Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Ora et Labora

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Ora et Labora

13 minuten leestijd Arcering uitzetten

Zo gij iets begeren zult in Mijnen Naam, Ik zal het doen. Johannes 14 : 14

Ook de tekst van overdenking deze week is genomen, of — beter — ontvangen uit het lijdensevangelie. Korter en krachtiger kan de Zoon nauwelijks spreken. Hij belooft nagenoeg zonder clausule. Het was voor de discipelen een bijzondere plus dat de Heere Jezus in zijn afscheidswoorden vrijuit sprak. Voor hen een bewijs temeer dat Hij van God was uitgegaan. Op de achtergrond van dit veelbelovende woord zingt het: Eist van Mij vrijmoedig, op Mijn trouwverbond; al wat u ontbreekt, schenk Ik, zo gij het smeek, mild en overvloedig. „Beproeft Mij nu daarin", zegt de HEERE op het einde van het Oude Testament. Ook hierin, in deze stellige toezegging, is de HEERE te beproeven. Of Ik dan niet de vensteren des hemels — en dat zullen geen kleine zijn — zal opendoen en u zegen afgieten. Je kunt van buitenaf verzoeken of de vensters van de hemel van binnenuit worden opengedaan. Zo'n verzoek heet gebed. — o —

Ik tekende aan dat ook deze tekst er een is uit het evangelie van het lijden en sterven van onze Heere Jezus. Onwillekeurig zou deze of gene de indruk kunnen opdoen dat deze belofte enigszins per ongeluk in deze cowtekst is verdwaald. Zodoende zou de tekstkeuze voor deze meditatie in de serie lijdensoverdenkingen ook slordig zijn. Vooral wanneer een exegeet of uitlegger opmerkt dat je de waarheid in de onderhavige tekst uitgedrukt en vastgelegd elders in de evangeliën eveneens aantreft. Wij weten wel, wanneer er staat: Bidt en gij ontvangt, klopt en u wordt opengedaan en zoekt en u zult vinden. Een algemene waarheid niet direkt aan bepaalde verbanden verknocht en waarschijnlijk in eerste aanleg zeker niet aan de weergave van het bitter lijden, dat op de Zone Gods zou komen. Pardon. Met een klein kluitje — wat is klein? — kan ik u alvast bijsturen. Jacobus zegt heel terzake: Is iemand onder u in lijden? Ja, wat staat iemand dan te doen? Dat lijkt niet eenvoudig. Jacobus echter weet met drie woorden slechts goede raad. „Dat hij bidde." Dat weten wij dan.

Nu nog een fundamentele en structurele overweging. De plaats van. het gebed in het lijdensgebeuren, met name ook in het heilig verhaal van het plaatsvervangend lijden. Het noemen van deze belofte betekent in waarheid een machtige uitdaging. Immers weldra — maar niet in het evangelie van Johannes — is sprake van bidden en zoveel te meer bidden in de hof van Gethsémané: Niet Mijn wil, Uw wil geschiede. Laat deze drinkbeker aan Mij voorbijgaan. Op het eerste gezicht zouden wij kunnen gaan twisten over de vraag of hier sprake is van een onverhoord Middelaarsgebed. Daar wil ik best op terug komen. Voorlopig noteren wij dat Christus het goddelijk aandurfde om zo'n royale belofte na te laten onmiddellijk voorafgaand aan zijn gebedsstrijd en neervallen met Zijn aangezicht ter aarde in de hof van Gethsémané. Heel ruw en voorlopig geschetst zouden wij mogelijk aanleiding vinden om vast te leggen: Hij onverhoord, Zijn bede jn droeve angst afgewezen, opdat onze gebeden zouden verhoord worden en nimmermeer afgewezen. Voorlopig houden wij het daarop. Maar, zeg ik u vooruit, dat is niet alle waarheid.

