KLEINE KRONIEK
Zorg voor verstandelijk gehandicapten
Gelukkig groeit in sommige gemeenten steeds meer de aandacht voor de verstandelijk gehandicapten. Er worden aangepaste kerkdiensten gehouden. Er wordt in sommige gemeenten ook een aangepaste catechese belegd. In Nunspeet werkt nu al bijna twee jaar ds. L. van Nieuwpoort als predikant voor buitengewone werkzaamheden (pastorale medewerker) aan de Veluwehorst. Hij doet dit werk vanuit de classis Harderwijk, begeleid door een orgaan van bijstand vanuit de gemeenten en genoemde classis. Dat is een goede zaak en verdient onze zorg en biddend meeleven, want de arbeid onder onze verstandelijk gehandicapte naaste is van het allergrootste belang. We kunnen ook wijzen op de Herv. Geref. Vereniging voor gehandicapten Op de weg met de ander, die ook haar aandacht geeft aan o.a. dit werk. Ik kom tot deze inleiding omdat ik in De Wekker van 1 oktober j.1. een kort artikel las van de Chr. Geref. predikant ds. A. van der Veer uit Zwolle. Na een korte inleiding over de catechisaties schrijft hij dan het volgende:
Waar je in onze kerken nog niet zoveel van hoort, is catechese aan verstandelijk gehandicapten.
De belofte bij de doop
Alle kinderen van gelovigen worden gedoopt. Ook verstandelijk gehandicapte kinderen. Veel van hun ouders hebben daar in het verdere leven heel
veel kracht eni steun aan. God sloot ook Zijn verbond met hun kind. Zijn beloften gelden ook hen. En werden zij niet oud, dan las menig ouder Dordtse Leerregels Hoofdstuk 1, artikel 17 nog eens na. Hele oude woorden, maar met wat voor een troost: zo moeten de godzalige ouders niet twijfelen aan de verkiezing en .zaligheid hunner kinderen, welke God in hun kindsheid uit dit leven wegneemt.
Maar veel van deze kinderen mogen ook blijven leven en worden net zoals wij ouder en ouder. Ze volgen allerlei scholen, verschillende opleidingen. Het is er gelukkig vandaag ook voor hen. Ze gaan naar christelijke scholen. Ook voor hen zijn christelijke organisaties. Hun ouders ijveren er voor. Terecht, want óók voor deze kinderen gaven zij een belofte bij de doop!
Houdt dat ook in: sturen naar de catechisatie?
Wie kent die belofte niet? Opvallend is het verschil in formulering in het oude doopsformulier, dat in sommige gemeenten van onze kerken nog gebruikt wordt en het nieuwe doopsformulier. Eén zin is helemaal weggevallen in het nieuwe. Deze bijzin: „als het tot zijn verstand zal zijn gekomen". In het oude formulier staat: als dat "het geval is (tot tweemaal toe wordt het herhaald) dan moeten wij beloven ons kind „te onderwijzen en te doen onderwijzen in de voorzeide leer". Nu is de grote vraag wat de opstellers daarmee bedoeld hebben en wat voor maatstaf je moet aanleggen als het gaat over „tot je verstand komen". In de praktijk vonden velen dat verstandelijk gehandicapten daar
buiten vallen. Zij komen nooit tot (ons!!) verstand. En misschien was dat ook wel de reden dat je deze kinderen miste op de catechisatie.
Gelukkig wordt daar vandaag aan de dag anders over gedacht. Het zal niet toevallig zijn dat deze bekende zin uit het nieuwe doopsformulier is verdwenen. Dat is ditmaal geen achteruitgang maar vooruitgang. Ouders hebben de doopbelofte afgelegd bij alle kinderen, ook verstandelijk gehandicapten. Het is hun plicht ook hen „te onderwijzen en te doen onderwijzen in de waarheid Gods". En de kinderen hebben er recht op. Zij hebben er recht op te weten wie de HEERE, de God van hun doop is. Catechisatie is niet een uitzonderlijke service aan kinderen van de gemeente met een bepaald verstandelijk niveau, maar een dienst aan alle kinderen der gemeente.
De dominee en de verstandelijk gehandicapte Nog maar enkele jaren geleden werden de kerkdiensten, waarin de prediking voor verstandelijk gehandicapten centraal stond, door eën handjevol predikanten geleid. Menige dominee zei: „Ik kan het niet. Daar moet je die of die voor vragen". Begrijpelijk maar wel merkwaardig. Stel je voor dat hij tegen zijn kerkeraad dat zei met betrekking tot het andere deel, of andere specifieke groepen: bejaarden bijvoorbeeld. Dat zou te gek zijn. Tot het overige word je geacht in staat te zijn! Maar de werkelijkheid is dat de dominees wel meer niet goed kunnen. En dat is ook geen schande. De één heeft die gave en de ander die. En wat je niet goed kan, dat probeer je. Niet alleen, zoals ze zeggen „met vallen en opstaan",
maar ook met veel gebed om wijsheid en inzicht. Langzamerhand doen de predikanten dat ook met betrekking tot het werk onder de verstandelijk gehandicapten. Ook di.e taak vatten zij aan. Geweldig: je bent herder en leraar van heel je gemeente! Specialisten kun je raadplegen. Maar doe het werk aan hen niet over.
