DE HEMEL
KOL-QMMETJE
Pas betrapte ik er mijzelf op. Op gebruik van het bij vriend en vijand bekende woord hemel. In het grote woordenboek staat: de hemel weet waar hij is. Dat wil zoveel zeggen als dat ik het niet weet, maar dat Die in de hemel woont, maar mogelijk die alleen, waar de persoon gekeerd is naar wie wordt navraag gedaan. Volgens joodse wijze bedoelen wij God van Wie we de Naam niet ijdel willen opheffen. Alleen al schuchterheid om de hoog te loven en eerbiedig te noemen Naam niet op de lippen te hebben. Soms — nog begrijpelijker — omdat wij het kwaad of 'het-niet-zelfs-te-durven denken' als het ware niet in één oogopslag onmiddellijk aan de Heere God willen verbonden zien. De hemel kan toch niet dit óf wil'toch niet zo. Als je jezelf betrapt ga je over zoiets nadenken. Deden ook anderen hetzelfde, kenden zij eenzelfde schroom en weet de Bijbel ervan?
In het Oude Testament slechts één tekst. Vervanging van de Godsnaam heet het daar. Daniël 4 : 26. Daar lezen we „...nadat gij zult bekend hebben, dat de Hemel heerst". Dat moet betekenen wat in het voorafgaande vers staat, dat de Allerhoogste heerschappij heeft over de koninkrijken der mensen en ze geeft aan wie Hij wil. Er zit ook wel iets in van wat wij willen aangeven, wanneer wij spreken over Soestdijk, het Huis ten Bosch, het Torentje, de Binnenhof, wanneer wij de regering of onze regeerders bedoelen. De hemel of de Hemel (de hoofdletter is welsprekend) heerst. Dikwijls zijn er van dergelijk spraakgebruik aanzetjes. Psalm 73: ij zetten hun (grote) mond tegen de hemel. Job 20 : 27: e hemel zal zijn ongerechtigheid openbaren. Bedoeld is stellig dat Hij die in de hemel woont dit doen zal. Ook Jesaja 14 vers 13: n zeide in uw hart: k zal in de hemel opklimmen, beweegt zich in die richting, met name wanneer wij Ietten op de laatste zin van vers 14: k zal de Allerhoogste gelijk zijn. Een schuil-of deknaam voor God. Geleerden vermoeden dat het gebruik is voortgekomen uit de titel: od des hemels. Een tweede naamval vloeit vaak over in de aanduiding namelijk. God namelijk Hemel, zoals de uitdrukking onderpand des Geestes in 2 Corinthe opschuift in de zin van onderpand te weten of namelijk de Heilige Geest.
Misschien hoorde u wel eens de soms aangehaalde zin, dat in het Nieuwe Testament openbaar komt wat in het Oude Testament verborgen reeds aanwezig is. Daar gaat het in ons geval op lijken. Wat bescheiden in de aangeduide teksten in het Oude Testament ontspruit bloeit welig in het Nieuwe. Ik behoef slechts te herinneren aan het door elkaar bezigen van de term Koninkrijk Gods of Koninkrijk der hemelen. Zweren bij de hemel is evengoed verboden, omdat hij is de troon Gods en mitsdien zoveel als de HEERE
Zelf. De verloren zoon, die in feite een begrip werd omdat hij de op zijn schreden teruggekeerde of gevonden zoon werd, belijdt dat hij gezondigd had niet slechts tegen zijn vader, maar ook tegen de hemel. Vanwaar de doop van Johannes? Uit de hemel — dat is, gezien ook wat volgt: uit God — of was die uit mensen. Voorbeelden te over.
De hemel weet, de hemel heerst. De hemel beslist en vergist zich niet. De hemel looft. Wij kunnen denken aan het uitspansel dat de werken van Gods hand verkondigt maar via ook aan de hemelingen, die hun Maker prijzen. Met het woord hemel staat het er enigszins voor als met het vage woord men. Men zegt, dat kan een enkeling zijn maar ook elkeen. De hemel kan de Ene Waarachtige zijn, doch ook allen die zeer hoog wonen. Inbegrepen de gezaligden. „De hemel zal voor u ten beste spreken." Dat is dat de heiligen onze voorspraak zullen wezen. Afgezien van dat voorspraak zijn, wat we betwijfelen, mogen wij ook bedenkingen ontwikkelen tegen deze betekenis van hemel. Onze belijdenis zegt sober dat de zielen der gelovigen na hun dood verenigd zullen zijn met Christus, hun Hoofd. Van een zalig hemelleven en van gelukkige bewoners van de hoge gewesten nü, is ons niets geopenbaard. Enige terughoudendheid in dezen is goed op zijn plaats: Wanneer wij gulzig ons heil zoeken hier op aarde, komt het goed uit om ter geruststelling heel konkrete ideeën te voeden over de toestand hierna.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 15 maart 1985
Gereformeerd Weekblad | 12 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 15 maart 1985
Gereformeerd Weekblad | 12 Pagina's