Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De ontroostbare vader

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De ontroostbare vader

11 minuten leestijd Arcering uitzetten

En al zijn zonen en al zyn dochteren maakten zich op om hem te troosten, maar hy weigerde zich t laten troosten, en zeide: ant ik zal rouw bedrijvende tot mijn zoo in het graf nederdalen. Alzo beweende zyn vader hem . .. Genesis 37 : 35.

Genesis 37. Het hoofdstuk waarmee de geschiedenis van Jozef begint. Van Jozef die in de put wordt geworpen en als slaaf wordt verkocht. Dat weten we allemaal. Maar nee, dit is niet het verhaal van Jozef, want boven dit hoofdstuk staat: dit zijn Jacobs geschiedenissen. Letterlijk: dit zijn Jacobs geboorten. Het gaat dus over Jacob en zijn nageslacht. Na vele omzwervingen is Jacob eindelijk teruggekeerd in het land dat God aan de vaderen heeft beloofd. Er is een nieuwe periode aangebroken in de heilsgeschiedenis. Het gezin van Jacob gaat uitgroeien tot het volk Israël. Het volk waaraan de Heere Zich heeft geopenbaard, waarmee de Heere het Verbond heeft gemaakt. En als Hij het niet had verhoed zou dit volk om zijn eigen zonden tenonder zijn gegaan. Tenonder gegaan in de hongersnood die straks over het land heen zal razen. Maar de Heere Zelf zal Zijn volk van de hongerdood redden. En daarvoor zal Hij Jozef gebruiken. Jozef die door zijn broers als slaaf wordt verkocht, maar die de grote man van Egypte wordt om zijn familie in leven te houden. Want uit dit geslacht moet de Christus geboren worden van Wie Jozef een type is in zijn vernedering en in zijn verhoging.

En nu komt hier dc oude Jacob vóór ons te staan als dc stamvader van dit volk, die van héél die raadselachtige weg van God niets begrijpt. Dit zijn Jacobs geschiedenissen. En üw geschiedenis, en de mijne. Of staan wij niet met onze zonde en met ons ongeloof het werk van de grote Jozef in de weg.?

1) Jacob om zijn zonde bezocht

Dit zijn Jacobs geschiedenissen. Laten we er maar meteen bij zeggen: dit zijn Jacobs zonden! Want zijn leven is een aanéénschakeling van zonde. List, bedrog, veelwijverij, afgoderij, eigenliefde, vergeten van Gods daden en wantrouwen aan Gods leiding. En iedere keer is de Heere Zelf weer gekomen te in het leven van Jacob, en iedere keer is Jacob wéér zijn eigen weg gegaan.

Nu is Rachel gestorven. Haar kraambed werd haar sterfbed. Even brak toen het geloof door in het leven van Jacob. Niet Benoni, smartekind, maar Benjamin, zoon van mijn rechterhand. Maar nu heeft hij zich weer helemaal vastgeklampt aan dit kind omdat het een kind van Rachel is. En aan Jozef, de andere zoon van Rachel, nu alweer een opgeschoten iongen. Die twee heeft hij tenminste nog. De andere kinderen tellen nauwelijks mee.

Dat gaat zich natuurlijk wreken, dat voortrekken van het ene kind boven het andere. Neem nu alleen die rok. Dat prachtige gewaad, een cadeautje van vader. Jacob heeft Jozef aangekleed om met hem te pronken. Is dat zo erg.? Ja, want Jacob verzet zich nog steeds tegen Gods welbehagen. Hij vecht nog voor Rachel, dat wil zeggen: voor zijn eigen vlees. Maar vlees en bloed zullen immers het Koninkrijk Gods niet beerven.?

En Jozef is een vrome jongen, een Godvrezende jongen. Misschien heeft Jacob ook om die reden wel zoveel van hem gehouden. Maar dat gaf hem nog niet het recht Jozef zo te verheerlijken. Bovendien, het was niet goed voor Jozef. Het zijn immers sterke benen die de weelde kunnen dragen.?

En de broers hadden het al niet op Jozef begrepen, maar door dit alles kregen ze een nog grotere hekel aan hem. Ze konden het ook al niet uitstaan dat hij God vreesde. Omdat Jozef goed was in Gods oog werden zij al meer verkeerd. Maar Jozef ging ook niet vrijuit. Hij bracht hun kwaad gerucht tot hun vader. Inplaats van met hen te spreken en hen te wijzen op hun verkeerde daden speelde hij voor klikspaan. Dat was geen reclame voor de vreze Gods. Want toen hebben die broers niet gezegd: Die Jozef hééft iets dat wij missen. Toen heeft Jozef zelf reden gegeven dat ze zeiden: als dat nu de vreze Gods is, dan hoeft het voor ons niet.

