Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Vaderlijke Voorzienigheid en kinderlijke gebeden

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Vaderlijke Voorzienigheid en kinderlijke gebeden

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

KOL-OMMETJE

(i)

Als duiven aangevlogen tot hare vensters strijken met tussenpozen de laatste maanden gedurig overpeinzingen de goddelijke Voorzienigheid aangaande in ons uitkijk-kolommetje neer. Op heden is dat weer zo ver.

— o — Wij zoeken een plek voor de gebeden binnen de goddelijke Voorzienigheid. Dat mag ons best even reden geven om ons af te vragen. Immers onderhoud en bestuur van al wat God schiep vindt plaats in het kader van Gods eeuwige raad en voorzienigheid. Voorzienigheid is min of meer synoniem althans annex Gods eeuwige raad. Wanneer eeuwige raad uitblinkt in vastbeslotenheid — en-waarom zou dat niet? — zijn wellicht termijnen en openingen voor gebed gesloten.

Misschien verdient het aanbeveling betere gelegenheid te zoeken voor bespreking van het gebed. In het verlengde bijvoorbeeld van de Hogepriesterlijke Voorbede van de Voorspraak in de hemel, als de belijdenis doet. De catechismus op zijn beurt ruimde, zoals wij weten, voor het gebed de voornaamste plaats in binnen het deel van de dankbaarheid. Dat kan dus allemaal. Wij ontkomen er evenwel niet aan om in het weefsel van schering en inslag, dat de heilige en reine leer is, het gebed te zien in connectie met de Voorzienigheid, Gods. Niet slechts omdat ooit een christelijke denker ten beste gaf dat de gebeden der heiligen mede de wereld regeren. Voornamelijk bedenken wij dat de Vader van onze Heere Jezus Christus, Die hemel en aarde met alles erin en eraan geschapen heeft en nog onderhoudt en regeert, om zijns Zoons Christus wille mijn en onze Vader is, Die wij op voorgang van Hem, onze Profeet en Leermeester, als onze Vader ootmoedig aanroepen. Bovendien wordt de inhoud van onze gebeden al te zeer bepaald door het bereik van de almachtige en alomtegenwoordige kracht Gods, die gaat over alle dingen, derhalve over al de nooddruft van lichaam en ziel.

Rest tenslotte de vraag hoe wij de gebeden denken in te passen in het bestek van Gods eeuwig voornemen. Moet het plan van alles overtreffende volmaaktheid niet, méér dan wetten van welke Meden

en Perzen ook, onherroepelijk uitvoering vinden? Wijs een steunpunt voor het gebed en hemel en aarde komen in beweging!

— o — Kunt u zich iets inleven? Wilt u zich iets voorstellen? In gedachten zie ik een vergadering op hoogst niveau in marathonzitting bijeen. Het gaat om hoogste belangen voor vele jaren. Voor mijn part raakt het beslissingen omtrent oorlog en vrede. Om redenen van geheimhouding zijn de machtige mannen bijeen in een particuliere woning. Door welke omstandigheid dan ook komt het kindje binnen. Het krijgt een hand op de krullen, een tikje tegen de wang, veler aandacht. De vingertjes grijpen naar een stuk met staatsgeheim. De geschiedenis verhaalt dat zo'n onvoorziene situatie soms een wending bracht in de loop van het gewichtig beraad. Zag iemand dit voor zijn ogen gebeuren? Het is een zwakke gelijkenis van wat in de hemel gebeurt, wanneer onbevangen en tegelijk schuchter en vrijmoedig het gebed als hemelse gunsteling de troon der genade nadert. God staat in de vergadering Godes, Hij oordeelt in het midden der goden. Daar durft het gebed en daar mag de smeking binnenkomen. In alle ootmoed vrijmoedig.

— o — Het gebed geeft aandelen. Nog een ander beeld dringt zich op. Een herinnering. Ja, uit de jeugdjaren. De grote man gehuld in dikke jas op de bok van het rijtuig met de leidsels strak in zijn handen, de — dacht ik — zo stroeve man gaf mij ineens de touwen om te mennen in handen. „Wil jij even sturen", zeid'ie. In de Bijbel lezen wij: Zie hoe grote liefde God ons gegeven heeft. Maar ook: Zo grote macht gaf Hij ons dat wij kinderen Gods zouden genaamd worden. En kinderen genaamd doen wij en mogen wij wat kinderen wordt toegestaan. Elia was net zo'n gewoon mens als wij allen. Hij bad dat het niet zou regenen en het regende niet. Drie jaar en zes maanden niet. Wat een tijd. Hij bad opnieuw en de hemel gaf regen en de aarde bracht haar vrucht voort. Regen en droogte, zegt de belijdenis van de Voorzienigheid, komt uit vaderlijke hand. En soms uit kinder-

hand.

Dit artikel werd u aangeboden door: https://www.hertog.nl

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 17 februari 1984

Gereformeerd Weekblad | 12 Pagina's

Vaderlijke Voorzienigheid en kinderlijke gebeden

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 17 februari 1984

Gereformeerd Weekblad | 12 Pagina's