Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

IK WEET WAAR GIJ WOONT...

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

IK WEET WAAR GIJ WOONT...

8 minuten leestijd Arcering uitzetten

51Ik weet uw werken, en waar gij woont..." Deze vertroostende woorden moest de apostel Johannes op Patmos op last van de verheerlijkte Christus schrijven aan de derde van de Klein-Aziatische gemeenten, de gemeente Pergamus. Een kleine gemeente, wonend in een heidense omgeving, van alle kanten bedreigd, maar waarvan getuigd mocht worden: „Gij houdt Mijn Naam en hebt Mijn geloof niet verloochend".

„Ik weet waar gij woont". Deze woorden vormen ook de titel van de doctoraalscriptie van ds. J. E. de Groot, enkele maanden geleden met zijn gezin vertrokken naar Peru, het nieuwe zendingsterrcin van de Gereformeerde Zendingsboncl. Deze gedegen studie is ook gewijd aan de Kerk van Peru. De ondertitel luidt: „De Iglesia Evangelica Presbiteriana del Peru, haar context, geschiedenis en huidige situatie".

Omdat het nieuwe werkterrein van de G.Z.B. en van ds. De Groot onder ons nog niet zo bekend is, heb ik aan de auteur reeds vóór zijn vertrek toestemming gevraagd één en ander uit zijn studie aan onze lezers door te geven. Mijn collega en vriend heeft daar niet alleen in toegestemd, maar het zelfs toegejuicht. Juist voor de betrokkenheid bij het zendingswerk is het goed en nodig dat we weten waar onze zendingsarbeiders wer-

ken en wat hun moeilijkheden en hun mogelijkheden zijn.

Geschiedenis

De studie begint met een beknopt overzicht te geven van de geschiedenis van Peru. In de Middeleeuwen was er het Inka-rijk, dat cultuur-historisch van grote betekenis is geweest.. In 1532 werd Peru deel van het Spaanse koloniale rijk. Behalve de overweldiging door Spanje betekende dat ook de dood van vele Indianen als gevolg van epidemieën en de vernietiging van de Indiaanse cultuur. Lima, aan de kust gelegen, werd het centrum van het rijk en is ook nu nog de hoofdstad, waarop alle wegen en verbindingen zijn gericht.

In 1824 werd Peru onafhankelijk. Daardoor kwam echter in de slechte sociale toestanden weinig verandering. De grootgrondbezitters kregen de macht in handen en de uitbuiting en de onderdrukking gingen voort.

Na de Tweede Wereldoorlog kwam dat alles nog scherper aan het licht. De aandacht werd gevestigd op de landen van de derde wereld en in Peru was het voornamelijk de industriële sektor waarnaar de belangstelling uitging, waarbij de landbouw en de mijnbouw verwaarloosd werden. De tegen-

stellingen tussen liet industriële kustgebied en het platte land werd nog groter, met als gevolg: de trek van het platte land naar de steden. Omdat de bevolking daar weer niet vond wat zij zocht namen verpauperingen en criminaliteit angstwekkende vormen aan.

Van 1968 tot 1975 leefde Peru onder een militair bewind, een junta, die echte hervormingen wilde doorvoeren. Dat heeft wel enig resultaat opgeleverd, howel vele misstanden bleven bestaan. In 1975 vond er weer een staatsgreep plaats, met als gevolg dat de klok weer wat werd teruggedraaid. Hoopvol is dat er thans algemene verkiezingen worden voorbereid om de weg te banen voor een democratisch gekozen regering. Zover is het echter nog niet...

De Rooms-Katholieke Kerk

Van de bevolking van Peru behoort 90 tot 95% tot de R.K. Kerk. Uit de tijd van de Spaanse overheersing is het beeld van deze kerk negatief. Na 1960 wordt dat beeld iets gunstiger. In de Roomse Kerk in geheel Latijns Amerika zijn verschillende stromingen te onderscheiden. Allereerst de traditionelen, die vasthouden aan bedevaarten, processies en de Maria-cultus. Vervolgens de progressieven, die de invloed van de saecularisatie hebben ondergaan, maar die een minderheid vormen. En tenslotte de charismatische beweging, die ontstaan is onder invloed van de Pinkstergroepen en uit verzet tegen de R.K. hiërarchie.

Daarnaast is er de zogenaamde „volksreligie", een vermenging van christelijke elementen met overgeleverde waarden uit de de oorspronkelijke culturen en godsdiensten. Zo wordt Moeder Aarde vaak geïdentificeerd met Moeder Maria, wat weer een voedingsbodem geeft aan de theologie van de „bevrijding".

Het spreekt bijna vanzelf dat de R.K. Kerk, die zich vaak vereenzelvigde met de heersenae klasse, in het verleden weinig werf-kracht bleek te bezitten. Even voor de hand liggend is het dat de kleine protestantse minderheden in dit gebied niet in een benijdingswaardige positie verkeerden. Alleen de laatste jaren is enige verbetering gekomen in de „oecumenische" verhoudingen. Bovendien is de tegenstelling Rooms en Protestant op de achtergrond gedrongen door de druk van de sociale en politieke problemen.

De protestantse kerken

Onder de protestantse kerken in Peru zijn drie groepen te onderscheiden: de kerken die zijn ontstaan als gevolg van Angelsaksische zendingsaktiviteiten, de kerken die zijn gesticht door emigranten en de verschillende Pinkstergroepen. Ondanks het feit dat de gemeenten klein zijn, heerst er ook in Peru een bonte verscheidenheid, die in de scriptie van drs. De Groot beknopt wordt besproken. Er zijn Anglicanen, Mehodisten, Presbyterianen, Zevendedagsadventisten, Baptisten, Pinkstergemeente en daarmee is lang nog niet alles gezegd.

