Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

KLEINE KRONIEK

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

KLEINE KRONIEK

8 minuten leestijd Arcering uitzetten

Een nieuwe paus

Daar word ik opgebeld door een journalist van een streekblad die me vraagt wat ik van de nieuwe paus denk. Mijn antwoord was dat ik daar helemaal geen gedachte over had. Zijn enige reactie was: Oh... Toen ik hem nader vroeg waarom hij dat zo graag wilde weten was zijn antwoord dat hij mijn antwoord graag had willen publiceren met dat van andere „vooraanstaande mensen" uit de streek. Hij nam zich voor dan maar te schrijven dat ik geen mening had... Of hij dat gedaan heeft weet ik niet, want ik ben niet geabonneerd op dat streekblad. Maar ik heb wel begrepen dat ik maar een uitzondering ben, want velen hebben wel hun mening in de krant laten zetten. En wat me daarbij opgevallen is heeft me toch eigenlijk wel pijnlijk getroffen. Want men sprak haast allemaal uit de hoek van de oecumene, alsof het mogelijk zou zijn Rome en Reformatie onder één noemer te brengen. De gereformeerde synode ging nog het verst in dat alles, want van haar moderamen werd het volgende bericht:

„Namens het moderamen van de gereformeerde synode heeft voorzitter ds. Mak telegrafisch zijn gelukwensen aangeboden aan kardinaal-aartsbisschop Willebrands van Utrecht voor de snelle verkiezing van de nieuwe paus. De gereformeerde synode vraagt Gods zegen over het werk van de paus ook voor de Nederlandse kerkprovincie."

Het is voor mij onbegrijpelijk dat men op deze wijze als kerk kan reageren op de benoeming van een paus. In de eerste plaats kan men op het standpunt van de reformatie geen paus aanvaarden. In de tweede plaats is de leer van de kerk van de paus zover van de Bijbel als Gods Woord verwijderd, dat er geen eenheid mee kan bestaan. De grootste vijand van de kerk is in onze dagen echter het oecumenisme, die een eenheid zoekt boven geloofsverdeeldheid. De kerken worden door dit oecumenisme bedreigd. En het is veel groter bezwaar dan men beseft. De echte oecumenisten zijn echter teleurgesteld. De nieuwe paus, die de namen van zijn beide voorgangers heeft aangenomen, Johannes Paulus, zal hun beleid (van het midden) wel voortzetten. De pretentie dat men allemaal naar Rome terug moet keren wil men de eenheid kunnen bereiken zal ook door de nieuwe paus wel gevoerd worden, maar het zal niet helemaal hardop gezegd worden. Het oecumenisme is immers een ziekte die alle kerken rijp probeert te maken voor een eenheid, waarbij met de waarheid niet meer gerekend wordt. Zouden dan de martelaars tevergeefs gestorven zijn voor de goede belijdenis?

De reformatorische belijders in de Geref. Kerken zullen met droefheid hebben vernomen dat het moderamen van de synode de paus heeft gefeliciteerd cn hem Gods zegen wil tocbidden over zijn werk. Overigens heeft prof. Nauta reeds duidelijk laten horen hoe onmogelijk dit is voor een moderamen dat werkelijk gereformeerd wil zijn.

Ook ik heb grote bezwaren tegen het feit dat ook het hervormd synode-moderamen in een dergelijke geest over de aanwijzing van de paus heeft geschreven. Ik acht dit een verloochening van de reformatorische belijdenis.

Rechtvaardiging van het terrorisme?

Ook in ons blad is reeds geschreven over de steun die de Wereldraad geeft aan de guerillastrijders van het Patriottisch Front van Rhodesië. Het Leger des Heils heeft daarom haar lidmaatschap opgeschort van de Wereldraad van kerken. En de kerk van de Methodisten in Zuid-Afrika heeft voor het lidmaatschap bedankt. Zendelingen van het Leger des Heils zijn immers vermoord door de guerilla's. En de Methodistenkerk wijst het geweld af, omdat men het in strijd acht met het wezen van de kerk. Ze wil niet verantwoordelijk zijn voor moord en doodslag in Rhodesië. In het „Hervormd Weekblad" bespreekt ds. S. Kooistra ook de schenking van de Wereldraad aan de mannen van het Patriottisch Front. Destijds heeft hij zich bij een bespreking van het boekje van dr. A. H. van den Heuvel „De vrede van de strijd" dat opriep tot steun aan het zogenaamde antiracismefonds — zij het aarzelend — aan de kant van de voorstanders van die steun geplaatst. Maar nu heeft het volgende bericht, dat hij overnam uit „Trouw", hem wel tot nadenken gestemd:

„Het Patriottisch Front in Rhodesië heeft de geldelijke steun van dc Wereldraad van Kerken begroet als een rechtvaardiging van de gewapende strijd. Dit blijkt uit een verklaring van een woordvoerder van het Front in de Zambiaanse hoofdstad Loesaka.

De Wereldraad van Kerken maakte deze week bekend een bedrag van ruim 200.000 gulden te zullen schenken aan deze organisatie die in Rhodesië een guerilla voert. Het geld van de wereldraad zal worden besteed voor voedsel, gezondheidszorg, onderwijs en andere niet-militaire projecten. Een woordvoerder van het Front zei gisteren de schenking van de wereldraad ook als mo-

rele steun te waarderen. „Het is een erkenning van de rechtvaardigheid van onze gewapende strijd en onze behoefte aan materiële en morele steun", zo zei hij. Het Patriottisch Front is ontstaan door de samenwerking van twee Rhodesische bevrijdingsorganisaties. Het maakt geen deel uit van de zogenaamde interne regeling, het akkoord tussen de blanke minderheid en enkele zwarte leiders in Rhodesië.

