Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Pinkstergenade in Samaria

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Pinkstergenade in Samaria

11 minuten leestijd Arcering uitzetten

En Filippus kwam af in de stad van Samaria, en predikte hun Christus. En de schare hielden zich eendrachtelijk aan hetgeen van Filippus gezegd werd, dewyl zij hoorden en zagen de tekenen die hij deed. Want velen die onreine geesten hadden, gingen van dezelve uit, roepende met een grote stem; en vele geraakten en kreupelen werden genezen. En er werd grote blijdschap in die stad. Handelingen 8 : 5—8

Reeds is de eerste martelaar gevallen. Stefanus is als een held neergeveld. Hij is begraven. Hij is veilig geborgen bij zijn Heiland en Meester. Het bericht van zijn dood werkt niet als olie op de golven, maar als olie op het vutir. De gloeiende haat wordt een uitslaande brand. Er komen berichten binnen die de geruchten bevestigen, , dat mannen en vrouwen uit hun huizen gesleept worden. Onder leiding van een zekere Saulus van Tarsen wordt het bloedspoor der Godsgetuigen verbreed en verdiept. De gemeente w^ordt verwoest, uiteengejaagd. Intussen wakkert de storm van vervolging het vuur van de Heilige Geest aan. Het bloedspoor wordt Gods voetspoor waarin christenen voortgaan. Hun voeten geschoeid met de bereidheid van het evangehe des vredes. Zij dan nu die verstrooid waren gingen het land doot; er dwars doorheen en verkondigden het Woord. Vluchtelingen als zendelingen. Zo komt Filippus in Samaria terecht.

Daar verkondigt hij Christus

Filippus de diaken-evangelist is dus op de vlucht. Tegelijk is hij op zoek. God leidt zijn weg naar Samaria. Vrijwel algemeen wordt aangenomen dat met de uitdrukking stad van Samaria Sichem wordt bedoeld. In elk geval was er nauwelijks een streek of een stad te bedenken waar de Joden met meer verachting op neerzagen dan Samaria. Wat bij de mensen uit dc gratie ligt gaat van nu en voortaan delen in Gods gunst. Reeds lang vóór Pinksteren had Christus de grenzen doorbroken. Hetgeen niets is uitverkoren, om hetgeen iets is te beschamen. Diep, o zo diep trok Hij daar de sporen van Gods liefde, gefundeerd in zijn eigen woord: de Zoon des mensen is niet gekomen om de zielen der mensen te verderven, maar om te behouden.

Na Zijn opstanding had hij de evangelische lijn nog eens nadrukkelijk uitgestippeld en Zijn liefdevolle bedoelingen gestipuleerd.

Ga heen en gij zult Mijn getuigen zijn, zo te Jeruzalem als in geheel Judea en Samaria tot aan het uiterste der aarde. Filippus gaat na Pinksteren in het spoor van zijn Meester. Om Christus te verkondigen, om van zijn Koning te getuigen. Calvijn schetst de komst van Filippus in Samaria trefzeker met het woord: De hoofdzaak komt hierop neer, dat Christus de verloren wereld door Zijn genade redt. Laten wij dit maar voor de hoofdzaak houden in prediking en pastoraat. Altijd bedenken dat Christus de wereld niet vervloekt, maar redt. De genadestroom zoekt de diepste plaatsen. God redt geen rechtvaardige mensen met duizend wensen, maar een verlóren wereld. In deze eenvoudige voetknecht en vluchteHng Filippus, rijdt de Koning der kerk voorspoedig op het Woord van Zijn waarheid Sichem binnen. En predikte hun Christus. Heel eenvoudig, maar nooit te eenvoudig voor mensen die vanwege hun schuld en verlorenheid voor God tot nul zijn gereduceerd. Weet u hoe er plaats voor Christus komt.? Niet bij onszelf weg, want niemand wacht op Hem. In de prediking van Christus komt Hij aan de orde als de hoogste Profeet, die ons dc weg der zaligheid leert. Die doden Zijn stem doet horen. Die met het levendwekkend woord mij bij mijn naam noemt, ontdekkend tot op de grond van mijn bestaan.

Hij wil de rijke jongeling van toen en van nu leren, dat de wet van God is de Heere liefhebben boven alles en mijn naaste als mijzelf. Ga er maar aan staan. Als het nodig is spreekt hij Petrus aan met satan. Christusprediking is de scherpst ontdekkende prediking die er is. Zij laat geen enkele speelruimte toe. Zij zegt dat ik der wet Gods in alle delen gelijkvormig moet zijn. Dat was Christus zelf en dat ben ik buiten Christus in geen geval. Een scherpte trouwens die doorstraald is van zoekende liefde, die afsnijdt van de levenswortel, niet om der mensenzielen te verderven, maar om te behouden. Het zwaard dés Geestes hetwelk is Gods Woord, evenwel gedoopt in het bloed van Christus. Uitlopend op de prediking van de Wetsvervuller, die aan het kruis heeft volbracht waar u en ik in eeuwigheid niet aan toe kunnen komen. Daar is van ons uit geen beginnen aan. In Christus hebben wij met een God te doen die niet van zijn recht af kan. Christus prediken wil ook zeggen dat we mensen tot inzicht brengen dat geen mens zonder Borg onder het oordeel wegkruipen kan.

