Geen geloof zonder bewijs
Het boek
Wat boven dit artikel staat is de titel van een boek. Een boek waarmee geadverteerd wordt en w^aarvoor nogal reclame gemaakt wordt. Een boek dat over de heie linie sterk de aandacht heeft getrokken. Een boek dat ook ik geboeid las en herlas, en waarmee ik toch niet zo goed raad weet. Wat men er ook van kan zeggen, zeker niel dat het een alledaags boek is. Maar ter zake.
De heer Pé de Bruin — autetir en uitgever — is volgens zijn eigen bekentenis van huis uit rooms, maar via het erf der Reformatie in kringen van gebedsgenezers terecht-en daarvan weer teruggekomen. Nu is hij kerkelijk , , dakloos"-Hij wierp zich op zelfstandige studie van dc Heilige Schrift, zonder beïnvloeding door kerkvaders, reformatoren of oude schrijvers. Het resultaat van die tien jaar studie heeft hij neergelegd in dit boek waarvoor hij geen uitgever kon vinden. Vandaar richtte hij zelf een uitgeverij op en zo zond hij zijn overigens keurig verzorgde paperback de wereld in.
De inhoud
, , Geen geloof zonder bewijs" luidt de titel van dit boek, en de ondertitel: „Leven na dit leven". Er wordt echter in dit boek heel wat méér overhoop gehaald dan bewijzen voor het bestaan van God — al worden daaraan vele bladzijden gewijd! — cn ook meer dan de vragen naar het „hiernamaals".
De auteur legt eerst een aantal „buitenbijbelse bewijzen" op tafel: de natuur die voorbeelden geelt van nieuw leven; het feit dat mensen altijd en overal hebben geloofd; de geschiedenis die bewijst dat God er is en dat Zijn Woord de waarheid is. Uitvoerig wordt dan ingegaan op de schepping en de zondeval, maar vooral ook op de Persoon en het werk van Jezus Christus, Die bewees de Messias te zijn.
Dit waren zomaar een paar grepen un de veelzijdige inhoud. Het boek is hier en daar terecht een apologie genoemd, een verdediging van het christelijk geloof. Maar dan niet als een beschouwing, op een afstand, maar als een persoonlijk doorleefd getuigenis, waar de auteur met heel zijn beslaan bij betrokken is.
Bijbels
In onze tijd, waarin zoveel op losse schroeven wordt gezet, is deze lektuur zonder meer een verkwikking. Het „Sola Scriptura" beheerst het hele boek. De auteur, hoewel geen theoloog van professie, maar goed op de hoogte met de kerkelijke en theologische stand van zaken, is niet bang om precies te zeggen wat hij bedoelt. De moderne theologie, het feminisme en het sociale evangelie moeten het nogal eens ontgelden! Ook de verdeelde kerk wordt op de korrel genomen, maar daarover straks. Er is in ieder geval iem.and aan het woord die door en door bijbels denkt, zonder biblicistisch tc worden. Ik geef een citaat:
„God heeft Zich heel persoonlijk aan dc mens geopenbaard en Hij heeft dat gedaan in het woord van de Schrift, en, zoals de Schrift het zegt. uitsluitend in dat woord. Er is naast de Schrift niet een ander geschreven woord van God. De Schrift is de — enige - — liefdesbrief van God aan de mens. Het is het woord van God dat de mens ook vertelt van de zin van diens leven en van het doel van zijn bestaan. Het is een woord dat ogen weer kan doen lachen omdat het een woord is dat het hart kan verheugen" (41).
Toekomstverwachting
Dat neemt niet weg dat ik met bepaalde gedeelten van dit boek de grootste moeite heb. Ik denk hier voornamelijk aan hooidstuk 12, dat getiteld is: „het heden geeft
bewijzen voor het geloof". Allerlei duistere profetieën uit het boek Daniël en uit de Openbaring aan Johannes, waarover godgeleerden van naam het hoofd gebroken hebben, worden door de auteur vlotweg verklaard en toegepast op hedendaagse situaties. Het lijkt wel alsof hij bezig is met een legpuzzel waarin stukje na stukje wordt ingepast.
