Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

NEVIUS NA 100 JAAR:

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

NEVIUS NA 100 JAAR:

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

spiegel en prikkel voor de zending nü

(II) In het vorige artikel noemden we de naam van Dr. Nevius en vermeldden we zijn grote invloed in de kerk in Korea. Op welke wijze wist hij zo'n invloed te krijgen in de kerk daar en wat zijn de grondgedachten van zijn zendingsstrategie? In het kort komen deze hierop neer:

1. Alle aandacht voor de bijbelstudie. Breng de jonge christenen bij de bijbel, voedt ze uit de bijbel, geef ze de bijbel als een schat en een opdracht mee. Nevius noemt dit zijn „Bible Emphasis Method".

2. Iedere geroepene door het evangelie is zelf ook geroepen tot missionaire activiteit. Wat je ontvangt van de Heere geef je door aan anderen. Ieder christen is tegelijk leerling en leermeester.

3. De leiders van de jonge gemeenten zijn zij, die zelf ook uit die kring voortkomen. Dus natuurlijke leiders. De man, die in een groep bekeerlingen vooraanstaat, dus het vertrouwen geniet, moet daar niet van worden losgemaakt, maar moet in die kring na ontvangen opleiding dan de door die kring bezoldigde voorganger worden.

4. Gebroken dient te worden met het systeem van de bezoldigde helpers bij de zending. De gemeente zelf is verantwoordelijk voor haar voorgangers.

5. De kerken dienen gebouwd te worden in de stijl van de mensen zelf, en de gemeenteleden bouwen deze zelf uit eigen middelen.

We kunnen hier alleen maar in korte trekken releveren waar het in hoofdtrekken om gaat bij Nevius. Principieel zijn zijn gedachten verrijkend. Hij wijst de jonge kerk op de bron: het Woord van de levende God, Maar in de praktijk van het zendingswerk is het niet altijd even eenvoudig het zo geheel uit te voeren. Korea is een geweldig inspi-

rerend voorbeeld maar in de geschiedenis van de zending heeft de methode van Nevius lang niet altijd die uitwerking gehad als gebeurd is in Korea. Lange tijd zijn Nevius' gedachten vergeten, ook de latere zendingsman Roland Allen, die voor het zendingswerk tot dezelfde conclusie kwam als Nevius moest zijn gehele leven lijden onder het feit, dat de kerken die zendingswerk overzee hadden niet deze belangrijke gedachten wilden overnemen. Het „meester-zijn" overheerste nog te veel het denken over de zending. De jonge kerk werd nauwelijks geraadpleegd. Maar het „dienaar-zijn" siert kerk en zending altijd nog het meest!

Wij zullen als zendingsmensen ons er terdege van bewust dienen te zijn dat het wel de kant, welke Nevius ons wees, uit moet. In de „oude gebieden" van de Hervormde Kerk van Oost-Afrika zie je dat een zekere verstarring is ontstaan. Predikanten en evangelisten die geen werkelijke interesse hebben in het gemeentewerk, omdat ze zich gewoon employee weten van de kerk en geen dienaar van en voor de gemeente. Het is in deze gebieden, dat wij proberen door het geven van bijbelcursussen en catechese de aandacht van de gemeente en de voorgangers weer te richten op het Woord Gods,

Heel langzaam zie je hoe in bepaalde gemeenten er meer vraag komt naar gewoon bijbel-onderricht. Blij en dankbaar ben ik met ieder verzoek dat uit die gemeente komt om meer onderricht te ontvangen en wanneer je dan daar heengaat om eens per weck of één keer in de veertien dagen daar onderricht te geven, dan zie je en merk je dat dat het is wat de mensen ten diepste nodig hebben. In de nieuwe gebieden hier waar de kerk werkt en gaat werken dienen de spontane krachten geleid te worden en het werk te komen onder het criterium van het kruis van Christus.