Christus prediken is ook besHst méér dan Hem alleen maar noemen. Dan gaat het om de verborgenheid der godzaligheid die groot is. Dan zullen we Hem zo voor ogen moeten schilderen, zo in al zijn rijkdom uitstallen, dat we verhalen hoe God geopenbaard is in het vlees, dat we Hem naspeuren van kribbe tot kruis en van kruis naar de opstanding. Van opstanding tot hemelvaart, en Hem de gemeente voorhouden hoe Hij aan de rechterhand van de Vader is en voor ons bidt. Dan maken we Hem tot inhoud van de verkondiging en tot voorwerp van het geloof. Opdat de mensen zó jaloers op Hem worden, dat alles wat aan Hem is gans begeerlijk is. Opdat Christus niet verdwijnt achter de ervaring van de christenen, maar de christenen in Hem geloven als de Weg, de Waarheid en het Leven. Pakt de mens de wet op, ach hij kan er nog mee uit de voeten, een heel eind komen, maar hij komt in de dood uit. Komt het evangehe, dan mag u de wapens stuk voor stuk inleveren en als een goddeloze gerechtvaardigd worden, omdat u Christus hebt leren omhelzen. Dan komt mijn weg niet langer in aanmerking en mag ik volkomen rusten in wat Hij heeft volbracht. De prediking van Christus laat ons vanuit het Woord de volheid zien die er in Hem is, ons van God geschonken tot wijsheid, rechtvaardigheid, heiligmaking en volkomen verlossing. Gegarandeerd dat

deze verkondiging vrucht draagt

Geen vluchtige vrucht, maar echte, diepe, blijvende, mits in Christus gewortelde vrucht. Het gebeurt niet altijd dat in Gods koninkrijk zaaien en oogsten vrijwel gelijk vallen. Deze uitzonderingen zoals hier in Samaria bevestigen de regel. Meestal duurt het langer. Doorgaans is het een ander die zaait en een ander die maait. Hier lezen we: en de scharen hielden zich eendrachtig aan hetgeen van Filippus gezegd werd.

Scharen van mensen werden door de pre-

diking getroffen en velen tegelijk hebben binnen de kortste keren geleerd wat genade is. Zich houden aan wat door Filippus is gezegd, dat is zich houden aan het evangelie van vrije genade, aan Christus zelf. Het is de toegestoken hand tot redding aangrijpen, het is Christus omhelzen in het geloof. Op Hem geworpen te zijn in het midden van ellenden en verlorenheid en opwassen in de genade en kennis van Hem. De genade in Christus werkt samenbindend. Als arme zondaren in onszelf kunnen we kwalijk boven de ander uitsteken of ons laten gelden. Daarop wijst het woord eendrachtig, waarvan ik veronderstel dat met de genade Gods niet de een boven de ander uitkwam, maar in ootmoed onder de ander bukte. Dan gaat het naar de regel: Wie veel verzameld had, had niet over en wie weinig verzameld had had niet tekort.

Er is een heilige wedijver om de grootste der zondaren te mogen wezen en te roemen, maar mij is barmhartigheid geschied. Als we ons aan het woord en zo dichtbij Christus houden, dag voor dag van genade leven, dan verbijten en vereten we elkaar niet, maar hebben we elkaar lief met vurige liefde. In zichzelf tot niets gemaakt, tot stof en as, kon Abraham voor Sodom bidden, aanhoudend lang. Hoe staat het met onze liefde tot degenen die Christus nog niet kennen? Hoe gaan wij met elkaar om in de kerk en op het werk? Zoeken we de treurigen te troosten of te meten, de zwakken te sterken of schrijven we ze af? De vrucht wordt ook nog bevestigd in de tekenen die ze van de kant van Filippus horen en zien. Want velen die onreine geesten hadden gingen van .dezelve uit, roepende met grote stem en vele geraakten en kreupelen werden genezen. De enige methode om aan het rijk van Satan afbreuk te doen is samen vasten en bidden en blijven bij het Woord.

