Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Daar  doorheen voorbij

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Daar doorheen voorbij

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

Paulus en Silas, die wij eeuwen late volgen, gingen uit de stad namelijk Filippi; door Amfipolis en Apollonia gingen zij heen; en te Thessalonica gingen zij in. Zo concluderen wij uit het laatste vers van, hoofdstuk 16 en uit eerste beide verzen van hoofdstuk 1 van de Handelingen.

De vraag komt overend en schiet on aan waarom deze volvaardige verkondigers te Amfipolis en al evenmin te Appolonia ingingen? Wij mogen denke dat beide steden niet werden benader omdat de Geest als Reisleider van de apostelen daartoe niet drong. Van The salonica staat genoteerd dat aldaar e synagoge was. De synagoge was voo Paulus de brug naar de heidenen. Dit was nog de ure niet voor deze overige destijds zeer vermaarde steden. Het studie kosten en verbeelding om het stadsleven van beide centra in die jar voor ons op te roepen. Onmogelijk is het niet. Alles is, zo en zo, ook daaren daarom, in beweging of ijltempo. Temidden gaan onopgemerkt twee f guren door de straten en over de ple nen. Twee vaten die een Naam voortdragen, een reddende Naam, en woord van eeuwig leven. Indien zij de gave Gods gekend hadden.../ Overal waar het Woord Gods ingaat ontplooit zich de enorme banier van de verkiezing, . keerzijde: 's mensen onontkoombare verantwoordelijkheid strekt zich over hetzelfde vlak uit. Waar het Evange ingaat stijgt de stad hemelhoog. Schitterende eer. Een stoot in de diepe h behoort dan tot het mogelijke: Wannee geloof en bekering onbegrijpelijkerwijs uitblijven.

Naar Amfipolis is het éne dagreis, althans voor de apostel, die het met zijn voeten moest bereiken zoals hij he met zijn handen tering moest verwerven. Van Amfipolis is weinig meer. Z draagt haar naam, omdat de stad weer zijden de rivier, de Strymon, was ge legen. Op de weg vlakbij de rivier st een leeuw op de weg. Niet één waarvoor de luipaard, die het Spreukenboe niet zetten kan, in huis blijft. Het is een monument uit de vierde eeuw voor Chr. ter herinnering aan een of ander wapenfeit. Paulus moet dit fraai ge beeldhouwde exemplaar met mooi krul lende manen en stevig voorwaarts ge plante voorpoot bekeken hebben. Voo deze leeuw heeft de apostel niet ger sidderd. Toch moeten wij, die hem op toeristenvoeten achterna reizen, zijn tochten niet idealiseren en nog veel minder romantiseren. In 2 Corinthe 1 de verzen 23 tot 28 somt de grote de zendingsman van de oude wereld de 7 categorieën van bezwaren en gevare waaraan hij was blootgesteld, op, en s dan noemt hij niet eens de beesten waartegen hij te Efeze vocht (1 Cor. 15 : 32). Flet oversteken van een rivie n als de Strymon kost ons thans geen d, moeite, zelfs in de winter levert de passage geen noemenswaardige hinder.

Dat was in de oudheid anders. In gevaren van rivieren, lezen we. De ster i-gezwollen stroom in de regenperiode i-kon de reiziger gemakkelijk meesleure In doodsgevaar menigmaal. Zoveel en moest Saulus lijden om Jezus' Naam. De leeuw is in brokken en brokjes ui de rivier opgevist en het heeft ter zak kundigen jaren gekost om de drie-De dimensionale legpuzzel te voltooien.

Heel veel zuidelijker op een landton ligt de befaamde monnikkenrepubliek lie Athos. Een duizendjarig rijk dat zich taai wist te handhaven tot op deze dag el Toch slaat het verval toe in de eindtijd r die wij beleven. Het kloosterleven me eigen vormen en gebruiken, zoals een hoofdindeling aangeeft van cenobitisch en idoiritmitsche (meer individualistische) regels, geldt als een typische t vrucht van de kerstening van deze lan den. Veel tijd gaat op aan gebed en ij meditatie, aan studie maar ook aan s-boetedoening. Voorts leggen monnik--ken zich toe op landbouw o.a. wijn-aat cultuur voor sober levensonderhoud. Wat zullen wij ervan zeggen? Duizend k jaren Godsverering. Op de akkertjes groeien graan, groenten en wijnstokken Wanneer iemand most vindt in een bo druiven zegt hij: , , Verderf niet, er is e - zegen in." Is dat een laatste wijsheid - aangaande Athos? -

KOL-OMMETJE

Weer een dagreis verder bereiken r Paulus en Silas Appolonia. Wel vijfentwintig nederzettingen droegen destijds deze naam. Ook in deze toen 1 bloeiende stad blijven de badwateren onberoerd. De woorden van het eeuwige leven bewaard in de harten gaan door n, de stad heen en de stedelingen hebben het die dag niet geweten. Slechts één dag nog en Thessalonica wordt betreden. Thessalonica, alwaar een synagoge r der joden was.

Wanneer onze verre voorgangers o deze route onderweg zijn van Appolonia r. naar Thessalonica ligt enkele tientallen kilometers zuidwaarts bij het tegenwoordige dorpje Petrolona in een berg verborgen een grote grot. Een druipsteengrot met stalagmieten en stalactieten, zoals we die elders aantreffen Tevens herbergt het ondergronds net werk van gangen een overvloed van resten flora en fauna alsook van mense lijk leven. Van duizenden jaren her, volgens de geleerden. Nog vrij kort ge k leden is de grot ontdekt en toegankelijk gemaakt. Onder andere vond men n. een skelet van een man in een houding alsof hij zich daar te slapen had gelegd voor een doodslaap van eeuwen. Toen t Paulus zoveel noordelijker voorbijtrok e sliep deze dode daar allang de slaap de doods. Hij zou nog voortslapen tot deze tijd. Het is een grandioze illustratie van de uitspraak van de apostel zelf, wan-g neer hij schrijft aan, de Romeinen: , , Hem nu, Die machtig is u te bevestigen, naar mijn Evangelie en de prediking van . Jezus Christus, naar de openbaring der , verborgenheid, die van de tijden der t eeuwen verzwegen is geweest." Dat laatste is waar ik aan denk, en waar ik e aan, wil laten denken: van de tijden der eeuwen verzwegen. Of zoals Paulu het na Thessalonica en Berea in Athene - zal verkondigen: „God tijden der onwetendheid overgezien hebbende, ver kondigt nu alle mensen alom dat zij zich bekeren." Tijden der onwetendheid: culturen, tijdperken, geslachten na geslachten, dynastieën, wereldrijken. Totdat eindelijk Christus gepredikt wordt waar Hij tevoren onbekend was . De banier van het Evangelie krijgt vaste s voet. Nu is het de welaangename tijd en der verkiezing, de dag van uw verantwoordelijkheid. Wij zijn met deze vragen deze reisbevinding begonnen. Eindigen daarmee doen we evenzo.

- Aa

Dit artikel werd u aangeboden door: https://www.hertog.nl

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 5 november 1982

Gereformeerd Weekblad | 12 Pagina's

Daar  doorheen voorbij

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 5 november 1982

Gereformeerd Weekblad | 12 Pagina's