Hulpmiddelen
Het merkwaardige verschijnsel doet zich voor dat velen ontdekken dat „eenvoudig", werk niet eenvoudig is. Moeilijk doen is soms veel gemakkelijker. Echt eenvoudig zijn, duidelijk uitleggen is een enorme opgave. Lang preken is voor sommige predikanten gemakkelijker dan kort. Zo gaat het ook met de catechisaties. De oudste groepen dat gaat wel, maar die jongste! Om dan maar helemaal niet te spreken over catechisatie aan verstandelijk gehandicapten. Gelukkig dat er vandaag aan de dag een zee van materiaal op de markt is. Je kunt over de methoden en inhoud verschillend denken, maar een feit is dat er ontzaglijk veel verschijnt. En... ook voor onze verstandelijk gehandicapte kinderen.
Titels
Graag wil ik ouders, predikanten op de volgende uitgaven attenderen:
- „Naar het vaderhuis", Dick Valkenburg, uitgave Kok, Kampen.
- „Catechisatie ten behoeve van Verstandelijk gehandicapten", ds. J. S. van der Net, predikant van de Geref. Gem. te Utrecht en de heer M. M. Natzijl, te bestellen bij Vereniging Gehandicaptenzorg van de Geref. Gemeenten, Voorschoterlaan 40, 3062 KP Rotterdam.
- „Door te geloven hoor ik bij God", een uitgave van de vereniging „Dit Koningskind", vereniging van Gereformeerde Gehandicapten, hun Ouders en Vrienden, Postbus 376, 3800 AJ Amersfoort.
Ook een uitgave in onze kerken?
Tenzij er iemand opstaat en vindt dat hij de geboden methoden en het geboden materiaal kan verbeteren, zou ik daar niet voor willen pleiten. Ik ben blij dat deze uitgaven er zijn. Ieder moet zelf maar oordelen wat hij het „beste" vindt. Het zou toe te juichen zijn als er een bundeling van krachten plaatsvond. Want sommige zaken kun je (gelukkig? ) toch niet aan verstandelijk gehandicapten leren. Een daarvan dacht ik, is de kerkelijke verdeeldheid. Ik proefde dat gelukkig ook in het derde boekje:
Les 16: De Heere Jezus roept ons bij elkaar in de Kerk. "
Vragen:1. Waar ga je óp zondag heen 2. Wie zie je daar 3. Wie roept de mensen naar de kerk
3. Wie roept de mensen naar de kerk Antwoorden:1. Naar de kerk 2. Mensen die bij de Heere Jezus horen 3. De Heere Jezus roept ons allemaal
Tot zover ds. A. v. d. Veer. Misschien dat men in gemeenten belangstelling heeft voor de hier geboden informatie.
Landelijk Overlegorgaan „Ph. J. Hoedemaker"
Bovengenoemde Vereniging van Gereformeerde Studenten in de theologie in de Ned. Herv. Kerk hield onlangs (9 oktober) een ontmoetingsdag in Utrecht. Misschien hebt u er over gelezen in 't verslag dat van deze dag in het RD heeft gestaan. We ontvingen onlangs het derde nummer van het orgaan dat door deze vereniging wordt uitgegeven. Misschien zijn er onder onze lezers die niet goed weten wat deze Vereniging beoogt. Uit het door deze Vereniging uitgegeven presentatiestencil licht ik de volgende onderdelen ter uwer informatie:
Op 31 juli 1981 werd bij notariële aktie ons Overlegforum opgericht. Waarom is het Landelijk Overlegorgaan „Ph. J. Hoedemaker" opgericht, wat wil het zijn, wat is het doel, waarom deze naam, hoe is het lidmaatschap en het bestuur geregeld en hoe wordt de kommunikatie verzorgd?
Oprichting
Het Landelijk Overlegorgaan „Ph. J. Hoedemaker" is een forum voor overleg en gesprek van gereformeerde studenten in de theologie die lid zijn van de Ned. Herv. Kerk. Op verschillende manieren was gebleken dat gereformeerde studenten in de theologie in de verschillende fakulteiten nauwelijks van elkaar wisten. De vereniging is opgericht om tot een vruchtbare bundeling te kunnen komen, en vooral ten dienste van studenten uit de fakulteiten van Amsterdam, Brussel, Leiden, Groningen en Utrecht.
