Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Heilige plaatsen

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Heilige plaatsen

8 minuten leestijd Arcering uitzetten

In deze weken rondom het Paasfeest moeten we veel aan Jeruzalem denken en de „heilige" plaatsen die daar aangewezen worden in verband met het lijden en sterven en de opstanding van de Heere Jezus Christus. Niet dat die plaatsen er zoveel toe doen, daar het om de feiten van de dood en de opstanding van de Heere Jezus Christus gaat. Niettemin ontroert het toch wanneer men op bepaalde plaatsen komt die aangewezen worden als de Paaszaal waar de Heere Jezus het laatste Avondmaal hield, als Gethsemané waar Hij geworsteld heeft met de Vader en waar Hij ook gevangen genomen is, als Lithostrotos waar de soldaten hun wrede spel hebben bedreven met de Heiland, als Golgotha waar Hij gekruisigd is en als de hof van Jozef van Arimathea waar Hij begraven en opgestaan is van de doden. Op veel van de plaatsen zijn kerken gebouwd ter herinnering aan de lijdensweg van de Heere Jezus. En dat maakt het wel een stuk moeilijker om ons in te denken hoe het dan in die tijd geweest is. Toch moeten we aan de andere kant niet vergeten dat die plaatsen helemaal niet meer zouden kunnen worden aangewezen wanneer juist door die kerken de herinneringen niet bewaard gebleven zouden zijn.
Bovendien zijn er toch wel bijzondere punten in en rondom Jeruzalem aan te wijzen die als herkenning kunnen dienen voor hen die een bezoek brengen aan het heilige land en die in de Bijbel de geschiedenis van de omwandeling van Christus op aarde hebben gelezen of er van jongsaf aan mee vertrouwd zijn geraakt. Zo is daar de Olijfberg en de berg Sion waar de tempel op gebouwd was. Vanaf de Olijfberg kijkt men op Jeruzalem en in dat Jeruzalem overheerst dan weer de tempelberg. Zo moét de Heere Jezus ook menigmaal Jeruzalem voor Zich hebben zien liggen vanaf de Olijfberg. Zo is ook de Heere Jezus de laatste maal over de Olijfberg gekomen. Hij zag de stad voor Zich liggen, zoals ook zovelen die naar Jeruzalem optrokken en de psalmen hebben gezongen: „Onze voeten zijn staande in uw poorten, o Jeruzalem! Jeruzalem is gebouwd als een stad die wel samengevoegd is. Wanneer de stammen opgaan, de stammen des Heeren, tot de getuigenis Israëls, om de Naam des Heeren te danken..." (Ps. 122). Maar de Heere Jezus heeft het op Zijn laatste gang naar Jeruzalem anders beleefd: „En als Hij nabij kwam en de stad zag, weende Hij over haar, zeggende: Och of ge ook bekendet, ook nog in deze uw dag, hetgeen tot uw vrede dient! Maar nu is het verborgen voor uw ogen..." (Luk. 19 : 41 — 42).
Wij weten niet de plaats aan te wijzen waar de Heere Jezus met Zijn discipelen het Pascha heeft gevierd en het Heilig Avondmaal heeft ingesteld. Het kan natuurlijk zijn op de plaats die men er thans voor aangeeft. De Bijbel zegt alleen dat het in de stad was, want de discipelen moesten immers naar de stad gaan en daar een man volgen die een waterkruik droeg en ze moesten het huis binnengaan waar hij heenging. In een grote opperzaal' van dat huis zou het Pascha worden gevierd. We weten wat meer van Gethsemané. De evangelisten hebben weliswaar ieder hun eigen formulering van hetgeen er na de instelling van het Avondmaal is gebeurd, maar ze wijzen toch allemaal wel naar de Olijfberg. Mattheüs vertelt dat de Heere Jezus met Zijn discipelen naar de Olijfberg ging en vandaar naar Gethsemané. Markus stemt geheel met Mattheüs overeen. Lukas noemt wel de Olijfberg, maar spreekt niet van Gethsemané en Johannes vertelt dat de Heere Jezus naar de overzijde van de Kedron ging waar een hof lag. De evangelisten vullen elkaar dus duidelijk met hun gegevens aan zodat het een betrekkelijk klein terrein is waar we de hof Gethsemané hebben te zoeken. De Kedron loopt immers tussen de tempelberg en de Olijfberg door. Wanneer de Heere Jezus dus met Zijn discipelen de Kedron is overgegaan, zoals Johannes vertelt, terwijl de andere discipelen vertellen dat Hij vanaf de Olijfberg naar beneden ging, dan moet de hof Gethsernané gelegen hebben aan de voet van de Olijfberg. Hoewel het misschien niet precies de plaats is geweest, is het toch ontroerend als men ons nu Gethsernané laat zien. Want hier, in deze omgeving, moet het toch geweest zijn dat de Heere Jezus tot driemaal toe in gebed ging in een sterke zieleworsteling, terwijl Zijn discipelen niet één ogenblik met Hem konden waken.
