Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Het werk gods

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Het werk gods

11 minuten leestijd Arcering uitzetten

Jezus antwoordde en zeide tot hen: it is het werk Gods, dat gij gelooft in Hem, Die Hy gezonden heeft. Joh. 6 : 29

waarvoor gewerkt moet worden

Een schare van joden is op zoek naar Jezus. Ze hebben wonderlijke dingen met Hem meegemaakt. Gisteren hebben ze allemaal brood gegeten, terwijl er nauwelijks iets voorradigs was. En vanmorgen was het al weer zo vreemd. Ze hebben duidelijk gezien dat Zijn discipelen zonder Hem naar de overkant zijn gevaren. En een andere boot was er niet. Daarom hebben ze Hem ook gezocht maar Hij was nergens te vinden. Pas toen ze ook overgestoken waren vonden ze Hem in Kapernaüm in de synagoge. Hoe kon dat nu. Hoe kon Hij nu hier zijn.?

Een schare van joden zoekt Jezus, verwonderd vragen ze Hem: Wanneer bent U hier gekomen.? Jezus knoopt dan een gesprek met hen aan, dat uitloopt op een heerlijke verkondiging van Zichzelf. Onze tekst is er een onderdeel van. Jezus gaat niet op hun vraag in, maar ontdekt hen aan hun verkeerde motieven. Ze zoeken Jezus om het brood.

Ze willen nog wel eens iets wonderlijks meemaken. En b^ovendien, wat hebben ze zich te goed kunnen doen. Zoveel brood was er voor hen arme Galileërs doorgaans niet.

De Heere Jezus wekt hen op om niet uitsluitend druk te zijn aan de spijs die vergaat, maar veel meer bezig te zijn met die spijs, die blijft tot in het eeuwige leven. En die spijs is te bekomen bij Hem de Zoon des mensen. De schare, die Jezus zoekt moet maar eens goed beseffen wie Hij is om zo van Hem eeuwig voedsel te begeren.

Jezus zoeken is een goede zaak. Het is in ieder geval beter dan Hem links laten liggen. Beter dan je schouders over Hem ophalen. Beter dan je vijandig en wrevelig van Hem afkeren. En toch het is wel de vraag: Hoe zoeken wij Jezus.? Waarom is het ons te doen.? Soms net als deze mensen om het brood alleen.? En neem dat dan maar in de ruimste zin van het woord. Moet onze godsdienst ons een veilig bestaan op deze aarde verzekeren.? Is God er voornamelijk voor om te helpen als de medicijnen dat niet meer doen.? Of om Zijn zegen te geven aan ons gewas, omdat je daarbij nu eenmaal niet alle faktoren in de hand hebt.? Dan gaat het ons ook om God en de Heere Jezus Christus Zelf. Dan blijft het bij ons ook aan de buitenkant steken. En wordt ook ons verkondigd: Er is een andere spijs. Er is een spijs die blijft tot in het eeuwige leven. Waarom bent u toch zo vol van eten en drinken, van gezondheid en ziekte. Zoekt eerst het koninkrijk van God en al het andere zal u worden toegeworpen.

het werk voor die spijs

Maar als het , gaat over de spijs, die blijft tot in het eeuwige leven. Als het gaat over het eeuwige leven zelf, weten de joden maar één ding: werken. Ze laten zich door Jezus meenemen van de spijs die vergaat naar de spijs die blijft, maar daar zal toch zeker voor gewerkt moeten worden. Daar zullen de werken Gods voor gewerkt moeten worden. De werken die voor God kunnen bestaan, die w^erken die Hem aangenaam zijn.

Werken en doen, dat gold voor de joden.

Wij laten het zovaak nog gelden. Als mensen hun hoop op het eeuwige leven funderen willen, komen ze met hun werken aandragen. Ze hebben toch altijd... en dan volgt een kortere of langere reeks van deugden en verdiensten. Maar ook, wie in zijn leven van de aardse dingen tot de eeuwige dingen gebracht wordt kan verstrikt raken in de banden van werken en doen. We proberen God aan ons te verplichten door een ander leven. Het beste is nog niet goed genoeg voor God. En zo zetten we ons in om goed en vroom te leven. We willen de werken Gods en een heleboel werken van de mensen er nog bij. Maar Jezus' antwoord slaat als een bliksem door alles wat van ons is heen.

Hij werpt in een keer heel dat gebouw van onze godsdienst omver. En Jezus antwoordde en zeide: Dit is het werk Gods dat gij gelooft in Hem, Die Hij heeft gezonden.

