Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

BARNABAS

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

BARNABAS

14 minuten leestijd Arcering uitzetten

8)

En een zeker man te Lystra zat onmachtig aan de voeten, kreupel zijnde van zijn moeders lijf, die nooit had gewandeld. Deze hoorde Paulus spreken; welke de ogen op hem houdende en ziende, dat hij geloof had om gezond te worden, zeide met grote stem: ta recht op uw voeten! En hij sprong op en wandelde. En de scharen, ziende hetgeen Paulus gedaan had, verhieven hun stemmen en zeiden in het Lycaonisch: e goden zijn des mensen gelijk geworden en tot ons nedergekomen! En zij noemden Barnabas Jupiter en Paulus Mercurius, omdat hij het woord voerde. En de priester van Jupiter, die voor hun stad was, als hij ossen en kransen aan de voorpoorten gebracht had, wilde hij offeren met de scharen. Maar de apostelen Barnabas en Paulus dat horende, scheurden hun klederen en sprongen onder de schare, roepende en zeggende: annen, waarom doet gij deze dingen? Wij zijn mensen van gelijke bewegingen als gij en verkondigen ulieden, dat gij u zoudt van deze ijdele dingen bekeren tot de levende God ... Hand. 14 : 8-15.

1. Een Goddelijk wonder

Barnabas en Paulus zijn geworpen buiten Antiochië en des zelfs landpalen. De vervolging zette zich daarna voort naar Ikonium, hoewel ook daar een grote menigte Joden en Grieken geloofde. De joden, ongehoorzame Joden, verwekten en verbitterden de zielen tegen de broeders. Aan de ene kant geschiedden tekenen en wonderen door de apostelen, aan de andere kant werd de schare verdeeld, zodat men hen zocht te stenigen. Dit geschiedde te Ikonium. Zo zelfs dat de beide apostelen alles overlegden en vluchtten...

Zo kwamen zij te Lystra. En daar zijn wij dan bij onze tekst. Hadden de apostelen vele tekenen en wonderen gedaan, hier geschiedde maar één wonder, let wel bij de Evangelieverkondiging. Die twee moeten zo altijd hand in hand gaan. Dit wonder geschiedde, dat er was een zeker man. Er wordt geen naam bij genoemd. Dat hoeft ook niet. Als de naam van God of de naam van de grote Heelmeester, de Heere Jezus, maar genoemd wordt. Nu dat werd al bij voorbaat door de beide apostelen gedaan, want zij verkodigden het Evangelie, dus zowel Barnabas als Paulus. En dat zou in onze geschiedenis wel blijken, dat het hun vaste voornemen was, om dat ook straks te doen. Zij zouden geen enkele eer voor zichzelf opeisen. Het gaat dus om de naam. De man zat daar maar, want hij kon niet staan en hij kon niet gaan. Hij was onmachtig aan de voeten, had dus lamme benen. Aan allebei de voeten. Hij was kreupel, gebrekkig, onmachtig aan beide voeten. Hoe dat precies geweest is, weet ik niet: kreupel en dan onmachtig aan de voeten, Wie zal dat precies zeggen, wat zo'n kwaal is en hoe erg zo'n kwaal is.

Die man aan de Schone Poort des tempels uit Handelingen 3 wordt ook kreupel genoemd van moeder's lijf, die werd gedragen, welke zij elke dag zette aan de deur van de tempel om te bedelen. Daarvan lezen wij bij deze man niets. Niet dat hij daar dagelijks heengedragen w 7 erd, niet dat hij bedelde. Maar hij was onmachtig en had nooit gelopen. Hij zat daar, waarschijnlijk aan de stadspoort, waar straks de geschiedenis afspeelt.

Deze hoorde Paulus spreken. Anders dan die man uit Handelingen 3, die alleen maar bedelde om een aalmoes. Wat een ongelukkig rnens ook missen moet, zijn ogen en zijn or'en kan hij wel gebruiken. Dat deed die man ook. Hij hoorde Paulus spreken, dat Evangelie. Vers 7 vertelt ons dat. Dat hoorde hij en dat „hoorde" hij!

