Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

KLEINE KRONIEK

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

KLEINE KRONIEK

8 minuten leestijd Arcering uitzetten

De G.O.S. vergadert in Chicago

G.O.S. staat voor Gereformeerde Oecumenische Synode. Deze G.O.S. hoopt in dc maand augustus te vergaderen in Chicago. Van Nederland zijn in deze Synode vertegenwoordigd de Christelijke Gereformeerde Kerken en de Gereformeerde Kerken (synodaal). Ook van de zijde van de Gereformeerde Bond hopen enkele waarnemers tegenwoordig te zijn. Zoals zoveel kerkelijke vergaderingen kenmerken ook de bijeenkomsten van de G.O.S. zich door spanningen en tegenstellingen. In 1980, toen de G.O.S. vergaderde in de Franse stad Nimes, waren er spanningen met de Gereformeerde Kerken rond de toen nog verse uitspraak rond de homofilie. Intussen hebben de ontwikkehngen zich in genoemde kerken voortgezet en die weerspiegelen zich ook op de agenda van de a.s. vergadering in Chicago. Prof. Runia schreef er over in het Centraal Weekblad van 8 juni j.l. Hij schreef onder het opschrift „Wat komt er in de G.O.S. in Chicago aan de orde.? " Kenmerkend is wat hij bij deze kop schreef als toelichting: Veel stukken hebben betrekking op onze kerken. Export van Hollandse producten/problemen naar de U.S.A. zou je bijna cynisch opmerken. Het lijkt me 'n vrij moede'loze aangelegenheid voor de deelnemers cn direct betrokkenen om naar het lijkt vrij lang en intensief in Chicago betrokken te raken in het proces van verval waarin de Gerefonneerde Kerken in Nederland zich helaas bevinden. Wat voor zin heeft , het lidmaatschap van een kerk nog als men zich eigenlijk principieel op veel punten heeft losgemaakt van het, verband als de G.O.S. Konsekwent zou zijn a!s men stelt: wij onttrekken ons aan dit verband. Maar .f^oed, in genoemd artikel somt prof. Runia enkele agendapunten op die duidelijk tc maken hebben met de problemen binnen zijn eigen kerken. Ik citeer nu uit het artikel van prof. Runia het volgende:

„Er zijn heel v/at stukken die op onze kerken betrekking heblwn.

1. Er is een zeer uitvoerig rapport van het'.Interim Comité liet moderamen van de vorige G.O.S.) over onze kerken. In 1983 heeft er een zeer uitvoerige bespreking plaats gevonden tussen het Interim Comité en vertegenwoordigers van onze kerken. Het ging met name over onze visie op de Schrift ('God met ons'), onze besluiten inzake dc homofilie en de kerkelijke positie van prof. Kuitert (dit waren opdrachten door de Synode van Nimes meegegeven).

Het Interim Comité komt tenslotte tot vijf voorstellen, waarvan we enkele punten noemen. Men prijst onze worsteling om het verstaan van de Schrift, maar heeft er tegelijkertijd moeite mee dat bepaalde filosofische en theologische categorieën gebruikt w'orden, die cr toe kunnen leiden de duidelijkheid van dc Schrift te verzwakken. Ook het bindend gezag van de Schrift voor geloof en leven van de kerken en de kerkleden loopt gevaar te verzwakken. Men heeft ook zorgen over de wijze waarop de wet van God funktioneert in de rapporten over de Schrift en over homofilie. Vooral het laatste punt wordt gezien als een duidelijke afwijking van de algemeen aanvaarde gereformeerde traditie,

2. Het Interim Comité doet .geen voorstel om onze kerken uit de G.O.S. te verwijderen. De voorzitter van her com.: i.v'., ds. J. P. Galbraith (predi kant van de Orthodox Presbyterian Church (OPC.) in Amerika en ook voorzitter van dc vorige G O.S.) vond dat het comité niet ver genoeg ging cn heeft daarom een minderheidsnota ingediend, waarin hij de kamende G.O.S. vrnagt één van twee dingen uit te spreken: óf aan onze kerken mee te delen dat ze niet meer voor lidmaatschap in aanmerking komen óf aan al de kerken mee te delen dat de afwijking van Schrift en belijdenis binnen het raam van de constitutie van de G.O.S. geoorloofd is.

3. Er ligt een brief van de OPC zelf, waarin gevraagd wordt uit te spreken dat onze kerken niet langer lid kunnen zijn, omdat ze lid zijn van de Wereldraad, vrouwen in het ambt toelaten, mensen als predikant of hoogleraar aanvaarden die openlijk centrale leerstukken uit de belijdenis ontkennen, een rapport over de Schrift hebben uitgegeven dat de inspiratie cn het gezag van de Schrift ondermijnt, van plan is zich te verenigen met de Hevormde Kerk en homosexuele personen toelaat tot het avondmaal en tot de ambten.

4. De Nederduits Gereformeerde Kerk (NGK) van Zuid-Afrika schrijft ook dat ze moeite heeft om met ons in de G.O.S. te blijven. Voornaamste redenen: 'God met ons'; geen tucht over prof. Kuitert: homosexualiteit; lidmaatschap van de Wereldraad (waardoor we ook betrokken zijn bij het handhaven van terrorisme). Als er niets wordt gedaan, zal de volgende synode van de NGK zich cr op beraden of ze nog wel lid van de G.O.S. kan blijven.

