Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Wisselingen

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Wisselingen

4 minuten leestijd

KOL-OMMETJE

Over de twaalfde psalm had ik een paar dingen willen voorleggen. Die psalm was aan de beurt. De trouwe lezer heeft immers al gemerkt dat in dit hoekje enige regelmaat niet ontbreekt. Voor ik aan de psalm toe ben zou ik echter een opmerking kwijt moeten. Een zo lange dat de indruk van het lied in gedrang komt. Dat is niet eerlijk. Vandaar dus een algemeen verhaaltje. Over Iaat ik zeggen wisselende tonelen. De meeste lezers weten waar ik die uitdrukking vandaan heb. Ook al uit de psalmen, maar wel uit de berijmde. U moogt ernaar raden. Pas dacht ik, dat het wel een ietwat verdwaalde terminologie is, al zingen wij devoot: „Deez' aard' is hecht door Uwe hand bereid; Haar stand blijft vast, al wiss'len haar tonelen." Psalm 78 in berijming weet er ook iets van, al is het daar wel streng. Dat de Bijbel toneel volstrekt niet noemt wil ik evenwel niet beweren. Denk aan het woord geveinsde, waarvan de vaderen zeiden: „welk woord de persoonaadjes in een kamerspel beteekent, die een anderen persoon vertoonen dan zij inderdaad zijn."

— o — Wij zullen het hebben over de wisselende tonelen. Uit de schepping weten wij van het decor van de dag en van dat van de nacht. Voor Noach en allen, die in zijn verbond zijn begrepen, ligt het vast. Voortaan en wel alle dagen der aarde zullen zaaiing en oogst, koude en hitte, zomer en winter, dag en nacht niet ophouden. Hoe anders is de aanblik van de volle zomer dan van de barse winter! Jacob, als dagloner, w r ist ervan. En de catechismus — om toch nog even de Voorzienigheid te noemen, waar wij ook mee doende zijn — heeft het opgepikt in zondag 10 als het gaat over die Noachitisch-gewijze paren, die aan ons voorbijgaan. Soms partners: loof en gras; soms elkaar bijna uitsluitend, op de regenboog-situatie na: regen en droogte; soms elkaar als concurrenten verdringend: vruchtbare en onvruchtbare jaren. Op die manier gaat het door: spijs en drank gaan gemakkelijk samen, maar gezondheid en ziekte alsook rijkdom en armoe staan op gespannen voet. Ongemerkt zijn wij opgeschoven naar de terreinen van geschiedenis en conjunctuur. De voorafgaande zeven vruchtbare en de zeven onvruchtbare jaren van Jozelf hebben historie gemaakt. Om vervolgens een

hele sprong te volvoeren ervaart onze geldbuidel hoe deze laatste tijd de hoogconjunctuur, de tijd van welvaart voor dezen, heeft plaats gemaakt voor wat wij depressie noemen. Kortom in schepping en natuur, in geschiedenis en levensloopbaan wisselen de toerustingen. Denk tegelijk aan de bestemde tijden van Prediker 3. Paulus verstaat de kunst of gunst daar een voordelig gebruik van te maken. Hij weet beide overvloed te hebben en gebrek te lijden. In alles is hij onderwezen. Het gaat namelijk niet zonder goddelijk onderwijs. Zie voor uitvoeriger informatie Filippenzen 4.

— o — Nu ga ik voorzichtig nog een stapje verder. Een en ander is ook afhankelijk van standpunt en van stemming. Afhankelijk van Hem, Die onderwijst van de weg die wij gaan, en Die ons toont hoeveel wij lijden moeten enzovoort. Afhankelijk van leefijd. Of wij jeugd zijn dan wel oud geworden. Soms kunnen wij de zaken donker inzien, terwijl anderen het" tegengesteld bekijken en niet te vergeten terwijl wij ook zelf er morgen een ander gezicht op kunnen hebben. Des avonds vernacht het gewezen en des morgens is er gejuich. Onze grote Onderwijzer zet soms de verrukkelijke fluit aan de lippen, doch wij moeten niet bevreemd zijn, wanneer Hij een ogenblik later een bedroevend klaaglied aanheft. Trouwens een en ander gold ook voor Hem. Hij kon Zich verbazen over heel veel ongeloof en naderhand evenzeer verwonderd zijn over groot geloof. Vaak nog waar wij vromen dat niet vermoedden.

Uit alles wat wij nagingen volgt als slotsom, dat een gelovige nooit te allen tijde alleen maar een optimist of een pessimist kan zijn. Zij doen bij beurte.

— o — Teruggeschakeld naar de psalmen als proef het volgende. Psalm 11 eindigt bemoedigend en geruststellend: „Want de HEERE is rechtvaardig, Hij heeft gerechtigheden lief; Zijn aangezicht aanschouwt de oprechte." Wat het laatste betreft met andere aan deze psalm ontleende woorden: De HEERE proeft de rechtvaardige. Met streling van Zijn smaak. Zijn oog rust op hem met welgevallen. Zo gaan wij op het eind met psalm 11 te rusten, 's Avonds volgt de morgen van psalm 12. Hoe betrokken de lucht! De goedertierene ontbreekt en de getrouwen zijn te tellen op de vingers van één hand. Hoe veranderlijk is het ook in het geestelijke. Als wij daar geen besef van hebben ontgaat ons het wezenlijke van de psalmen. Om, te eindigen: De stand blijft vast, de leerstellige zou zeggen: de staat blijft vast - maar de tonelen wisselen — diezelfde leerstellige zou zeggen: de standen wisselen. Inderdaad, staat en stand.

Dit artikel werd u aangeboden door: https://www.hertog.nl

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 9 december 1983

Gereformeerd Weekblad | 16 Pagina's

Wisselingen

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 9 december 1983

Gereformeerd Weekblad | 16 Pagina's