Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De waarheid zal u vrijmaken

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De waarheid zal u vrijmaken

7 minuten leestijd Arcering uitzetten

Discipelen van de Heere Jezus zijn — dat is het waar het op aankomt. We zoeken allemaal naar geluk, naar blijdschap, naar echt vrijheid, naar zaligheid. Maar hoe we ook zoeken en hoe we ook strijden en worstelen, die vrijheid en zaligheid vinden we niet bij onszelf, vinden we ook niet bij andere mensen, maar alleen bij Christus. Daarom moeten we discipelen, leerlingen, van de Heere Jezus worden. Hij wil ons door Zijn Woord en Geest onderwijzen en leiden in alle waarheid. En Hij heeft zelf gezegd: „Indien gij in Mijn Woord blijft, zo zijt ge waarlijk Mijn discipelen; en zult de waarheid verstaan en de waarheid zal u vrijmaken" (Joh. 8 : 31 — 32).
Discipelen van de Heere Jezus hebben leren kiezen voor de weg van het Woord, dat ons spreekt van onze zonde en schuld, maar dat ook spreekt van genade en vergeving en verzoening in het bloed van de gekruisigde en opgestane Christus. En om welgetroost te leven en eenmaal zalig te sterven moeten we bij Hem blijven. En dat wil niet alleen zeggen dat we trouw zijn onder de bediening van Woord en Sacramenten, dat we de Bijbel geregeld lezen, dat we bidden tot de Heere, maar ook dat we in steile afhankelijkheid van de Heere leven en in de voetstappen van de Heere Jezus blijven gaan. Onze keuze moet een keuze zijn voor het leven. Want we kunnen God niet missen en we kunnen de Heere Jezus niet missen. Al winnen we de gehele wereld dan blijven we nog ongelukkige mensen, die geen toekomst hebben. Maar wie getrokken wordt uit de duisternis van de zonde en wie gebracht wordt tot Gods wonderbaar licht, die leert de Heere Jezus volgen: „We hebben Hem lief omdat Hij ons eerst heeft liefgehad".
Discipelen van de Heere Jezus blijven bij het Woord Gods. We zullen daarbij niets verwachten van onszelf. Wij zijn immers tot zinken en tot hinken ieder ogenblik gereed. Maar Hij is zo getrouw als sterk, Hij zal Zijn werk voor ons volenden. Wanneer we struikelen grijpt Hij ons vast, wanneer we vallen worden we door Hem weer opgericht. Dan zijn we geen discipelen van een mens, maar discipelen van die grote Christus, Die Zijn volk volkomen zalig maakt. Zie het Lam Gods, volg dat Lam na, blijf bij dat Lam. „Indien gij in Mijn Woord blijft, zo zijt ge waarlijk Mijn discipelen." En in deze gekruisigde, gestorven, opgestane en verhoogde Christus hebben de discipelen het eeuwige leven, de enige troost in leven en sterven beide.
Maar dan worden er nog twee zaken genoemd als vruchten van dit discipelschap van Christus: „...en gij zult de waarheid verstaan en de waarheid zal u vrijmaken..."
En gij zult de waarheid verstaan...
Al kennen we heel de Bijbel uit ons hoofd en al kunnen we de hele Catechismus opzeggen, daarmee verstaan we de waarheid nog niet. Daartoe hebben we de Heilige Geest nodig, opdat Hij ons in die waarheid zal leiden en ons die waarheid zal doen verstaan. Dan zullen we persoonlijk de waarheid leren kennen, dat we gevallen mensen zijn, in zonde ontvangen en geboren, zondaars voor God, verdoemelijk voor God. Dan zegen we dit niet alleen na, maar dan beleven we dit ook met vreze en beven. Ja, dan gaan we verstaan dat er een wonder gebeuren moet, dat we wederomgeboren moeten worden, dat we een nieuw hart nodig hebben. ja, dan zien we het wonder van die Borg en Middelaar, Die om onze zonden verwond en om onze ongerechtigheden verbrijzeld is geworden. Die de vloek en de toorn Gods over onze zonde heeft gedragen. Hij ging die weg tot in de hel van de Godverlatenheid toe om zo aan Gods gerechtigheid te voldoen, waardoor wij voor het gericht Gods vrijgesproken zouden kunnen worden, wanneer we door een waar geloof met Hem verbonden zijn: „Al waren uw zonden als scharlaken, ze zullen wit worden als sneeuw, al waren ze rood als karmozijn, ze zullen worden als witte wol".
