Zo rijk als ... .
KOL-OMMETJE
Invuloefening stond er dan in het taalboekje. Misschien staat het er nog wel. Ik zag vandaag nog ergens dat er scholen , zijn die soms tientallen jaren een bepaalde methode van rekenen of taal trouw blijven. Invuloefening. Dan mocht je aan de juffrouw of meester laten zien dat je de vogels in de taal, ik bedoel de gevleugelde uitdrukkingen, in de hand had. Dat waren de lesjes: zo arm als...; zo oud als...; zo sterk als...; zo rijk als.... Ja, wie was ook al weer de perken te buiten gaand rijk.? Zijn naam begint met een C en eindigt op - us, zei de opvoeder, als hij je helpen wilde op het moment dat de schrijfstift nadenkend stokte.
Croesus. Natuurlijk, die koning uit Klein-Azië, Leefde hij niet zo'n vijf eeuwen voor de geboorte van Christus en was zijn rijk niet Lydië.? Zie je dat je 't wel weet. O ja, werd niet alles blinkend goud wat zijn vingers aanraakten.? We zien het gebeuren. De man was gemoedereerd een lange middag bezig om met toenemende schitterglans in zijn ogen alles binnen bereik te metamorfiseren in goudschatten. Totdat hij eindelijk zin kreeg in een hapje en trek had in een drankje. Ternauwernood onderweg naar het begin van de natuurlijke stofwisseling werden spijs en drank al ongenietbaar. Misschien moesten wij rap in het werkboekje 'rijk' doorkrassen en daarboven 'arm' schrijven. Zo arm als Croesus. Want de eensklaps zo fortuinlijke monarch was gedoemd van honger, en als dieper liggende oorzaak, van gouddorst te sterven. Geld, goed en goud zijn toch lang niet alles. Dat te bedenken was het morele rendement van het taalwerkstukje. Mooi meegenomen.
Maar of wij werkelijk zoveel profijt
trokken van de zedelijke les.? Een mens laat zich niet zo gemakkelijk gezeggen door Mozes en door de profeten. Ook zelfs niet door evangehsch en apostolisch vermaan. Want wij weten toch van de bezwaarlijke ingang in Gods Koninkrijk, van de bedroefde aftocht van de jonge man, van de schielijke dood van de graanbouwer, wiens land zoveel had opgebracht? Wij weten van de valkuil van verzoekingen, van de strik, van de afgoderij die geldgierigheid per saldo is.? Wij weten en ons geweten reageert erop, doch ter harte nemen is pas het binnenste waar leven en beleven begint.
Het bewijs van onvoldoende verwerking van zoveel informatie rondom rijkdom kan ik vrij snel en evenzeer overtuigend leveren. Als ik van iemand zeg dat hij rijk is, vraagt u niet om nadere uitleg. Dan weten wij meteen waar wij aan moeten denken. Rijk dat is natuurlijk geld, goed, goud. Dat zijn effecten en obhgaties en dat soort bedrukte papieren. Rijk is bezit. Rijk is kapitaalkrachtig. Dat kan niet missen zo spreekt het vanzelf. Terwijl het helemaal niet vanzelf spreekt. Er is groot verschil. Vooreerst mag ons wel eens opvallen dat er drie manieren zijn om rijkdom te preciseren. U kunt rijk zijn. Rijk aan geld, aan goed, aan boeken, aan kundigheden, aan verstand, aan levenservaring, aan beloften. Vermoedelijk geldt in min of meer sterkere mate dat je ook af kunt raken van alles waaraan je zo rijk bent. Dat het eerste: rijk
zijn aan. Zonder voorzetsel gaat het daarenboven ook. Ik ben een tientje rijk, of een paraplu. Vooral een paraplu kunnen wij zo maar kwijt zijn. Wat niet elke dag in handen is vergeet je onwillekeurig. Nu weer een voorzetsel. Daarvoor zullen wij in de Bijbel moeten zijn. Er zijn er die rijk zijn in. Rijk in God, rijk in de geest, rijk in het geloof, rijk in of vol van goede werken. Wat het laatste betreft vond ik dat het Griekse woord voor rijk te maken heeft met stromen, vloeien en evenzo met vervullen, vollopen. Deze laatste voorbeelden variëren hemelsbreed van de eerste. Rijk in... Dat is iets wezenlijks. Het slaat op het goede deel dat niet wordt weggenomen. Rijk dat is rijk vanwege, vanwege God, Die rijk is over, over allen die Hem aanroepen. Vanwege God, Die rijk is in barmhartigheid. Rijk in is rijk gemaakt door Hem, Die arm, onuitsprekelijk arm, werd aan ieder en alles om velen rijk te maken, terwijl Hij rijk was.
Wij maken het taailesje nogmaals. Als wij al Croesus hadden ingevuld schrappen wij die naam toch weer door. Beginnen met een C en eindigen op - us. Dat kan. Rijk als Christus. Als Christus Die rijk maakt. Dat is rijk. Niet die heeft is rijk, lang niet, maar pas die geeft. Die het kan laten vloeien. Niet die er zichzelf mee volgiet. Rijk als Christus die anderen rijk, blij, gelukkig maakt. Een aardig verhaaltje, maar wat oppervlakkig zal iemand denken. Hij kan het denken, maar als dit aan de oppervlakte komt, heeft zich heel diep op de bodem zeker iets uitgespeeld. Iets meer opzienbarends dan de kameel die het oog van de naald passeert. Dat wel.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 25 november 1983
Gereformeerd Weekblad | 8 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 25 november 1983
Gereformeerd Weekblad | 8 Pagina's