Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

010 een kwade 10

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

010 een kwade 10

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

KOL-OMMETjE

Al ev^n trek in een psalm? Welnu, daar is hij dan.

Bekend is onderhand dat ik pretentie of ambitie heb een etiketje aan te breng/en, opdat we op het nummer af weten waar het om gaat in het lied. Zeven is „zich be^eveneri' met een eed van zuivering, acht: Gods acht op de mens. In psalm n, cgen warén de heiden, en maar stervelingen.

Psalm tien mag men zeggen verdient een tien voor de „zeer levendige beschrijving van hoogmoed, goddeloosheid en wrede praktijken van de goddelozen." Daarover zijn, naar ik merkte, Luther, Calvijn en de opschriftenschrijver(s) van de Statenvertaling 't eens. Je ziet die goddeloze vanuit zijn schuilhoek loeren op de ellendige en ook hoe hij zijn duiksprong neemt. Een tien voor de beschrijving van een gedrag dat allerminst zip'n hoog cijfer verdient. Ofschoon ... Luther noemt de goddelozen hier beschreven de „allerheiligste en de allergeleerdste" in hun soort. Zelfs dfinkt hij voor deze psalm heel nadrukkelijk aan de anti-christ. Dus toch een tien, maar wel vö\or het verschrikkelijkste: de godloosheid. God zo ver voor hen dat & ndeugd en zij zelf (af)god zijn. Calvijn leest een „levendige weergave van de wijd verdorven en gedesorganiseerde staat van de samenleving". Laten wij er dus maar aan gaan staan in onze daggen. Toch wil ik nog een andere (ezels)brug Poor deze psalm. Het woordenboek heeft het ovjer „dat is een kwade tien", dat wil zeggen een boze en droevige zaak, waarover men veel verdriet kan hebben. Een kwade en droeve zaak, waarover men veel verdriet kan hebben, als arme en als ellendige en als verdrukte, is de grootspraak en de straffeloze onderdrukking van de goddeloze. In de kwade tien zijn kan ook betekenen in de kritieke leeftijd zijn. Zeventig jaren en zeer sterk tachtig, mam het uitnemendste is moeite en verdriet, is kwade tien, Genoeg om nooit te vergeten het medicijn dat wij in dit vak van de apotheek kunnen aantreffen.

Medicijn ja, voor dagen dat de zo vaak geslaakte waarom-klacht oprijst. Waarom HEERE van verre? Eén van alle waaroms, die op Hem zijn aangelopen. De kwade tien is een Goede Vrijdag psalm bij uitnem, endheid. Op Golgotha triumfeerde de goddeloosheid van woedende volken en ij delheid bedenkende heidenen.

De triumf van de goddelozen van wie de binnenste gedachten, de hoogmoedige en vloekende woorden en de wrede daden zo levendig beschreven staan. Gods inzettingen en Gods gericht en zijn voor de goddelozen een verre hoogte. Een hoogte, want het gaat voor die niet verder dan zijn omhooggestoken neus (vers 4) ziet, otm onwezenlijke hoogten als Gods inzettingen, gerichten en oordelen aan de orde komen. Hoogten v\erre vlan hem. Hoor hem zeggen: Ver van mijn bed.

Waarmee de goddeloze gerustgesteld en zelfverzekerd pocht namelijk dat God ver van hem is en Gods oordeel een verwijderde hoogte, daarover klaagt de ellendige, de wees in deze weespsalm. Waarom verbergt, verhult Gij U zelfs? Waarom staat Gij ogenschijnlijk en klaarblijkelijk zo ongeïnteresseerd ver van ons? Als wij het eerlijk durven zeggen wat ons aanvecht.

In het holst van zoveel uitnemendste moeite en Verdriet klinkt de klare en Gods ere rakende bede: Sta op. Ten diepste horen wij: Laat het Pasen, laat het overwinnig worden ovter alle vijanden wijd en zijd. De klacht van Goede Vrijdag, van Golgotha is in de psalm, maar ook de zege van de hof van Jozef van ArimatHea. Geef het verdriet en geef de miöeite maar in Zijn hand. Het is niet, althans niet de gezapige opvatting dat alle dingen maar uit Gods hand naar ons toe komen. Het is niet een, Voorzienigheidsgelodj van minste weerstand. Nee, geef het in Gods hand, opdat Hij, de HEERE, het ter hand zal nemen. '

De overwinning van de opstanding is in de psalm. Immers de HEERE is reeds Koning en dan zijn alle heidenen van binnen-en buitenland en ook de vijanden in het mensenhart nergens meer. Heden zijt gij met Mij, waar Ik eeuwig Koning ben. Dan is de mens, die zo typisch mens van de aarde heet, voorgoed vergaan. Treuring en zuchting, zijn gevloden en verdriet en moeite, door God wel terdege aanschouwd, hebben de wijk genomen en het kwaad, de kwade tien, de moedwillige vertreding van alle tien woorden, zijn vastgelopen in hun voortvarendheid. Daarover ging het. Aanvech-< ting en bange klacht Pan de wees en < ellendige over de hoogmoed van de goddeloze, maar tevens over het hemelhoog verhoorde gebed van de zachtmoedige. De tiende is niet een van de meest bekende pelgrimsliederen, doch zou het voor deze en gene na lezing van dit sobere inleidinkje kunnen worden. Ik denk dat ik het wel hopen mag, gelet op de troostvolle inhoud. Sta op, HEERE.

Dit artikel werd u aangeboden door: https://www.hertog.nl

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 14 oktober 1983

Gereformeerd Weekblad | 12 Pagina's

010 een kwade 10

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 14 oktober 1983

Gereformeerd Weekblad | 12 Pagina's