schuimig woedig meer
Toen pasgeleden de zomer zo zomers was, kwam plotsklaps een windhoos het meer van Sneek over geijld. Kant u zich, dat nog herinneren? Driekwartmetershoge golven, zuid-zuidwestelijke wind door frontpassage ineens west, windkracht vier tot zeven. Onverhoedse paniék in het zeilerscomplex. Boten sloegen om, masten, knapten af en zeilen scheurden uiteen. Gelukkig geen 'noodlottig' persoonlijk ongeval.
Misschien snelden op horen of na lezen onze gedachten naar het meer van Kinnereth. Een diepliggende en diepblauwe citervormige vjaterspiègel als effenheidje tussen uitgestrekte en veelkoppig bergland. Uit een boek: 'Gevaarlijk zijn de plotseling opkomende stormen, die elke tijd van het jaar kunnen woeden.' Dan wordt de zee van 'kinnor' (citer, harp) ineens een groteske eolusharp. Haren rijzen ten. berge en snaren worden door de brute bespeler tot brekens toe omhoog getrokken. Huilende tonen klagen luid.
Blijvend heeft onze Zaligmaker Zijn onvergelijkelijke Heere-Naam verbonden aan dit plekje natuurschoon. In de stilte na de woedende storm klonk het helder over de gewijde wijdte: 'Wie is Deze, dat ook de wind en de zee Hem gehoorzaam zijn? ' In onze taal beluisteren wij het bezongen: 'Het schuimig woedig meer kunt maken stille en alles doet naar Uwe lieve Wille.
Dat is heel op het end nog even wat! Rondom de Wil van God, Die Liefde is, kan gemakkelijk storm opsteken. Wil de HEERE de dood van duizenden onschuldigen, de verbrijzeling van dat aanvallig kind door ongeval, het kernwapen, de holocaust? Is dat allemaal Gods lieve Wille? Modernere theologie van de laatste tijd, overigens met geen nieuws onder de zon, onttrekt uitgestrekte gebieden aan. de goddelijke verantwoordelijkheid. De Almachtige staat in vele gevallen vrij machteloos en Jezus de Messias lijdt meer aan het zinloze gebeuren, lijdt meer mee, dan dat Hij, Wien alle macht is toebetrouwd, leiding geeft. Zo'n op zichzelf sympathieke benadering redt veel, redt God ogenschijnlijk, maar beneemt ons zicht op verlossing. Met hoeveel zekerheid van verhoring kunnen wij bij die stand de troon der genade met onze gebeden tegemoet gaan, wanneer rampen dreigen of wanneer calamiteiten om zich heen grijpen? Moeten wij naast het ambtsgebied van de Heere terrein toekennen aan noodlot of Iemand, die vanzelf boos is?
De belijdenis spreekt uit dat niets gebeurt zonder Gods ordinantie en ook dat in Zijn hand^zich niets tegen Zijn Wil roeren kan, of bewegen. Dit komt soms en juist voor betrokkenen, voor getroffenen, ijskoud over, met name wanneer mensen die meer met de mond belijden dan met het hart geloven dit beredeneren. Net op het nippertje scheert de belijdenis-de suggestie af dat God auteur zou zijn of schuld zou hebben van de zonde. Toch mogen wij niet over het hoofd zien dat hetzelfde artikel beslist een marge toekent aan onrechtvaardig handelen van goddelozen en van duivelen.
KOL-OMMFTJE
Als het niet zo wrang klonk zou men zeggen dat de duivel en de goddelozen over 'speelruimte beschikken. Maar wij zeggen wel dikwijls dat het lijkt alsof de duivel ermee speelt. In ieder geval is er vrije hand gelaten binnen Gods Vaderhand. In die zin kom ik toch iets verder, wanneer ik lees in de geschiedenis van de storm bp (levens)zee, dat de Zoon van God de winden bestrafte. Hij bestrafte de winden, zoals Hij ook koorts en demonen bestrafte. De Bijbel spreekt van het schelden van de Allerhoogste. Hij bestrafte Dat geeft veel te denken. Bestraft Hij misschien ook leerlingen (leerjongens geheten) die geen moeite hebben met hun proefwerk of examenopgaven en die het met voorbarige triumf al binnen de tijd inleveren?
De Heere komt dwars door de stormen heen, maar Hij is niet in de storm, zo min Hij is in aardbeving en vuur. Nadien is de Heere in het suizen van een stilte en nog wel een zachte stilte. Jezus bestrafte. Het woord in het Grieks heeft iets, mogelijk alles, te maken met het woord eer. Welgekozen werkt straf op het eergevoel. Roept op tot waarvoor bestemd: Hemelen vertellen Gods eer en uitspansel Gods glorieuze werk. Zo doe al wat geschapen is. Wanneer de lichtontroerde watermassa's hebben plaats gemaakt voor water en vuur en dat in glas verstild, zullen 's Heeren harpen en citers de zang begeleiden: Groot en wonderbaar zijn Uwe werken, Heere, Gij almachtige God; rechtvaardig en waarachtig zijn Uwe wegen, Gij Koning der heiligen. Neem dit vers op de tong, en proef elk
woord. ,
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 10 september 1982
Gereformeerd Weekblad | 12 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 10 september 1982
Gereformeerd Weekblad | 12 Pagina's