Het trok Paulus' aandacht. Mensen kunnen soms zo luisteren, dat dat opvalt. Die lezen de woorden van de lippen. Die hebben geen oog van de sprekers af. Paulus moest daar telkens naar kijken, want de Schrift zegt dat Paulus zijn ogen op hem hield. En Paulus zag nog meer. Hij zag dat hij geloof had. Dat komt meer voor. Er is nu eenmaal een gemeenschap der heiligen. Geloof doet op elkander aantrekken; geloof doet geloof aantrekken; dat voel je. Dat voelt een prediker, als hij het woord kwijt kan, dat voelt een gehoor, als een prediker wat van Godswege te bieden heeft.

En Paulus was het Evangelie aan het prediken. Maar Paulus zag nog meer. Hij zag dat die man geloof had om gezond te worden. Dat is toch iets heel bijzonders. Een man, van jongsaf kreupel, van jongsaf niet kunnende wandelen, waar nooit iets aan gebaat heeft, heeft nu daar geloof, dat hij gezond kón worden, dat hij gezond zóu worden! Niet, dat hij dat hoopte, niet dat hij dat wenste, , neen dat hij dat gelóófde. Dat was dan dat geloof, dat Paulus predikte. Dat hield dan verband met Jezus, Die Paulus predikte: Jezus, de grote Heelmeester! Als Paulus dat zag, hield hij op midden in de preek, en zei met grote stem: „Sta recht op uw voeten!"

Dat zei Paulus niet zachtjes. Hij legde hem niet de hand op. Hij sprak zo dat ieder het hoorde. Hij sprak het als een juichkreet voor de man. „Sta recht op uw voeten".

En hij w r as kreupel! En hij was lam aan beide voeten! En hij had nooit lopen geleerd! Ik weet, hoe dat kwam.. Paulus sprak door het geloof. Dat geloof van die man, dat sprong over op Paulus. Paulus geloofde. Daar zat de kracht van Christus' opstanding in Paulus' woord. De opstandingskracht, die doden levend maakt, die dorre voeten, lamme voeten, kracht en leven geeft.

In de oudste handschriften staat dat Paulus zegt: „In de naam van Jezus Christus, sta recht op uw voeten." En de man sprong op en wandelde. Een dubbel wonder. Een lamme man wordt genezen, en een man, die nooit lopen geleerd heeft, springt daarop en wandelt. Recht op zijn voeten.

Gelooft u dat Adam bij zijn schepping, terstond lopen kon? Gelooft u dat Jezus terstond na Zijn opstanding op die doorboorde voeten gaan kon? Gelooft u, dat u in de opstanding op uw gestorven voeten terstond weer gaan en staan kunt en zult? Recht op uw voeten. En de man sprong op en... wandelde.

2. Afgodisch eerbetoon

En de schare ziende wat Paulus gedaan had verhieven hun stemmen en zeiden in • het Lycaonisch: „De «oden zijn de mensen gelijk geworden en tot ons neder gekomen!"

Die mensen schreeuwden het uit. - verheven stemmen had! - Met net als Paulus gedaan Ze waren zo ontzet over dk grote wonder, dit inderdaad goddelijke wonder, dat ze Barnabas Jupiter noemden cn Paulus Mercurius.

En nu zijn wij he emaal m ons onderwerp. Het stond helemaal scheef natuurlijk, maar het bewijst welke indruk onze beide mannen op die heidenen maakten. Zij waren polytheisten zij geloofden aan veel goden, aan een hoofdgod en aan veel ondergoden. Nu stamt het neidendom natuurlijk oorspronkehjk uit de kerk, uit de ark van Noach. Daarom is het heidendom altijd re-Jigieus. Het heidendom gelooft vast en zeker ergens in. Het heidendom weet natuurlijk dat er een god is al kennen zij m hun veroastenng de ware God niet. En zij weten OOK van de hemelwereld: de engelen. Die houden zij ook voor goden: ondergoden Zoals Gabnel de enge was, die voor God stond en staat en die de boodschappen van God brengt, zo meenden zij, dat zij met Paulus te doen hadden in die boodschapper Gods ornaat Paulus het woord deed. Zo noemden zij hem Mercurius. En Barnabas hielden zij voor de hoofdgod, voor Jupiter. Zoals God aan Abranam verscheen als een mens, met twee engelen in mensengedaante, zo meenden zij dat de goden neergekomen waren. Want niemand kan zo n wonder doen als die ene gedaan heeft.