Het begint me werkelijk groen en geel voor de ogen te worden wanneer op grond van het moeilijke hoofdstuk Daniël 11 het volgende wordt betoogd:
, .Op een zeker moment in de eindtijd zal de koning van het zuiden, militair, in verzet komen tegen dc antichrist. Onmiddellijk hierop zal Rusland het Midden-Oosten overvallen en daarbij Israël en Egypte onder dc voet lopen. In die tijd zijn er in Europa en in het Verre Oosten geweldig grote legers op de been gebracht die eveneens zullen trekken in de richting van het Midden-Oosten. Voordat het tot een treffen kan komen met de Russische macht wordt deze macht gebroken door een. rechtstreeks ingrijpen van God: in Israël. Het komt daarna tot een treffen tussen de legers van Europa en het Verre Oosten en dat zal plaats vinden bij Armageddon, in het dal van Megiddo. Daarna vindt plaats de wederkomst van Jezus Christus met Zijn hemelse heirlegers" (102).
Ik haak helemaal af wanneer de auteur beweert dat de uitvinding van het. medium televisie 2000 jaar geleden werd aangekondigd. Hij motiveert dat met Openbaring 11, waar we lezen over de twee getuigen die worden gedood en wier lichamen zullen biggen op de straat van de grote stad die geestelijk genoemd wordt Sodom en Egypte. En dan staat er letterlijk: „en dc mensen uit de volken en geslachten en talen en natiën zullen hun dode lichamen zien drie dagen en een halve dag en zullen niet toelaten dat hun dode lichamen in de graven gelegd worden".
De Bruin zegt zelf (124): , Sommigen vinden het wel wat ver gezocht om in de hier geciteerde profetie de komst van de televisie aangekondigd te zien. Maar hoe je het ook wilt bekijken, hoe je de profetie ook draait of wendt, je kunt niet anders terechtkomen dan bij dat venster op de wereld: de televisie".
Nu, ik vind het niet alleen ver gezocht, ik vind het bijna belachelijk dat iemand dat in deze profetie zou kunnen lezen.
De kerken
De kerk — of eigenlijk moet ik in het meervoud spreken: de kerken komen er in dit boek niet best af. Nu moeten wc eerlijk toegeven dat we het daar als kerken en als kerkmensen ook wel naar hebben gemaakt. We hebben dan ook de aanklacht van de auteur aan het adres van de kerken serieus te nemen. Dc moderne theologie, het horizontalisme, het feminisme, ze zijn er met elkaar de oorzaak van dat dc kerken zijn ontvolkt en dat de mensen beroofd zijn van de vaste grond onder hun voeten.
., Velen hebben het oude vertrouwde geloof verloren waarin zij door vader en moeder zijn opgevoed; zijn kwijtgeraakt het vertrouwen in de kerk waarin ze gedoopt werden en waarheen dc gang in de jaren van dc jeugd weliswaar niet. altijd een aangename was, maar toch een zeer vertrouwde. Die breuk met hun kerkelijk verleden heeft hen bovendien gevoerd in een niet gezochte eenzaamheid" (48).
Natuurlijk, cr is ai verschillende kanten op gewezen, het is een zwart-wit-tekening die ons hier geboden wordt. Er is in de kerken en door de kerken meer gebeurd dan de auteur ons wil doen geloven. Maar het zal toch geen kwaad kunnen ons de kritiek aan ic trekken, zeker ook als het gaat over onze kerkelijke verdeeldheid. Nog één keer iaat ik de schrijver aan het woord:
„Wanneer je zo door het land rijdt, dan zie ie vele kerktorentjes die het landschap sieren. De vraag bekruipt je dan weieens: zijn die niet als de vingers van hovaardigen? Vingers in dc vorm van torens, die hun fundament vinden in een eigen geestelijk klimaat, in een eigen geschiedenis, in een eigen ligging, in een eigen voorzeide leer? Een leer-der-vaderen, veilig opgeborgen binnen de eigen kerk. het eigen gezin, de eigen krant en meer 'eigens' dat bij de eigen kerkkleur past" (31).
Meer breed dan diep
Het zal duidelijk zijn dat ik grote bezwaren heb tegen dit boek. Behalve de bovengenoemde is er nog het bezwaar dat. het de stijl van de journalist verraadt, waardoor het zich vlot laat lezen — dat is een voordeel! — maar waardoor het ook meer breedte dan diepgang heeft. Desondanks staan cr vele dingen in die ons aanspreken en waarmee we onze winst kunnen doen. Wie het in handen neemt moet. wel gewapend zijn! Mensen zonder veel kennis zouden — vooral inzake de profetieën aangaande de toekomst — misschien te snel onder de indruk komen.
N.a.v. Pé de Buin
GEEN GELOOF ZONDER BEWIJS (Leven na dit leven). Uitg. Bosch en Hoven, Groenekan. 1983. 265 'blz. Prijs ƒ 27, 50.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 16 maart 1984
Gereformeerd Weekblad | 12 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 16 maart 1984
Gereformeerd Weekblad | 12 Pagina's