Hoe ga je te werk in een nieuw gebied? Dat was de vraag die wij in het eerste artikel stelden. Een oplossing laat zich niet forceren, maar wel dienen we de gemeenten in die nieuwe gebieden te prikkelen tot aanhoudend gebed, vurige liefde onder elkaar en tot een rotsvast vertrouwen, dat wij een God hebben, Die ons niet zal begeven en niet zal verlaten. Hij zal zorgen dat Zijn Huis vol wordt.

Ik wilde u als lezer deelgenoot maken met een stukje kerkelijke zorg ver weg ergens in Oost-Afrika, en uw voorbede vragen voor die kleine groepen van mensen, die het evangelie hebben aangenomen. Vaak levend onder zeer moeilijke omstandigheden. Hoe heerlijk zou het zijn wanneer ze zich vast weten op dat ene fundament: Jezus Christus. Ook deze gemeenten zijn Gods akkerwerk. En het zaad van de levende God zal zijn werk doen. Zo mogen wij het biddend en in afhankelijkheid overgeven. Wij verwachten het niet van mensen en van methodes maar wij verwachten het van Hem, Die alle macht heeft in hemel en op aarde.

Bijbelse prediking en onderricht en de training van mensen om hun eigen mensen te onderwijzen dat is het wat wij hier nodig hebben. Ook Afrika dient gewonnen te worden voor Christus en dit dient mede gedaan te worden door de mensen hier zelf. Wij hebben pas het Pinksterfeest weer gevierd. Het is de Geest van Pinksteren die ook hier in Kenya mensen tot getuigenis aanspoort. De Geest is het die de droefheid werkt naar God, Die doet hongeren en dorsten naar de verzoening in Jezus Christus. Waar het Woord aanvaard wordt daar worden armen van Geest verzadigd en de treurenden getroost. Daar worden anderen jaloers gemaakt door hen die de Heere vrezen.

Dankbaar mogen wij leren van hen die God in de geschiedenis van Zijn kerk gebruikt heeft. Daartoe behoort ook de zendingsman Dr. Nevius, die ons via zijn geschriften de spiegel voorhoudt en tevens prikkelt, stimuleert om grote dingen van de Heere te verwachten. God leidt heen naar de oogst; Hij draagt Zijn schoven in de schuur. Gods werk bouwt de kerk. De jonge gemeenten bij de grens van Tanzania en aan de oever van Lake Victoria liggen vast in doorboorde handen.

Wij weten, hoe het vast gebouw van Zijn gunstbewijzen, naar Zijn gemaakt bestek, in eeuwigheid zal rijzen. De Heere roept telkens weer mensen om in Zijn dienst uit te gaan en waar wij zien in vele delen van Afrika, dat het aantal zendingsarbeiders uit het. Westen afneemt, dat daarvoor in de. plaats zendingsarbeiders uit Afrika zelf nationale en culturele grenzen overtrekken met het goede nieuws van Jezus Christus.

In een verslag van de eerste All-Asian Missions Consultation gehouden in Seoul, Korea, 1973, lezen we: „Deze nieuwe opkomst van zendelingen uit de Derde Wereld betekent niet het einde van de zendingsarbeid uit het westen. De oogst is zo groot vandaag, dat alle Westerlijke en Derde Wereld-landen gezamenlijke zendingsarbeid niet genoeg zal zijn om de hele oogst te kunnen binnenhalen."

Daarom mogen wij samen met de Hervormde Kerk van Oost-Afrika het werk in Suna aanvangen, wetende: God zal ons zegenen; en alle einden der aarde zullen Hem vrezen." (Psalm 67 : 8).

Eldoret/Kenya

Oost-Afrika

J. Kommers

Dit artikel werd u aangeboden door: https://www.hertog.nl

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 9 augustus 1985

Gereformeerd Weekblad | 12 Pagina's

NEVIUS NA 100 JAAR:

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 9 augustus 1985

Gereformeerd Weekblad | 12 Pagina's