Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Advent

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Advent

8 minuten leestijd Arcering uitzetten

De prediking richt zich in deze weken, die aan het kerstfeest voorafgaan, vooral op de komst van de Heere Jezus Christus op aarde. De verschijning van Gods Zoon in het vlees is dan ook wel zo'n geweldig en onvergetelijk heilsfeit, dat er ter voorbereiding van de viering van het feest van de geboorte van Christus, in de zogenaamde adventsweken gesproken dient te worden over Gods beloften, die heenwijzen naar de komst van de Zaligmaker. Immers ook alle grote gebeurtenissen in ons eigen leven, die we als hoogtepunten van dat leven zien, vragen een zekere voorbereiding om bewust doorleefd en genoten te worden. En zo'n hoogtepunt in de heilsgeschiedenis is zeker de geboorte van Christus. Eigenlijk wordt dit door de gehele wereld erkend door onze tijdrekening, die immers begint met de geboorte van Christus. Dat was het grote keerpunt in de geschiedenis van onze wereld. Er is een tijd voor en een tijd na de geboorte van Christus.

De grote vraag is nu echter hoe we ons gaan voorbereiden op de viering van het kerstfeest. En die vraag wordt ook gesteld door een lezer van ons blad: „Zondag j.1. heb ik weer de eerste adventsprediking van dit jaar gehoord. Onze dominee had wel een mooie preek, maar toch miste ik er iets in. Wanneer u nu vraagt wat ik er dan in miste, dan zal ik proberen dat te omschrijven. Eerlijk gezegd miste ik er het oordcel in waaronder we allemaal liggen. Ik heb wel eens gehoord dat vroeger de adventstijd een tijd van schuldbelijden en vasten was, een tijd waarin men nog meer dan anders onder Gods rechtvaardig oordeel wilde buigen, een tijd van berouw over de zonde en van een buigen onder Gods recht. Maar onze dominee had het wel veel over de liefde en de trouw van God, terwijl van dat berouw en van dat oordeel waaronder we liggen zo weinig in de prediking doorklonk. Dat laatste vond ik jammer. En daarom heb ik mijn predikant opgebeld en hem dat eerlijk gezegd. Plet vond echter weinig weerklank bij hem, zoals ik merkte..."

Zonder nu in te gaan op de vraag of de predikant van onze briefschrijver de adventsboodschap wel of niet goed gebracht heeft, zouden we liever op een andere wijze antwoord geven. Daarom willen we u er op wijzen dat we vooral van Johannes de Doper kunnen leren dat de inhoud van de adventsprediking dient te zijn. Hij is immers de Wegbereider van de Heere Jezus, die geroepen was om vóór Christus heen te gaan om Hem door zijn prediking te bereiden een „toegerust" volk. En dan merken we terstond dat hij als een tweede Elia met vlammende woorden het volk opriep tot bekering en boetvaardigheid. Want in de dagen van de geboorte van Christus waren er maar al te velen die zich vanzelfsprekend voor Gods kinderen hielden en in vleselijke gerustheid leefden. Zij waren immers kinderen van Abraham aan wie de belofte van de Messias was gegeven. Zij hadden toch recht op Gods genade. En vergissen we ons wanneer we opmerken dat er ook in onze dagen zovelen zijn, die het haast als vanzelfsprekend achten dat ze naar de hemel gaan en dat ze kinderen Gods zijn, zodat ze niets te vrezen hebben wanneer de dood en het oordeel komt. Zo menigmaal bouwt men dan zijn

levenshuis op zandgrond van zijn christelijke opvoeding en van zijn goede werken, zonder dat men er weet van heeft dat de Heere Jezus moest komen om de zonde te verzoenen en de schuld te betalen en de straf te dragen die wij verdiend hebben. We kunnen zo tevreden zijn met onze vleselijke godsdienst, met het vervullen van onze godsdienstplichten, terwijl we de echte liefde tot God missen en niet weten wat genade is omdat we nog nooit echt zondaar geworden zijn voor God, die alles verbeurd cn verzon digd heeft en de eeuwige dood en het verderf verdiend heeft.

