Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Denk aan de Opgestane

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Denk aan de Opgestane

11 minuten leestijd Arcering uitzetten

„Houd in gedachtenis dat Jezus Christus uit de doden is opgewekt, Welke is uit den zade Davids, naar mijn Evangelie." 2 Timotheüs 2 : 8

Centrum

Nog steeds is Paulus bezig zijn jonge ambtsbroeder aan te moedigen tot toegewijde dienstvervulling. Hier is het door hem op het centrum van het Evangelie te wijzen. Het hart van de boodschap, de kern der zaak: Houd in gedachtenis dat Jezus Christus uit de doden is opgewekt. Timotheüs had deze aansporing nodig. De strijdende kerk heeft dat alle dagen nodig. Houdt in gedachtenis. Bij oppervlakkige lezing lijkt het in eerste instantie te slaan op het feit van Pasen, op het hcilsfeit zelf, op het waarlijk opgestaan zijn van Jezus Christus. Blijf steeds aan het feit van Pasen denken in al uw arbeid. Het is Pasen geweest. Dat wil zeggen: de grondslag van het leven is èn blijft voor altoos gelegd. De dood kan dit leven nimmer ongedaan maken. Dit leven is immers op de dood bevochten en aan de andere zijde van het graf tevoorschijn gekomen. Blijf daar steeds aan denken. Timotheüs je doet je werk met de dood achter je en met het leven voor je. De apostel heeft de opstanding van Christus steeds tot het middelpunt van zijn prediking gemaakt. Zonder het feit van de opstanding komt het heil in de lucht te hangen. Ja erger nog: dan is alles dood cn weg. Alles: de prediking, het geloof en vooral de hoop. Dan kan er niemand meer gered worden. Dan moet alles en iedereen omkomen in het ontzagwekkende oordeel Gods. Het feit van de opstanding wordt bestreden en in omstreden in delen van de kerk. Houdt het wel vast. Uw bestaan hangt er van af. Wie de fundamenten ondergraaft, verloochent Christus. Wil de kerk haar eigen graf niet graven, dan moet zij in gedachtenis houden dat Jezus Christus uit de doden is opgewekt.

de Opgewekte

Maar als we heel letterlijk de tekstwoorden lezen, dan staat er: Houdt voortdurend in gedachtenis Jezus Christus de Opgestane uit de doden. Herinner u voortdurend Jezus Christus als de uit de doden Opgewekte. Heb niet alleen maar het feit van de opstanding voor ogen. Maar heb vooral Hemzelf op het oog. Hij is in de dood geweest. Daar brachten uw zonden Hem. Daar hield de macht van de dood Hem vast. Daar bezocht God uw schuld aan Hem. Daar vorderde het heilig recht Gods het tot zonde gemaakte Lam Gods op. Stond u ook zo in uw leven bij Zijn kruis? Hij voor mij! Mijn Verlosser hangt aan het kruis en Hij hangt er mijnentwege. Dit is al geschied om mijne zonden. Christen in Bunyans Christenreis zong toen hij staande bij het kruis het pak van zijn zonde verloor: Gezegend kruis! Gezegend graf! Gezegend liever Hij, Die zich zo willig overgaf aan kruis en graf, voor mij! Maar... Christus bleef niet in de dood. We hebben geen gestorven Zaligmaker alleen. We hebben ook een levende Heere. Hij is de nu levende Heere en het geloof in Hem is pas waarlijk leven. Houd daarom uw ogen op die Christus gericht. Wees met heel uw hart op Hem betrokken. Waarachtig geloven houdt in dat we uit onze dood mochten overgaan in Zijn leven. Houd Hem, de Levende, steeds in gedachtenis.

Dat is meer dan alleen maar onthouden. Het is door de kracht van Gods genade Hem aangrijpen, het is in Christus overgaan. Het is: na alles verloren te zijn Christus alleen overhouden in je leven. Waar wij bankroet zijn en smeken: dat ik Hem kenne. Daar staat de Opgestane Christus in mij op cn stort de kracht van Zijn opstanding uit in Mijn hart. In gedachtenis houden. Hem meedragen in je hart als het teerste geschenk je ooit in je leven geschonken. In deze Opgestane alles bezitten wat we nodig hebben in leven en in sterven. Zijn komst maakt mijn heil vol. Hij laat de nood in je leven verdwijnen. Hij bestrijdt en overwint de dood in het leven. In Hem, de Opgestane, is onze zaligheid een feit. Houdt in gedachtenis Jezus Christus de Opgewekte. Steeds! De werkwoordsvorm duidt daarop: steeds. Houdt steeds in gedachtenis. Leven des geloofs is leven in en uit de Levende. Steeds. Je gaat je eigen dood eens en steeds met Hem meegeven en uit Zijn leven bediend en bedeeld worden. Houdt steeds in gedachtenis. Steeds. Want al zijn we uit de dood overgegaan in het leven, we blijven nog door dc dood omgeven. Steeds. Laat de dood u niet opnieuw bezet houden. Houdt het bij de Levende. Je hebt dat steeds nodig. Jc kan niet meer op eigen benen gaan noch staan.