Men meent de plaats waar de Heere Jezus bespot is geworden door de soldaten precies teruggevonden te hebben. Onder het gebouw van „de zusters van Sion" heeft men de resten van een uitgestrekt plaveisel ontdekt. Het bestond uit een aantal platte stenen van groot formaat, die ongetwijfeld uit de romeinse tijd dateren. Ze zijn kundig gehouwen en gelegd in een vorm die inderdaad aan een plein doet denken. Bij nader onderzoek bleek dit plaveisel door te lopen onder een aantal aangrenzende gebouwen. Men vermoedde dan ook terstond bij deze ontdekking dat men hier te maken had met de plaats die door Johannes genoemd wordt Lithostrotos, een naam die aangeeft dat het plein uit grote stenen was samengesteld. De stenen van deze opgraving zijn ook van uitzonderlijk groot formaat. Daarom heeft men hier ook de gevolgtrekking gemaakt dat men de plaats teruggevonden had waar de Heere Jezus stond en het volk riep: Weg met Hem, kruisig Hem. Een bijzondere ontdekking daarbij was ook dat in één van die stenen een soldatenspel gekrast was, een soort dobbelspel, koningsspel genaamd, waarbij een echte of vermeende koning de inzet was. In dit nog heden zichtbare spel worden afbeeldingen gevonden als van de doornenkroon. Het spel dat men met de Heere Jezus zou hebben gevoerd zou dan bij de soldaten volkomen bekend geweest zijn. In elk geval is het een diep ontroerende gedachte dat men hier staat op het plein waar ook de Heere Jezus gestaan heeft, gekroond met de doornenkroon, beladen met spot en hoon.
Het is ons niet mogelijk om alle plaatsen te noemen die men tot op heden aanwijst als „heilige" plaatsen, in het bestek van dit artikel, dat alleen maar bedoelt enkele impressies weer te geven in verband met de lijdens- en paastijd. Toch willen we nog iets vertellen over de plaatsen die als Golgotha worden aangewezen en het graf waar de Heere Jezus is gelegd geworden. Er zijn zeer oude tradities die deze plaatsen aangeven binnen de huidige stad. Dan moeten de stadsmuren anders gelopen hebben in de tijd van de Heere Jezus dan nu het geval is. Want het is immers zeer duidelijk dat de Heiland buiten de stad is gekruisigd „buiten de poort" en „buiten de legerplaats". We hebben er reeds op gewezen dat het niet met zekerheid is te zeggen of de plaatsen die men nu aangeeft als „heilige" plaatsen wel overeenstemmen met de werkelijkheid. We moeten niet vergeten dat Jeruzalem in het jaar 70 geheel verwoest is geworden. Men heeft de stad natuurlijk wel op de oude puinhopen opgebouwd, maar pas enkele eeuwen later kregen de christenen sterke belangstelling voor de „heilige" plaatsen. Men wijst Golgotha en het graf thans aan binnen een kerk van „de zusters van Sion". De grote vraag is echter of dit de werkelijke plaats is. Het spreekt niet zo aan wanneer men deze plaatsen bezoekt omdat er 'n kerk overheen gebouwd is. Maar men betwijfelt ook of de engelsman Gordom de juiste plaats van Golgotha en de tuin van Jozef van Arimathea heeft gevonden, die nu bekend staat als „de graftuin" en die jaarlijks duizenden bezoekers trekt. Het is wel duidelijk dat hier alles meer tot de bezoeker spreekt dan op die plaats binnen de tegenwoordige stadsmuren. Hier zijn we inderdaad buiten de stad. En hier vinden we een heuvel die er als een „hoofdschedel" uitziet. En aan de voet van die heuvel vinden we een prachtige tuin waar men ook graven vindt die in de rotsen zijn uitgehouwen. Wij voor Emons hebben hier ook enkele malen stille ogenblikken doorgebracht en alles op ons in laten werken. In elk geval kan het zo geweest zijn. En in de rust van die tuin kan men het wondere evangelie als 't ware voor zich zien opleven. Daarboven op die rotsheuvel kan het kruis gestaan hebben. En hier kan de Heere Jezus begraven zijn geweest. Op de deur voor het rotsgraf staat in het engels: „He is risen". Dat is tenslotte de heerlijke boodschap van het Paasfeest, de gekruisigde en gestorven en begraven Christus is opgestaan van de doden. Hij leeft, opdat allen die in Hem geloven zullen leven met Hem. Wat een geweldige boodschap van redding en verlossing en zaligheid. Wie door het geloof met deze gekruisigde en opgestane Christus verbonden is, zal eeuwig leven en altoos bij de Heere zijn.

Dit artikel werd u aangeboden door: https://www.hertog.nl

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 15 april 1977

Gereformeerd Weekblad | 12 Pagina's

Heilige plaatsen

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 15 april 1977

Gereformeerd Weekblad | 12 Pagina's