5. De laatste synode van dc Reformed Churches van Nieuw Zeeland vraagt aan de G.O.S. om het

Interim Comité opdracht te geven stappen te ondernemen, die zullen leiden tot de uitstoting van onze kerken.

6. Van onze eigen kant zijn de rapporten 'God met ons' en de Schriftgegevens over de homofilie (beide in Engelse vertaling) ingezonden voer verdere bespreking. Als ik het wel heb, dan zullen er uitvoerige reacties op 'God met ons' van de kant van de NGK, de Christelijke Gereformeerde Kerken in Nederland cn van de Christian Reformed Church op tafel liggen.

Apartheid

De tweede belangrijke zaak die op de synode zal dienen, is de Apartheid. Ook hier spreken vercchi!lende documenten ever.

1. Het Interim Comité heeft ook met de Zuid Afrikaanse lidkerken diepgaande gesprekken gehad en daar een uitvoerig rapport over geschreven. Verschillende concrete punten worden genoemd. De kerken daar w r orden gevraagd hard te werken voor verandering, zodat onrechtvaardige structuren worden verwijderd. Speciaal worden de onbijbelse elementen in dc zogenaamde onzedelijkheidswet en de wet tegen gemengde huwelijken genoemd. Het niet openstellen van het avondmaal voor mensen uit andere bevolkingsgroepen wordt veroordeeld, evenals het ondersteunen van de apartheid.

2. Onze kerken vragen aan de synode een sterk appèl te doen op de blanke lidkerken in Zuid-Afrika om zich te bekeren en te breken met de ideologie en de politiek van dc apartheid.

3. Zowel onze kerken als de Zendingskerk in Zuid-Afrika (de kerk van de kleurlingen) vragen aan de synode zich te stellen achter de uitspraak van de Wereldbond van Hervormde en Gereformeerde Kerken die in 1982 in Ottawa verklaarde dat de theologische rechtvaardiging van de apartheid een 'ketterij' is en de 'status confessionis" betekent, dat wil zeggen dat men ontrouw is aan het gereformeerde belijden, als men op dit bepaalde punt verkeerd gaat.

(Er blijkt op dit punt nogal wat misverstand te zijn. Ottowa heeft niet gezegd, dat apartheid zélf een ketterij is (al wordt het wel een zonde genoemd), maar dat de 'theologische rechtvaardiging' ervan een ketterij is. Dat wil zeggen het is een ketterij, als men nu nog probeert om apartheid theologisch en bijbels te onderbouwen. Vijfentwintig jaar geleden was dat misschien nog een 'dwaling' (iets dat men ten onrechte, maar wel met goede bedoelingen doet). Vandaag, nu het voor ieder duidelijk is dat apartheid niet kan, is het een 'ketterij' (een welbewuste afwijking van de Schrift).

4. Ook in het lijvige rapport over de Mensenrechten komt een sectie voor waarin de apartheid nadrukkelijk wordt behandeld en aangetoond wordt dat zowel discriminatie op grond van ras als de zogenaamde veiligheidswetgeving fout zijn. Hier staat de wet zelf toe dat de rechten van bepaalde mensen worden geschonden.

Dubbel lidmaatschap

Naast het grote rapport over de mensenrechten en een ander groot rapport over 'Kerk, wetenschap en technologie' is er nog een ander belangrijk punt: Kan een lidkerk van de G.O.S. tegelijkertijd ook lid van de Wereldraad zijn? Daar is al jaren over gesproken binnen de G.O.S. De vorige G.O.S. benoemde een zware internationale commissie, die de zaak eens grondig moest uitspitten. Dat is ook gebeurd. Deze commissie kwam tenslotte tot het oordeel dat de G.O.S. het lidmaatschap van de Wereldraad blijft afwijzen, maar dat een kerk niet uit de G.O.S. gezet kan worden alleen op grond van het lidmaatschap van de Werelraad.

Toch keert in de verschillende bezwaren die men met name tegen onze kerken heeft, telkens weer het punt van ons lid zijn van de Wereldraad terug. De OPC noemt het, de NGK noemt (in verband met het ondersteunen van terrorisme) en de synode van de Christelijk Gereformeerde Kerken heeft (ondanks het feit dat twee van haar predikanten lid waren van de internationale commissie) besloten aan te dringen op een uitspraak dat 'dubbel lidmaatschap' niet geoorloofd is.

Als men dit alles zo overziet, dan moet men zichzelf wel afvragen: Kan dit nog wel ooit goed komen? Zal de G.O.S. in Chicago niet uit elkaar springen? Zullen onze kerken het er in ieder geval niet zo moeilijk krijgen dat ze er niet in kunnen blijven? Over die vragen wil ik graag volgende week nog iets meer zeggen."

Tot zover uit het artikel van prof. Runia. Ja, zo moeilijk krijgen dat ze er niet in kunnen blijven. Beter zou zijn te zeggen: Wij doen zo moeilijk, gelet op de basis, de grondslag van de G.O.S. dat we het andere lidkerken niet kwalijk kunnen nemen dat ze ons voor de konsekwenties plaatsen van onze koers als kerken. We wachten met enige spanning en belangstelling het beraad van de G.O.S. in augustus af.

Dit artikel werd u aangeboden door: https://www.hertog.nl

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 6 juli 1984

Gereformeerd Weekblad | 12 Pagina's

KLEINE KRONIEK

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 6 juli 1984

Gereformeerd Weekblad | 12 Pagina's