Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

HET KRUIS VAN CHRISTUS

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

HET KRUIS VAN CHRISTUS

12 minuten leestijd Arcering uitzetten

En Hij heeft u, toen gij dood waart in de misdaden en in de voorhuid van uw vlees, mede levend gemaakt met Hem, al uw misdaden u vergevende;

Uitgewist hebbende het handschrift dat tegen ons ivas, in inzettingen bestaande, hetwelk, zeg ik, enigerwijze ons tegen was, en heeft dat uit het midden weggenomen, het aan het kruis genageld hebbende;

En de overheden en de machten uitgetogen hebbende, heeft Hij die in het openbaar tentoongesteld en heeft door hetzelve over hen getriomfeerd. Coll. 2 : 13-15

Ongemerkt heeft de brief aan de Colossenzen een waarschuwende ondertoon gekregen. Paulus heeft de gemeente gewezen op de rijke zegen die er gevallen was: zc had het Woord aangenomen, er was liefde tot alle heiligen.

Maar daarop is zijdelings al de vermaning gevolgd om toch te blijven bij dat geloof, bij dat eenvoudige Evangelie dat aan die gemeente verkondigd was. Want ook in Colosse dreigden gevaren. Er waren dwaalleraars ingeslopen die de gemeente wilden afvoeren van het enige fundament, die de gemeente wilden beroven van haar enige troost.

En daarom zegt Paulus: laat u niet bedriegen door de schijn. Want het is alleen maar schijn! Die dwaaleraars zeggen: u moet besneden worden. Maar — zegt Paulus — u bent toch besneden in Christus? In Welke gij ook besneden zijt met een besnijdenis die zonder handen geschiedt, zijnde met Hem begraven in de Doop...

En dan gaat zijn vermaning, zijn waarschuwing over in een lied. Eén lofzang op Christus en Zijn volbrachte werk. En Hij heert u, toen gii dood waart in de misdaden en in de voorhuid van uw vlees, mede levend gemaakt met Hem...

In het kruis van Christus is

1) de levendmaking uit de dood der zonde

Hij heef u levend gemaakt, zegt Paulus. Dat is niet gering, want wie levend gemaakt is die was van tevoren... dood. Nu, dat waren de Colossenzen ook: dood in de misdaden en in de voorhuid van hun vlees.

Dood. Het ontzettende woord dat onze vervreemding van God aanduidt. Je kunt dat camoufleren, maar onder al die camouflage blijft het staan: dood. Een hard woord, maar de Heere behandelt ons eerlijk. Hij zegt waar het op staat.

Een dode mist het leven: we hebben de Springader van levend water verlaten. En buiten Hem is er alleen maar de dood.

Een dode is ook koud. Een geestelijke dode laat alles koud. Het Woord, de prediking, het raakt hem niet, het gaat langs hem heen.

Een dode kan niet horen, niet zien. Ons oor is zwaar geworden, dat het niet kan horen. Ons oog is verduisterd, dat het niet kan zien.

Maar het is nog erger. Als de dood komt, de tijdelijke dood, dan moeten wij het verliezen. We heben geen wapen in die strijd. Maar de geestelijke dood is niet een toestand waar we tegen onze wil in terechtgekomen zijn. Daar hebben we onszelf moedwillig in gestort. Dat is onze eigen schuld.

We zijn dood in de misdaden, zeg Paulus. Eigenlijk staat er: overtredingen. En een overtreding, het woord zegt het, is een grensoverschrijding. We zijn buiten ons boekje gegaan. We hebben de grens overschreden die de Heere ons had gesteld. We hebben het land van licht en leven verlaten en zijn het rijk van de duisternis en van de dood binnengegaan.

En in de voorhuid van uw vlees! Dat geldt voor de Colossenzen, want dat waren heidenen. Niet besneden, dus buiten het Verbond. Maar het geldt ook voor de joden, wel besneden, maar in zichzelf onvruchtbaar, zonder hoop op de toekomst.