Als we gesmaad worden om de Naam van Christus — zegt de apostel Petrus — dan zijn we zaHg. Maar dat niemand lijde als één die zich met een andermans doen bemoeit...

Maar toegegeven, dc broers hadden ook een hekel aan Jozef om de vreze Gods. Want de dromen van Jozef waren openbaringen van God. Hij zou groot worden en de hele familie zou voor hem buigen. Maar dat begrepen ze niet, ze zeiden: moet je zien wat die jongen zich verbeeldt!

We kennen de afloop... Op een kwade dag krijgt Jacob de rok van Jozef thuis, maar zonder Jozef. Zijn eigen cadeautje, mét zijn eigen schuld, zijn dwaze voorliefde, zijn ijdelheid, zijn pronkzucht. Zó zuur breekt de zonde op in het leven van Gods kinderen. En zó vast laat de Heere Zijn kinderen lopen in hun dwaasheid en in hun eigenliefde.

En het komt geen ogenblik in Jacob op dat hij door zijn kinderen bedrogen wordt. Er is geen haar op zijn hoofd dat denkt: zou het wel waar zijn? Het staat voor hem als een paal boven water: Jozef is dood. En nu heeft hij wel medelijden met zichzelf, maar geen mishagen aan zichzelf. Inplaats van zichzelf aan te klagen bij de Heere gaat hij zichzelf zitten beklagen.

2) Jacob door zijn droefheid overmand

Jacob is door de tijding verpletterd. Eerst Rachel kwijt, nu ook Jozef. Het is geen wonder — menselijk gezien — dat hij in stomme smart neerzit. Wat moet hij toch op zijn oude dag allemaal nog meemaken... Hij doet dan ook wat een oosterling in zo'n geval doet. Hij scheurt zijn kleren en trekt een zak aan, een romvkleed. En dan zit hij daar, dag in, dag uit, zomaar voor zich uit te staren en te wenen. Zo overmatig als hij was in zijn liefde voor Jozef, zo overmatig is hij nu in zijn verdriet om Jozef.

En dan kom.en de broers thuis. Ze zien het wel, de boodschap heeft z'n uitwerking niet gemist. Vader heeft het goed begrepen: Jozef is dood.

Wat zien we hier duidelijk dat de weg der zonde een hellend vlak is. We hebben telkens nieuwe zonden nodig om onze oude

zonden te bedekken. Eerst hebben de broers Jozef gehaat. Dat was al doodslag, want wie zijn broeder haat is 'n doodslager. Toen hebben ze hem in de put gegooid en als slaaf verkocht. En nu moeten ze, om dat te verbergen, aan het liegen. En als ze dan thuiskomen en ze vinden hun oude vader in stomme smart, dan gaan 1 ze hem troosten!

Ze zijn aan het spelletje begonnen en dat moet nu maar uitgespeeld worden. Ze hebben ook geen andere keus. Ze kunnen toch niet zeggen: Vader, Jozef is waarschijnlijk niet dood, wij hebben Jozef als slaaf verkocht... Ja, dat zouden ze wel künnen zeggen. Maar dan moeten ze capituleren. En we zetten desnoods liever alles op het spel, onze ziel en zaligheid, dan dat we zeggen: ik heb gezondigd, ik heb gedaan wat kwaad was in Gods oog.

Dat kun je van de wereld verwachten, zeggen de mensen. Van de wereld? Maar de zonen van Jacob zijn toch geen mensen midden uit de wereld? Ze zijn toch groot geworden in de tent van Jacob, op het erf van het Verbond? En later zullen ze zelf zeggen: wij zijn vroom! Jawel, maar het is een vroomheid w T aarbij ze zichzelf kunnen blijven, zichzelf kunnen handhaven.

Zullen we nu de lijn maar doortrekken? Daar staat de grote Jozef, voor de Hoge Raad. De vrome broeders hebben allang vastgesteld dat Hij sterven moet. Maar voor de vorm halen ze er nog een paar valse getuigen bij. En dan horen ze uit de mond van Christus Zelf: Ik ben de Zoon van de levende God. En dan roepen de broers van jozef in koor: Hij heeft God gelasterd, Hij is des doods schuldig!

Daar staat Hij wéér, nu voor ée wereldlijke rechter. Wat moet ik dan doen met Jezus? vraagt de stadhouder. En de broers van Jozef roepen: Kruist Hem!

En een paar dagen later, als Hij opgestaan is van de doden, dan vergaderen de broers van Jozef nog een keer. Dan moet er geld op tafel worden gelegd om de leugen te verbreiden dat Zijn lichaam gestolen is.