De Rhodesische autoriteiten hebben gisteren verklaard over bewijzen te beschikken dat de moord op een aantal Britse missionarissen in juni het werk is van guerilla-strijders. Militairen hebben een notitie-blok gevonden bij een gedode strijder, waarin nauwkeurig verslag is gedaan van de aanslag op de missiepost, waarbij dertien mensen omkwamen. Ook zouden er bij de gedode man en een eveneens gesneuvelde metgezel voorwerpen zijn gevonden die afkomstig waren uit die missiepost. De lijken van de twee gedode guerilleros, die behoorden tot de troepen van het Patriottisch Front, en het notitieboekje, zijn gisteren aan journalisten getoond." —

Het is toch wel bijzonder beschamend wanneer men bedenkt dat ook onze eigen kerk mee verantwoordelijk is voor het terrorisme en het vermoorden van zendelingen. Ja, dat men aan de „moordenaars" geld geeft, kerkegeld, voor dit moordend geweld.

Kerken moeten tot bezinning komen

De kerken moeten tot bezinning komen, opdat men zal gaan nadenken over de plaats waar men terechtgekomen is toen men de revolutie ging volgen en verheerlijken en toen het marxisme voor velen de godsdienst is geworden waar men bij leeft. Ds. Kooistra zegt nu:

„Als roeping der Kerk zie ik nu om alles te doen om een bloedige strijd in geheel Zuidelijk Afrika op grond van racisme te voorkomen. Daarom had ik in het artikel van vorig jaar de critische vraag gesteld, of het antiracisme-fonds wel bewegingen mag steunen, die geweld gebruiken. Van de zijde van de Wereldraad werd altijd gezegd: Wij steunen het geweld niet. Wij geven slechts steun voor humanitaire doeleinden. U begrijpt nu, dat ik wat geschrokken ben van het bovenstaand bericht, overgenomen uit Trouw.

Wel lezen we hier, dat het geld van de Wereldraad bestemd is „voor voedsel, gezondheidszorg, onderwijs en andere niet-militaire projecten". Maar het Patriottisch Front noemt het „een erkenning van de rechtvaardigheid van onze gewapende strijd". Het komt mij voor, dat de Wereldraad nu terwille van de zuiverheid van haar bedoelingen met het anti-racismefonds uitdrukkelijk een verklaring moet publiceren, waarin zij zich distancieert van de uitspraak van de woordvoerder van het Patriottisch Front in Rhodesië.

In hetzelfde bericht van Trouw kan men lezen, dat guerilla-strijders van het Patriottisch Front de moord op een aantal Britse missionarissen op hun geweten hebben. Hoe kan de Wereldraad dan zo'n beweging steunen? De Kerk mag zich nooit vereenzelvigen met een bepaalde politieke beweging of strijdende partij. Dat moeten de politici maar uitmaken. Zo heb ik het destijds al fout gevonden, dat vertegenwoordigers van de Wereldraad kozen voor de MPLA in Angola. Nu dreigt de fout, dat de Wereldraad in Rhodesië gaat kiezen tussen bisschop Moezorewa en ds. Sithole, die tot samenwerking kwamen met Ian Smith om langs de weg deiverzoening tot een meerderheidsbewind van de zwarten te komen, èn het Patriottisch Front van Joshua Nkomo en Robert Moegabe, die de weg van geweld en terreur blijven kiezen. Van Moegabe is bovendien bekend, dat hij uitgesproken Marxist is. Tot mijn vreugde las ik in de Leeuwarder Courant van 14 augustus j.1., dat ook de hoofdredacteur Noordmans op deze fout van de Wereldraad wijst. Letterlijk schrijft hij: „De raad dreigt inplaats van de strijd voor de bevrijding der zwarten een bloedige machtsstrijd tussen zwarten onderling te bevorderen en begeeft zich daarmee op een verkeerde, gewelddadige weg."

Persoonlijk zie ik het wel als roeping der Kerk om slachtoffers van geweld te steunen maar niet hen, die slachtoffers met behulp van geweld maken. Ik wacht dan ook op een uitspraak van de Wereldraad, dat zij iedere vorm van terrorisme afwijst." —

Nu, de Wereldraad heeft tot nu toe wel veel woorden gesproken om zich te verdedigen tegen de velen die hun beleid hebben aangevallen, om zich te verdedigen ook tegen het Leger des Heils, dat grote twijfels heeft ten aanzien van de vraag of men nog wel langer lid kan blijven van de Wereldraad, maar men heeft nog niets teruggenomen van het standpunt. De leiding van de Wereldraad zit trouwens zozeer in de linkse en de marxistische hoek, dat een dergelijke verklaring niet te verwachten valt. Het is bijzonder droevig dat men dergelijke dingen moet constateren.

Dit artikel werd u aangeboden door: https://www.hertog.nl

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 8 september 1978

Gereformeerd Weekblad | 12 Pagina's

KLEINE KRONIEK

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 8 september 1978

Gereformeerd Weekblad | 12 Pagina's