— o — De tekst hoort helemaal thuis in het redebeleid. Het is niet een zwerfsteen. Of nog iets treffender: geen zwerfrots. Wel een rots, een rots van een belofte om op te bouwen. Wat betoogt de Heere Jezus zijn discipelen ? Wij waren er vorige week al mee doende. Het is buitengewoon nut dat Hij: heengaat. Er vak genoeg te doen om plaats te maken in de vele woningen dn het grote huis van de Vader. Zodra alle voorbereidingen getroffen zijn komt Hij weder. Opnieuw rijst van de zijde van de discipelkring een vraagstelling. Thomas weet de weg niet en Filippus wenst dat Jezus hem de Vader toont. Hoe zoudt u de Vader niet zien en ervaren, Filippus? De Zoon is niet te vinden dan in de Vader en de Vader niet dan in de Zoon. Die beiden zijn onafscheidelijk. Zij gaan in elkaar op. In Mijn woorden bijvoorbeeld beluistert u de herkomst van de Vader en de in die woorden besloten werken doet de Vader.

Gelooft Mij om de werken zelve, de werken die de Vader doet. Bovendien, en dat verlangt een dubbel amen, een herhaald voorwaar, zult gij ook van Vaderswege de werken doen, die Ik doe en meerdere, indien gij gelooft. Al zou het alleen al zijn, omdat ik als de verhoogde Christus in onmiddellijke nabijheid van de Vader werk. Zo wat gij begeert in Mijn Naam, dat zal Ik doen, opdat de Vader in de Zoon verheerlijkt worde. Achter uwe werken, die u in geloof onderneemt, gaat uw begeren schuil. De begeerte baart de werken, de daden des geloofs, de meerdere werken en de werken voleindigd brengen de verheerlijking te weeg.

Wij hebben er ons aan gewend te spreken van bid en werk. Bij het bidden hoort het werken en bij het werken het bidden. In feite nauwkeurig uitgedrukt zullen wij biddend werken en werkend bidden. Bidt aleer gij doende zijt en doende bidt dan nog. Ooit hoorde ik een dominee uitleggen dat ora et labora, vooral betrokken op het werken van uwszelfs zaligheid, voor de helft remonstrants zou zijn. Zo niet helemaal. Ons laborare zou erbij moeten komen. In onze tekst komt het heel anders uit de doeken. Het woordeke „en" kan ik vele gevallen louter verklarend' zijn en in dat geval zoveel betekenen als: namelijk. Ora, dat is bid en bidden is in feite, is in hart en ziel, werken. Bid namelijk werk. Mijn bidden is werken. Begeren is in dit verband namelijk begeren te werken. Voluit is op die manier het geloof, het geloof in de Vader en in het direct verlengde en samenvallende geloof in de Zoon, door de liefde actief. Bid, begeer namelijk werk, werk grotere werken dan die Hij deed. Zo is alles terecht. — o —

— o — Nu gaan wij nog op de onderdelen van deze geweldige waarheid in. Om te beginnen is sprake van het woord begeren. Dit Woord klinkt op het eerste gehoor verdacht in onze oren. Geen wonder. Wij leven onder de voortdurende inscherping van het goddelijke gebod: Gij zult niet begeren. Zodra wij de woorden begeerlijkheden en begeren alsook begeerten horen, gevoelen wij argwaan. Het is helemaal niet verkeerd, wanneer wij in voorzichtigheid te werk gaan. Ik gebruik te werk gaan met opzet nu het in het verband van de tekst gaat om het doen van

meerdere werken. Meerder dan deze, die Jezus deed. Maar wanneer wij het woordgebruik in de Bijbel nagaan kunnen begeerten zeer wel positief zijn. Begeerten der rechtvaardigen, begeerten die komen en een boom des levens zijn. De begeerte tot Gods Naam die zielsbegeren is. Begeerten in alles, die wij door bidden en smeken met dankzegging de Heere God mogen kenbaar maken.

