Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Putten.

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Putten.

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

Nadat vorige week ds. J. C. Schuurman van wijkgemeente I van de herv. gemeente te Putten afscheid nam, ontving zondag j.l. wijkgemeente II na vijf maanden vakant te zijn geweest in ds. A. Gooijer een nieuwe predikant.
Ds. J. Vos, de vorige predikant van deze wijkgemeente, leidde de bevestigingsdienst. Daarin bediende hij het Woord uit Jeremia 1:11 en 12: „Verder geschiedde het Woord des Heeren tot mij, zeggende: Wat ziet gij, Jeremia? En ik zei: Ik zie een amandelroede. En de Heere zeide tot mij: Gij hebt wel gezien; want Ik zal wakker zijn over Mijn Woord, om dat te doen." Ds. Vos wees daarbij op de troost, die daarin is voor de dienaar des Woords, op een stimulans om getrouw te zijn en op een waarschuwing voor de gemeente.
In de middagdienst bediende de nieuwe predikant het Woord uit Galaten 1:3: „Genade zij u en vrede van God de Vader en onze Heere Jezus Christus". Met volle vrijmoedigheid mocht ik de bediening onder u opnemen, aldus ds. Gooijer. Nu is in mij geen kracht om u het Woord te brengen, maar onze hulp is van Hem, Die in Zijn Zoon ons toeroept: Mijn genade is u genoeg. Ontvang dan met zachtmoedigheid het Woord, dat in u geplant is en dat u kan zalig maken.
De tekst is de groet, waarmee de apostelen de gemeenten begroetten. Zo mag ik u deze groet, die meer is dan een wens, ambtelijk namens God de Vader en onze Heere Jezus Christus overbrengen. Wat een wonder deze koninklijke groet voor ons, die heel anders verdiend hebben.
Genade en vrede stammen beide van God de Vader. Hij is de Bron. In Zijn hart is de binnenbrand ontstaan van de genade voor mensen. Genade spreekt van vergeving van schuld. Als God in ons leven God wordt krijgen we het benauwd onder de vraag: Hoe kom ik weer in het reine. Daar hebben wij geen antwoord op. Maar de Vader heeft dat. Deze God en Vader mag ik u aanprijzen en als een Vaandel onder u opheffen.
Wee mij als ik dit evangelie niet verkondig, aldus de predikant. Ik hoop dit niet koud en verstandelijk te brengen, want het evangelie is zó rijk, dat ik met één emmertje die oceaan niet leeg kan putten. De vraag is nu: Is de vrede al in uw hart gekomen? Is het hoge wToord er al uit: „O God, wees mij zondaar genadig!" Dan is hier het antwoord: Genade zij u en vrede.
Deze groet uit de hemel heeft vrede en blijdschap. Maar bedenk wel, voor wie het Woord van God afwijst is er het oordeel uit de hemel. Ons hart komt tot rust als wij mogen zeggen: Wij dan gerechtvaardigd zijnde door het geloof hebben vrede met God door onze Heere Jezus Christus!
Na de dienst sprak ds. Gooijer woorden van dank aan het gemeentebestuur, aan zijn bevestiger, aan de consulent, aan de kerkelijke colleges, enz.
Ds. Kuus riep als consulent van wijkgemeente II en als praeses van de centrale kerkeraad een hartelijk welkom toe aan de nieuwe predikant en zijn gezin. Wij willen u begroeten zoals u ons vanuit het Woord heeft begroet, aldus ds. Kuus.
De gemeente zong hierop Psalm 132 : 6, waarna ds. Gooijer dankte voor wens en bede. Slotzang was Psalm 72: „Zo moet de Koning eeuwig leven".
Na afloop van de dienst kwamen vele familieleden en genodigden uit vorige gemeenten ds. Gooijer in „De Aker" de hand drukken.

Dit artikel werd u aangeboden door: https://www.hertog.nl

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 19 augustus 1977

Gereformeerd Weekblad | 12 Pagina's

Putten.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 19 augustus 1977

Gereformeerd Weekblad | 12 Pagina's