Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Dr. D. Martyn Lloyd-Jones: Lijfarts van zielen

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Dr. D. Martyn Lloyd-Jones: Lijfarts van zielen

7 minuten leestijd Arcering uitzetten

(2)

De andere weg

Dat Gods gedachten hoger zijn dan onze gedachten en dat Zijn wegen nog wel eens kruiselings gaan met onze wegen, ontdekt de jonge dokter als hij een onweerstaanbare drang in zich gevoelt om zijn helingpraktijk van arts neer te leggen-en de heilspraktijk van ipredi.kant op te nemen.

Als hij de koninklijke lijfarts Sir Thomas Dunhill van zijn plannen op de hoogte brengt, zegt deze: „Ik heb altijd al gedacht dat je meer belangstelling voor mensen dan voor ziektes had en dat je het in de medicijnen niet uit zou houden".

In 1927 wordt de dikke ontwarbare knoop doorgehakt met het mes van het geloof, dat gescherpt is aan de wetsteen van het Woord.

Gemeten naar menselijke maatstaven en getoest aan vleselijke normen een hoogst onverantwoordelijke beslissing!

Later omschrijft Lloyd-Jones de roeping tot het ambt als: „...een last op het hart waar niet van af te komen is. Het overvalt je. Je bent niet in koelen bloede gaan zitten om de voor-en nadelen tegen elkaar af te wegen... De ware roeping draagt altijd de bezorgdheid voor anderen in zich. Het is een besef van hun verloren staat en toestand en de begeerte om hen de weg des levens voor te houden. Het is zoals Spurgeon ergens zegt: 'Als je maar iets anders kunt gaan doen; als je enige mogelijkheid ontdekt om het ambt te mijden, doe dat dan! Wanneer niets je echter meer bevredigd en je zitten blijft met die druk en die last, wordt dan pas predikant!'..." Ook op het hart van dokter Martyn wordt „de last des Heeren" gelegd, zodat hij een beroep aanneemt naar de kleine gemeente van Sandfields in Aberavon. Intussen is hij in het huwelijk getreden met een collega-arts dr. Bethan Phillips, de dochter van een oogspecialist.

0, p hun huwelijksverlanglijstje prijken o.a. de werken van John Owen en van Calvijn! De pennen en monden komen in beweging om het absurde en ongehoorde van „the Doctors" onderneming te veroordelen; een goudmijn inwisselen voor £ 225 per jaar kan slechts voortkomen uit de geest van een rasechte dWaas!

Wie echter op Gods bevel land, maagschap en vaders huis uittrekt, mag rekenen op een vooruittrekkend God, die de werken van Zijn handen nooit en te nimmer in de steek laat. De Heere wrocht mee in Sandfields; het nietige kerkje dat aanvankelijk uit slechts negentig leden bestaat, kan vrij spoedig de toestromende scharen niet bevatten. Dat gaat wel ten koste van het bestaande kerkelijke toneelgezelschap en de voetbalclub. Het houten toneel dat zich in het gebouw bevindt, wil de nieuwe predikant verbranden in de kachel die het kerkje verwarmt, „...Dan is het toneel toch nog ergens goed voor!", aldus Lloyd-Jones.

Zwervers, dronkaards, openbare zondaars en maatschappelijke onderliggers worden getroffen door het Woord des levens dat in eenvoudige stijl maar met brandende overtuigingskracht verkondigd wordt.

Dit nieuwe geluid uit Gods eeuwige Woord wordt opgevangen door velen uit de omgeving van Sandfields.

Talrijken worden opgewekt uit de benauwende dodelijke sluimerslaaip waarin Wales verkeert.

Het nieuwe pad

Er kondigt zich weer een kentering aan in het leven van Sandfields predikant; hij krijgt het voorstel om rector te worden aan het Theologisch College te Bala (Wales). Hij voelt daar erg veel voor, maar de officiële aanstelling blijft uit wegens weerstand van enkelen uit de benoemingscommissie.

De waarheid van de woorden van de Engelse dichter William Cowper (1731— 1800) „God gaat Zijn ongekende gang; vol donk're majesteit", ervaart Lloyd-Jones in zijn leven; God heeft andere plannen met „the Doctor" want uit Londen klinkt de roep om medewerker te worden van de bekende dr. Campbell Morgan, die verbonden is aan Westminster Chapel — vlak bij Buckingham Palace — het nationale bolwerk van gereformeerd-evangelische prediking.

In april 1939 neemt Lloyd-Jones, na een periode van overspannenheid en een donker geestelijk wolkendek het beroep naar de wereldstad aan. De tijd van duisternis en de dorre woestijnervaring hebben iets weg van de voorbereidingsfase van eertijds Mozes en Paulus.

Ook nu zijn Cowpers woorden op Lloyd-Jones' situatie van toepassing, als hij zingt:

„Wat Hij bedoelt dat rijpt tot zin, wordt klaar van uur tot uur. De knop is bitter, is begin de bloem wordt licht en puur."