Zulke dingen heeft het heidendom, maar dan geheel misvormd dus aan de ware gods-dienst ontleend. Dit zegt ons dus iets van Paulus, als de spreker en de bode Gods, maar vooral ook van onze Barnabas. Deze moet een gestalte, een verschijning gehad hebben, zo voornaam aat er iets goddelijks op zijn wezen lag Daarbij moet ook de stille zwijgzaamheid iets voornaams, iets jö rrverhevens aan hem verleend hebben. Zn 1 , 1 , t J riepen dat elkander oe en als een gerucht ging het door het volk tot buiten de poort, waar oe tempel van Jupiter stond. De pnes-ter van Jupiter dacht: Dit is mijn dag, dit is mijn kans Als Jupiter, die in elke stad vereerd werd, nu nota bene zijn stad bezocht en zo n gadeloos wonder liet ver-richten door zijn Mercurius, dan moeten wij u l A "f 6 b e W 1 J f n i, twee drie een paar offerdieren gehaald en r P m T T " ° ° r ° wee hoge en hemelse gasten alle eer aan g m dCZe

Afgoderij gaat nogal eens met ae ware 0 J b ö godsdienst gepaard. Zij liggen ook zo dicht n i ets elkaar. De HEERE heeft ook niet voor i n Zijn wet geboden, dat men geen andere goden voor Zijn aangezicht zou hebben - Gij zult u voor die niet buigen, noch ^en dienen. Barnabas eren - n c n ! P a u l u s e r e n . ze §f n: ~ Barnabas die-P a u I u s " E c h t heidens!!" diener

, . §f " heidens!!" L l f ^ , van 0, \ s a£ ' laat de h E E R E d a t dan ' v v f r 0 1 a a n w e e ons aanzeggen en verbieden? Geven wij geen goddelijke eer aan Gods geboden, die al-leen a a n G o d Coekomt. Zijn Gods knec t £ n v a a k niet h e t ein.d v a n alie tegenspr E n ajs er w o n d e r e n Gods geschieden, z wy d a a r d a n G o d s [iand ^ 0f schrijven d a t a a n Q o d s v o j k foe of a a n G o d s c n dierbare knechten? ' Waarlijk wij leve niet zover v a n h e t h e i d e n d o m af v a d e n s e ideeën af v a n heidense gewoonten W o r d t er m e t geofferd a a n G o d s vo a a n G o d s k n e c h t e n ? E r zijn zelfs vv ken> w a a r te col3ecten gehcuden wo y o Q r de dienaars offeranden aan Go k n e c h t e n ! E n l a n g lliet e]kc knecht des ren verbiedt d a t S o m s js hct h u n z d f w e l k o m > Z u l k eld k o m t njet in het t of d e r d e gesiacht. D e HEERE spreekt in Z W o o r d y a n priestersi die r o v e n v a n taar> a ! s ^ u beli.eft: d a a r h e b t ge heid z c n d c n in christelijke kerkeil.

Ik b e n d e R E E R^ u w G o d c n K o n i D i e y a n £ u bevrjj D leidend fe uit u w s!aafse w o n i D j e n t d a n > en d e n ^ n e y e n s 6 -

beeldendienst zult gij u wachten; V o o r Ik b e n de H E E R^ | e e n v r i g G o d ; 'k straf die in drie en vier geslachten; Maar schenkt Mijn dienaars 't zaligst lot. Ticn geboden vers 2 en 3.

3 G o d e aneen d e eer

w telen B a r n a b a s e n Pau d h o r e n d * c h e u r d e n h u n k l e d e r e n o n d e r de sch d e n j w a : •• a v gende: Mannen, waarom doet gij deze din-& .. u • gen. W11 zijn mensen van gelijke bewegingen en verkondigen ulieden. dat gij u Z 0 U£ J y a n deze iidel* di b e k e r e n t j ^ ^ „ -