Want erkennen: wij zijn fout geweest, wij hebben de Heere der heerlijkheid gekruisigd — dat nooit. Dan liever de ene zonde op de andere stapelen. Zelfhandhaving tot het uiterste. Want ik wil niet dat deze grote Jozef Koning over mij zal zijn.

Maar we gaan terug naar de tent van Jacob. Daar zitten ze, al zijn zonen en al zijn dochters. Heel de familie. En wie weet wat voor goedkope troostwoorden er gesproken worden. Maar het gaat allemaal langs Jacob heen, want Jozef is er niet!

Kennen we ook die droefheid om die Ene, Die we missen en Die we toch niet künnen missen? 'k Schatte mij geheel verloren, 'k mocht van geen vertroosting horen, als mijn ziel aan God gedacht loosde ik niet dan klacht op klacht. Dan kunnen ze tegen je zeggen: Ja maar, je hebt toch dit nog en je hebt toch ook wel andere tijden in je leven gekend? En dat is wel waar, maar Jozef is er niet!

Om deze dingen ween ik, zegt Jeremia, omdat de Trooster Die mijn ziel zou verkwikken, verre van mij is!

3) Jacob in zijn ongeloof verstrikt

Hij weigerde zich te laten troosten, en zeide: Want ik zal rouw bedrijvende tot mijn zoon in het graf nederdalen. Ik zal blijven treuren om Jozef tot ik zelf ook ga sterven. Jacob denkt: ik kan nooit meer blij, nooit meer vrolijk zijn.

Dat moeten we toch maar niet te vlug zeggen. Want later zal Jacob, bijna uitzinnig van vreugde, uitroepen: mijn zoon Jozef leeft nog!

En nu zijn we geneigd, het verdriet van Jacob wat goed te praten, 't Is toch ook geen kleinigheid, en het meet je kind maar wezen...

Maar Jacob zit wèl in de strikken van het ongeloof! Hij had kunnen weten dat het niet waar kan zijn. Hij heeft toch meer herinneringen aan Jozef dan die kapotte rok? In de dromen heeft de Heere toch beloofd dat Flij grote dingen met Jozef van plan is? Hoe kan dat dan als Jozef niet meer leeft? Kan Jacob dan niet meer op de Heere aan? Is God dan een man dat hij liegen zou?

ja, die dromen van Jozef... Dat was eigenlijk het Evangelie. Want in die tijd is er nog geen gescheven Woord. En de broers van Jozef hebben dat Evangelie gehoord, maar het niet willen geloven.. Ze hebben de boodschap verworpen en zich van de boodschapper ontdaan.

Is het vandaag anders? Het Evangelie spreekt ons van Hem, de grote Jozef. Voor Wie we moeten buigen. Die ons gegeven is om door Hem gered te worden. Wat doen we ermee? Verwerpen we die boodschap omdat we niet willen dat Hij Koning is over ons leven?

Maar Jacob kon beter weten! Ja, maar die Godvrezende Jacob is de beloften van het Evangelie ook kwijt. Want hij heeft het Woord niet bewaard in zijn hart. Hij heeft geleefd op zijn gevoel voor Jozef. Dat komt ervan, wanneer we niet bij het Woord leven.

Maar is het dan niet onmogelijk voor Jacob, toch nog te geloven dat Jozef leeft? Hij heeft toch maar die kapotte rok thuisgekregen? Kan hij dan een andere conclusie trekkeiv?

Dat is het nu juist! Het ongeloof ziet alleen de feiten en zegt: het kan immers niet? Maar het geloof klemt zich vast aan de Lleere en Zijn W 7 oord. En al getuigen dan alle feiten tegen me, dan is het nog waar, want de Heere heeft het immers gezegd? En dit is de overwinning die de wereld overwint, namelijk ons geloof.

Wie is er ontroostbaar? Alle ervaringen kwijt en een ontembaar verdriet in je hart? En wat het ergste is: eigen schuld, maar dat zie je niet. De Heere wil dat we zullen leven door het gelooi in de gewisse beloften Gods. Van die beloften zal er niet één onvervuld op de aarde vallen. En al zien we er niets van en al horen we er niets van, het is toch waar want de Heere heeft het beloofd.

Daarom, Jacob, en allen die Jozef kwijt zijn, zeg het maar tegen uzelf: wat buigt gij u neder, o mijn ziel, en wat zijt ge onrustig in mij? Hoopt op God, want ik zal Hem nog loven!

Dit artikel werd u aangeboden door: https://www.hertog.nl

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 19 oktober 1979

Gereformeerd Weekblad | 12 Pagina's

De ontroostbare vader

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 19 oktober 1979

Gereformeerd Weekblad | 12 Pagina's