Timotheüs, dienaar van Jezus Christus, houdt steeds Hem voor ogen die u riep. En er is maar één krachtbron die ons voedt en sterkt: houdt steeds in gedachtenis de Opgewekte. Het open graf is het vertrekpunt van alle Evangelie-arbeid. In de Opgestane geeft God ons Zelf een bewijs in handen dat de machten van zonde, duivel en dood het uiteindelijk niet voor het zeggen hebben. In de opgestane Levensvorst ligt de overwinning vast, gegarandeerd, gewaarborgd.

Houdt daarom steeds in gedachtenis. De victorie is begonnen vanuit het open graf. Houdt bij alle eigen nederlagen voor ogen Jezus Christus dc Opgewekte. Ligt er duisternis over uw ziel cn hebt u geen zicht meer op het werk Gods in uw leven, herinnert u dan steeds Jezus Christus de Opgewekte. Zien op Jezus. Buigen aan Zijn voeten. Als een dode in uzelf om dan die doorboorde hand op je te weten en die stem te horen die spreekt: Ik leef en Ik ben dood geweest. Ik heb de sleutel van hel en dood. Niets kan er meer mis gaan waar we mogen leven onder het regiem van deze Levende. Houdt maar in gedachtenis, sluit Hem maar in uw hart.

de Opgewekte

Jezus Christus de Opgewekte. Soms heet Hij: de Opgestane. Hier heel nadrukkelijk: de Opgewèkte! Opwekken, wakker maken. En dat doet altijd een ander. Als u 's morgens nog slaapt, dan moet u wakker geroepen worden. Maar bent u eenmaal wakker, dan staat u zelf op. Hier staat: Jezus Christus, de Opgewekte. De nadruk valt op het feit dat de Vader Jezus Christus heeft opgewekt. Met eerbied gezegd en eerbiedig bedoeld: Hij had lang genoeg geslapen. De doodsslaap is uit. De Vader wekt Christus op. Daarmee aanvaardt de Vader de arbeid van Zijn Zoon. Sprak Jezus aan het kruis: het is volbracht. God zegt het op Pasen in de taal van het lege graf: het is volbracht.

De Vader hecht Zijn zegel aan de kwijtbrief van Golgotha. God is geheel en al tevreden met het offer van Zijn Zoon. Daarom wordt Christus opgewekt. Pasen wil zeggen: de verzoening is aan Gods kant bevestigd. Christus heeft leven verworven dat vrij is van vloek en doem. En daarom zegt de Vader: opstaan. Mijn Zoon. En de Vader heeft Zijn engelen gestuurd en die hebben het graf opengemaakt cn de Zoon wakker gemaakt. Hij heeft, o God, van U begeerd het onvergankelijk leven. Gij hebt het Hem gegeven. Houd in gedachtenis Jezus Christus de Opgewekte. Timotheüs, welk een bemoediging. Als God leven kan wekken uit

de doden, dan is van God uit gezien in principe alles mogelijk. Voor deze God is nimmer iets tè wonderlijk. Denk aan Jezus Christus. Waarom is dat vermaan nodig? Omdat wij zo snel en zo vlot vergeten meestal. Vergeetachtige lieden die we zijn, zeker in het geestelijke. Daar hebben we van nature geheel geen zintuig voor. En als we dankzij genade Christus de Levende zijn ingelijfd door 'n oprecht geloof, dan nog hebben we het vermaan nodig: houd in gedachtenis. Vergeet Hem toch niet die uw leven werd midden in uw dood.

Ja, er gebeuren op de weg des levens talloze onvergetelijke zaken. De eerste liefde, de eerste Avondmaalsgang, het eerste getuigen van Gods goedheid in ons leven, het rijke genieten van het heil in Christus. Je zou er een boek van kunnen schrijven, zoals sommigen dat ook deden. Maar uiteindelijk kunnen we dat niet in gedachtenis houden, want dat veroudert en moet steeds vernieuwd worden. Hèm moeten we in gedachtenis houden. De levende Christus, om Hem gaat het. Zwakgelovige, gedenk de Opgewekte. Bestredene, houd Hem voor uw zielsogen die leeft. Kleingelovige, werp u aan de voeten van de Levende. U die worstelt met de dood in u, vervoeg u bij Hem die uw Leven werd. Houd in gedachtenis Jezus Christus de Opgewekte. Wat hebben we op de weg des levens steeds die indachtigmakende genade nodig. Ik denk hier weer aan Timotheüs. Hij is nog niet zo lang op de weg van het leven. Hij is nog niet zo ver gevorderd, niet zo diep ingeleid als Paulus. Toch is hij geen vreemdeling van de genade want het geloof woont ook in hem. Maar zovaak is hij aan de moedeloosheid prijsgegeven. En wat zegt Paulus dan? Timotheüs, maar veel aan je gelovige moeder denken en aan je bekeerde grootmoeder en aan de momenten dat je het zo van jezelf mocht geloven en denk maar veel aan wat je allemaal voor het Koninkrijk van God hebt mogen doen. Helemaal niet. Wat moet Timotheüs daarmee aan? Er is maar één middel om van je moedeloosheid verlost te worden: denk aan Jezus Christus de Opgewekte. Opgewekt, dat wil toch zeggen: de Vader wekte Hem op omdat er geen zonde meer was waar niet voor betaald was, geen duivel die niet verslagen was en geen dood die niet overwonnen was.

