Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

CALVIJN (2] EN HET DAAG'LIJKS LEVEN (2)

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie

CALVIJN (2] EN HET DAAG'LIJKS LEVEN (2)

3 minuten leestijd

schilderkunst kwam dit het sterkst naar voren. Ook in de muziek ging het oppervlakkige, dat alleen gerichtzijn op het , , genoegen", doorkhnken, zelfs in de kerk.

De mens en het puur menselijke (humanus) met zijn denken en genieten werd de maat van alle dingen. Calvijn heeft het grote gevaar van dit door en door menselijke onderkend en er tegen gestreden met zijn pen.

Niet de mens staat bij de reformator in het middelpunt maar God en Zijn eer, zoals geopenbaard in de Heilige Schrift: sola scriptura.

Het doperse denken

Een derde achtergrond waartegen we Calvijn moeten lezen ten aanzien van de vragen en vraagstukken van het daag'lijkse leven, is het denken van de wederdopers.

Nog maar kort geleden (juli 1991) stond in een landelijk dagblad een artikel van Drs. K. Exalto over de uitwassen waartoe dit doperse denken geleid heeft. En wie zich heel grondig wil verdiepen in deze geestestroming, verwijzen we naar de studie van Dr. W. Balke: , , Calvijn en de doperse radikalen".

Ook bij de dopersen stond wereldmijding centraal, maar in andere zin dan binnen het rooms-katholicisme van de zestiende eeuw.

De radikale dopersen lieten de wereld de wereld en meenden dat zij het Rijk Gods op aarde konden en moesten oprichten. Een aantal van hen was er van overtuigd, dat het duizendjarig rijk was aangebroken en dat de dopersen dat rijk moesten realiseren ver van het wereldse gewoel. De wereld was namelijk één poel van zonde en bederf; ook de regeerders van deze wereld, de overheid, waren alleen maar zondig en de kerk eveneens.

Daarom lieten de dopersen zich niets gelegen liggen aan de geordende wetten van overheid en kerk. Men onderwierp zich niet aan de rechtspraak en meende aan niets en niemand meer gehoorzaam te behoeven zijn. Zij, de dopersen, deelden immers in de volmaaktheid van Christus en konden daarom geen gemeenschap (meer) hebben met de grote en boze wereld.

Ieder die enigszins de kerkgeschiedenis kent, weet waar dit op uitgelopen is: een Jan van Leiden die zich tot koning van Münster laat kronen; een anarchie en een ongebreideld en eerloos sexueel leven. De dopersen zeiden te pas en te onpas: de Geest zegt ons... maar het bleek telkens een spreken van de geest met een kleine letter te zijn.

Calvijn kwam met het eeuwig blijvende en betrouwbare, onwankelbare en onfeilbare Woord, zonder daarbij het werk van de Heilige Geest te ontkennen of te verontachtzamen. Bij hem spreekt ook de Geest, maar dan altijd door het Woord. Ook als God in het leven van Zijn kinderen soms een apart woord schenkt in bepaalde situ-

aties en op kruispunten van hun leven, zal dat altijd - wanneer het goed is - een woord uit HET Woord zijn, levendgemaakt, (velen zeggen: toegepast) door de Geest.

De dopersen leefden bij en van inwendige stemmen, die soms lijnrecht ingingen tegen de stem van de Heilige Schrift. Doordat ons verstand maar ook ons gevoelsleven verduisterd is door de zonde, is het met recht levensgevaarlijk alleen af te gaan op inwendige gevoelens en stemmen in plaats van op de stem Gods, hoorbaar in Zijn Woord.

Ons arglistig hart hoort altijd graag alleen die stemmen - soms met uit z'n verband gerukte teksten - die overeenstemmen met ónze verlangens.

Calvijn stelde nadrukkelijk tegenover het leven van gevoelens en inwendige stemmen, het leven uit het geloof alleen: sola fide.

Dit artikel werd u aangeboden door: https://www.hertog.nl

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 13 september 1991

Gereformeerd Weekblad | 12 Pagina's

CALVIJN (2] EN HET DAAG'LIJKS LEVEN (2)

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 13 september 1991

Gereformeerd Weekblad | 12 Pagina's

PDF Bekijken