Daarom was Johannes de Doper in de eerste plaats een boeteprediker. Hij sprak dan ook van het komende oordeel, van de bijl die al ligt aan de wortel van de boom, die straks uitgehouwen zal worden. Hij verkondigde het volk, dat de Heere de hovaardigen verwerpt, maar de nederigen genade schenkt. De rijken zendt: Hij ledig heen, maar de hongerigen vervult Hij met goederen. Machtigen trekt Hij van de tronen, maar de onwaardigen in eigen oog verhoogt Hij. Hij is geen Heiland van rechtvaardigen, maar van onrechtvaardigen. Hij zoekt geen mensen , , die er al zijn", maar verlorenen, die met lege handen voor Hem verschijnen. Een waarlijk toegerust volk, dat de Christus op het kerstfeest kan begroeten, , »is een volk van verbroken en verslagen zondaren, van mensen die zich niet waardig achten dat de Heere onder hun dak zou inkomen. Deze boodschap moet in de prediking doorklinken. Dit is cen deel van de adventsprediking. Maar wc willen heel duidelijk zeggen dat dit niet alleen tot een toegerust volk maakt om het kerstfeest te kunnen vieren. Johannes de Doper heeft niet alleen klaagliederen gezongen, maar hij heeft ook op de fluit ge-• speeld, om deze woorden van de Heere Jezus hier maar eens te gebruiken. Hij heeft gezegd dat Christus komt met de wan in de hand waarmee Hij zijn dorsvloer zou doorzuiveren, maar hij heeft ook de Heere Jezus aangewezen als het Lam Gods dat de zonde der wereld wegneemt. Johannes de Doper was niet alleen boetgezant, die in de weg van dc ontdekking de mensen op de knieën wilde brengen opdat ze hun zonde en schuld zouden gaan belijden, maar hij was ook de prediker van het rijke en heerlijke evangelie van Gods genade en vergeving en verzoening in de Heere Jezus Christus, Die hier aangewezen wordt als het Lam Gods. Wat is dat een vertroostende boodschap voor alle boetvaardigen, die hun eigen boosheid en verkeerdheid hebben leren zien door Gods genade en er verslagen van hart onder geworden zijn. Een boodschap die spreekt van redding en verlossing voor verlorenen en van vrijheid voor gebondenen.

Zie het Lam Gods dat de zonde der wereld wegneemt!

Dat was de prediking van Johannes de Doper, een troostvolle prediking, een ruime prediking, een genadevolle prediking voor allen die de komst van Christus mogen zien in het wonder van de kribbe van Bethlehem, en die mogen geloven dat Hij gekomen is om ook ons zalig te maken en te verlossen van de zonde en te schenken het eeuwig zalig leven.

Maar dan zullen we straks ook niet blijven staan bij dat Kind in de kribbe. Want Hij is geboren als het Lam Gods om onze zonde in Zijn bloed te verzoenen cn onze schuld te boeten. Wanneer w 7 e dat zien. leven we heel anders op het kerstfeest aan dan zij die alleen maar dat Kind in de kribbe zien en daaraan allerlei gedachten en fantasieën verbinden.

Eigenlijk is dc adventstijd een wachttijd. Zo was het immers onder Israël. Men zag uit naar dc vervulling van Gods rijke beloften. En die beloften werden vervuld in de geboorte van Christus. Toen is duidelijk gebleken hoe de Heere een Waarmaker is van Zijn Woord en belofte. En daar mogen alle arme zondaren, die met een verbroken hart en een verslagen geest op de Heere en Zijn genade wachten, uit leren dat de Heere Zijn woord en belofte houdt. Het woord van Micha moge hen daarbij in het hart gegrift staan: , , Ik zal uitzien naar de Heere; ik zal wachten op de God mijns heils; mijn God zal mij horen".

En dat mag ook de troost zijn voor Gods kerk van onze tijd. We beleven roerige tijden, tijden van oorlogen en geruchten van oorlogen, tijden van revolutie en opstand tegen God en Zijn Gezalfde. Maar we dragen de belofte mee van een nieuwe toekomst vol vrede en gerechtigheid. De Heere Jezus zal immers wederkomen op de wolken des hemels om te oordelen de levenden en de doden. De kerk van onze dagen leeft ook in een wachttijd. Hij komt, Hij komt... Hij komt % om de aarde te richten. Maar Hij komt ook om Zijn volk eeuwig thuis te halen. Hij komt ook om de volkomen zaligheid en de volkomen vrede en de volkomen rust te schenken aan allen die in Hem hun Heere en Heiland hebben gevonden. Want er komt een nieuwe hemel en een nieuwe aarde, waar gerechtigheid zal wonen, waar de Heere in het midden van Zijn volk zal wonen en waar de Heere Jezus onze Leidsman en Herder zal wezen, om ons te weiden in de grazige weiden en aan de wateren der rust.

Zo blijft het advent.

Zo blijft het wachtenstijd... totdat al Gods beloften vervuld zullen zijn, want dan zullen we ook altoos bij de Heere wezen.

Dit artikel werd u aangeboden door: https://www.hertog.nl

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 9 december 1977

Gereformeerd Weekblad | 12 Pagina's

Advent

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 9 december 1977

Gereformeerd Weekblad | 12 Pagina's