Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Petrus door Gods engel verlost

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Petrus door Gods engel verlost

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

En omtrent dezelfde tijd sloeg de koning Herodes de handen aan sommigen van de gemeente om die kwalijk te behandelen. Petrus dan werd in de gevangenis bewaard, maar van de gemeente werd een gedurig gebed tot God voor hem gedaan. En ziet, een engel des Heeren stond daar, en een licht scheen in de rvoning, en slaande de zijde van Petrus wekte hij hem op, zeggende: ta haastiglijk op. En zijn ketenen vielen af van zijn handen. Hand. 12 : 1, 5 en 7.

De geschiedenis van de Kerk op aarde is een geschiedenis van. strijd en zegepraal, van nederlagen en overwinningen, van diepten en hoogten. Tenminste, zo lijkt het. Want in werkelijkheid gaat de Heere van de ene overwinning naar de andere. Onze dieptepunten zijn Gods hoogtepunten. Als wij denken: „het is verloren", dan zegt de Heere: „nu is het Mijn tijd". Menselijke plannen, duivelse plannen worden verijdeld, en Gods plan wordt onveranderd uitgevoerd.

1) Dreigende handen

De duivel heeft een groot tegenoffensief ingezet tegen de triomftocht van Christus met het Woord. Dc man die hij daarvoor gebruikt is Herodes, een Edomiet, een nazaat van Ezau. Hij ligt helemaal in de lijn van zijn voorgeslacht. Zijn grootvader, Herodes de Grote, was de kindermoordenaar van Bethlehem. Zijn oom, Herodes Antipas, was de moordenaar van Johannes de Doper. Een man die, om de gunst van de joden te winnen, partij gekozen heeft voor de strenge levensopvatting van de Farizeeërs, maar die aan zijn hof een vrolijk leven leidt. Een man met een dubbel leven. Vriend van de strenge orthodoxie en vijandig tegen God en Christus... Ontzettende mogelijkheid!

Herodes slaat de handen aan sommigen van de gemeente. De handen... Voor de oosterling het levend orgaan van de ziel. Met onze handen voeren we onze gedachten uit, begeleiden we onze woorden. Met onze handen kunnen we vloeken en met onze handen kunnen we zegenen. Een kostbare gave van God, onze handen! Hoe gebruiken we ze? Sommige mensen misbruiken ze door ze niet te gebruiken, door ze in de zakken te steken.

Herodes gebruikt zijn handen om ze uit ce strekken naar de discipelen van Christus. Dat is gevaarlijk, want wie Mijn volk aanraakt raakt Mijn oogappel aan! Waarom doet Herodes dat dan? Uit eerzucht. Godsdienstige geschillen interesseren hem niet, maar de meerderheid van het volk is tegen Jezus van Nazareth, dus hij óók. Het moment is nu gekomen, hij heeft eindelijk zijn handen vrij om de christenen aan te pakken. Dat had hij gedroomd!

In werkelijkheid is hij aan handen en voeten gebonden door duistere machten. Als we de zonde, de wereld dienen, dan zijn we niet vrij, dan zijn we slaven van de satan. Het eerste slachtoffer is al gevallen: Jacobus. Wie volgt? Wel, Petrus! Herodes is aangemoedigd door de sympathie van de joden. En Petrus is de voornaamste van de gemeente. Als hij deze Petrus ook eens in handen kon krijgen... Zo wordt Petrus gearresteerd. Maar zijn terechtstelling zal niet zo geruisloos toegaan als die van Jacobus. Hoe meer publiciteit, hoe groter effect.

Dreigende handen, uitgestrekt naar de discipelen van Christus. Maar achter die dreigende handen zien we de klauwen van het beest! En daarachter staat HIJ Die gezegd heeft: Simon, Simon, zie de satan heeft u zeer begeerd om te ziften als de tarwe, maar IK heb voor u gebeden...

2) Gebonden handen

Petrus wordt in de gevangenis bewaard. Het zijn de dagen van de ongehevelde broden. Dat wil zeggen; het wordt Pascha. Dat moet voor Petrus een eer zijn! Toen zijn Meester gevangen genomen werd waren het ook de dagen van de ongehevelde broden. Toen is er gezegd: niet op het feest, daar komt oproer van. Nu wordt er gezegd: wèl op het feest, dan krijgen we meer belangstelling.

Dit lijden is voor Petrus gemeenschap met het Hoofd der gemeente. Hiertoe — zal hij later schrijven — zijt ge geroepen, daar ook Christus ons een Voorbeeld heeft nagelaten.

Hij zal niet ontsnappen, zoals de vorige keer, denkt Herodes. Daarom heeft hij alle mogelijke voorzorgsmaatregelen genomen. Vier wachten van elke vier man. Van die vier zitten er twee voor de deur en twee bij Petrus in de cel. En de gevangene zelf is aan weerskanten met ijzeren boeien vastgeklonken aan deze wachtposten. En deze soldaten staan weer met hun leven borg. Ontsnapt de gevangene toch, dan worden zij gedood. Het sluit allemaal als een bus. Petrus komt er niet meer uit. Morgen wordt hij trouwens al voorgeleid en gedood. Dat staat van tevoren vast.

Hoe heeft Petrus het in die laatste nacht? Stil, hij slaapt... Het staat er bijna laconiek: toen Herodes hem nu zou voorbrengen sliep Petrus die nacht tussen twee krijgsknechten. Petrus slaapt. Niet, zoals toen, in Gethsémané, van droefheid, maar van heilige onbezorgdheid. Ik lag en sliep gerust van 's Heeren trouw bewust. Zijn leven loopt geen gevaar, want dat is met Christus geborgen in God. En het Woord loopt ook geen gevaar, want daar zal de Heere Zelf wel voor zorgen.

Wat een tegenstelling: rondom dc gevangenis soldaten die waken; in de gevangenis Petrus die slaapt en boven de gevangenis de Wachter Israëls Die nooit slaapt of sluimert... Zouden wij het kunnen? Slapen in de gevangenis met de dood voor ogen? Nee, in onszelf zijn we niet bestand tegen verdrukking en vervolging, 'k Bracht de nachten door met klagen. Slaap weerhield Gij van mijn ogen.

Het is vaak de omgekeerde wereld. De goddclozen zijn in dodelijk gevaar en zij slapen als in het topje van de mast. Terwijl Gods kinderen wakker liggen met de vraag: zou God Zijn gena vergeten? Als we de Heere niet kennen, hoe kunnen we dan nog één oog dicht doen? Maar als we in Hem geborgen zijn, dan mogen we slapen. Hij geeft het immers Zijn beminden als in de slaap?

3) Gevouwen handen

Petrus slaapt, maar de gemeente van Jeruzalem is wakker. Petrus, één van hen, een apostel die ze liefhebben om Christus' wil INHOUD: Petrus door Gods engel verlost — Het merk-en veldteken van Christus — De eerste Bijbelvertaling — Kleine kroniek — Kerknieuws — Advertenties.

Dit artikel werd u aangeboden door: https://www.hertog.nl

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 14 juli 1978

Gereformeerd Weekblad | 8 Pagina's

Petrus door Gods engel verlost

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 14 juli 1978

Gereformeerd Weekblad | 8 Pagina's