' e e n getui is 0nze Barnabas, al > hun schatting (Jupiter!) wordt h * ^ ft ^ e m d D a t in be } k y ë onkje { ^ de scha Q m te va\ offereri, laat zi nog denken, maar dat de waardige Barnabas , * w a a r d i g h e i d e n zijn V00rname zw zaamheid vergeet en begint te roepen: „Nie d o c^ n k t ^ wjj ^ g e w Q n e ^iense U, bekeert u tot de levende God van dit ..j , , , _ , •• ïjdele gedoe! dat zegt nog al wat. Dit zijn mensen, die hun eer, hun persoon en hun leven over hebben voor die levende God. Hier hebt ge Paulus, hier hebt ge Barna-335 van God wo^zfeh^egeren. Die hun soon in de waagschaal zetten voor hun God. Daar in Ikonium deden de scharen hen beiden smaadheid aan, en wilden èn Paulus èn Barnabas stenigen. Toen zijn zij beiden gevlucht uit Ikonium naai; Lystra. Nu gaan L - de scharen inderdaad Paulus stenigen. Merkwaardig, niet Barnabas! Was dat zijn leeftijd of zijn waardigheid, die hen voor hem deden terugdeinzen? En juist Paulus, die de lamme man genezen had, dat hij opsprong en wandelde opsprong van vreugde, G, J en wanuelde in gciooi, worat gestenig kan een volksmenigte licht veranderen! Wa ? £an godsdienstijver gemakkelijk omslaa k o o k t e l vo ° r „ , n ^ t e f ^ f ^ sannah s en de „kruist Hem s dicht naast ch-elkaar. Gemoedswerk kan vlug oplaaien en vlug ontvlammen en doven.

aak? ien n wij Heye Paulus is gevallen en lag roerloos toen de stenen nog op hem neerkwame Dood!? Ja, zij sleepten zijn lichaam over keien, hotsebots, zonder enig pard buiten de poort der stad. Gevallen op he hei-veld van eer. Hij had eenmaal mede S n af. n-us helpen stenigen. Ik zal tonen hoeveel lkt c [ ]ijden m o et om Mijn naam. Een m el kcr. in dit ieven zijn eigen weg thuis,

orden ds Hee-s zeer , vccde ijn Daar buiten de'stad komt een kring discipelen rond het lichaam van Paulus staan. Ziet, dat is de liefde, de eerste v a n de p2s bekeerden, de liefde to vooral ook de liefde tot d d e r e n e n die zelfs hun leven waagden om hen heL aI. Evangelie te brengen cn die zelfs hu ense waagden voor de naam en de eer van g r o t e God en Koning. Dat is een liefd ker d a n de dood_ D a t js c c n Uefde? di d e d o o d v a n zo-n liefde leraar e dc marteidood niet ophoudt. Integend n o g veel sterker wordt!

W a t zijn geëerd en w a t zijn predikers, die hun leven gaven voor de christenen eeuwig behoud en voor de naam v a n de H e e r e Jezus Christus. Die achter Hem gedragen hebben! Die discipelkring rond Paulus is een eer voor hem. Ius> Maar de grootste eer is zijn opstanding. Na die steniging stond hij op. Wonderlijk. Hem overkomt hetzelfde wonder, dat aa de lamme man geschiedt is. En nog wo e n en lijker, dat Paulus gestenigd en wel de Heere Jezus als uit de doden verrijze mocht' - En dan staat er-en hii kwam in 11UU1L - , , " c " U1 J M, (U " stad du e c iuiu -

- Wat een moed. De rechtvaardigen zult^ „ d e len h e t aardrijk beërveDL E n ; d hij m e t Barnabas naar Derbe." ls En zo gaan de Evangeliepredikers maar voort. Nog één ding: dat zij getweeën gin-. B a r n a b a s e n Paulus_ E n zij k c r c rc ter in al de b e z o c h t e stcden; ch de broederen te versterken en om ouderlin s gen aan te stellen, die het werk na hun ijg-voortzetten. De preek bekeert het volk t op de preek ontstaat de kerk met de amb-ten. bouwden die twee Gods koni Z o n a]s Zo bouwt de HEERE door zwakke mensen Zijn rijk.

A.

W. L. T.

Dit artikel werd u aangeboden door: https://www.hertog.nl

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 18 juli 1980

Gereformeerd Weekblad | 16 Pagina's

BARNABAS

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 18 juli 1980

Gereformeerd Weekblad | 16 Pagina's