Kleine Kroniek
15. Oorbiecht (1215; het sacrament, waarin de zonden, die na het doopsel gedaan zijn, door de priesterlijke macht vergeven worden. Oor-biecht (die geheim is) tegenover publieke biecht.
16. Laatste oliesel (1439): door de zalving der vijf zintuigen met heilige olie en het gebed van de priester wordt de zieke genade en sterkte gegeven. Het oliesel mag slechts één keer, nl. in het stervensuur gegeven worden.
17. Zeven sacramenten zijn in 1547 vastgesteld: drie daarvan (doopsel, vormsel en priesterwijding) kunnen slechts één keer ontvangen worden. De overige vier zijn: eucharistie, biecht, heilig oliesel en huwelijk. De sacramentsdag is een verplichte feestdag, in 1246 voor het eerst gevierd, daarna door paus Urbanus IV in 1264 voor de hele kerk verplicht gesteld. Naast de sacramenten zijn er de sacramentalia, genademiddelen, zegeningen en wijdingen.
18. Transsubstantiatie (1050 en 1215): de verandering van de zelfstandigheid van brood en wijn in de zelfstandigheid van het lichaam en bloed van Christus. (Heid. Cat.: de mis is in de grond van de zaak niet anders dan een verloochening van het enig offer en lijden van Jezus Christus en een vervloekte afgoderij; antw. 80).
19. Afschaffing van de beker (1415): omdat bij de misviering het brood wezenlijk verandert in het lichaam en bloed van Christus, is de beker overbodig.
Het misoffer is het on-bloedige misoffer van het Nieuwe Testament. In 1545 heeft het concilie van Trente de mis geordend.
20. Rozenkrans (12e eeuw): een reeks gebeden ter ere van de Heilige Maagd Maria, bestaande uit 5 of 15 maal het Onze Vader, 5 of 15 maal het Weest Gegroet en 5 of 15 maal het Glorie zij den Vader. In de 16e eeuw de tegenwoordige vorm.
21. Bedevaart: letterlijk gebedstocht; de trek in groepen naar een heiligdom, een genade-oord, om er te bidden, voorondersteld dat er (vele) plaatsen zijn waar God een bijzondere zegening aan verbonden heeft. In Nederland zijn er 13 als voornaamste te noemen. Soms wordt een bedevaart als sacramentele boete opgelegd. Reeds in de vroege kerk vinden we de bedevaarten.
We vestigen er speciaal de aandacht op dat nog in 1950 de ten hemelopneming van Maria, die allang gevierd werd, ex cathedra, d.i. officieel do de paus werd vastgesteld
De huidige paus is dan ook een vurig vereerder van Maria, evenals de pas geïnstalleerde bisschop van Den Bosch. Onbegrijpelijk dat de grote protestantse kerken zich straks officieel door heyn laten ontvangen en mèt hem een gebedsdienst gaan houden.
Terecht heeft de Generale Synode van Heemse van onze kerken dan ook geschreven dat aanvaarding van de uitnodiging daartoe 'naar onze diepste overtuiging zou betekenen dat wij Christus Jezus van zijn eer beroven, van wie de Gereformeerde Kerken belijden dat Hij is „de enige algemene Bisschop en het enige Hoofd van de kerk"."
Einde citaat. Ik heb ook het commentaar van dr. De Vries overgenomen omdat ik het daarin geheel met hem eens ben. Ik betreur het ten zeerste dat dr. Mooi en ds. Huting onze kerk zullen vertegenwoordigen bij de oecumenische ontmoeting op 13 mei in Utrecht. Er zijn argumenten aan te dragen om dit te doen., maar wat dr. De Vries noemt is het enige en doorslaggevende argument om als kerk der Reformatie het niet te doen. De pretentie van ook deze paus is een regelrechte or aanslag op de alleenheerschappij van Christus over
Zijn Kerk.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 12 april 1985
Gereformeerd Weekblad | 12 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 12 april 1985
Gereformeerd Weekblad | 12 Pagina's