Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De Messias komt

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De Messias komt

10 minuten leestijd Arcering uitzetten

„De Geest des Heeren Heeren is op Mij, omdat de Heere Mij om een blijde boodschap te brengen aan de zachtmoedigen gezonden om te verbinden de gebrokenen van hart, om aa vrijheid uit te roepen en aan de gebondenen opening der om uit te roepen het jaar van het welbehagen des Heeren, d van onze God, om alle treurigen te troosten.". Jesaja 61 : 1—2

Het kan geen vraag zijn Wie hier aan het woord is. Want eeuwen later zal de hoogste Profeet Zelf in de synagoge van Nazareth de rol van Jesaja in handen nemen, deze woorden lezen en zeggen: He den is deze Schrift in uw oren vervuld.

Hij Die hier spreekt is de Gezalfde van de Vader, van Wie alle profeten hebben geprofeteerd, van Wie alle psalmdichters hebben gezongen. Door Zijn Geest heeft Jesaja geprofeteerd van het heil dat Hij gaat bereiden. En nu neemt Hij Zelf het woord, nu stelt Hij Zichzelf aan ons voor: de Geest des Heeren Heeren is op Mij.

De Messias komt

1) met de volmacht van Gods Geest

Hier spreekt een Gezalfde. Dat wil zeggen, een ambtsdrager. Iemand die tot een ambt is geroepen en met gezag is bekleed. Dat werd uitgedrukt door de zalving: U bent tot dat ambt geroepen, u krijgt er ook de bekwaamheid, de capaciteit voor om het uit te oefenen. Want de zalfolie was het symbool van de Heilige Geest. De Geest Die riep tot het ambt en leiding en kracht gaf tot het ambt.

Dat was nodig voor de geroepene zelf. Want hoe kon hij dat ambt uitoefenen zonder dat de Heilige Geest hem daartoe bekwaam maakte? En het was nodig voor de mensen die aan zijn leiding en zorg waren toevertrouwd. Iemand kan wel zéggen geroepen te zijn, maar wie zal dat bewijzen? De zalving is een legitimatie.

De hoogste Profeet, de Gezalfde van de Vader, is niet gezalfd met gewone zalfolie, maar met de Heilige Geest Zelf. En Hij is niet gezalfd door mensen, maar door de Heere Zelf. De Geest des Heeren Heeren is op Mij, omdat de Heere Mij gezalfd heeft.

Daarmee heeft de Heere Zelf betuigd dat Hij Zijn Zoon heeft geroepen tot Zijn werk, en dat Hij Hem voor aller oor en oog tot dat werk heeft aangesteld. Een volheid van de Heilige Geest is over Hem uitgestort.

Zoals de ambtsdragers in het Oude Testament gezalfd werden met de heilige zalfolie, zodat ze een ogenblik stonden in een gloed, in een lichtglans, zo zet de Vader Zijn Zoon in de lichtglans van de Heilige Geest. Hij zegt het, tegen ieder die het maar wil horen: Deze, Mijn Zoon, is geroepen tot het werk, en Hij is ervoor bekwaam gemaakt door de Geest Die op Hem rust.

Hier staan we voor onpeilbare diepten!

Hij Die met de Vader en de Heilige Geest waarachtig en eeuwig God is, is hier op aarde, als Mens onder de mensen, vervuld met de Heilige Geest om Zijn werk als Middelaar te kunnen doen.

Dat is enerzijds een stukje vernedering, dat Hij, hoewel God uit God, Zelf de Heilige Geest moet ontvangen om het werk der verlossing te kunnen uitvoeren. En tegelijk is dat Zijn Middelaarsheerlijkheid. Hij is ertoe geroepen, Hij kan het, en Hij kan het alléén! Hij heeft de Geest ontvangen zonder mate. Daarom kan Hij volkomen zaligmaken allen die door Hem tot God gaan. Zo'n Middelaar hebben we nodig! Want we vinden bij onszelf niets dan dorheid, doodsheid, geesteloosheid. Maar HIJ! Hij is gezalfd met de Heilige Geest. Er is bij Hem een volheid, en uit die volheid deelt Hij uit, mild en overvloedig.

