Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

En Deze zal vrede zijn!

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

En Deze zal vrede zijn!

10 minuten leestijd Arcering uitzetten

Er leeft in onze wereld een groot verlangen naar vrede. Heel de wereld heeft de adem ingehouden toen Answar Sadat van Egypte naar Jeruzalem reisde om daar de vrede te bepleiten in t Midden-Oosten. Zou er dan eindelijk vrede komen voor dat volk Israël en daarmee vrede voor de wereld omdat daar een brandhaard aanwezig is die tot een derde wereldoorlog zou kunnen leiden? Zou er vrede kunnen komen onder de volkeren van de wereld? Zouden de pogingen van de mensen dan toch tot vrede kunnen leiden?

Er zijn in onze dagen nogal wat bewegingen onder de mensen die zich inspannen om de vrede op aarde te brengen. En er kunnen vredesbewegingen zijn, die het werkelijk goed bedoelen, hoewel ze toch niets zullen bereiken, omdat men die vrede probeert op te bouwen door menselijke inspanning. Maar de echte vrede komt niet op van beneden. Ze is geen vrucht van ons werken en strijden. Ze komt van boven, van de God des vredes, Die Zijn Zoon gezonden heeft in deze wereld om er de vrede te brengen. En van Hem wordt gezegd door de profeet Micha: En Deze zal vrede zijn" (5 : 4a).

Israël heeft het in de dagen van deze profeet ook moeiijk gehad. Zoals nu werd het ook toen door allerlei vijanden omringd die het op de ondergang van dat volk gemunt hadden, omdat het ondanks vele zonden en overtredingen toch Gods volk was gebleven. Het zag er maar donker uit voor Israël en het werd zozeer bedreigd door machtige vijanden, dat het laatste restje hoop en verwachting aan het verdwijnen was. En hoe moest het dan met Gods beloften? Had de Heere niet toegezegd dat de troon van David in eeuwigheid zoti staan en dat men in vrede zou wonen onder de leiding van de Gezalfde des Heeren? Had David het zelf niet bezongen in zijn psalmen: „De bergen zullen vrede dragen, de heuvels heilig recht, Hij zal hen vrolijk op doen dagen, het heil hen toegezegd..." En waar was nu die vrede? En waar was nu 't recht? En waar was nu het heil? Ze werden benauwd van alle zijden. Ze werden bedreigd door vijanden die met het volk de dienst des Heeren wilden uitroeien. En juist in deze donkere situatie komt Gods Woord door de profeet Micha over het benarde volk: „En gij Bethlehem Efratha, zijt gij klein om te wezen onder de duizenden van Juda? Uit u zal Mij voortkomen die een Heerser zal zijn in Israël en wiens uitgangen zijn vanouds, van de dagen der eeuwigheid."

Het is de adventsboodschap van de komende Christus, Die Zijn vrederijk gaat stichten, Die Zijn volk zal vergaderen uit Israël en uit alle andere volkeren der aarde, Die een Herder zal zijn over allen Die voor Hem de knieën hebben leren buigen: „Hij zal staan en weiden in de kracht des Heeren, in de hoogheid van de naam des Heeren Zijns Gods..." En dan zullen ze in vrede wonen en niemand zal 's Heeren volk meer kunnen bedreigen, want Deze zal vrede zijn. Hij predikt niet alleen de vrede. En Hij brengt niet alleen dc vrede, maar Hij is de vrede. En daarom zal er buien Hem nooit vrede op aarde gevonden worden. Daarom zullen alle inspanningen voor de vrede tevergeefs zijn. We zullen de vrede alleen vinden, wanneer we Hem gevonden hebben, wanneer we tot Hem bekeerd zijn, wanneer we door een waar geloof Hem ingelijfd zijn, wanneer Hij met Zijn vrede in onze harten woont, wanneer we door de Heilige Geest leren zeggen: Gij zijt mijn Heere Jezus Christus, mijn Zaligmaker en Verlosser, mijn Borg en Middelaar, mijn Heere en Heiland, mijn Koning en mijn Vredevorst.