Ik wil het dichterbij brengen. Op indirecte wijze. In ditzelfde evangelie lezen wij, dat de Heere Jezus de joden voor de voeten werpt, dat zij uit de vader, de duivel, zijn en dat zij de begeerten van hun vader willen doen. Dat is het sterke bewijs van hun geestelijke afkomst en van hun innige verwantschap, dat zij de begeerten van hun boze vader willen volvoeren. Zou u niet denken dat al wie uit God geboren is, uit de hemelse Vader, niet met hart en ziel wenst en wil dat hij uit alle macht de begeerten volbrengt van die hemelse Vader? De waarlijk vernieuwde moet het al lezende uitroepen, en het is er uit voor u er erg in heeft: Dat wil, dat zal ik doen. Dat ds het rein verlangen uit 's harten diepste grond, zoals de psalm zingt. HEERE, voor U is al mijn begeerte. U begeer ik als een hert schreeuwt naar het frisse water. Laat het zaak zijn dan onze harten en gewetens gereinigd zijn. Dat nieuwe hoedanigheden zich manifesteren in onze wil. Wanneer Vader en Zoon klopten aan de deur van ons hart en na hartelijke toelating woning maakten ten onzent, zou dan ons begeren niet radicaal zijn gewijzigd en diametraal zich in tegengestelde richting bewegen? Wees in alle verwondering een levend bewijs van deze stelling. O lieve, wordt veranderd door de vernieuwing van uw gemoed ë '

— o — Nogmaals het woord aan de profeet. Tot Uw Naam en tot Uwe gedachtenis is de begeerte onzer ziel. Al hun zorg is de eer van Gods Naam. Het herdenken aan God en Zijn heerlijke Naam is al hun lust. Zelfs temidden van hevigst lijden. Wanneer de gerichten en oordelen van de Rechtvaardige ophanden zijn. Dus „tot Gods Naam. Maar dat begeren is ook „in" Mijn Naam vult de scheidende en allerhoogste Leraar aan. In Mijn Naam. Dat is in de vreze, de eerbied en de liefde en hoogachting van Zijn Naam. Wat een eenvoudige staatsburger uit zichzelf niet klaar krijgt gebeurt royaal, wanneer hij gevolmachtigd optreedt in Naam van Hare Majesteit. Zijn Naam is Zijn genadige tegenwoordigheid in ons binnenste. De catechismus belijdt dat Christus lichamelijk d.w.z. naar z^n menselijke natuur geenszins J J , . , , , Tr.. d o c h d a t °P aarde 1S : naar Godheid, majesteit, genade en Geest nim-^. erm K e f r v a n on ' s ^ I "J een ™° rd: . Zijn Naam is en blijft Hij nabij-op een panier dat het niet meer nabij kan. In Zijn N a a m d a t 1S T lets , v a n d a a r ^ ^ * begrepen. In geloof, op Zijn gezag, krach-«ns> Zyn be ofte, als in Zijn plaats. Het is aI f° £ Hl J Zelf d o o r °? s , bldt - In . h e t ^ tekst vaa onze overdenking volgende vers f a t d e Rooster, Die Hij verworven heelt. Wanneer die Trooster verkondigd zal Deze Alwetende het uit Hem nemen. Wat dunkt u zou de Geest, wanneer deze Geest der genade en gebeden met vele zuchtingen bidt, wanneer Die naar God voor d o o r o n s heiligen bidt, het in dat geval niet uit de Christus nemen? Och kom toch! Zo is bid-begerend bidden: ons vervoegen bij d e n e n eeuwige deuren Wie is het die opklimt de berg van Gods heiligheid? De man o p d e hart en zuiver van handen. Zeker, rein vaQ ook die Maar in Zijn Naam ook de Koning der ere Zeif. Daarom rijs op en verhef u gij poorten. In Zijn Naam dat is ook vragen o p gronid v a n zijn> lijden en sterven. O g r o n d v a n het volbrachte werk. Zondigen o p d a t d e genade te meer worde lijkt mijallerminst gezond en legitiem. Maar begeren begerenswaardig is e in zijn N a a m al w a t strekt tot verheerlijking van Hem en van de kan zich nooit ver genoeg uitstrekken. V a d e r , . . , , , , , . TT ^ b e d ' S o n d e r d e , h e m e l een macht instantie. Het ootmoedig smeekgebed m de Naam van Gods Zoon brengt hemel en aarde in beweging. Ja, gerust beproef de HEERE daarin. Of Hij niet zegen in rijke stromen uitgiet uit de hemelvensters. Het klaaggebed scheUrt de hemel open, zodat een hemel . , . . j j \at - u jj zlch uitstort op de aarde. Wij hadden een zondvloed. Een genadevloed is daar tegenover binnen bereik. Wanneer maar de dijk doorgestoken. Wat zal er schaamte w o r d t , ° , , . . T 1 zl Jn m de eeuwige gelukzaligheid om zoveel onbenutte gelegenheden, om zo spaarzame-Zl lijk uitbuiten van wat de Heere in de macht van Zijn kinderen bracht.