En nu stelt Hij Zich aan ons voor. Hij biedt Zichzelf aan en zegt: Ik heb zóveel van de Heilige Geest ontvangen, wie mag Ik ermee helpen, wie kan Ik ermee zaligmaken?

De Messias komt

2) tot de arbeid in Gods Naam

De Knecht van de Vader kwam niet op eigen initiatief. Hij is gezonden. Dat is het wonder dat we rondom de Kerstdagen gedenken: Hij is gekomen, maar Hij was een Gezondene. Zo lief had God de we-reld, dat Hij Zijn Zoon zond tot een verzoening voor onze zonden.

Wat komt die Gezondene doen? Met één woord van Zijn macht alle vijanden verdelgen? Met één handgreep die goddeloze wereld in brand steken?

Nee, Hij is gezonden om een blijde boodschap te brengen. Een blijde boodschap. Goed nieuws. De engel zegt het trouwens in de Kerstnacht: Ik verkondig u grote blijdschap die al den volke wezen zal.

Het hele Evangelie is goed nieuws! God was in Christus de wereld met Zichzelf verzoenende. Jezus Christus is in de wereld gekomen om zondaren zalig te maken. Wie zou van zulk nieuws niet opkijken?

Jamaar, het is toch een boodschap voor de zachtmoedigen? En dat zijn zeker zachtaardige mensen? Mensen die het goede willen en zoeken. Nee, zachtmoedigen zijn in de bijbel altijd mensen die buigen voor God, die beven voor Zijn Woord. Maar dat is geen voorwaarde! Want wie nog geen zachtmoedige is, die kan het worden. Door die Geest Die het meest harde hart verbreekt, die meest harde wil buigt.

Hij heeft Mij gezonden om te verbinden de gebrokenen van hart. Dat zijn dezelfde mensen als de zachtmoedigen. Ze zijn gewond, gebroken door de zonde. Hun leven is stuk, en dat hebben ze zelf gedaan. Ze kunnen dat kapotte leven ook niet meer heel krijgen. Ze zitten bij de brokken die ze zelf gemaakt hebben.

Daar is HU nu voor gekomen. Die met de Heilige Geest is gezalfd. Om die gebrokenen van hart le verbinden. Om olie te

gieten in de wonden van hun ziel. Om dat gebroken hart te vervullen met de Geest der genade en der vertroosting.

Hij heelt gebrokenen van harte En Hij verbindt z' in hunne smarten.

Nóg een taak heeft Hij: de gevangenen vrijheid uitroepen en de gebondenen opening der gevangenis. Dat is niet best, als je in de gevangenis terecht gekomen bent. Dan heb je het een en ander op je kerfstok.

Dat hébben deze gevangenen ook. Ze hebben de zwaarste misdaad begaan, die je maar begaan kunt. Ze hebben een moordaanslag gepleegd op de Heere. En alle andere misdrijven staan daarmee in verband. Het komt allemaal voort uit die vijandschap tegen God.

Maar het ergste is: de meeste gevangenen weten niet eens dat ze gevangen zitten. Ze voelen niet de banden van de dood, de boeien van de hel. Ze denken dat ze vrij zijn.

Maar soms laat de Heilige Geest Zijn licht schijnen in zo'n cel. Dan ga je pas je banden zien. Dan voel je ze pas knellen. Dan zie je jezelf zitten tussen dikke muren en achter ijzeren tralies. Slaaf van de satan en van de zonde. Hoe kom je ooit los, hoe kom je ooit vrij?

Dan gaat zo'n gevangene roepen om eruit te komen. Voer mij uit mijn gevangenis... En dan is het niet een gevangenis, waar je verzorgd wordt en op z'n tijd ontspanning krijgt, zoals tegenwoordig! Ook niet een gevangenis waaruit je bij goed gedrag wat eerder ontslagen wordt. Je kunt de schuld alleen maar groter maken. Met je nette leven krijg je de celdeur niet open. Je komt ook niet in aanmerking voor de reclassering. Onverbeterlijk! Dat stemmen al die gevangenen toe.

Er is maar één mogelijkheid om eruit te . komen. Dat die celdeur van buitenaf geopend wordt. Daar is HIJ nu voor gekomen.

Die gevang 'nen vrijheid schenkt En aan hun ellende denkt.