Zelf verwoordt hij de geestelijke duisternis aldus: „...De donkerheid waarin een kind van God kan verkeren is vaak de geboorteplaats van, het heldere licht, dat daarna des te heerlijker straalt".

De gezondheid van de oude dr. Campbell Morgan gaat . na de overkomst van Lloyd-Jones gestaag achteruit en resulteert in 1943 in een volledige betrekking voor , the Doctor'.

De weg door het vuur

Inktzwarte, door oorlog bezwangerde wolken stapelen zich ook boven Engeland op. In september 1939 breekt het samengepakte noodweer van haat en nijd in alle hevigheid los. Een aanzienlijk aantal gemeenteleden evacueert en laat het gevaarlijke Londen achter zich. Groot is de vlucht uit de stad die zeker spoedig het doelwit van vijandelijkheid en agressie zal worden.

Deze trek gaat niet ongemerkt aan Westminster Chapel voorbij, want het aantal leden reduceert tot zo'n tweehonderd.

Campbell Morgan ziet het alles met lede ogen aan en doet zijn collega delen in zijn ongerustheid als hij zegt: „Ik heb jou hierheen gehaald en dit heb ik je nu te bieden. We kunnen er zeker van zijn dat we plat gebombardeerd worden. Westminster Chapel staat zo dicht bij Buckingham Palace dat het slechts een kwestie van dagen is voor het gebouw totaal verwoest zal zijn. Dan zijn we allebei werkeloos en zonder pastoraat".

Ogenschijnlijk nuchter antwoordt Lloyd-Jones: „Ik ben niet iemand die zich door tekens en ingevingen Iaat leiden, ik ben geen spiritist... maar dit kerkgebouw wordt niet gebombardeerd". Waarna Morgan weer opmerkt: „Je bent er nog al zeker van hè? " „Absoluut zeker", is het resolute wederwoord. „Hoe weet je dat dan? " „Dat kan ik onmogelijk verklaren, maar ik weet zeker dat deze kerk niet vernietigd zal worden". Zijn boute uitspraak is bewaarheid geworden, hoewel het gebouw niet geheel schadevrij en ongeschonden uit de strijd is gekomen. Tijdens een kerkdienst in 1944 kwam een vliegende bom in de buurt van „the Chapel" neer, zodat een gedeelte van het dak beschadigd werd en aan een kant alle ruiten sneuvelden.

Een gemeentelid die getuige was van het angstige gebeuren, vertelt later: „Na de explosie deed ik m'n ogen open en ik zag alle mensen overdekt met een dun laagje fijne witte stof. De hele gemeente was gehuld in wit. Ik waande me even in de hemel!"

Dwars tegen alle gruwelijke duivelse oorlogspraktijken in, preekt Lloyd-Jones als getrouw dienaar het Woord des vredes, om afbreuk te doen aan het rijk van satan. Zijn weerzinwekkend rijk is immers niet bestand wanneer „de heilige oorlog" wordt gestreden met geestelijke wapens.

Overstemd door fluitende bommen en gierende vliegtuigen klinkt het evangelie van heil en verwachting, de boodschap die oorlogen stilt en vijanden tot vrienden maakt. Vanwege de diepte èn breedte van Lloyd-Jones' Woordverkondiging komen weldra velen uit alle delen van Londen toegestroomd om rust te vinden voor het vermoeide en beladen hart.

De diepte van zijn (prediking is gelegen in de ernst, de autoriteit, het eeuwige, het persoonlijke en diep bevindelijke.

De bediening van de Geest daalt af tot in de schuilhoeken en krochten van het verloederde bestaan buiten de Vredevorst.

Het peillood van de Geest zakt in het diepe moeras van het leven zonder fundament.

De breedte van Lloyd-Jones' verkondiging blijkt uit het aktuele, het algemene, het tijdgerichte en het universele. Immers, de Geest spreidt zich alomvattend, veelkleurig en breedsprakig uit over „alle vlees".

De Geest die in de engte en beklemming van het verslagen zondaarhart werkt, waaiert uit in de ruimte en de vrijheid van het Koninkrijk Gods.

Wie iets van deze zaken wil vernemen in de bewoordingen van Lloyd-Jorïes leze zijn breed uitgediepte studie "over Psalm 73: „Faith on trial". Het is naar mijn weten het enig vertaalde werk van Lloyd-Jones. Het boek draagt de Nederlandse titel: „Meerder dan ons hart'.

Kruiningen.

Joz. A. de Koeijer.

Dit artikel werd u aangeboden door: https://www.hertog.nl

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 12 maart 1982

Gereformeerd Weekblad | 12 Pagina's

Dr. D. Martyn Lloyd-Jones: Lijfarts van zielen

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 12 maart 1982

Gereformeerd Weekblad | 12 Pagina's