De waarheid verstaan wil zeggen, dat we onze verlorenheid leren kennen, onze verdorvenheid, ons rechtvaardig verdiende oordeel: ik heb de dood en de hel verdiend, ik ben Uw gramschap dubbel waardig. Maar de waarheid verstaan betekent ook dat we gelovig mogen zien op de gekruisigde en opgestane Christus, op Hem Die een volkomen gerechtigheid heeft aangebracht waarmee ik voor God kan bestaan. En de waarheid verstaan betekent ook dat ik rusten mag in dat volbrachte werk van de Heere Jezus en dat de vrede Gods in mijn hart daalt en dat ik in blijde verwondering zingen mag: Zover het west verwijderd is van 't oosten, zover heeft Hij om onze ziel te troosten, van ons de schuld en zonde weggedaan".
En dat alles wordt niet op één dag geleerd. Daar hebben we een heel leven voor nodig. „Hij moet wassen en ik moet minder worden." En de waarheid zal u vrijmaken... Dat is nog een vrucht van het ware discipelschap van de Heere Jezus. Van nature zijn we gebonden mensen, gebonden aan drie ketenen. We moeten immers belijden: Ik ben vleselijk, verkocht onder de zonde. Dat is de eerste keten. En het gevolg daarvan is dat ik onder de vloek lig: Vervloekt is een iegelijk die niet blijft in het boek der wet om dat te doen. Dat is de tweede keten. En de derde keten is de dood waaraan we onderworpen zijn. We kunnen onszelf van deze boeien niet bevrijden. Maar de Heere Jezus wijst ons wel de weg naar de vrijheid: De waarheid zal u vrijmaken.
Ja, wanneer we de waarheid leren verstaan zal die waarheid ons ook vrijmaken. In de diepste grond der zaak is Christus die waarheid. Hij is een vloek geworden voor ons. Wanneer we dat leren zien door de Heilige Geest, dan wordt die keten van de vloek der wet gebroken. Dan zeggen we het de apostel Paulus na: Zo is er dan nu geen verdoemenis voor degenen die in Christus Jezus zijn.
Maar die eerste keten dan? Dat wordt immers geregeld ondervonden dat we naar de natuurlijke mens vleselijk zijn en verkocht onder de zonde. Die zonde welt immers telkens weer op in mijn hart, dat een vuile bron van wanbedrijven is. Daar vinden we steeds nieuwe boze lusten, nieuwe verkeerdheden, nieuwe ongelovigheid en twijfelmoedigheid, nieuwe twintingen met God. Maar wie de waarheid verstaat, veroordeelt zichzelf wel als een groot zondaar en weet tegelijk dat hij de zonde afgestorven is toen de Heiland voor hem stierf aan het kruis. Toen zijn immers allen die in Hem geloven in beginsel gestorven en van de zonde afgekomen.
Maar dan is er nog die derde keten: de dood. We worden immers allen vervolgd door de dood, we moeten allen sterven en wie weet hoe spoedig: Gelijk het gras is ons kortstondig leven... Maar als we de waarheid verstaan zal die waarheid ons ook van de macht van de dood verlossen. Die dood en het graf worden een poort tot het eeuwige leven. Er blijft een rust over, ëen eeuwige rust voor het volk van God. Dan zullen we geheel verlost en van alle ketenen bevrijd zijn om de Heere onze God tot in eeuwigheid te dienen, te loven en te prijzen. Nu Iaat gij, Heere, Uw dienstknecht henengaan in vrede, want mijn ogen hebben Uw zaligheid gezien.
Wat een heerlijke boodschap: „Indien gij in Mijn Woord blijft, zo zijt ge waarlijk Mijn discipelen; en zult de waarheid verstaan en de waarheid zal u vrijmaken".

Dit artikel werd u aangeboden door: https://www.hertog.nl

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 18 maart 1977

Gereformeerd Weekblad | 12 Pagina's

De waarheid zal u vrijmaken

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 18 maart 1977

Gereformeerd Weekblad | 12 Pagina's