Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Om arme zondaren rijk te maken

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Om arme zondaren rijk te maken

7 minuten leestijd Arcering uitzetten

De Heere Jezus Christus is arm geworden. Dat is de boodschap die we duidelijk bevestigd zien rondom de kribbe van Bethlehem. Daar ligt Hij in Zijn armoede en vernedering. Maar de heerlijke boodschap van het evangelie is hier dat Hij arm geworden is om ons, arme en verloren zondaren, rijk te maken. Want dat zegt de apostel Paulus hier duidelijk: „Want gij weet de genade van de Heere Jezus Christus, dat Hij om uwentwil is arm geworden, daar Hij rijk was, opdat gij door Zijn armoede zoudt rijk worden" (2 Corinthe 8 : 9 ).
Arme en verloren zondaren — dat zijn we van nature.
We zijn als koningskinderen geschapen om God onze Schepper recht te kennen, Hem van harte lief te hebben en met Hem in de eeuwige zaligheid te leven om Hem te loven en te prijzen. Maar wat zijn we diep gevallen. We hebben voor de zonde gekozen, voor de overtreding van Gods geboden, en daarmee hebben we armoede gevonden en nood en dood. Nu hebben we een diep-verdorven hart, nu zijn we uit onszelf onbekwaam tot enig goed en geneigd tot alle kwaad, nu leven we midden in de angst en de vrees, want we hebben de dood en het oordeel voor ons. En we hebben er niet eens erg in.
Want het is waar wat de Heere Jezus aan de gemeente van Laodicea schrijft: „Want gij zegt: Ik ben rijk en verrijkt geworden en heb geensdings gebrek; en gij weet niet dat gij zijt ellendig en jammerlijk en arm en blind en naakt". Wanneer we echter door de Heilige Geest ontdekt worden aan onszelf, wanneer onze ogen geopend worden en wij onszelf leren zien in de spiegel van Gods Woord en heilige wet, dan worden we arm, dan zien we dat we alles missen, dat we God missen en daarmee de zaligheid missen. Dan gaan we ook uit onze armoede schreeuwen tot God om genade en ontferming, om vergeving en verzoening, om redding en verlossing, om Zijn kind te mogen zijn en bij Hem te mogen wonen, om Zijn kind te mogen zijn en in de schatten van Zijn koninkrijk te mogen delen.
En hier staan we nu voor het onbegrijpelijk wonder van Gods genade. Want aan onze kant was er geen enkele weg terug. De deuren van het paradijs waren immers achter ons in het slot gevallen. De toorn Gods rust op ons.
En het vonnis des doods dat over ons uitgesproken is moet geheel rechtvaardig genoemd worden. En we kunnen ook niet anders verwachten dan weggeworpen te worden van voor Gods aangezicht in de buitenste duisternis. Dat is het loon dat we met onze zonden hebben verdiend. Maar alzo lief heeft God de wereld gehad...
Daardoor kan Paulus hier spreken over de genade van de Heere Jezus Christus, Die om onzentwil arm geworden. Hij is gekomen van de hoge hemel naar de aarde. Hij is gekomen tot mensen die naar Hem niet vragen. Hij is gekomen tot zondaren die alle recht op Zijn liefde verbeurd hebben. Hij heeft de heilige engelen verlaten om te komen wonen onder onreine en vuile en zondige en boze mensen. En toen is Hij arm geworden terwijl Hij rijk was. Hij ging van het licht naar de duisternis. Hij ging van de vrijheid naar de banden. Hij ging van de hemel naar de hel. Dat was pas echte armoede.
Een armoede die veel dieper gaat dan wij ooit arm kunnen zijn of ons arm kunnen voelen. Zeker, de stal en de kribbe en de doeken waarin Hij gewonden werd waren tekenen van die armoede. Maar het eigenlijke daarvan kunnen we niet zien. Hij is zo arm geworden, dat Hij de zonde en de schuld van al Zijn kinderen op Zich genomen heeft."