Dood in de misdaden en in de voorhuid. Niets van te verwachten. Niets aan öp te knappen. Allen hebben gezondigd en derven de heerlijkheid Gods.

Nu, daar is dan zeker niets aan te doen? Dood, dan houdt alles op. Zo lang er lever is, is er hoop. Maar als de dood is ingetre den hebben we geen hoop meer. En nu staat daar dat wonderlijke woord: levendgemaakt. Dat is een daad van God. Het leven is uit God. Hij werkt het, zonder ons, in ons. En het wonder van de levendmaking is niet minder groot dan dat van de schepping der wereld.

Zo hoor ik het graag, denkt iemand. Een mens zal van dood levend gemaakt moeten worden. En dat kan hij zelf niet, dat zal de Heere moeten doen.

Toch staat het hier een beetje anders. Hij moet het niet, Hij doet het. Hij hééft het gedaan, zegt Paulus. U heeft Hij levend gemaakt.

Die levendmaking is een verborgen werk. Dat geschiedt vaak in stilte, geruisloos. De wind blaast waarheen hij wil en ge hoort - zijn geluid, maar ge weet niet vanwaar hij komt en waar hij heengaat.

Wonderlijk, die dode, die niets hoorde, niets zag, niets voelde, die zo koud was als een steen, die begint te leven. Wat geen menselijke stem vermocht, dat bewerkt de levendmakende stem van Christus: Ont waakt gij die slaapt en staat op uit de doden en Christus zal over u lichten!

En die dode ontwaakt als uit een benauwde droom. Waar ben ik? Leef ik? Hij wrijft zijn ogen uit, kijkt de wereld anders aan. Eén ding weet ik, dat ik vroeger blind was en nu zien...

Maar — hoe kan dat, dat God doden levend maakt? Dat Hij Die de Bron van het leven is, Zich ontfermt over mensen die midden in de dood liggen? Met Hem, zegt Paulus. Hij heeft u mede levend gemaakt met Hem!

Hij is gekomen om de macht van de zonde en van de dood te overwinnen. Hij is gehoorzaam geweest tot de dood. En Hij is niet alléén die dood ingegaan. Hij heeft ze allemaal meegenomen die Hem door de Vader gegeven zijn. Ze zijn met Hem gekruisigd, met Hem gestorven, met Hem in het graf gelegd.

Maar Hij komt ook niet alléén uit de dood terug. Met Hem in Zijn dood begraven, met Hem opgestaan tot een nieuw leven. Dat is niet iets dat nog gebeuren moet. Dat is gebeurd. Toen Hij opstond uit de doden, toen stond héél Zijn Gemeente met Hem op. Ook u heeft Hij mede levend gemaakt, met Hem. En dat schrijft Paulus dan aan mensen die nog geboren moesten worden toen Christus opstond uit de doden. Eér iets van hen begon te leven waren ze al levendgemaak in de opstanding van Christus. Wat een troost voor mensen die nog midden in de dood liggen! Uw toestand is niet hopeloos. Uw lot is niet onafwendbaar.

Door de kracht van Christus kunt u worden opgewekt tot een nieuw leven.

En wat een troost voor u die opgewekt bent! Levend gemaakt toen ge dood waart. We waren zó dood dat we het zelf niet wisten. Er was geen enkele bereidheid uit die doop op te staan. Ook peen enkele kracht om die dood te overwinnen. En toen kwam het levendwekkende Woord, de levendmakende werking van de Heilige Geest en we moesten ons gewonnen geven. Ons oor hoorde het Woord zoals^we het nog nooit gehoord hadden. Ons oog ging open voor de toestand waarin we ons bevonden. Ons hart werd verbrijzeld door Zijn liefde. Onze voeten werden gericht op de weg des levens. En onze mond zong ter verheerlijking van dc God Die doden levend maakt.