Woaderen in lichamelijke zin gebeuren er in Samaria als opgerichte tekenen van het Rijk waarin niemand meer zeggen zal: ik ben ziek. Het geloof kent voorsmaken van het zalig hemelleven, en midden in de strijd beleven we een stukje hemel op aarde. Wat te beginnen tegen de onreine geesten die ronddwarrelen in deze tijd, die zich nestelen in de gedachten en in de harten van mensen? Hoe meer het Woord wijkt hoe onzuiverder de lucht wordt waarin wij moeten ademen. Daar kan het Woord niet aan het woord komen en we spreken af er maar niet over te praten. We zingen zo weinig met elkaar, we spreken zo weinig onder elkaar. Het Woord wijkt, de huizen worden geestelijke leegstandwoningen, en wat zal de geest der eeuw, wat zullen de zeven boze geesten, die terugkeren in het met bezemen gekeerde huis, nog aan schade aanrichten? Maar de Heere wil zich nog ontfermen over naakten, armen en blinden, ook de geestelijk kreupelen genezen en op deze wijze

openbaart zich de grote blijdschap

En er werd, of er ontstond grote blijdschap in die stad. Niet alleen om de wonderen die er gebeurden, dat óók. Want wie zou niet blij zijn als mensen die jarenlang in de macht van satan hebben gezeten vooreeuwig worden bevrijd. En wie zou niet blij zijn als het woord wordt vervuld in de letterlijke zin dat de kreupelen springen als een hert. Als de tong der stommen gaat juichen? Grote, er staat letterlijk veel blijdschap, alom blijdschap. Ze is groot in lengte en breedte in diepte en hoogte. Maar vooral blijdschap wanneer de banden worden losgemaakt omdat het evangelie der genade doorwerkt in de kennis des geloofs, in de omgang met Christus. Om die vrucht is het de Heere te doen. Dat geeft verbinding met dc blijdschap van de Kribbe, toen het woord klonk: zie ik verkondig u grote blijdschap. Blijdschap, omdat de Geest onbekrompen en ongedwongen Christus verheerlijkt. Blijdschap van een totaal ander gehalte dan de vreugde der wereld. Want het is geen eigengemaakt vuurwerk maar de gloed des Geestes doorvlamt het hart. Er is ook een bedriegelijke blijdschap, die haastig, te haastig gegrepen wordt. Dan zegt men zich bevrijd te voelen van een bekrompen opvoeding. Men heeft alle schepen achter zich verbrand. Men heeft de noodzaak van de kennis der ellende, verlossing en dankbaarheid als persoonlijk doorleefde werkelijkheid achter zich gelaten. Zo ouderwets kun je over het evangelie niet meer spreken.

Helaas is de keerzijde van die „blijdschap" vaak vijandschap op de hartelijke vreugde in God door Christus. Dit laatste was het gehalte van de blijdschap, waarbij in Samaria der vromen tent weergalmde van hulp en heil ons aangebracht. De bron van die blijdschap is een verzoend God en Vader in Christus Jezus, door de Heilige Geest. Deze blijdschap wordt niet alleen voorafgegaan door een hartelijke droefheid over de zonde, die een onberouwelijke bekering tot zaligheid werkt, maar het is een blijdschp die met droefheid gepaard gaat en alzo verdiept wordt tot het geheim van het ik ellendig mens, wie zal mij verlossen van het lichaam dezes doods, maar ik dank God door Jezus Christus onze Heere. Het is zo'n heerlijke, stille en onuitsprekelijke vreugde, waarbij het hart brandt in stille liefdegloed. Een vreugde waarbij van blijdschap de tranen in de ogen springen. Een vreugde ons aangebracht door Hem wiens ziel geheel bedroefd was tot de dood toe. Een dure blijdschap, verworven door het bloed van Christus. Ook een duurzame blijdschap omdat Hij belooft: niemand zal die blijdschap van u wegnemen. Een fontein van vreugde geperst uit de bittere kelk van de Man van smarten. Blijdschap komt na veel smarten, alle oprechten van harte. De wereld schopt herrie, maar Christus schept vreugde. En de kerk mag met vreugde wateren scheppen uit de fonteinen des heils.

De engelen Gods zijn blij met een zondaar die zich bekeert. Daarom zal in de hemel de vreugde ten top gestegen zijn over die grote blijdschap in die stad. Als de verloren zoon thuis komt dan beginnen ze vrolijk te zijn. En al gaat het met die blijdschap door donkere diepten, ze is voor allen die nu treuren. Ze is water-en hittebestendig. Ze is onverliesbaar. Het water van de doodsjordaan spoelt haar niet weg, het vuur van het laatste oordeel vertreert haar niet. Eeuwige blijdschap zal op hun hoofd zijn, treuren en zuchten zullen wegvlieden. Hun blijdschap zal dan onbepaald Door het licht dat van Zijn aanzicht straalt, ten hoogste toppunt stijgen.

K. a. Z.

FI. V.

Dit artikel werd u aangeboden door: https://www.hertog.nl

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 10 juni 1983

Gereformeerd Weekblad | 12 Pagina's

Pinkstergenade in Samaria

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 10 juni 1983

Gereformeerd Weekblad | 12 Pagina's