KLEINE KRONIEK
den-orthodoxie, dat ik straks nog harder zal zuchten als de Gereformeerde Kerken erbij komen als een zogenaamde nieuwe modaliteit. Ik vraag mij af of er dan nog ruimte is voor mensen zoals ik zelf ben. Die ruimte is er in de Hervormde Kerk heel nadrukkelijk. Neem bijvoorbeeld de kwestie van dc vrouw in hel ambt; hoe gaan we daar mee om in de Hervormde Kerk. Daarvoor hebben we een bepaling in de kerkorde opgenomen. waardoor er ruimte is voor een stuk diversiteit in het geheel. Welnu, als de gereformeerde synode zich over zo'n aangelegen punt moet uitspreken — en de synode zegt 'ja' tegen de vrouw in het ambt, dan staan zij de volgende zondag al in ecn broekpak op de kansel'.
Aalbers: 'Ik begrijp die angst wel. Ik hoor het ook van kerkleden bij ons. Veel gesprekken beginnen met 'maar ik ben bang, dat...'. Maar ik verklaar. dat er gewoon een plek is voor de Gereformeerde Bond. De beide kerken zijn er op om dat re verzekeren. De grens van die ruimte ligt wel daar, waar we met z'n allen zeggen, 'hier strijdt men met de waarheid'. Wij zijn er niet op uil om richtingen en groepen uit te sluiten, maar het hangt in belangrijke mate af hoe de groeperingen zich zelf zullen gedragen en hopelijk niet zichzélf buiten spel zetten. Ik zou het bijvoorbeeld geweldig vinden als de Christelijke Gereformeerden zouden zeggen: we hebben een grote verandering ten goede in dc Hervormde Kerk gezien'.
De Fijter: 'Nu ga je wel heel dicht naast mij staan. Als de Christelijke Gereformeerden dat zouden zeggen, zie ik dat het om geestelijke noties gaat. om de vernieuwing van de kerk. Daar is het de Gereformeerde Bond om te doen. nu in de Hervormde Kerk. En straks gaan we gewoon daarmee door. Dat is mijn uitgangspunt, als die vernieuwing er uit mag komen, mogen we de Here loven en prijzen. Zover is het echtcr nog niet. Voorlopig ligt er nog geen rapport op tafel waar honderden reacties uit de gemeenten om vragen, namelijk om een theologisch antwoord op gestelde vragen. Op tafel ligt daarentegen ecn organisatierapport getiteld: 'Toekomstige Vormgeving'.
Aalbers: 'Dat is niet helemaal juist. Op tafel ligt een Verklaring van Overeenstemming en vanuit de gemeenten is daarvoor van alles gezegd'.
De Fijter: 'Maar wat doe je daar nu mee? '
Aalbers: 'Om ons te blijven bezinnen op de pun> de Raad van Deputaten wil dat ook niet — moeten we niet op ecn reuze manier de Verklaring van Overeenstemming gaan veranderen. Je gaat die verklaring dan topzwaar maken. Je moet met reacties uit de kerken op andere wijze aan het werk gaan'.
De Fijter: 'Hoe stel je dat dan voor? '
Aalbers: 'Om ons te blijven bezinnen op de punten waarvan we zeggen dat ze niet kerkscheidend zijn. Ik vind dat we over alle vragen van het kerk-zijn gemeenschappelijk verder moeten pra 1 - ten: zowel de organisatorische als de geestelijke'.
De Fijter: 'Hoe geef je vanuit jouw functie daar nu gestalte aan? Er zijn in die stapels brieven uit de gemeenten een heleboel punten waarvan de briefschrijvers vinden dat ze eerst beantwoord moeten worden. Vanuit de basis vraagt men een correctie op dc Verklaring van Overeenstemming. Je kunt er toch aan werken dat er in de breedte aan dc kerk gezegd wordt: hier ligt ecn herschreven bestek. Ons wordt recht gedaan. Kijk, zo'n verklaring van Overeenstemming is dan, om in het beeld van ds. Huting te
spreken, het kanaal wat we dan gaan graven waar de schepcn van de verschillende richtingen in kunnen varen'.
Aalbers: 'Dat is een misvatting en daar doe ik voor mijn deel niet aan mee. Dc Verklaring van Overeenstemming is geen nieuwe confessie, het zegt alleen, dat we intensief met elkaar in gesprek zijn cn dat we daarbij ontdekt hebben, dat we in dezelfde confessie willen staan. Dc verschillen zitten alleen in de wijze van kerk-zijn. Er valt over Samen op Weg niets nieuws meer te vertellen. Het kanaal ligt er'.
De Fijter: „Mijn zorg is tóch dat het proces van Samen op Weg straks doorgaat alleen in z'n organisatorische vormgeving. En dan zeggen we: we hebben twee kerken herenigd. We hebben een grote, sterke kerk gemaakt. Daar heb ik het niet op. De meerdere vergaderingen, commissies, ook op classicaal en provinciaal niveau gaan zich gewoon samenvoegen. Het gebeurt nu al los van wat de synodes zelfs zeggen'.
Aalbers: 'Is dat dan zo erg? ' De Fijter: 'Ik wil nogmaals zeggen: laten we leren van de les van de geschiedenis. Gereformeerden hebben het meegemaakt wat het zeggen wil te leven met A-en B-gemeenten en zij weten wat daar allemaal voor ellende uit voortgekomen is. Er zou mijns inziens nu een retraite-periode in het Samen op Weg-proces moeten komen. Je weet: retraite is bijbellezen, gebed, overwegen... Dat zou ik de combi-synode willen voorstellen. Een retraite-periode tot 17 juni 1992. Dat is niet zomaar een datum, maar honderd jaar geleden was er een gezamenlijke zitting van de synode der Christelijke Gereformeerde Kerk en dc voorlopige synode der Nederduitsche Gereformeerde Kerken waar tot vereniging kon worden gesloten.
Dat is een periode van vijf jaar.
In die retraite-periode gaat de ontmoeting op het grondvlak van de kerk door. De gemeenten kunnen plaatselijk cn classicaal elkaar ontmoeten op basis van hun ingezonden reactie op de Verklaring van Overeenstemming. En in 1992 zou er een nieuwe Verklaring van Overeenstemming als herschreven bestek moeten liggen. Ik denk dat zó de Raad van Deputaten Samen op Weg ernst kan maken met wat er nu vanuit het grondvlak is gezegd. Je zegt wel dat er niets nieuws bij is..."
Aalbers: 'Met alle achting hoor'.
De Fijter: 'Maar kennelijk is er toch wel zoveel gezegd, dat er nu stapels brieven liggen. Als je het gesprek daarover gaat voeren, zal Samen op Weg een wezenlijke ontmoeting worden'.
Aalbers: 'Als je met de 'retraite-periode' bedoelt, dat we in de komende tijd alle aandacht moeten geven aan geestelijke vorming en toerusting, dan sta ik naast j< i'.
Tot zover uit dit interessante gesprek tussen ds. Aalbers en ds. De Fijter.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 21 november 1986
Gereformeerd Weekblad | 12 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 21 november 1986
Gereformeerd Weekblad | 12 Pagina's