In het kruis van Christus is

2) de vergeving van de schuld der zonde

Ook u heeft Hij mede levend gemaakt met Hem, al uw misdaden u vergevende. Zijn dat geen twee verschillende dingen? De levendmaking uit de dood en de vergeving der zonden? Ligt daar niet een hele tijd tussen? Komt dat niet vóór dat mensen zeggen: ik kan niet ontkennen dat de Heere in mijn leven gekomen is, maar ik heb nog geen Borg voor mijn schuld...?

Nee, zegt Paulus, dat kan niet, dat valt samen. Hij heeft u levend gemaakt, al uw misdaden u vergevende. Want toen Hij ons levend maakte zag Hij ons aan in Christus Die de zonde heeft verzoend en de schuld heeft betaald, Dat we dat niet op één dag te weten komen is iets anders. Maar voor de Heere valt het samen: levend gemaakt met Hem en gerechtvaardigd in Hem. Hij is toch opgewekt tot onze rechtvaardigmaking?

En dat gaat de apostel nu verduidelijken met een beeld. Uitgewist hebbende het handschrift dat tegen ons was. Een handschrift, geen schuldbekentenis. U hebt van iemand geld geleend. Dat staat beschreven. Uw verplichtingen zijn schriftelijk vastgelegd. Die moet u nakomen, op straffe van vervolging. Maar hebt u het geld terugbetaald, zoals overeengekomen is, dan heeft die schuldbekentenis geen kracht meer. Of, dat kan ook, de schuldeiser scheldt u op een goede dag dc rest van uw schuld kwijt. Er staat nog zoveel, maar hij schenkt het u. Dan kan die schuldbekentenis verscheurd worden, dan is dat stuk niet meer belastend voor de schuldenaar.

En nu gebeurde dat in de Oudheid zó, dat wanneer die schuld kwijtgescholden werd, de schuldeiser over die schuldbekentenis een groot kruis haalde. Dat betekende: er is niets meer te eisen, niets meer te vorderen. Of de letters werden doorgehaald zodat ze onleesbaar werden... Dan was de schuldbegentenis van z'n kracht beroofd.

En nu sta ik bij de Heere in de schuld. Die schuld is zo groot dat er geen schuldbekentenis is waarop het geschreven kan worden. En wat doet de Heere nu? Hij haalt er een dikke streep door, een groot kruis. Ik had een hemelhoge schuld, maar ik hoef niets meer te betalen.

Doet de Heere dat zómaar? Nee, daar is het te erg voor. Hij heeft een Ander laten betalen. Christus heeft ervoor betaald, aan het kruis. En nu heeft de Heere er niet een kruis door gehaald, Hij heeft die schuldbekentenis aan het kruis genageld. Het is weg, het is gekruisigd, het heeft zijn veroordelend karakter verloren. De schuldbekentenis is waardeloos geworden. Als er gevraagd wordt: wie zal beschuldiging inbrengen tegen de uitverkorenen Gods? — dan is het antwoord: God is het Die rechtvaardig maakt, wie is het die verdoemt? Christus is het Die gestorven is, ja wat meer is. Die ook opgewekt is.

Hij heeft — zegt ons Avondmaalsformulier — Zijn gezegend lichaam aan het kruis laten nagelen opdat Hij het handschrift onzer zonden daaraan zou hechten, Uitgewist hebbende het handschrift dat tegen ons was. Een zwart register van duizend zonden en de Heere haalt er een streep door. Hij ziet het niet meer, Hij spreekt er niet meer over. Ik ben het Die uw overtredingen uitdelg als een nevel en Ik gedenk uw zonden niet.

Als u die vrijspraak niet kent, dan is er alleen maar een berg van schuld die aldoor groter wordt. En er is toch zo duur betaald, want dat bloed reinigt van alle zonden. Waarom zou u met uw schuld verloren gaan? De vergeving wordt u aangeboden.