Tegenover de veelvoud van onze werken zet Jezus het enkelvoud en de eenvoud van het werk Gods. De joden en wij zijn vervuld van onze werken. Wat zullen wij doen, opdat wij de werken Gods mogen werken.

Dit is het werk Gods. Als het er op aankomt is er maar een werk dat geldt, het geloof. Dat is ontdekkend en beschamend. Wij komen met onze werken niet tot eenheid. Wij blijven steken in de veelheid. Daar zit in onze vleselijke godsdienst geen verband. Er zit geen hart in en geen hart achter. Het hangt als los zand aan elkaar. Daarom hebben we juist ook zo'n veelheid nodig. We proberen van alles. We spannen ons in om zoveel mogelijk deugden en gerechtigheden bij elkaar-te schrapen in ons leven. Maar ons hart verandert er niet van. Ons hart blijft datzelfde oude hart dat vol is van zichzelf van eigen belang en van eigen eer.

De rijke jongeling kwam aandragen met zijn veelheid: Al deze geboden heb ik onderhouden van mijn jeugd aan. En Jezus antwoordde: Een ding nog. Ga heen, verkoop al wat ge hebt. Uit dat ene ding kan blijken, wat er in je hart is. De werken van het vlees komen nooit verder dan veelheid. Als Paulus het leven buiten Christus vergelijkt met dat in Hem, spreekt hij in Gal. 5 van de werken van het vlees tegenover de vrucht van de Geest.

Als de schare vraagt: Werken.? Dan zegt Jezus: Werk! En wat is dat werk dan.? Dat werk is geloof. En dat is eigenlijk helemaal geen werk! Dat is juist het eind van alle werk. Het eind van alle prestatie van onze kant. Iemand heeft eens gezegd: Geloven is geen werkwoord. Paulus stelt ze radikaal tegenover elkaar: Degene die niet v^'erkt, maar gelooft in Hem. Werken dat hoort bij een werknemer. Met een werkgever sluit hij een arbeidskontrakt. Hij verplicht zich de afgesproken taak naar behoren te vervullen.

Hij verplicht zich te werken. Maar daar moet van de kant van de werkgever wat tegenover staan. Die verplicht zich een passend loon uit te betalen. De werknemer heeft dan ook recht op dat loon. Op grond van het werk dat hij heeft gedaan, moet hem het loon worden uitbetaald. Zou een werkgever hem dat weigeren, dan kan hij zich zelfs bij de rechter vervoegen.

Maar als het gaat over geloof dan liggen de dingen radikaal anders. Geloven dat heeft niets te maken met recht. Geloven dat heeft alles te maken met genade, met uit genade ontvangen. Bij werken kun je op een afstand blijven. De verhouding tussen werkgevers en werknemers kan zakelijk blijven. Geloven is vertrouwen dat je niet beschaamd zult uitkomen. Geloven is totaal afhankelijk zijn.

Het gangbare beeld is dat van een bedelaar.

Misschien kun je ook denken aan een kind en dan vooral een adoptiekind. Zo'n kind heeft nergens recht op. Vader en moeder hebben zich over dat kind ontfermd. In die ontferming willen ze dat kind graag alles geven wat het nodig heeft. En dat kind vertrouwt erop. Het heeft zich aan de liefde van vader en moeder overgegeven.

Dit is het werk Gods. Niet dat gij u uitput in een veelheid van werken. Het gaat om het ene werk Gods. Het gaat om het geloof, om de overgave aan Hem om het vertrouwen op Hem.

Zijn werk voor die spijs

En dat geloven, is dan ook wezenlijk geloven in Hem. De Heere Jezus zegt tegen die scharen niet: Dit is het werk van God, dat gij gelooft, punt uit. Nee, dat gij gelooft in Hem, die Hij gezonden heeft. Geloven dat betekent fundamenteel een verhouding hebben tot Hem. Het geloof is in zichzelf niets.

Je kunt het geloof niet zien, zonder dat je naar Hem kijkt. Als je je geloof te pakken wil krijgen, los van Christus, los van Wie Hij is en wat Hij gedaan heeft, moet dat op 'n teleurstelling uitlopen. Want wij zijn niet zulke gelovige mensen in ons zelf. Als dat geloof van ons er ons brengen moet, dan wordt het niet veel. Het gaat om Hem. Het gaat er om wie Hij is in het wonder van Zijn zondaarsliefde. Op Hem mogen wij vertrouwen.