Hij had geen gedaante noch heerlijkheid; als we Hem aanzagen zo was er geen gestalte dat we Hem zouden begeerd hebben. Hij was veracht en de onwaardigste onder de mensen, een Man van smarten... Hij was veracht en we hebben Hem niet geacht". En toen is Hij naakt aan het kruis genageld, verlaten en verworpen van alle mensen. En terwijl de Heere God de zon nog laat opgaan over bozen en goeden, valt over Hem de dikke duisternis, zodat Hij klagen moet: „Eli, Eli... Mijn God, mijn God, waarom hebt Gij Mij verlaten?" En ook in de tekenen van het Avondmaal zien we Zijn armoede zo duidelijk. Daar wordt ons ook duidelijk voor ogen gesteld dat de Heere Jezus Christus, de Zoon van God, arm geworden is.
Hij neemt eenvoudig brood, gebroken brood, om ons te tonen dat Hij een gekruisigde Zaligmaker is. Zo arm is Hij geworden, de Heere der heerlijkheid, dat er niets van Hem overblijft, dat Zijn lichaam verbroken en Zijn bloed vergoten wordt.
Maar Paulus schrijft aan de gemeente van Corinthe: Dat was alles om uwentwil! En wanneer we dit horen en verstaan, dan zal de aanklacht gevoeld worden: het is mijn schuld dat Hij zo arm moest worden. Zo diep ben ik gevallen, zo arm ben ik geworden, zozeer heb ik de dood en het verderf verdiend, zover is het met mij gekomen dat Christus zich om mijnentwil zo onluisteren, vernederen en ontledigen moest.
Maar wie zo zijn zonde en schuld belijdt voor de Heere, wie zelf zo arm ën ellendig en blind en naakt wordt, die mag hier het heerlijke Evangelie horen, dat Hij om onzentwil arm is geworden, „opdat gij door Zijn armoede rijk zoudt worden".
Op Gods leerschool leren we het verstaan en belijden dat we met alles wat we bezitten nog zo verschrikkelijk arm kunnen zijn. Door onze zonde en ontrouw zijn we God kwijtgeraakt. En nu zijn we zonder God in de wereld en daarom zonder hoop. Want wat baat het een mens al wint hij de hele wereld en hij lijdt schade aan zijn ziel. Maar wie dit geleerd heeft dat hij arm is, doodarm, wie dat geleerd heeft dat hij Gods gramschap dubbel waardig is, die mag zien op de Heere Jezus Christus als op de Borg en Middelaar, Die „om uwentwil arm is geworden... opdat gij door Zijn armoede rijk zoudt worden".
Dat is het wondere geheim van het evangelie van de Heere Jezus Christus, dat Hij in onze plaats is gaan staan, in onze plaats Borg is geworden, Die de zonde verzoend en de schuld betaald en de straf gedragen heeft, Die om onze zonde en schuld daarom de dood in moest, maar Die in die weg het leven heeft bereid voor een ieder die in Hem gelooft en zich aan Hem overgeeft. De Heere Jezus zegt: Geef Mij uw banden, Ik geef u Mijn vrijheid. Geef Mij uw tranen, Ik geef u Mijn vrede. Geef Mij uw striemen, Ik geef u genezing. Ik uw zonden, gij Mijn gerechtigheid. Ik uw dood, gij Mijn leven.
Ik uw verdoemenis, gij Mijn heerlijkheid. Zo maak Ik u rijk met Mijn genade, rijk in vrede en vreugde en zaligheid, in gerechtigheid en heiligheid. Want dat alles heeft Hij verworven door Zijn armoede, door Zijn lijden en sterven, door Zijn volbrachte werk. En Hij is opgestaan van de doden en Hij is opgevaren naar de hemel en Hij leeft in alle eeuwigheid om ons arme zondaren eeuwig rijk te maken.
Nu schrijft Paulus: „En gij weet de genade van de Heere Jezus Christus..." Daar komt het nu wel op aan. Wij hebben niet anders nodig dan onze armoe te kennen, onze zonde en schuld en ongerechtigheid en nood en dood en oordeel en verderf. En van daaruit te zien op het Lam dat geslacht is, en op de genade van de Heere Jezus Christus. Wie meent zichzelf te kunnen redden, wie rijk blijft in zichzelf, wie Christus niet nodig heeft, wie aan het Lam voorbijgaat, blijft eeuwig arm en komt eeuwig om.
Maar wie nu nog een bedelaar wordt aan de troon der genade, die mag weten dat er een Lam is geslacht tot verzoening van de zonde. En dat de Heere Jezus, het geslachte Lam, arm is geworden om ons eeuwig rijk te maken.

Dit artikel werd u aangeboden door: https://www.hertog.nl

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 12 augustus 1977

Gereformeerd Weekblad | 8 Pagina's

Om arme zondaren rijk te maken

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 12 augustus 1977

Gereformeerd Weekblad | 8 Pagina's