Selektieve verontwaardiging
Toen ik deze zomer weer eens met vakantie in Friesland was, kwam ik langs het dorpje Harich, op nog geen kilometer afstand van het grotere Balk. Een schilderachtig plaatsje met een voorname kerk, die helaas hermetisch gesloten en dus niet te bezichtigen. Was. Weinig kon ik toen vermoeden dat deze gemeente enkele maanden later zo in het nieuws zou komen.
Wat is er gebeurd? Ds. A. de Kleine, predikant te Harich, schreef in zijn kerkblad een meditatie met enkele ongelukkige en kwetsende uitdrukkingen over de joden. Zij hebben Gods Zoon gekruisigd en daardoor het oordeel Gods over zich gehaald. Maar desondanks wil de Heere met „zulk ontuig" te maken hebben. (Ik citeer vrij, maar er zijn in ieder geval woorden van deze strekking gebruikt.)
Dat is een hele rel geworden! Vele anonieme brieven en dreigende telefoontjes hebben de Harichsche pastorie bereikt. Het werd tenslotte zó erg dat ds. De Kleine moest onderduiken. Hij verliet zijn gemeente met onbekende bestemming, uit vrees voor represaille-maatregelen.. .
Desgevraagd verklaarde ds. De Kleine op geen enkele wijze te zijn gedreven door antisemietisme of haatgevoelens tegen het oude Verbondsvolk. Hij wilde alleen laten uitkomen de grootheid van Gods genade, zowel over de joden als over de heidenen. Hij erkende zelfs in zijn woordkeus onvoorzichtig te zijn geweest.
Uiteraard had een ervaren predikant als ds. De Kleine — hij is 66 jaar en heeft zes gemeenten - gediend — kunnen weten wat de gevolgen van zijn artikel konden zijn. Men kan toch wel de rijkdom van het Evangelie verkondigen zonder zulke woorden te gebruiken. Maar ook van hem geldt: „indien iemand in woorden niet struikelt, die is een volmaakt man..."
Het moderamen van de Generale Synode heeft nu over de uitlatingen van ds. De Kleine een verklaring uitgegeven. Het is „uiterst pijnlijk getroffen door de wijze waarop over het joodse volk is geschreven". Het moderamen heeft dan wel begrepen dat de auteur niet de intentie had de joden als zodanig te kwetsen, maar — en nu citeer ik letterlijk:
„Ongetwijfeld goede bedoelingen van de schrijver kunnen echter niet wegnemen dat door hem onzes inziens volstrekt ontoelaatbare en onhoudbare kwalificaties zijn gebruikt die het moderamen dan ook ten sterkste afkeurt en diep betreurt".
Daar kan de Friese pastor het voorlopig
mee doen! Mij zijn trouwens niet zoveel voorbeelden bekend van 'berispingen' van de zijde van het moderamen. Begrijpt u me goed, ik wil ds. De Kleine — ik ken de man trouwens niet — op geen enkele wijze in bescherming nemen. En ik stem van harte in met het moderamen, dat zijn woorden afkeurt en betreurt! Maar als dienaren van de kerk om hun woorden of geschriften tot de orde geroepen moeten worden op een wijze zoals het moderamen thans heeft gedaan, dan heeft het voorlopig de handen vol. Om maar één voorbeeld te noemen: het moderamen heeft bij mijn weten niets van zich laten horen toen prof. Berkhof de maagdelijke geboorte van Christus discutabel stelde... Was dat niet minstens zo erg als de uitlating van ds. De Kleine?
Dat noemen we vandaag de dag , , selektieve verontwaardiging".
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 23 oktober 1981
Gereformeerd Weekblad | 12 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 23 oktober 1981
Gereformeerd Weekblad | 12 Pagina's