Mag dat geen geweldige vertroosting zijn voor u, die altijd maarweer zoekt naar enig houvast in uzelf? U mag houvast vinden in Hem. Iets anders is geloven niet. Het is geloven in Hem. In zichzelf is het geloof niet meer dan een lege hand. En wat moet je nu over zo'n hand zeggen. Enige waardigheid is daarin toch niet. De waardigheid is in Hem. En het geloof gaat naar Hem uit. Het geloof in Hem.

En dat is dan een diepe persoonlijke verbondenheid. Laten we het maar eens op een rij zetten: Aan iemand geloven, iemand geloven en in iemand geloven. Daar zit een climax in. Aan iemand geloven heeft iets uiterlijks. Als iemand belijdt: Ik geloof aan Christus, kan dat niet veel meer betekenen, dan dat hij gelooft dat Christus bestaan heeft. Hij is er van overtuigd, dat Christus er is geweest, verstandelijk van overtuigd.

Iemand geloven, dat gaat al een stap verder. Het houdt in, dat je zijn woorden gelooft. Je neemt als betrouwbaar aan, wat hij zegt. Maar in iemand geloven daar zit een stuk overgave aan de ander zelf in. Zo kan een moeder in haar kind geloven. Ze heeft een zoon die zich er voor uitgeeft een groot kunstenaar te zijn. Zij gelooft in hem. Wat anderen ook van hem zeggen, zij blijft bij haar geloof. Welke verachting en spot ze ook met hem en om hem moet meemaken, ze blijft hem trouw.

Dit is het werk van God, dat gij gelooft in Hem, die Hij gezonden heeft. Dat je je dus aan Hem kwijtraakt. Dat je het op Hem zet in leven en sterven. Wat een ander ook van Hem beweert. Je houdt het op Hem. En hoe moeilijk je het soms ook hebt met je geloof, je kunt Hem niet los laten. Buiten Hem kun je immers niet leven. Buiten Hem vind je een eeuwig zielsverderf.

De joden werden er toe opgeroepen in Hem te geloven als de gezondene van de Vader. Ze geloofden in God, de Vader van Abraham, Izak en Jakob, de God van Israël.

Ze mochten, ja ze moesten nu ook geloven in Hem Jezus als de Gezondene van de Vader. Ze zouden nooit met de Vader in het reine kunnen komen als ze zich niet aan Zijn gezondene overgaven. Het is voor ons niet anders. Dit is het werk van God dat ge gelooft in Hem Die de Vader gezonden heeft. En is Hij dat geloof niet waard?

De Joden daarbij Jezus vonden Hem dat geloof pas waard als Hij een overtuigend bewijs zou geven. Een teken. Joden begeren een teken en Grieken wijsheid. U misschien ook? Moet u eerst eens zien en zou dan willen geloven? Maar het geloof mag genoeg hebben aan het Woord. Paulus zegt: Wij prediken Christus de kracht Gods en de wijsheid Gods. Christus die alles vervuld heeft en alles volbracht.

Als het gaat over het werk Gods. Dat was er bij Hem. Het werk van een volmaakte gehoorzaamheid. Het werk van een volkomen vervulling van al de rechten Gods.

Maar ondanks dat is Hij ondergegaan in de toorn van God over de zonde. Zo was er bij Hem ook verzoening. Een volkomen verzoening van al onze zonden.

Geloven in Hem, dat is al onze werken verliezen en dat is Zijn werk overhouden. Zijn werk laten gelden. Door Zijn werk alleen kunnen en willen zalig worden. En dat is Hij waard. Hij is een volkomen Zaligmaker! Hij is onze overgave waard! En als u uzelf tegenkomt en worstelt: Ik kan maar niet geloven, ik wil het niet, het zit muurvast in mijn leven. Dan wil Hijzelf u tegenkomen en zeggen: Hier ben Ik. Geef het maar in Mijn handen. Ze zijn doorboord ook om uw zonden. Geef het maar in Mijn handen, dan komt het goed, eeuwig goed.

Maar Israël, vertrouwt gij op de HEER'; Hij is hun hulp, hun sterkt' en al hun eer, Hun schild, dat nooit zal wijken. Vertrouw op God, gij Arons nageslacht; Hij is hun schild, hun hulp, die hun Zijn macht Zo menigwerf deed blijken.

E.

Jac. W.

Dit artikel werd u aangeboden door: https://www.hertog.nl

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 27 januari 1984

Gereformeerd Weekblad | 12 Pagina's

Het werk gods

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 27 januari 1984

Gereformeerd Weekblad | 12 Pagina's