uit het zaad van David

Nog een rijke aanvulling schrijft Paulus bij de voorgaande woorden: „...Welke is uit het zaad van David, naar mijn Evangelie". Dat klinkt wellicht even vreemd. Uit het zaad van David is meestal een aanduiding die meer bij de vleeswording, dc geboorte van Christus wordt genoemd. Toch noemt de apostel het hier bij de vermelding van Christus' opwekking. Daar zit wellicht achter het conflict met de zogeheten Docenten van die dagen. Dezen zeiden o.a.: Jezus heeft slechts een schijnlichaam aangenomen en is daarom slechts in schijn gestorven en in schijn opgestaan. Daartegenin stelt de apostel dan: neen. Hij is waarlijk opgestaan.

We hebben geen schijnzaligmaker. We wandelen geen kunstig verdichte fabelen na. De prediking van de dwaalleer is arm, laat ons in de kou staan. Wat hebben we aan een Zaligmaker in een schijnlichaam? We hebben een Middelaar nodig die ons verlost naar ziel en lichaam beide.

Welke is uit het zaad van David. Dat wil tevens zeggen: Hij is Koning. Een erfgenaam van de troon. Het ware zaad van David (zie ook art. 18 van de Ned. Gel. Bel.) Jezus is Koning. Hij moet als Koning heersen totdat Hij alle vijanden onder Zijn voeten zal gelegd hebben. Vandaar de toevoeging: Welke is uit het zaad van David.

naar mijn Evangelie

Nee, Paulus bedoelt niet te zeggen dat er ook van zijn hand nog een Evangelie is. Wij zeggen wel: er zijn vier Evangeliën. Maar er is maar één Evangelie. Het Evangelie van Jezus Christus. Het Evangelie dat Paulus hier bedoelt is dat Evangelie. Naar mijn Evangelie. Welke inhoud heeft dat: Jezus Christus geboren, geleden, gestorven, begraven, opgestaan. Die in de wereld gekomen is om zondaren zalig te maken. Die opgevaren is naar de hemel om Zijn Kerk te beschermen en te regeren en voor haar te bidden.

Ja, de ganse inhoud van het Evangelie is: Christus. Daarom mag Paulus zeggen: naar mijn Evangelie. Want van dat Evangelie was hij een dienaar. Mijn Evangelie. Dat is geen betweterij, het is ook niet zelfbewust bedoeld. Paulus weet tot in het diepst van zijn ziel: er is geen ander Evangelie. Daarom, Timotheüs en wie ook Christus dienen mag: niets erbij en niets eraf. Jezus Christus en Dien gekruisigd èn opgestaan. Dat is het volle Evangelie. Daar kan niets bij en daar hoeft niets bij. Dat hoef je niet mooier te maken dan het al is. Dat Evangelie mogen we ook niet aan onze banden leggen. De volgende keer lezen we het ook: het Woord Gods is niet gebonden. Het is een Evangelie niet naar de mens, wel voor de mens. Zoek niet te leven bij eigen armoede, maar bij Christus' rijkdom. Het Evangelie vindt daar Zijn kracht waar wij niets geworden zijn.

Vroeger zeiden ze: we hebben een armmakende daad Gods nodig om rijk te worden in Christus alleen. Er is een rijk Evangelie voor een arm mens. Houdt dat, houdt Hem in gedachtenis. Waar Hij in gedachtenis is, in ere is, daar valt de mens w r eg. Daar blijft Christus alleen over. Daar zingt het in ons hart: Zo moet de Koning eeuwig leven.

C. a. d. IJ.

J. M.

ORGELCONCERT MET SAMENZANG TE ROTTERDAM

Dit artikel werd u aangeboden door: https://www.hertog.nl

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 10 oktober 1986

Gereformeerd Weekblad | 12 Pagina's

Denk aan de Opgestane

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 10 oktober 1986

Gereformeerd Weekblad | 12 Pagina's