Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Putten.

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Putten.

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

Zondag 7 augustus j.l. heeft de predikant van wijkgemeente I, ds. J. C. Schuurman, na een verblijf van bijna 11 jaar in een avonddienst in de Oude Kerk afscheid genomen wegens zijn vertrek naar Zoetermeer.
Vóór de Woordbediening sprak hij woorden van dank tot burgemeester en wethouders, de kollega's in classis en ring en verder tot allen met wie hij in Putten mocht samenwerken. Tot zijn wijkkerkeraad zei hij: Wij hebben nooit iets met elkaar gehad en we mochten veel van elkaar leren... In zijn dankwoord betrok hij ook ouders en familieleden.
De tekst van de afscheidspreek was Psalm 138 : la en 8: „Ik zal U loven met mijn gehele hart. De HEERE zal het voor mij voleindigen; Uw goedertierenheid, HEERE! is in eeuwigheid; en laat niet varen de werken Uwer handen."
David is in deze tekst vol lof. Zulke tijden beleefden we ook met elkaar, aldus ds. Schuurman. De Heere was met Zijn Geest en Woord in ons midden. Zulke lof wordt niet door ons gemaakt, maar wordt in ons geboren. Het Woord moet wel in zijn verband gepredikt worden. Op de bodem aller vragen ligt der wereld zondeschuld. Als er geen woord over zonde gesproken wordt is er geen vergeving en verwondering.
Door het geloof mag David zeggen: De Heere zal het voor mij voleinden. Veel duisternissen zullen nog volgen en er is gedurig genade nodig om staande te blijven, maar de Heere weet precies wat we nodig hebben. Zo verkwikt deze belofte ook Zijn gemeente. Ondanks onszelf zal Hij het voleinden. De grond hiervan is de goedertierenheid van de Heere. Die is tot in eeuwigheid. De Geest geeft en gaf onder het Woord getuigenis: In eeuwige liefde in Christus met de Vader verbonden. Is of werd dit voor u te groot? Bezweek u voor de bediening van de zaligheid? De bediening was met veel gebrek. Dat we toch mogen horen: Ik ben het Die met u spreek!
David liet tenslotte nog iets volgen: En laat niet varen de werken Uwer handen. Dit doet vreemd aan, maar weet wel dat zekerheid niet tot onafhankelijkheid voert. David vreesde voor zichzelf. Dit gebed is de Heere aangenaam en de Vader kan het verhoren omdat Christus gebeden heeft: Vader, Ik heb voleindigd het werk, dat Gij Mij gegeven hebt om te doen. Daarom houdt de Vader vast en zingt de gemeente: AI wat Gij wrocht zal juichen tot Uw eer!
Ds. Schuurman sprak in de dienst in het bijzonder ook de jongeren van de gemeente aan, met wie in de loop der jaren een fijne band was ontstaan.
In het gebed na de dienst droeg hij de gemeente aan God en Zijn genade op. Tot besluit liet hij zingen Psalm 21 : 1, 5 en 13.
Namens classis en ring sprak ds. J. Vos woorden van dank. Ds. Kuus gaf als praeses van de centrale kerkeraad namens de hele gemeente een hartelijke groet mee in de woorden van de grote Ambtsdrager: Zie, Ik ben met u al de dagen tot aan de voleinding der wereld. Hierop het hij toezingen: De Heer' zal u steeds gadeslaan. Ds. Schuurman dankte de gemeente, die zoals hij zei hem zo bijzonder lief is geweest en waarmee hij zich verbonden zal blijven weten. Tot slot sprak hij voor de laatste keer als predikant van Putten over de gemeente de zegen uit.
Na afloop van de dienst was er in het kerkelijk centrum De Aker voor de genodigden gelegenheid de scheidende predikant de hand te drukken. Eerder in de week had de gemeente daar al de gelegenheid voor gekregen. Velen hebben daarvan gebruik gemaakt en in een afscheidsgeschenk hun waardering tot uitdrukking gebracht.

Dit artikel werd u aangeboden door: https://www.hertog.nl

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 12 augustus 1977

Gereformeerd Weekblad | 8 Pagina's

Putten.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 12 augustus 1977

Gereformeerd Weekblad | 8 Pagina's