Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Gebeden regeren de wereld

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Gebeden regeren de wereld

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

KOL-OMMETJE

Wanneer we het wereldgebeuren volgen krijgen we niet de indruk dat de gebeden der heiligen van beslissende invloed zijn op de gang van zaken hier op aarde. Toch wordt wel gezegd dat de gebeden van Gods kinderen de wereld regeren. Hoe grote macht is hun in handen gelegd. De voorbeden van de aartsvader voor de goddeloze steden Sodom en Gomorra leren dat inderdaad de tussenkomst van Abraham het oordeel had kunnen afwenden, indien het aantal rechtvaardigen groter was geweest. Geenszins is dus uitgesloten dat, onder enigszins gunstiger verhoudingen, dank zij het pleit van gunstelingen aan Gods genadetroon een keer ten goede kan ontstaan. Het is niet gering waartoe de apostel ons oproept. Namelijk schrijft hij: , , Ik vermaan voor alle dingen, dat gedaan worden smekingen, gebeden, voorbiddingen, dankzeggingen voor alle mensen; voor koningen en allen, die in hoogheid zijn; opdat wij een gerust en stil leven leiden mogen in alle godzaligheid en eerbaarheid. Want dat is goed en aangenaam voor God, onze Zaligmaker; Welke wil, dat alle mensen zalig worden en tot kennis der waarheid komen". Over dat laatste „alle mensen" is door hete hoofden en koude harten al heel wat gediscussieerd. Mogelijk een afleidingsmanoeuvre om uit de klemmende oproep tot voorbede te geraken. Want het is heel wat. Smekingen, gebeden, voorbiddingen, dankzeggingen. De ware bidder heeft een heel instrumentarium. Dat ziet er anders uit dan het veelal geredekavel dat wij bidden noemen. Wat termen en gemeenplaatsen, waar het hart op afstand blijft.

De wereldtoestand geeft overigens alle aanleiding vurige gebeden en niet te vergeten smekingen te vermenigvuldigen. Ontwikkelingen en spanningen nemen toe. Ongekende mogelijkheden van vernietiging, bederf, manipulatie, beïnvloeding ten kwade presenteren zich nadrukkelijker en binnen vlot handbereik. Afval, goddeloosheid en allerhande ongerechtigheid groeien uit tot mate van volwassenheid. Toch komt ons voor dat het einde nog lang niet in het zicht is. Dikwijls zijn onze vragen veeleisend en verregaand. Toebrenging van vele heidenen, wederkeer van scharen afvalligen, bekering van alle groten der aarde. Eerlijk gezegd krijg ik er gedurig meer moeite mee. Wij laten ons van onze allerbeste kant zien en lag het aan ons wat zou dan de wereld er duizendmaal voortreffelijker uitzien. Doen we niet voorkomen of wij al niet welgezinder worden ten opzichte van een afvallige wereld, terwijl de HEERE Zich al onverbiddelijker betoont? Gedragen we ons als Absaloms voor de poorten, die toegang geven tot de troon der genade? Hadden wij het maar voor het zeggen. Deze wereld was aanstonds een paradijs.

Is er misschien één zwak punt in onze zoetsappige gebedspraktijk? Christus leerde ons bidden: „Gelijk ook wij vergeven onze schuldenaren". Dat eigenaardige proefje op de som der gebeden. Zijn wij zelf zo in de richting van alles wat wij met dringende woorden van de HEERE wel verlangen? Hier zou wel eens een gapende diepe kloof kunnen opengaan. Dat wij - altijd van bevinding gesproken - het getuigenis van genade, kortom Gods genadewerk, niet in ons hart aantreffen. Het zou wel eens heel wat meer aan onszelf kunnen liggen dan aan de HEERE, dat kennelijk niet gebeurt, al onze goede beurten die we maken ten spijt, waar we om bidden. Gebedsgaven, goed en best, maar waar is deze bedoelde gebedsgenade? God moet maar geven en alles doen en bewerkstelligen, maar waar blijven we zelf? Wij ho maar.

Dit artikel werd u aangeboden door: https://www.hertog.nl

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 september 1989

Gereformeerd Weekblad | 12 Pagina's

Gebeden regeren de wereld

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 september 1989

Gereformeerd Weekblad | 12 Pagina's