KLEINE KRONIEK
Nogmaals: pausbezoek
We willen niet vervelend worden door achter elkaar over één onderwerp te schrijven, maar toch willen we over bovengenoemd onderwerp nog wat informatie aan onze lezers doorgeven. Ik kreeg een schrijven van ds. H. J. Hegger. Zoals u misschien weet heeft ds. Hegger een brief geschreven aan de heer K. Wojtyla (eigenlijke naam van paus Johannes Paulus II). Die brief heeft paginagroot als advertentie gestaan in het R.D. Ds. Hegger wil die advertentie plaatsen in alle landelijke dagbladen. Hij is bezig daar gelden voor in te zamelen. Hij heeft daar ƒ 198.000, — voor nodig. De actie begon op 19 oktober en hij heeft per 29 november ƒ 64.803, — van binnen.
Welnu, over deze advertentie heeft ds. Hegger het nodige commentaar ontvangen, schrijft hij, mar hij kan zich heel goed vinden in een artikel dat stond in het Brabants Dagblad en Het Nieuwsblad (dagblad voor midden-Brabant). Graag wil ik het artikel hier bedoeld in deze kroniek doorgeven, omdat ik met ds. Hegger van mening ben dat we als Protestanten niet genoeg aandacht aan deze zaak kunnen geven. We citeren als volgt en vinden dan een samenvatting van ds. Heggers advertentie:
„Het begin van de brief: „Ik weiger mij tot u te richten als tot 'Zijne Heiligheid', want u bent een zondig mens zoals wij dat allemaal zijn. Ik weiger u aan te spreken met de tere naam 'Heilige Vader', waarmee Christus Zich richtte tot Zijn hemelse Vader. Ik klaag u aan vanwege deze aanmatiging waarvoor u eens vreselijk zult moeten boeten, Jezus heeft gezegd: 'Noem niemand van u op aarde vader; gij hebt maar één Vader, de hemelse'."
Kranten zullen de advertentie niet weigeren, verwacht de heer Hegger. Navraag leverde alleen op dat de inhoud 'niet beledigend mag zijn voor een bevriend staatshoofd'. „Het gaat niet tegen de persoon van de paus, maar tegen zijn aanspraken op die absolute macht." Ds. Hegger zegt dat Johannes Paulus II er op alle mogelijke manieren op uit is zijn macht als paus naar voren te brengen. „Wat Paulus VI en Johannes XXIII te weeg hebben gebracht, wil hij ongedaan maken."
„De paus predikt bijvoorbeeld onverbiddelijk de bestaande kerkelijke huwelijkswetgeving. Wat mensen daaronder geleden hebben! Verschrikkelijk wat ik van echtparen gehoord heb in de biechtstoel. Paus Paulus VI is begonnen met aan priesters ontheffing van het celibaat te verlenen. De huidige paus heeft dat helemaal teruggeschroefd. Volgens het katholiek Nieuwsblad zijn 80.000 van de 400.000 priesters gehuwd. En hoe haalt iemand het dan in zijn hoofd om te zeggen: jullie krijgen van mij geen verlof om een geldig huwelijk te sluiten. De macht van deze paus is veel ingrijpender dan van welke wereldse heerser dan ook. Wereldlijke dictators kunnen alleen maar dreigen met de lichamelijke dood, deze paus dreigt met de eeuwige dood, met hel en verdoemenis. Van jong tot oud werd men er vroeger mee geconfronteerd. Hoeveel frustraties zijn daardoor niet ontstaan? Er is in Nederland openheid, een nieuwe wind kon gaan waaien. Ik heb me erover verbaasd dat dit kon gebeuren, ik ben er blij mee. En moet deze ontwikkeling nu helemaal ongedaan gemaakt worden? Dat is toch verschrikkelijk!"
Veel katholieken maken zich schuldig aan onwaarachtigheid, is de kritiek van de heer Hegger.
