maar tevens dat Gods oordeel rechtvaardig is over allen die Hem verwerpen en niet willen dat Hij Koning over hen is.

Dit artikel werd u aangeboden door: https://www.hertog.nl

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 28 januari 1977

Gereformeerd Weekblad | 8 Pagina's

De zee van Tiberias

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 28 januari 1977

Gereformeerd Weekblad | 8 Pagina's