Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

003 in de armen des Heeren

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

003 in de armen des Heeren

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

KOL-OMMETJE

De eerste twee psalmen noemen de theyna's van de lofzangen Israèls. U weet: Woord en Messias. De twee die daarop volgen noemen de belangrijkste tijden van gebed en lied. De derde psalm vaart onder de vlag Morgenlied en de vierde doet hetzelfde als Avondlied. Met de vorige is deze' zang verbonden door de typische uitdrukking: , , berg Mijner (2, 6) of Zijner (3, 5) heiligheid". Zelfs wanneer de bidder is verdreven uit de nabijheid van genoemde heilige berg dan nog wil de HEERE horen. Eén laatste kleine notitie vooraf. Deze psalm heeft een droeve datum. „Toen David vluchtte voor zijn zoon Absalom." Het zal je zoon maar zijn voor wiens opstandigheid je het vege lijf moet bergen. Deze omstandigheid maakt het gezang pikant als geen ander. Welke Zoon kan het gedrag van deze zoon dragelijk maken?

— o — De heiden heet te slapen in de armen van Morpheus. Spreekwoordelijk zoeken christenen daar blijkbaar ook rust. David weet gelukkig een veel betere plek. Daar is het zelfs veilig, wanneer iemand omringd is door de allergrootste gevaren. Dit is de voornaamste boodschap van deze psalm. Daarom is sprake van een echt waarachtig Morgenlied. Wij slapen vaak verkeerd. In de ure van de verzoeking. In de top van de mast. De slaap is zonden en misdaden. Dikwijls slapen wij als wij moesten waken, of tenminste wakker worden. Alle verwijt hierover doet vergeten dat zoete slaap wel degelijk bestaat. Dacht u niet, dat de HEERE, wanneer Hij het Zijn beminden in de slaap wil schenken, Hij ook niet de nodige slaap zelf geeft? „Hoe zijn mijn tegenpartijders vermenigvuldigd." Tot die tegenstanders behoren tegenwoordig ook de slaapmiddelen. Morfines. Vele zijn ervan, en velen kunnen niet zonder. Zouden wij niet eens proberen of de HEERE op ons gebed ons de slaap wil geven?

— o — Het gaat om de grootste gevaren. De tegenstanders — als gezegd — tellen niet bij elkaar op, maar vermenigvuldigen en tien plus tien gaat veel minder snel en hoog als tien maal tien, verdubbeld in getale. Zij staan op tegen de dichter en zij trekken de grond van zijn vertrouwen onder hem weg. Namelijk het heil. Lees de geschiedenis van David en noteer hoe vaak geschreven slaat dat de HEERE met hem was. De HEERE zijn heil alleen. Maar dat goede deel kan toch niet van hem weggenomen worden. De HEERE is en blijft Schild, Eer, Hoofdopheffer en Verhoorder. De ondermijning van de tegenstanders kan soms niet weer te geven diep in de ziel van de gelovigen resoneren, weerklank vinden. Doch niet overweldigen. Er is een werk dat de HEERE nooit laat varen. — o —

Daarom geen vrees voor tienduizenden (verg. II Sam. 18 : 7). Daarom in vers 8 het „gebed van de ark" uit Numeri. Daarom de zekerheid, ondanks het gepraat van de tegenstanders: ij heeft geen heil bij God, dat het heil des HEEREN is, zoals Zijner het Koninkrijk, de kracht ende heerlijkheid. Sterker het heil des HEEREN dat is de HEERE. Hij is hun heil. En het volk is er tenslotte goed mee af. — o —

In het hartje van de psalm gaat het over iets zo gewoons als de slaap. Hoe kun je slapen als de tegenstanders zich vermenigvuldigen? Wanneer zij de grond van vertrouwen onder je weg trekken? Het is mijzelf een wonder dat ik onder die dramatische omstandigheden zo rustig kon slapen. Haast voel je je geneigd te lezen: k lag nog niet of ik sliep. Fris ontwaakte ik, want de HEERE ondersteunde mij. Slaap temidden van de grootste gevaren en dreigingen. Lees eens voor de aardigheid II Sam. 17 : 1. „Voorts zeide Achitofel tot Absalom: aat mij nu twaalfduizend mannen uitlezen, dat ik mij opmake en David deze nacht achterna jage." Hoe kritiek. Deze nacht. Misschien was het exact die nacht dat David gerust terneder lag en sliep. Dat hij ontwaakte, want de HEE-RE ondersteunde hem. „Ik zal niet vrezen voor tienduizenden des volks."

— o — Wilt u deze psalm eens lezen, wanneer u de slaap niet kunt vatten vanwege allerlei verschrikkelijke dingen, die gebeuren en gebeurd zijn. Hij ondersteunde. HEERE, Uw hand z'y onder mijn hoofd, mijn hoofd vol angst en zorgen. In 's HEEREN armen is het

goed rusten.

Dit artikel werd u aangeboden door: https://www.hertog.nl

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 april 1983

Gereformeerd Weekblad | 12 Pagina's

003 in de armen des Heeren

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 april 1983

Gereformeerd Weekblad | 12 Pagina's