„Bijna niemand houdt zich meer aan de voorschriften van de encycliek waarbij de pil verboden werd. Maar straks wel de paus toejuichen als de Heilige Onfeilbare Vader. Waarom toch iemand vereren die je van doodzonde beticht en met de
hel bedreigt wanneer je zijn wetten niet onderhoudt? "
„Op de advertentie zullen zeker negatieve reacties komen. Het is echter niet mijn bedoeling om iemand pijn te doen. Ik wil wel schokken, maar niet kwetsen. Positieve reacties zijn denkbaar. Dat mensen opnieuw zich gaan afvragen waarom ze rooms-katholiek zijn, óf protestant. Ik werk niet naar een bepaalde kerk toe. Of iemand lid wordt van een protestantse kerk interesseert me in het geheel niet. In alle kerken tref je chris u tenen aan. Het is trouwens niet de kerk die zalig maakt, maar Christus alleen. Het gaat er om dat we Gods Woord in het middelpunt van ons leven plaatsen. Dat we komen tot een geloofsovergave aan Christus."
Het bezoek van de paus kost vele miljoenen. „Hoe kun je nu toch zoveel geld besteden aan de verheerlijking van écn mens, want daar komt het toch in feite op neer. Wat voor zin heeft het? Die hele tendens dat we gaan uitzien naar één man. Ik vind het onwaardig. Zeker een christen onwaardig, die geleerd wordt niet op mensen te bouwen, maar op Christus. Ik vind het buiten alle proporties", aldus ds. Hegger."
Tot zover het citaat uit beide Brabantse dagbladen.
Schokken, niet kwetsen
Ds. Hegger geeft in zijn schrijven nog het volgende commentaar:
„Ik wil door die advertentietekst in het R.D., die we in de landelijke bladen hopen te kunnen publiceren, onze r.-k. landgenoten helemaal niet kwetsen, maar wel schokken. En wanneer dat je bedoeling is, kun je je woorden niet op een goudschaaltje gaan wegen en ze theologisch zó polijsten dat alle kracht eruit is weggenomen.
Zo juist werd ik door een rooms-katholieke uit Rosmalen opgebeld, die het verslag in het Brabants Dagblad gisteravond had gelezen en zei dat ze er volledig achter stond. Ze vroeg zelfs naar ons gironummer. Het artikel had haar blijkbaar wél geschokt, maar niet gekwetst.
Ik meen dat het schokkende element ook zijn waarde kan hebben in de richting van de christenen van de Reformatie. Wij zijn allemaal mensen en zodoende is het mogelijk dat we onder het gezellige, vriendelijke, theologische, oecumenische spreken met elkaar de diepe ernst uit het oog verliezen van de zaken waar het hier om gaat, namelijk de weg naar de eeuwige dood of naar het eeuwige leven en bovenal: de heilige Naam van de Drieënige God, die hier op het spel staat. Waar is de gloed gebleven, die in de zestiende eeuw en lang daarna zoveel kracht heeft gegeven aan het reformatorische getuigenis? Dreigt niet het gevaar dat wij babbel-kerken worden, die het eigen belijden niet meer bloed-ernstig nemen en die daarom geen bezielingskracht meer hebben, met name niet voor de jeugd? "
Tot zover uit de brief van ds. Hegger die we ontvingen.
Hervormd moderamen verbindt voorwaarden aan ontmoeting met paus
Het moderamen van de generale synode van de Nederlandse Hervormde Kerk heeft met betrekking tot het bezoek van paus Johannes Paulus II aan Nederland in mei volgend jaar een brief geschreven aan de Rooms-Katholieke Bisschoppenconferentie met de volgende inhoud:
„Geacht College,
In antwoord op uw schrijven d.d. 15 oktober 1984 deelt het moderamen van de generale synode der Nederlandse Hervormde Kerk u mee, dat de synode bereid is zich tijdens het bezoek van Paus Johannes Paulus II aan Nederland te laten vertegenwoordigen, zowel bij de persoonlijke ontmoeting in kleine kring als bij de daarop volgende gebedsdienst in de Pieterskerk te Utrecht, welis
waar onder de uitdrukkelijke voorwaarde dat aan een drietal wensen zal worden voldaan.
