Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

KLEINE KRONIEK

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

KLEINE KRONIEK

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

Kerkvoogdelijke problematiek bij SoW

Eén van de moeilijke punten bij de toekomstige hereniging van de kerken die bij SoW betrokken zijn, gaat over het beheer van de financiën. In beide kerken bestaan daarover verschillende opvattingen en kent men andere oplossingen voor dit beheer. In het blad 'De Kerkvoogdij" ft daarover geschreven en we maken hier gebruik van de samenvatting die het Hervormd Persbureau ervan gaf. We citeren als volgt:

Voorzitter college „oud" toezicht over bestuur en beheer

„Wij mogen vaststellen dat ondanks de verschillende reglementering het verschil in wijze van be 1 - heer van de financiën in verreweg de meeste gemeenten niet tot problemen leidt. Waaruit men zou kunnen concluderen dat de relatie kerkeraadkerkvoogden afhankelijk is van mensen en niet van voorschriften", aldus de heer J. G. Klomp, voorzitter van het algemeen college van („oud") toezicht, waarin hij het standpunt van dit college in een artikel in 'De Kerkvoogdij' verwoordt. Tot 1870 is het beheer van de financiën van de Nederlandse Hervormde Kerk in handen geweest van de overheid; er was een directe bemoeienis van de staat met de beheerszaken van de kerk. In principe kon de kerk echter na 1870 zijn eigen zaken regelen. Toch gaf de overheid als erfenis een reglement n.I. het „Algemeen Reglement op het beheer der kerkelijke goederen en fondsen van de Hervormde Gemeenten in Nederland en het toezicht daarop".

Dat reglement stelde de gemeenten die daartoe de wens te kennen gaven, onder landelijk toezicht. Wanneer zij dit toezicht niet wilden, bleven zij onder zgn. vrij beheer. Tweederde koos het eerste, eenderde het laatste. De gemeenten, die toen voor dit reglement kozen en hun keuze hebben gehandhaafd, vallen ook nu nog onder het zogenaamde „oude toezicht". En vrij beheer is nog steeds vrij beheer. Het aantal van zowel de „oud toezicht"gemeenten als van de „vrij beheer"-gemeenten is echter aanzienlijk afgenomen, tot samen ongeveer eenderde van het totale aantal hervormde gemeenten.

Samen op Weg

Een van de redenen waarom deze aangelegenheid na ruim dertig jaar opnieuw in de actualiteit is gekomen is het synodebesluit tot het samenop'-weg gaan met de Gereformeerde Kerken. In die kerken immers is bestuur en beheer geconfronteerd bij de kerkeraad; deze heeft als adviseurs, als uitvoerders commissie van beheer, waarvan de leden geen ambtsdrager zijn en die geen stemrecht hebben bij het tot standkomen van beheersbesluiten.

Een vorm van beheer — aldus de heer Klomp — die in onze kerk volkomen onbekend is en, naar terzijde mag worden opgemerkt, ook niet altijd tot volle tevredenheid van de betrokkenen functioneert.

Door de synode van onze kerk is een werkgroep in 't leven geroepen, die tot taak heeft zich te herbezinnen op de ordinanties 16 en 18: financiën en toezicht. Uit het tussenrapport van deze werkgroep, dat in juni 1983 in Driebergen met een aantal hervormde organen werd besproken, blijkt dat de werkgroep in meerderheid ten aanzien van het beheer zonder meer is overgestapt tot aanbeveling van het model: alles in handen van de kerkeraad. Op het punt van toezicht zouden de gereformeerden dan wel enkele concessies moeten doen — iets wat niet in alle gereformeerde kerken zo moeilijk zal liggen, maar ook de hervormde gemeenten zouden naast een andere vorm van beheer ook een gewijzigde vorm van toezicht krijgen. Een loslaten van alle hervormde waajrden; een zich verwijderen van de hervormde traditie van eeuwen dat de kerkvoogden het beleid niet moeten bepalen en de kerkeraad niet de beheers-Iakens moet uitdelen zonder meer wordt losgelaten.