En die vrede is veel rijker dan wij daaronder gewoonlijk verstaan. Wij denken immers daarbij vooral aan de tegenstelling met oorlog: rede is: een oorlog. Vrede is dan voor ons een toestand van uiterlijke rust. Verder willen we niet vergeten dat vrede door een christen ook gezien wordt als innerlijke rust, wanneer we vrede hebben gevonden met God, wanneer we weten dat onze zonde verzoend is en onze schuld betaald en wij weten mogen weer in gemeenschap met God te staan. En dat alles ligt zeker in het woord dat in de Bijbel gebruikt wordt voor vrede. Dat is het woord „sjaloom". Het is het woord dat we, om een voorbeeld te noemen, ook vinden in Numeri 6 : 26, in die bekende zegenbede: e Heere verheffe Zijn aangezicht over u en geve u vrede". Wanneer de Heere Zijn aangezicht over ons verheft, wanneer Hij Zich liefdevol tot Zijn volk wendt, dan is daarvan de vrucht: rede. En deze vrede houdt dan alles in wat een mens of een gezin of een volk nodig heeft voor welzijn en geluk.

Met vrede wordt aangegeven de toestand van de rechtvaardigen, van hen die gerechtvaardigd zijn door het geloof, die bij God in de gunst staan, die bij Hem geborgen zijn, die, door Hem worden beschermd en bewaard in tijden van benauwdheid en die hun rust vinden in Hem, voor leven en voor sterven, voor tijd en voor eeuwigheid. Het woord sjaloom dat wij met vrede vertalen betekent niet een innerlijke zieletoestand, maar veel meer: door God gezegend en geholpen worden in alle levensomstandigheden en het dus goed hebben in gemeenschap met Hem. En het gevolg daarvan is vanzelfsprekend een innerlijke rust die de goddelozen missen. De valse profeten onder Israël verkondigen in tijden van goddeloosheid en afval van de Heere, dat het Jeruzalem goed zou gaan en dat het volk niets zou hebben te vrezen. Ze spreken van vrede en vrede, terwijl er geen vrede is. Want Jesaja zegt: De goddelozen hebben geen vrede. Maar dat is het wonder van de rechtvaardigen, dat zijn zij die achter het Kind in de kribbe en het Lam aan het kruis hebben leren schuilen, dat ze een Vredevorst hebben. In Christus zijn we met God verzoend en onze zonde en schuld en straf is weggedaan. De Heere God is niet meer tegen ons, maar voor ons. Hier betekent vrede ook: heil hebben bij God, het goed hebben in Zijn gemeenschap omringd zijn door de heilsweldaden, die Christus voor ons verworven heeft. En verder zijn hemel en aarde in die vrede als 't ware verenigd tesaam. En dat alles door de komst van die Vredevorst van wie Micha zegt: En Deze zal vrede zijn!

Wanneer we Hem weer zien in de kribbe van Bethlehem, dan zullen we het belijden: Deze zal vrede zijn! Want daar horen we de engelen zingen: „Ere zij God in de hoogste hemelen en vrede op aarde, in de mensen een welbehagen". En wanneer we staan bij Zijn kruis waar Hij om onze overtredingen verwond en om onze ongerechtigheden verbrijzeld werd en waar Hij de straf droeg die ons de vrede aanbrengt, vrede door Zijn bloed, daar belijden we het opnieuw: En Deze zal vrede zijn! En daardoor kan Gods kerk het ook getuigen: „Wij dan gerechtvaardigd zijnde uit het geloof, hebben vrede bij God door onze Heere Jezus Christus."