En als de Zoon u zal vrijgemaakt hebben, dan zult gij waarlijk vrij zijn.

Het staat er tot twee keer toe: voor gevangenen vrijheid en voor gebondenen opening der gevangenis. Opdat u het maar zou geloven dat HIJ het kan, en doet! Opdat u zou kunnen zingen:

O Heer, ik ben, o ja, ik ben Uw knecht. Uw dienstmaagds zoon. Gij slaaktet mijne banden. Is er iets voor u bij? Bent u een zachtmoedige, een gebrokene van hart, een gevangene? Of is uw naam nergens bij genoemd? Dan heeft de Gezalfde Knecht nóg iets voor u. Om uit te roepen het jaar van het welbehagen des Heeren, de dag der wrake van onze God.

De Messias komt

3) in het jaar van Gods genade

Het jaar van Gods welbehagen. Dat is een toespeling op het jubeljaar. Dan kregen alle verarmden hun bezit terug, en alle slaven hun vrijheid.

Het jubeljaar, het jaar van de ramshoorn. Want het werd ingeluid doordat op de Grote Verzoendag op de ramshoorn werd geblazen. Op de dag waarop de zonde van een heel jaar was verzoend, werd het jaar van de vrijlating aangekondigd.

Dat jubeljaar is volle werkelijkheid geworden toen Christus in deze wereld kwam. In de nacht van Zijn geboorte zongen de engelen: in de mensen een welbehagen. Toen Hij werd gedoopt in de Jordaan, klonk een stem uit de hemel: Deze is Mijn Geliefde Zoon, in Wie Ik Mijn welbehagen heb.

Het jubeljaar van Gods genade wordt niet aangekondigd door de ramshoorn, maar door de verkondiging van het Evangelie. De dienaren blazen op de bazuin en roepen u toe: laat u met God verzoenen! U hoeft niet te blijven in de slavernij van de zonde en van de duivel. Er is vrijheid voor gebondenen en gevangenen. Nü is het de welaangename tijd, nü is het de dag der zaligheid.

Wat zou het verschrikkelijk zijn, nu nog een gevangene, een gebondene te blijven...! Terwijl de vrijheid u aangeboden wordt. Dan kan de Heere toch alleen maar zeggen: U hebt niet gewild...?

Dat kan niet ongestraft blijven. Want behalve een jaar van Gods welbehagen is er ook een dag der wraak! Op het jaar van de verlossing volgt de dag van de vergelding. Dat Kind, dat geboren wordt, zal voor de één tot een opstanding zijn, voor de ander tot een val. De Rotssteen Die God gelegd heeft - u kunt erop gebouwd worden, u kunt zich erop te pletter lopen.

Ziet dan toe, hoe ge het Evangelie hoort. Hoe u reageert op de boodschap van Gods verlossing. Want hoe zult u ontvlieden indien ge op zó grote zaligheid geen acht geeft?

Nog één opdracht van deze Knecht: om alle treurigen te troosten. Treurigen, mensen die bedroefd zijn. Wier hart schreeuwt naar God, naar de levende God.

Tegen hen zegt Hij: IK, Ik ben het Die u troost. Troost, troost Mijn volk, zal uw God zeggen.

Hij is immers gezalfd met de Heilige Geest, Wiens Naam is Trooster?

Zalig zijn die treuren, want zij zullen vertroost worden. Zalig zijn die bedroefd zijn, want hun droefheid zal tot blijdschap worden. Daar is Hij nu voor gekomen, om alle treurigen te troosten.

Straks zullen de vrijgekochten des Heeren te Sion komen met gejuich en eeuwige blijdschap zal op hun hoofd wezen, vrolijkheid en blijdschap zullen zij verkrijgen, maar treuring en zuchting zullen wegvheden.

En ze zullen het gebed verstaan dat de Hoogste Profeet, de enige Hogepriester, hier op aarde heeft gebeden: Ja, Vader, alzo is geweest het welbehagen voor U.

Dit artikel werd u aangeboden door: https://www.hertog.nl

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 14 december 1990

Gereformeerd Weekblad | 12 Pagina's

De Messias komt

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 14 december 1990

Gereformeerd Weekblad | 12 Pagina's