Dat deze verdeeldheid schadelijk is voor het Protestantisme in Peru is duidelijk, niet alleen tegenover de overweldigende meerderheid van Rooms-Katholieken, maar ook in verband met de maatschappelijke ontwikkelingen.

Zelfs de Presbyterianen trekken gescheiden op. Er zijn twee van deze groeperingen, waarvan de ene uitsluitend psalmen zingt in de eredienst, terwijl in de andere bijna uitsluitend geestelijke liederen worden gezongen! Er is wel veel contact tussen beide kerken en er is zelfs hoop dat ze vroeg of laat zullen samengaan.

De Schotse Zending

De Presbyteriaanse kerken van Peru zijn ontstaan tengevolge van zendingswerk vanuit Schotland, namelijk van de Free Church, die in 1843 ontstond door een breuk met de Church of Scotland. In 1916 vertrok John Mackay uit Inverness naar Lima. Hij was het die het fundament legde van het zendingswerk van de Free Church. Dat werk werd later uitgebreid naar het noorden van Peru. Niet alleen in Lima, maar ook in het binnenland moest het Evangelie worden gebracht.

Dit werk is bijzonder zegenrijk geweest. Behalve op het onderwijs op scholen legde men zich toe op de opleiding van eigen predikanten. Hoewel het zendingswerk veel weerstand kreeg te verduren van de zijde van de R.K. Kerk, groeide het gestadig. In steden als Cajarmarca, de hoofdstad van de gelijknamige provincie en in Moyobamba, aan de oostzijde van het Andesgebergte, ontstonden bloeiende gemeenten.

Toch is in deze grote gemeenten vrij spoedig een inzinking gekomen, terwijl de veel kleine gemeenten op het platte land zich goed staande konden houden. Als oorzaken van de teruggang worden genoemd: het vortdurende gebrek aan zendelingen in het noorden, een verflauwing in het geestelijk leven en de tegenstand van de R.K. Kerk.

Toch mogen we dankbaar zijn dat de Free Church of Scotland in Peru het Evangelie heeft verbreid, door middel van verkondiging, onderwijs en medische voorzieningen.

De l.E.P.

Het laatste hoofdstuk van de studie van drs. De Groot is gewijd aan de Iglesia Evangelica Presbiteriana del Peru, in het vervolg afgekort tot l.E.P. Deze kerk is in 1963 ontstaan en hield in datzelfde jaar haar eerste algemene vergadering.

In de hoofdstad Lima zijn twee gemeenten, terwijl in andere wijken van de stad samenkomsten worden gehouden. Er zijn aktiviteiten als zondagsschool, jeugdwerk

en vrouwenverenigingen, die gemeentevormend werken. In het noorden liggen de gemeenten in de provincies Cajamarca, Amazonas en San Martin. Het zijn over het .algemeen kleine gemeenten, variërend van 15 tot 100 leden. De leiding van de gemeenten berust bij dc ouderlingen omdat er geen predikanten zijn.

De struktuur van de kerk is presbyteriaal. De synode vergadert één keer per jaar en wordt in haar werk bijgestaan door een vijftal commissies, onder andere voor de kerkorde, voor evangelisatie en voor theologische en kerkelijke vragen. De erediensten van de I.E.P. lijken sterk op die van de Free Church in Schotland. Men zingt er psalmen (zonder orgel!) en de voorganger draagt geen ambtsgewaad. Hij wordt ook niet als „pastor 1 " aangesproken, maar gewoon „senor" (mijnheer) genoemd.

Hoewel de I.E.P. wat introvert is als gevolg van haar geringe aantal leden, treedt zij toch duidelijk naar buiten. Ze is lid van de Raad van Protestantse Kerken van Peru, heeft nauwe contacten met de andere Presbyteriaanse Kerk en is vertegenwoordigd in de Bijbelgenootschappen-

De problemen van de I.E.P. zijn onder andere het gebrek aan communicatie tussen de gemeenten, èn het tekort aan predikanten. De vraag is: hoe wordt deze kerk die thans een zwakke indruk maakt, weer een kerk die haar roeping kan vervullen? Hoe kan haar boodschap helderder klinken en haar dienstbetoon meer gestalte krijgen? Het toerustingswerk — aldus drs. De Groot — van ambtsdragers en gemeenteleden zal prioriteit moeten hebben.

Waar gij woont

Ik heb in grote lijnen geprobeerd iets weer te geven van deze studie, die op zo heldere wijze de situatie van de Kerk in Peru beschrijft. Hier en daar was het wellicht al te fragmentarisch, maar dat kan nu eenmaal moeilijk anders-. We mogen dankbaar zijn dat de Gereformeerde Zendingsbond haar bijdrage mag leveren aan de Free Church of Scotland om samen de I.E.P. voort te helpen. We hopen en bidden dat drs. De Groot, die in oktober naar Peru vertrok, èn ds. Van Donkersgoed, die er al langer tijd is, tot zegen van de kerk daar werkzaam mogen zijn. De zekerheid ook van de Kerk in Peru is, zo besluit drs. De Groot zijn scriptie: Ik weet waar gij woont. En dat betekent twee dingen: Ik weet waar gij woont. Dat geldt voor de kerk als zodanig. En: ik weet waar gij woont. Dat geldt voor de kerk in Peru,

Dit artikel werd u aangeboden door: https://www.hertog.nl

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 18 januari 1980

Gereformeerd Weekblad | 12 Pagina's

IK WEET WAAR GIJ WOONT...

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 18 januari 1980

Gereformeerd Weekblad | 12 Pagina's