Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

„De vriend aan het ziekbed”

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

„De vriend aan het ziekbed”

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Welgelukzalig is hij die zich verstandig gedraagt jegens een ellendige; de Heere zal hem bevrijden ten dage des kwaads. Psalm 41 : 2-5.

Beste zieken,

Bovengenoemde tekst zag ik jaren geleden hangen bij een dokter in de wachtkamer. Daar ik toen nog een kind was, begreep ik de tekst niet, maar hij sprak me zo aan, dat, elke keer wanneer ik de wachtkamer binnenstapte, mijn oog heengetrokken werd naar de wand, waaraan de tekst hing. Tenslotte kon ik hem uit het hoofd opzeggen. Hij is me dan ook altijd bijgebleven en ik wil hem u voor de maand september meegeven.

Een ellendige, waarvan de tekst spreekt is hij of zij die arm is aan geld of goed, die zwak is van lichaamskracht, die wanhopig is in zijn of haar gemoed.

De ongevoeligen laten dezulken aan hun lot over en gedragen zich niet verstandig. Zij verergeren vaak de smart door een haastig oordeel over dezulken uit te spreken. Weet u wie ook zo'n last van deze mensen heeft gehad? David, de man naar Gods hart. Hem overkwam hetzelfde als de vrome Job, die door zijn vrienden werd aangezien als een grote boosdoener en daardoor veel pijn, verdriet en smart over hem brachten. Zo was hun oordeel!

David verging het ook zo. Hij bezweek bijna onder de boze en kwaadaardige beschuldigingen van zijn vijanden, doch de Heere ondersteunde hem en in ootmoedig vertrouwen mocht hij zich volkomen overgeven in de handen van zijn hemelse Vader, Die Zijn kinderen nooit zal begeven of verlaten. Maar Hij zal ze bewaren en ter bestemder tijd uit al hun benauwdheid en ziekte verlossen, want Hij verzekert de eindoverwinning aan al Zijn kinderen.

De Heere zal hem bewaren en zal hem bij het leven behouden. David wil hier zeggen dat voor hem en alle gelovigen de levenshoop nog niet is uitgeblust, ook al is hij de dood nabij. Velen hebben aan hem gewanhoopt en nu geeft hij hier te kennen, dat hij toch nog zal blijven leven, als blijk van Gods gunst. De Heere zal hem immers ondersteunen op het ziekbed.

Hoe troostvol klinken deze woorden. Zo zal dc Heere doen aan allen die Hem in waarheid zoeken.

In gezonde dagen menen we vaak, dat we zonder de Heere ook wel klaar kunnen komen, maar wanneer we op het ziekbed terechtkomen, voelen wij dan niet vaak onze hulpeloosheid en leegheid? Doch wanneer wij in de benauwdheid tot Hem roepen, dan wil de Heere ons roepen ook horen. Hij kent onze smart, onze zwakheid en ons ongeduld. De Heere wil in Zijn grote liefde en ontferming kracht en geduld geven. Hij wil ons die innerlijke vrede schenken, ofschoon smart en ziekte ons deel zijn.

In zijn krankheid verandert Gij zijn ganse leger. Wat een onuitsprekelijke goedheid van de Heere! Geen verpleger, verpleegster, moeder of vriend kan voor de zieken doen wat de Heere voor hem of haar doet. Verzorgers kunnen moe worden, maar de Heere wordt noch moede noch mat.

Er is geen vriend aan het ziekbed gelijk God. In gezondheid en ziekte kan niemand troosten of helpen, zoals Hij doet. In de felste pijn kan één zucht tot Hem opgezonden troost brengen. Gezegend het ziekbed waar gebeden wordt: „Heere, wees mij genadig; genees mijn ziel, want ik heb tegen U gezondigd."

Dat was het wat David het meest achtte. nodig

Is dat ook uw innigste begeerte: genezing van de ziel en vergeving van de zonde? Vindt u uw zonde en schuld misschien te groot, dat ze vergeven zouden kunnen worden? Zie op het Lam Gods, dat de zonden der wereld, ook de uwe, wil wegdragen. Hij wil een Vriend zijn aan uw ziekbed. Laat Hem dan niet buiten staan, maar laat Hem toe in uw binnenkamer.

Gezegend het ziekbed, waar de Heere tegenwoordig mag zijn. Mag u dat ook ervaren, beste zieken?

U allen hartelijk gegroet, de nabijheid des Heeren toegebeden.

Dit artikel werd u aangeboden door: https://www.hertog.nl

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 29 februari 1980

Gereformeerd Weekblad | 12 Pagina's

„De vriend aan het ziekbed”

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 29 februari 1980

Gereformeerd Weekblad | 12 Pagina's