Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

pand bewaren

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

pand bewaren

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

KOL-OMMETJE

Het veelal rustige vijvertje wat terzijde in het kerkebos kwam onlangs tot enige roering. Ons weliswaar niet rimpelloze meertje van de bevindelijk gereformeerden. Op de diepe bodem wordt wel eens gevecht geleverd, maar dat blijft onder de oppervlakte. Alleen een conflict dat tot schisma leidt plaatst af en toe kuifjes op de golven. Diverse waterloopjes laten in dit vijvertje hun stroompjes uitmonden. De opwinding ontstond door de verschijning van een dissertatie van de hand van de hoofdredacteur van het Rerformatorisch Dagblad, dr. C. S. L. Janse. Onder de wimpel „Bewaar het pand" zeilde het de plas op.

Velen hoopten op een eye-opener, op een studie die meer zicht zou geven op deze onbekende en daarom bij menigeen minder beminde groep. Sommigen klaagden evenwel dat het voor hen nog niet zoveel helderder was geworden. Misschien dat de discussie meer licht brengt.

Ik begeef mij niet diep in deze studie. Daar zou ons kol-ommetje van bersten. Het is maar een praatje vanuit dit hoekje. Een vraag simpelweg. Wij als Hervormden en nader aangeduid als Bonders zijn er bij betrokken. Niet allemaal, wel een aantal. Trouwens gevarieerd als zij is heeft de Hervormde kerk met elke kerk te lande een gemeenschappelijke grens. Hier of daar. Als ik goed zie en begrijp hebben de bevindelijk gereformeerden hun zwaarste tegenhanger in de gereformeerden die behoren tot of georiënteerd zijn op de Gereformeerde Kerken. Vanouds de Kuyperianen. Zij met hun ARP en de Kerstenianen met hun SGP. Zo werd het lang gezien. De w 7 el genoemde kerkelijk gereformeerden moeten van bevinding

niet zo veel hebben, als bekend. Tenminste tegenwoordig. In het begin is dat niet zo geweest. De Afscheiding was wel anders en wie preken leest van de Dolerenden in de eerste hoog opbruisende jaren komt tot een andere inschatting. Tijden veranderen en wij met hen.

Wat zijn op dit moment de verschillen. Het is als uit de bespreking van het proefschrift ook bleek vooral het onderscheid in uitgangspunt. De nu niet meer bevindelijk gereformeerden starten met de veronderstelling dat zij wedergeboren zijn, zo lang niet het tegendeel blijkt. Hun spiegelbeelden daarentegen gaan ervan uit dat zij geenszins zijn wedergeboren, tenzij het tegenovergestelde kennelijk zich openbaart. Bij alle verschil is er duidelijk overeenkomst. Beide groeperingen — in hun wortels verwant — steken van wal met een veronderstelling oftewel een hypothese. Kan dat en mag dat, waanneer het gaat om zaken van geloof? Uitgaan van een veronderstelling. Wetenschappelijk gebruikelijk en mogelijk verantwoord. Hier wreekt zich de opzet. Immers het is een sociologische studie. In de bevindelijk gereformeerde kring is men niet meteen in extase, wanneer een wetenschappelijk onderzoek op tafel ligt. De gewoonte bestaat om zoiets — nog wel eens op de klank af — met een bijbeltekst op de plek te brengen. Ik denk aan wat Timotheüs wordt voorgehouden. Namelijk „een afkeer te hebben van de tegenstellingen van de valselijk genaamde wetenschap". Daarmee gaat zeer veel wetenschap over boord. Of het verschil maakt of iemand uit eigen kring voortbrengt? Sociologie evenwel is nog lang niet vertrouwd.

De natuurlijke mens, de wetenschap die werkt met natuurlijke begrippen, verstaat immers niet de dingen die van Gods Geest zijn, zal men wel zeggen. De geestelijke mens daarentegen wordt van niemand onderscheiden. Ook niet door de wetenschap van welke hoge huize die ook afkomstig is. De grote vraag is en blijft: Kunnen en mogen wij voor deze vragen uitgaan van een hypothese? Hebben bij alle verschil beide groeperingen dan niet meer gemeen dan dat zij bezitten waarin zij verschillen?

Ooit zei een bekende predikant, echt gerekend tot de bevindelijk gereformeerden, tot een collega van dezelfde gezindte: „De Gereformeerden — Kuyperianen voor alle duidelijkheid — lijden een hun veronderstelde wedergeboorteleer en jullie aan je systeem van de kenmerken". Wij mogen er best over nadenken.

Dit artikel werd u aangeboden door: https://www.hertog.nl

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 12 juli 1985

Gereformeerd Weekblad | 12 Pagina's

pand bewaren

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 12 juli 1985

Gereformeerd Weekblad | 12 Pagina's