Forum van overleg en gesprek
Het Landelijk Overlegorgaan „Ph. J. Hoedema-
ker" heeft geen grote pretenties die ze niet kan waarmaken en wil ook niet een alternatief zijn voor bestaande studentenverenigingen of theologische disputen. „Ph. J. Hoedemaker" is alléén een forum van overleg en een plaats van bezinning voor alle studenten in de theologie, die van harte instemmen met het klassiek christelijke en reformatorische belijden. En dit met het oog op de plaats die zij nu reeds binnen de Ned. Herv. Kerk innemen en hopelijk zullen gaan innemen, of wellicht elders vanuit deze kerk zullen krijgen.
Doel
Het hoofddoel van het Landelijk Overlegorgaan „Ph. J. Hoedemaker" is inhoudelijk de bevordering en de beoefening van de klassiek christelijke en reformatorische theologie binnen de Ned. Herv. Kerk. Voor prediking en apostolaat en voor de wetenschappelijke bezinning in de theologie is het juist heden ten dage geboden het klassieke belijden van de kerk niet los te laten, maar veeleer blijvend te belijden. Er is uiterste waakzaamheid geboden, niet vanuit angstvalligheid maar vanuit een levend en beleefd geloof. Zo is het Getuigenis van 1971 onder ons bepaald niet vergeten. Wij spreken uit — en willen daarop aanspreekbaar zijn — dat het door Gods eenzijdige liefde tot goddeloze zondaren is, dat goddelozen gerechtvaardigd worden alleen door het geloof in de Heere 'Tezus Christus. Wij onderwerpen ons alleen aan et Woord van God, stemmen in met de klassieke lijdenisgeschriften en vinden dit uitgedrukt in stra. x van de Kerkorde van de Ned. Herv. Kerk. Van hieruit is het dat wij het geheel van de kerk in het oog houden.
Om als studenten dit doel enigermate te bereiken of de verwerkelijking van dit doel althans mogelijk te maken, tekenen zich' drie hoofdlijnen af die als noodzakelijke voorwaarden zijn te beschouwen, aan de vervulling waarvan de vereniging zich wil wijden.
In de eerste plaats zoeken wij het gesprek binnen de verschillende fakulteiten afzonderlijk te bevorderen. Dat houdt allereerst in dat het richtingengesprek tussen de studenten van één fakulteit wordt gestimuleerd. Maar niet minder dat wij landelijk willen opkomen voor de spreiding van de. gereformeerde theologie over de verschillende fakulteiten. Deze theologie is immers onevenredig sterk ondervertegenwoordigd — waar bovendien zeer vele gemeenteleden vragen om Schrift-en belijdenisgebonden prediking en predikanten dienovereenkomstig opgeleid —. Deze theologie is ook op haar wezen en inhoud in de fakulteiten te bevragen op akademisch niveau, behoort in de akademische situatie ook bevraagd te worden en zelf op haar beurt anderen te bevragen.
Vervolgens: om bekendheid te geven aan het feit dat de gereformeerde theologie met het oog op de eigen tijd in hoge mate aktueel is, en om aan de leden Van de vereniging de gelegenheid te bieden zich hierop te bezinnen, wordt er een jaarlijkse ontmoetingsdag met referaten gehouden te verzorgen door theologen die het brede spectrum van de gereformeerde theologie rijk is. Met dezelfde bedoeling wordt er per nummer van het Kontaktorgaan een artikel aangeboden. Ten slotte hopen wij per plaats van theologische opleiding af en toe vergaderingen te beleggen om met Woord en gebed de plaats in het fakultaire leven verantwoord in te nemen en het gesprek te bevorderen.
Naam
Ons bedoelen in aanmerking genomen, vonden wij wat onze kerkelijke opstelüng betreft geen betere naam die ons forum van overleg en gesprek zou kunnen dragen dan die van Ph. J. Hoedemaker. Philippus Jacobus Hoedemaker (1839—1910) bleef voluit trouw aan het gereformeerd belijden, zoals wij dat ook graag willen, wees elke vorm van separatisme af en distantieerde zich op een beslissend ogenblik van de op gang komende Doleantiebeweging. Zijn theologische gedachte dat Gods genadeverbond zich uitstrekt tot 'heel de kerk en heel het volk' spreekt ons aan. Zo kan uiteindelijk de Ned. Herv. Kerk volkskerk blijven, door ons net zomin als door Hoedemaker opgevat als een klakkeloze aanvaarding van bestaande pluriformiteit.
Vanuit dezelfde gedachte is het dat wij, terwijl we gehoor willen geven aan Jezus' opdracht in Matth. 28 : 19—20 tot ons gekomen, opnieuw aandacht vragen voor de oproep de doop te weerstaan en te doen verstaan.
Tot zover het presentatiestencil. Ik denk dat u het met me eens bent dat het werk van deze vereniging onze steun verdient. Wie wil meeleven, leze hier het adres van de vereniging: Landelijk Overlegorgaan „Ph. J. Hoedemaker", Postbus 11130, 2301 EC Leiden, giro 4242004.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 29 oktober 1982
Gereformeerd Weekblad | 12 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 29 oktober 1982
Gereformeerd Weekblad | 12 Pagina's