a. De synode zal het op prijs stellen indien tijdens de ontmoeting in Paushuize en in de daar-, op volgende gebedsdienst de gelijkwaardigheid van allen die daaraan deelnemen, tot uitdrukking zal worden gebracht. Met name wordt gedacht aan de rangschikking der stoelen zowel in Paushuize als in de Pieterskerk als aan de wijze waarop door de aanwezigen aan de gebedsdienst wordt meegewerkt.
b. De synode stelt het op hoge prijs wanneer in de ontmoeting onze gemeenschappelijke solidariteit met het volk Israël, Gods eerste verbondspartner, tot uitdrukking zou worden gebracht. Het ligt voor de hand aan deze solidariteit in de voorbeden tijdens de gebedsdienst vorm te geven.
c. De synode heeft begrip voor het feit dat voor de ontmoeting met de paus slechts zo weinig tijd beschikbaar is, dat een echte dialoog helaas niet mogelijk is. Daarom zal de synode het op hoge prijs stellen, wanneer het gesprek over de oecumenische vragen, waarvoor de kerken in Nederland gezamenlijk staan, in de komende maanden zou kunnen worden voortgezet met de leiders van de daartoe bevoegde Vaticaanse instanties. Aan deze drie voorwaarden, die de synode aan de aanvaarding van de uitnodiging verbindt, wil zij nog een wens toevoegen. Gezien het feit dat alle toespraken die tot de paus gericht worden, geruime tijd tevoren moeten worden ingezonden, zou ook de synode het op prijs stellen de toespraak die de paus tijdens de ontmoeting in Paushuize zal houden, tevoren ter inzage te mogen ontvangen.
De synode hoopt dat zowel de ontmoeting als de gebedsdienst een uitdrukking zal worden van onze verbondenheid in de éne Heere Jezus Chris> tus, die u en ons geroepen heeft in deze wereld de boodschap van het heil te verkondigen en tekenen van hoop op te richten."
De brief is, „met de meeste hoogachting", ondertekend door praeses ds. C. B. Roos en scriba dr. R. J. Mooi.
Gereformeerden willen vervolg op gesprek met paus
Het moderamen van de synode van de Gereformeerde Kerken heeft besloten een afvaardiging te zenden naar de ontmoeting van paus Johannes Paulus II met vertegenwoordigers van diverse Nederlandse kerken op maandag 13 mei 1985. In een brief aan de Rooms-Katholieke bisschoppenconferentie, waarin de positieve ontvangst van een uitnodiging wordt aangekondigd, doet het gereformeerde moderamen een tweetal suggesties.
De eerste is dat het gesprek zich zal concentreren' op het thema van de oecumenische samenwerking van kerken in Nederland. De tweede suggestie behelst een voortzetting van het gesprek na het bezoek van de paus aan Nederland. Deze laatste wens correspondeert met een van de voorwaarden die het moderamen van de Nederlandse Hervormde Kerk aan zijn participatie in de ontmoeting met de paus heeft verbonden.
Wie de gereformeerde synode komend voorjaar bij het gesprek en de gebedsdienst in Utrecht zullen vertegenwoordigen, is nog niet bekend. Op dezelfde avond vindt namelijk in Gouda de gebedsdienst plaats voor de op 14 mei 1985 te openen generale synode.
Tot zover de berichtgeving over het a.s. pausbezoek. We kunnen de actie van ds. Hegger ondersteunen en begrijpen. Het maakt meer indruk dan het lauwe en verhullende van veel zogenaamd oecumenisch streven tussen Protestanten en Rooms-Katholieken in onze tijd.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 14 december 1984
Gereformeerd Weekblad | 12 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 14 december 1984
Gereformeerd Weekblad | 12 Pagina's