In het kruis van Christus is

3) de overwinning over de macht der zonde

Dc overheden en machten... Wie zijn dat? De mensen die het in de wereld voor het zeggen hebben? Nee, dat zijn hier: de kwade engelen, de boze geesten. De satan, de grote tegenstander van Christus en Zijn werk. Die altijd weer de beschuldigende vinger uitsteekt. En alle vijanden van Christus en van Zijn Gemeente.

De dwaalleraars in Colosse zeiden: u kunt uzelf bevrijden van die boze machten. Dan moet u zich laten besnijden, de spijswetten in acht nemen, de vastendagen onderhouden. Dan krijgt u zeggenschap over uzelf, dan wordt u een vrij mens. Een weg van zelfbevrijding en zelfverlossing buiten Christus om. Maar het was natuurlijk ook altijd weer mogelijk om het te verliezen. Je kon met recht bang zijn van die boze machten die het altijd maar op je ondergang gemunt hadden. Nooit was je zeker dat ze je geen kwaad meer zouden doen.

Het is niet nodig bang te zijn, zegt Paulus, want HIJ heeft de boze overwonnen. Hij heeft de overheden en de machten uitgetogen. Uitgekleed, de kleren uitgetrokken. Of, dat kan ook, ontwapend, de wapens afgenomen. Zoals dat gebeurt bij een overwonnen vijand. Die moet zijn wapens inleveren. Die staat daar ongewapend, machteloos. En Hij heeft hen tentoongesteld. Te kijk gezet. Aan de schandpaal. Ieder kan ermee spotten! Dat heeft Christus gedaan. Hij heeft de hellemacht, de duivel en heel zijn rijk, te schande gezet. Teken van de volkomen overwinning.

Hoe heeft Hij dat gedaan? Door Zijn kruis, zegt Paulus. Zeg nu maar: door heel Zijn leven als Borg. Ga weg, satan, zei Hij in de woestijn. Ik zag de satan als een bliksem uit de hemel vallen, zegt Hij later. En in de donkere nacht, als heel de hellemacht op Hem afkomt: de overste dezer wereld komt en heeft aan Mij niets. Maar de volkomen overwinning komt nog, op Golgotha. Daar is de duivel de kop vermorzeld, daar zijn de werken van de duivel verbroken. Daar zijn de overheden en de machten tentoongesteld. Door een schijnbare nederlaag heeft Hij de volkomen overwinning behaald. Toen ieder dacht dat Hij daar machteloos en krachteloos aan het kruis hing, toen was Hij juist de Overwinnaar in de strijd.

Nu is de zaligheid en de kracht en het Koninkrijk geworden van onze God en van de macht van Zijn Christus, want dc verklager der broeders, die hen verklaagde voor onze God dag en nacht is nedergeworpen, en ze hebben Hem overwonnen door het bloed des Lams.

Als u nog de vorst der duisternis dient, dan staat u aan de kant van een overwonnen vijand. Christus zal als Koning heersen totdat Hij alle vijanden onder Zijn voeten zal hebben gelegd. Valt Hem te voet, vóór u onder de voet gelopen wordt!

En als u hier in Hem het leven hebt gevonden en door Hem de verzoening, dan zult u ook straks met Hem de overwinning behalen. Want in Hem zijn we meer dan overwinnaars door Hem Die ons Ijeeft liefgehad. We zullen hier nog vele keren de nederlaag lijden, want we zijn wel verlost van de heerschappij en van de slavernij van de zonde, maar nog niet geheel van het vlees en het lichaam der zonde. Maar de Heere zal voor ons strijden en wij zullen stil zijn. Gij Heere, alleen. Gij zijt Verwinnaar in de strijd en geeft Uw volk de zegen.

Lof zij U, Christus, door Wiens kruis de macht der hel verslagen en de dood vernietigd is!

Dit artikel werd u aangeboden door: https://www.hertog.nl

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 29 mei 1981

Gereformeerd Weekblad | 12 Pagina's

HET KRUIS VAN CHRISTUS

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 29 mei 1981

Gereformeerd Weekblad | 12 Pagina's