Het hoeft geen betoog, zo schrijft hij, dat kerkvoogden voor hun taak over andere eigenschappen moeten beschikken dan kerkeraadsleden bij de pastorale en diakonale leiding van de gemeenten, al zijn er natuurlijk in beide categorieën mensen te vinden, die over beide eigenschappen beschikken.

Kerkvoogden eigen taak

Omdat de benodigde gaven onderscheiden zijn meende men in het verleden — en velen menen dat nog — dat ook de bevoegdheden onderscheiden dienen te zijn. Een minister van financiën maakt immers wel deel uit van een kabinet, maar is verder veelal een tegenspeler van zijn collegaministers. In de burgerlijke gemeenten heeft ook een wethouder van financiën een geheel eigen en somtijds corrigerende taak ten opzichte van het financiële beleid van zijn collegae. Zou het in de kerk dan zo heel anders moeten zijn? Is de gemeente dan plotseling te vergelijken met een vereniging van gelovigen? Laat de primair pastoraal ingestelde predikanten en ouderlingen zich in hun werk concentreren op de geestelijke waarden van het gemeente zijn.

Laten de diakenen zich in hun werk richten op de diakonale opdracht, die de gemeente heeft, maar laat dan ook de kerkvoogden — of zij ouderling zijn of niet — de vrijheid zich te concentreren, in goed overleg met de kerkeraad, op de hun toegewezen taak: ervoor te zorgen dat de materiële voorwaarden aanwezig zijn voor de gemeente om Gemeente van Christus te zijn en haar taak in de wereld te verrichten."

Tot zover uit het blad 'De Kerkvoogdij'. Het laatste woord zal ook hierover nog wel niet gesproken noch geschreven zijn.

Kerken niet zonder meer akkoord met opheffing registratie kerkelijke gezindte

Het niet meer opnemen van de kerkelijke gezindte in de bevolkingsboekhouding is voor de kerken alleen aanvaardbaar als de verstrekking van algemene persoonsgegevens en van mutaties wettelijk gewaarborgd wordt. De kerken stellen het op prijs verzekerd te blijven van administratieve medewerking van de Overheid ten dienste van de eigen ledenadministratie, en willen meewerken aan het vaststellen van voorwaarden ter bescherming van de privacy.

Dit is namens de kerken door het Interkerkelijk Contact in Overheidszaken (CIO) aan de staatssecretaris van binnenlandse zaken te kennen gegeven. Deze overweegt de aantekening van de kerkelijke gezindte in de bevolkingsregisters af te schaffen. Sinds 1 januari 1983 is de burger niet meer verplicht de kerkelijke gezindte op te geven. Het CIO meent dat in de praktijk de „opgave van kerkelijke gezindte dreigt te worden aangetast door al of niet opzettelijke afstandelijkheid van ambtelijke zijde". Zijn bezorgdheid hierover heeft het CIO begin dit jaar geuit aan de staatssecretaris.

Binnen het CIO wordt nader overleg voorbereid met ambtenaren van binnenlandse zaken. Dit gebeurt in een speciale werkgroep „bevolkingsboekhouding/ledenadministratie", die Levens de kerkgenootschappen over deze zaak kan adviseren.

Eén dezer dagen heeft het CIO de achttien deelnemende kerkgenootschappen een handreiking gedaan om hun lokale parochies en gemeenten hierover te informeren. Deze zijn veelal voor hun ledenadministratie mede afhankelijk van medewerking van de lokale overheid. Deze medewerking is wettelijk geregeld. In de brief die het CIO graag naar parochies en gemeenten zag gaan, wijst het er op dat zolang een wijziging van de huidige wettelijke regeling nog niet tot stand is gekomen, voor kerkelijke gemeenten het recht op inlichtingen uit de bevolkingsregisters gehandhaafd blijft en de ambtenaar verplicht is de burger te vragen om opgave van zijn kerkelijke gezindte.

(Hervormd Persbureau)

J. M.

Dit artikel werd u aangeboden door: https://www.hertog.nl

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 2 november 1984

Gereformeerd Weekblad | 12 Pagina's

KLEINE KRONIEK

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 2 november 1984

Gereformeerd Weekblad | 12 Pagina's