Cyprische reisimpressies
KOL-OMMETJE
(2)
Cyprus in het oude testament
Paulus op Cyprus. Paulus tenslotte in Paphos. Wat wist deze gezondene van het land waar hij het werk ging doen, waartoe de Heilige Geest hem geroepen had? Wat wist de leerling van Gamaliël van het eiland? Ook Paulus op zijn beurt was machtig in de Schriften.
Salomo's Hooglied bezingt de liefste die is als een tros van Cyprus in de wijngaarden van Engedi. Engedi dat paradijselijk enclaafje aan de Dode Zee. Het gaat om een wonderschone plant, de bloem van Cyprus van de Grieken, de hennaplant van de Arabieren, met heerlijk geurende en met als druiven in trossen groeiende geelachtig witte bloemen. Salomo zong ervan. Tot hem kwamen alle volken en van al de koningen der aarde op het gerucht van zijn wijsheid. In wat ons verhaald wordt van de apostel der heidenen vernemen wij niet zijn bekendheid met het Hooglied en zijn oog voor de rijkgeschakeerde schepping. Wat wij weten is dat hij het ganse schepsel te zamen ziet als in barensnood.
Wat de mensheid betreft spreekt Paulus uit dat het ganse geslacht uit énen bloede is gemaakt. Welnu Genesis 10, de thora, geeft een indruk hoe de zonen van Noach zijn uitgezwermd over de aarde. Van Jafeths vierde zoon Javan zijn ook — wat niet van zijn broers is gebeurd — diens zonen genoemd: Elisa, Tarsis, de Chittieten en Dodanieten. Elisa. Bij deze naam denkt men aan het eiland Cyprus. In Ezechiëls klaaglied over Tyrus, die 'rijke wereldstad', komt de naam Elisa voor. De eilanden van Elisa, die hemelsblauw en purper leverden. Enkele keren spreekt het oude testament over eilanden. „Aarde, zee en eiland, die zich verheugen in hun Heiland." Op de wereldkaart van het oude Israël zullen behalve de Griekse en het allermeest nabije Cyprus — of hoe dit heten mocht — weinig eilanden, rondom door de zee omspoeld, bekend' geweest zijn. Eilanden dat waren de Griekse.
Genesis 10 en Ezechiël 27 noemen beide ook de Chittieten. Numeri 24 : 24 vermeldt ze ook en zegt van hen dat zij Assur zullen plagen. Met een vraagteken worden deze Kittiërs gezien als bewoners van ons Cyprus. Zoveel is zeker dat op dit eiland bij het huidige Famagusta voorheen Salamis lag, waar Barnabas en Paulus — zoals wij weten — voet aan wal zetten en ten zuidwesten daarvan .en in de tijd nog daarvoor Enkomi-Alasia. Alasia zou inderdaad Elisa kunnen zijn. Voorts ligt bewesten Famagusta, eveneens aan de zee op de zuidkust, Larnaka. Wel Larnaka is gebouwd op het oude Kition, dat omstreeks 1300 voor Christus werd gesticht. Kition kan dus de thuishaven geweest zijn van de in het oude testament genoemde Kittiërs of Chittieten.
Voor iets ging leven en bestond was alles al in één Boek beschreven. Maar van in den beginne en over de geboorten van hemel en aarde lezen wij in een Boek, ons Woord van God. Met name hoe al de volken op aarde verdeeld zijn na de vloed en hoe na de vermetele torenbouw de mensen verstrooid zijn over de ganse aarde. En zie nu, hoe in de volheid der tijden, hoe in het laatste der dagen door mannen op wie de einden der eeuwen gekomen zijn alle volkeren der aarde weer bijeenvergaderd geraken onder één Hoofd. Dit begint op een eiland. De eilanden zullen naar Zijne leer wachten. Wat op Cyprus gebeurde? Een man, een machtige nog wel, werd: erslagen over die leer. (Hand. 13 : 12).
Vanuit de Schriften waarin hij was onderwezen hoefde het gebied voor Saul van Tarsen niet volstrekt terra incognita, onbekend land, te zijn. Lees nog maar ten overvloede Jesaja 23; de last van Tyrus. Hoe lag deze kronende stad en handelshaven open naar Egypte, Griekenland èn het verre westen, te weten Tarsis ergens in Spanje. Ook in dit hoofdstuk komen de Chittim ter sprake. De profeet spreekt van gerichten over volkeren en wereldsteden, maar vol geheimenissen tegelijk over vruchten die uiteindelijk aan Christus en Zijn gemeente zouden ten goede komen. Het gaat om een beërven, zoals de Bijbel verschillende keren betekenisrijk uitdrukt.
Saul van Tarsen kan en zal ervan geweten hebben. Hij kon ervan bevroeden. Zoveel is er immers van de tijden der eeuwen verzwegen geweest.
Saul van Tarsen wist bovendien van het bestaan van het eiland vanuit zijn afkomst in Tarsen. Bij helder weer waren de bergen van Cyprus te zien vanuit Cilicië. En Tarsen was naar Paulus' eigen woorden: „ene niet onvermaarde stad in Cilicië". Cyprus het eerste zendingsreisdoel. Paphos het eindpunt van die tocht.
Daar willen wij ons bevinden.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 24 augustus 1984
Gereformeerd Weekblad | 12 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 24 augustus 1984
Gereformeerd Weekblad | 12 Pagina's