En dan hebben we ook vrede met elkaar. Dan zal er ook iets van de vrede in ons midden gevonden worden, want waar Hij onze vrede is geworden, waar Llij met Zijn vrede in onze harten woont, daar zal ook van die vrede iets naar buiten uitstralen. Maar daarom moet Zijn Naam ook verkondigd worden onder alle volkeren van de aarde, want daardoor alleen kunnen we de vrede bevorderen, waar we met elkaar leren buigen voor Hem: „En Deze zal vrede zijn." En deze Christus zal ook nu weer verkondigd en aangewezen worden als de enige Vredevorst. En Hij zal ons Zijn vrede geven waar we als een arme en verloren zondaar tot Hem de toevlucht nemen. Waar we door de Heilige Geest ontdekt worden aan onszelf, waar we zien dat we tegen alle geboden Gods overtreden hebben, daar zullen we het moeten belijden: „Rust noch vrede wordt gevonden, om mijn zonden, in mijn beend'ren dag en nacht." Maar waar dan de Heilige Geest ons oog richt op dat Lam Gods, dat de zonde verzoend en de schuld betaald en de straf gedragen heeft voor een zondig en schuldig mensenkind dat om genade roept en om ontferming smeekt, dan horen we de liefelijke tonen van Gods genadeboodschap: „En Deze zal vrede zijn". En zo ontvangen we vrede in ons hart, vrede met God en vrede met alle moeilijke wegen waarop Hij ons leidt, vrede met de donkere nachten waar we doorheen moeten, vrede met de zware kruisen die we dragen moeten, vrede met de verliezen die we lijden moeten, vrede met alle moeite en verdriet en rouw en smart waar we doorheen moeten. Want waar Hij Zijn intrek in ons hart genomen heeft en waar de Heilige Geest het geloof gewerkt heeft, daar zeggen we het de profeet uit het

diepst van ons hart na: „En Deze zal vrede zijn."

En Hij troost het hart dat schreiend tot Hem vlucht. En Hij geneest de gebrokenen van hart en de verslagenen van geest. En Hij geeft kracht onder het kruis en Hij heelt alle wonden. Ja, Hij is zelfs met Zijn troost en vrede bij ons als we moeten gaan door het dal van de schaduw des doods, als iedereen ons los moet laten, want Hij blijft bij Zijn kinderen en Hij is hun enige troost niet alleen in het leven maar ook in het sterven. „Mijn vrede geef Ik u, niet gelijkerwijs de w 7 ereld hem geeft, geef Ik hem u." Deze vrede gaat alle verstand te boven. Deze vrede is een hemelse vrede. Deze vrede is de Heere Jezus zelf, Die door Zijn Heilige Geest in ons hart woont 0111 ons te leiden en te leren: „En Deze zal vrede zijn."

En zoals men Hem venvacht heeft en naar Hem heeft uitgezien onder de oude bedeling, zo mogen we ook op Hem wachten onder de nieuwe bedeling. Want zoals de Heere de belofte heeft gegeven van Zijn eerste komst in Bethlehem, zo hebben we ook de belofte ontvangen van Zijn wederkomst. Wie voor Hem de knie niet heeft leren buigen, wie Hem niet als Vredevorst erkend heeft, wie tot Hem niet de toevlucht heeft genomen onder belijdenis van zonde en schuld en met smeking om genade voor recht, die zal in Zijn vrede niet delen, die zal veroordeeld en verworpen worden, diens deel zal zijn met de duivelen in het eeuwige vuur. Vreselijke mogelijkheid, dat we ons hart verharden en voor deze Koning niet leren buigen...

Maar al Zijn kinderen mogen, gelovend en vertrouwend op Zijn belofte van het eeuwige vrederijk, uitzien naar Zijn wederkomst, naar die zalige toekomst, naar die nieuwe aarde onder de nieuwe hemel, waar niemand leed zal doen noch leed zal dragen, op de ganse berg van 's Heeren heiligheid, en waar we pas tenvolle het woord zullen verstaan: „En Deze zal vrede zijn." Zou dan dit adventsverlangen ook niet in onze harten leven: Kom, Heere Jezus! Waar Hij immers zelf gezegd heeft: Ja, Ik kom haastiglijk. Amen.

Dit artikel werd u aangeboden door: https://www.hertog.nl

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 25 december 1977

Gereformeerd Weekblad | 16 Pagina's

En Deze zal vrede zijn!

Bekijk de hele uitgave van zondag 25 december 1977

Gereformeerd Weekblad | 16 Pagina's