Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

DE VERBORGEN OMGANG MET GOD

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

DE VERBORGEN OMGANG MET GOD

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

(5)

(Enkele gedachten over het gebed)

Bidden in de Naam van Christus

Het gebed dat geboden is en door de beloften ondersteund wordt, is ook aan regels gebonden, in het voorgaande noemde ik al eerder dat het gebed niet buiten ootmoed, geloof en hoop kan plaats vinden. Ik zou dit graag nog met één belangrijk aspect willen aanvullen. Het gebed is ook gebonden aan de Naam van Christus. Zonder Christus is er geen toegang tot de troon der genade, zelfs geen verhoring mogelijk. In Christus is alles gegarandeerd.

In Hem hebben wij de toegang door ene Geest tot dc Vader (Efeze 2:17). Principieel is dit niet alleen in het Nieuwe Testament het geval. De gelovigen onder het Oude Verbond hebben het ook geleerd Gods Naam als een ijzer in het vuur te houden. Daar bidden de vromen: oe het om Uvvs Naams wil. Als de Heere Israël wil verdelgen dan treft Mozes Gods hart door Hem voor te leggen: ls U dat doet wat zult U dan met Uw grote Naam doen? Eerbiedig gezegd: aar valt de Heere voor.

Wanneer de Heere hulp toezegt aan het schuldige volk, dan betuigt en verzekert Hij meermalen: Ik doe het niet om uwentwil o huis van Israël, hetzij u bekend, maar Ik doe het om Mijns grote cn heerlijke Naams wil.

Waarom wordt telkens zowel van Gods zijde als van de kant van de bidders die Naam in het geding gebracht?

Mij dunkt daar zijn drie redenen voor aan te wijzen:

a) Gods verkiezing wordt in die Naam gewaarborgd.

b) Gods verlossend handelen ligt er in verankerd.

c) Gods eer is er mee gemoeid.

Drie redenen om er eens diep en lang over na te denken eer u bidt cn wanneer u bidt en als u gebeden hebt.

Dit alles krijgt nu in het.Nieuwe Testament duidelijker reliëf (tekening) in Christus in wie wij de vrijmoedigheid hebben cn de toegang met vertrouwen (Efeze 3 : 12). Wij ontvangen vergeving der zonden, door het geloof in Zijn Naam (Hand. 10 : 43). Die de Naam des Heeren zal aanroepen, zal zalig worden (Hand. 2 : 21). En dan nog enkele uitspraken van Jezus Zelf: o wat gij begeren zult in Mijn Naam, Ik zal het doen (Joh. 14 : 13). Voorwaar Ik zeg u, al wat gij de Vader begeren zult in Mijn naam, dat zal Hij u geven (Joh. 16 : 23).

Waarom ligt er zoveel nadruk op het bidden in de Naam van Christus? In de eerste plaats vanwege de afstand die er is tussen God en de schuldige mens. „Want zodra ons de verschrikkelijke majesteit Gods in de geest komt, kan het niet anders, of wij worden bevreesd en de erkentenis van onze eigen onwaardigheid drijft ons ver w r eg van God, totdat Christus tussenbeide komt om de troon der geduchte heerlijkheid te veranderen in een troon der genade" (Calvijn Inst. 111-20—7).

Zo is het inderdaad. Wij hebben als het er op aankomt geen plek om op te staan voor het aangezicht van God. Zo belijden alle oprechte bidders. Abraham weet zich stof en as in de tegenwoordigheid Gods. Mozes nadert de brandende braambos met ontschoeide voeten. Jesaja roept uit: wee mij, want ik verga.

Daar leren we wel af om. te denken dat God eerst iets in ons moet zien, wil Hij ons gebed kunnen verhoren. Hoe dikwijls denken we zoiets niet. Als ik maar meer verbroken was, als ik maar beter voelde dat mijn gebed echt is; en zo gaat 't de hele tijd maar door. Telkens laten we de geestelijke thermometer in ons eigen hart zakken en telkens zakt hij onder het vriespunt. Door veel goed bedoelde zielsinspanning trachten we indruk bij God te maken, maar het is tevergeefs. Zo halen we dc spanning van het geloof cr uit. In de Naam van Jezus bidden wil niet minder zeggen dan van Christus gebruik maken als de weg tot de Vader.

Christus alleen kan en wil onze Voorspraak bij de Vader zijn. De naam Jezus is de open deur. Hij mag niet als een stopwoord dienen, maar we moeten wel bedenken: Niemand komt tot de Vader dan door Mij. Bidden in de Naam van Christus vereenvoudigt ook het gebed. Het is onze nood en blijdschap eenvoudig in de handen van de biddende Hogepriester te leggen. Dat hoeft niet met handen wringen en diepe uithalen gepaard te gaan. Niet de veelheid van woorden, noch de zuiverheid van onze betoogtrant doen het bij God. Sommige mensen gaan, als ze in het openbaar bidden heel anders praten, leggen een heel andere intonatie in hun stem. Niet gewoon meer. Wie vraagt dat? God in elk geval niet. De mensen misschien en die zullen wel zeggen wat zij eerbiedig vinden.

Bidden in de Naam van Jezus wil er ons voor bewaren dat we maar raak praten of raak schreeuwen voor Gods heilige oren. Onze Heere God is niet doof, maar Hij houdt Zich doof voor lawaai en kabaal en vorm.

Bidden in de naam van Christus is met. vrijmoedigheid de Vader aanspreken op de gave van Zijn Zoon. „En Hij, voor wie niemand bidt, maar die Zélf bidt voor allen, die is de enige weg en ware Middelaar" (Augustinus).

Wij hebben een grote Hogepriester. Die aan dc rechterhand Gods is, Die ook voor ons bidt. Hij is onze Pleitgrond en Hij vindt de pleitgrond in Zichzelf.

God kon wel tegen Jeremia zeggen: Al stonden Mozes en Samuël voor Mijn aangezicht, dan zou Ik u nog niet horen. Maar nooit zal de Vader zeggen: al stond Jezus voor Mijnliangezicht. Want de Zoon dankt de Vader dat die Hem hoort en bidt: Ja Vader, Ik wist dat U Mij altijd hoort. „Indien gij een Priester zoekt, Hij is boven in de hemelen die voor u op aarde gestorven is" (Augustinus).

Bidden in de Naam van Christus is tot de Vader zeggen: Ik ben door uw eigen Zoon tot U gezonden, om u te zeggen dat Gij mij geven zoudt, wat Hij heeft verworven.

K.a.Z.

H. V.

Dit artikel werd u aangeboden door: https://www.hertog.nl

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 30 december 1981

Gereformeerd Weekblad | 14 Pagina's

DE VERBORGEN OMGANG MET GOD

Bekijk de hele uitgave van woensdag 30 december 1981

Gereformeerd Weekblad | 14 Pagina's