— o — Wilt u voor de aardigheid en ten bewijze van deze immense tekst iets onderzoeken? Neem uw Getuigenis en lees Handelingen 3. Dat is onze tekst in de .praktijk. In de Naam van Jezus Christus, sta op en wandel. Dat is gebed en bevel inéén. Verderop: Door het geloof in Zijn Naam heeft Zijn Naam dezen gesterkt. Zijn Naam deed dit alles en het geloof in die Naam. Eventjes terloops nog iets over het begeren. Vers 14: Gij hebt begeerd een man, die een doodslager was. Ergo niet begeerd de Heilige en Rechtvaardige. En nochtans begenadigd in deze Geliefde. Zie het alles maar klein te krijgen of liever zie zelf onder al dit grote en overstelpende klein te worden en te blijven.

— o — Na dit vluchtige intermezzo het overige. Wat u begeert dat zal Ik doen. Zal. De drie machtigste en meest inhoudsvolle lettertjes uit de Schrift. Ik zal. Dat zijn de werken. De grotere werken, de meerdere. Het waren tekenen en wonderen. De Heere wrocht mee. Ja, in werkelijkheid heeft Hij gewrocht. Dat zijn de werken die vanwege Christus door J n kracht en mogendheid des Geestes in God gedaan zijn. De Handelingen zeggen het M e t ook: Vele tekenen en wonderen geschiedden a l I f door de Apostelen. Het begon alreeds toen Hij met luide stem de geest gaf. Het voorhangsel scheurde. Spontaan. Zelfs een dood ding ontplooide actie. Steenrotsen scheurden. Graven sprongen in de houding om d c heiligen die uit de graven gingen vrije doorgang te verschaffen. Al het heilswerk in feite bij elkaar.

— o — De gemeente hoeft in afwachting van Christus' wederkomst de tijd niet in ledigheid door te brengen. De Farao van deze wereld hoeft niet te krijsen: Ledig, ledig gaat gij. O grote gemeente, èn eenzame die hier leest, zijn wij niet aangeland op een zeer dood punt. Blijven rijke en dierbare beloften niet onbenut? Sterker dan een stedendwinger is de bidder die de poorten der gerechtigheid ontsluit. Waakt en bidt. Natuurlijk. Maar ook is van pas: Waakt op in de gebeden. Dat in deze dorre tijd. Waakt op in de gebeden. p Begeer in Zijn Naam. Het is niet bidden en dan daarbij ook nog eens werken. Het ware bidden is werken. Op de klacht doet de Heere. Wat een geweldige kwetsbaarheid n ogenschijnlijk om zo'n belofterijk woord te spreken bij de nadering van Zijn gebed in Gethsémané. Hij onverhoord, opdat wij in alle eeuwigheid in Zijn Naam verhoring ige zouden erlangen. Een klein ogenblik mag het zo lijken. Maar uiteindelijk is Hij, Die gebeden en smekingen geofferd heeft, in sterk roepen verhoord uit de vreze en zodoende leidt Hij velen tot de zaligheid. Mede de zaligheid van de verhoring van wat wij in Zijn Naam, dat is om Christus' wille van God begeren. Daarom: Ora et labora. Bid en bewerk de grootste dingen. Tot heerlijkheid des Vaders. Want Hem is het Koninkrijk en de Kracht en de Heerlijkheid in alle eeuwigheid.

Dit artikel werd u aangeboden door: https://www.hertog.nl

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 23 maart 1984

Gereformeerd Weekblad | 12 Pagina's

Ora et Labora

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 23 maart 1984

Gereformeerd Weekblad | 12 Pagina's