Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De Zaligmaker van zondaren

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De Zaligmaker van zondaren

10 minuten leestijd Arcering uitzetten

MEDITATIE

Daarom zeg Ik u: haar zonden zijn haar vergeven, die vele waren, want zij heeft veel liefgehad, maar die weinig vergeven wordt, die heeft weinig lief.

En Hij zei tot haar: w zonden zijn u vergeven. Lukas 7 : 47-48

Wij hebben Hem lief, omdat Hij ons eerst heeft liefgehad. Dat is het wat de Heere Jezus wil leren aan de mensen in het huis van Simon. Daar is een vrouw, een zondares, die de Heere heeft liefgekregen. En daar is een man, een Farizeeër, die deze vrouw in haar liefde verdenkt. Maar uiteindelijk gaat het om Hem, de Zaligmaker van zondaren,

1) Die wederliefde ontvangt

De Heere Jezus is uitgenodigd om in het huis van een Farizeeër de maaltijd te gebruiken. Dat is niet zo gewoon, want de Farizeeërs zijn Zijn vrienden niet. Ze zijn zelfs vijandig tegen Hem.

Maar Simon heeft Hem uitgenodigd. Hij is waarschijnlijk een man die niet zo goed weet wat hij met Jezus aan moet... Hij heeft van Hem gehoord. Zijn woorden en tekenen hebben wel indruk op hem gemaakt. Maar als Farizeeër kan hij Hem niet accepteren. En nu wil hij die Jezus wel eens van dichtbij leren kennen. Nu wil hij eens zien of Hij werkelijk zo groot is als de mensen zeggen.

Hij wordt heen en weer geslingerd tussen achting voor Jezus aan de ene kant, en zijn prestige onder de Farizeeërs aan de andere kant.

Zulke mensen zijn er meéf, die hinken op twee gedachten. Ze horen het Woord, ze zien de tekenen die de Heere doet. Ze zijn ervan overtuigd dat ze Hem eigenlijk moesten dienen en vrezen. Maar wat zullen de mensen wel zeggen? En gaat het tegenwoordig niet al te gemakkelijk?

Simon heeft toch niet al te grote gedachten van de Heere Jezus. Dat blijkt wel als de maaltijd nog maar nèt begonnen is. Dan komt daar die vrouw binnen. Dat is een pijnlijk incident. Want iedereen kent haar. Zij is een zondares. Dat zal wel zo ongeveer betekenen: een publieke vrouw.

Het gezelschap is er verlegen mee. Hoe durft zij, zo'n slet? Het is om je wèg te schamen.

Wat zoekt die vrouw hier? Wel zij zoekt Jezus. Zij heeft gehoord dat Hij hier is. Zij trekt zich niets aan van de stekende blikken van al die mannen. Zij gaat rechtstreeks naar Hem toe.

Hebt u er ook alles voor over om bij Hem te komen? De mensen zeggen soms: ik zou wel graag naar de kerk gaan, maar ik durf niet meer. Alle mensen zullen me aankijken.

Kijk eens naar deze vrouw! Alle ogen zijn op haar gericht en toch zet zij door. Zij ziet eigenüjk niemand dan Jezus alleen.

Wat wil deze vrouw? Alleen maar even haar liefde betuigen voor de Heere Jezus. Zij zegt geen woord. Maar zij spreekt door haar daden. Zij gaat achter Hem staan, maar dan worden haar emoties haar te machtig. De tranen vloeien over Zijn voeten. Met haar losse haren droogt zij die voeten af. En dan giet zij het meegebrachte flesje zalfolie over Zijn voeten uit. Dat is haar dankoffer.

Heeft die vrouw geweten dat Simon als gastheer tekortgeschoten is? Dat hij zelfs de meest vanzelfsprekende daden van wellevendheid heeft nagelaten? In ieder geval zet deze vrouw al die mannen beschaamd. Niemand heeft blijkbaar veel in Jezus gezien. En deze vrouw, voor wie al die mannen hun neus ophalen, doet wat zij hebben nagelaten.

Kende deze vrouw Jezus al? Zeker, het is niet de eerste keer dat zij Hem ontmoet. Dat bewijst zij met haar daad, Hoe en waar, dat weten we niet. Maar door Hem is in haar leven alles anders geworden. Zij heeft dat zondige leven vaarwel gezegd. En nu zingt het in haar hart: ik zal U al mijn liefde waardig schatten.

Wij weten hoegenaamd niets van deze vrouw. Maar het voornaamste is ons bekend: dat de Heere de hoogste plaats heeft gekregen in haar leven. Zij is een zondares, maar HIJ is haar Zaligmaker.

Het is goed dat naamlozen dat weten. Het is niet de vraag wie u bent en waar u woont. Ook niet waar het begonnen is of hoe diep het erdoor ging. Het is alleen de vraag of u de Heere nodig hebt. Of u door niets en niemand bij Hem vandaan bent te houden. Dan krijgt u wel veel tegen u. Dat zien we in het huis van Simon, waar het de Zaligmaker van zondaren is,

2) Die eigenliefde ontmaskert

Er is tot nog toe geen woord gezegd. Maar denken doen die mensen in het huis van Simon des temeer! Vooral de gastheer vindt het maar een weerzinwekkende vertoning. Hij vraagt zich af: hoe durft deze vrouw in mijn huis te komen? En hoe durft zij te doen wat zij doet?

Daarmee verraadt Simon dat hij zichzelf niet kent. Want genade doet ons nooit laag op een ander neerzien. Simon zit zichzelf met deze vrouw te vergelijken en die vergelijking kan alleen maar in zijn voordeel uitvallen. Zij is een vrouw van slechte zeden en hij is een man van onbesproken gedrag.

Dat doet een natuurlijk mens, een godsdienstig mens altijd. Hij veroordeelt de ongerechtigheid bij een ander, om zijn eigengerechtigheid op te richten.

Dat er een verandering gekomen kan zijn in het leven van deze vrouw, die gedachte komt zelfs niet bij Simon op. Daar is die vrouw veel te slecht voor. Hoeren en tollenaars? Daar is de Messias toch niet voor gekomen?

En - denkt Simon - nu komt ook uit Wie HIJ is... Want wie neemt er nu van zo'n vrouw een hulde in ontvangst? Als Hij haar niet kent, dan is Hij nog enigszins te verontschuldigen. Maar dan is Hij ook geen profeet. Want profeten weten alles. Anders zou Hij zeggen: met zo iemand wil Ik niet te maken hebben.

Simon stelt Jezus op één lijn met zichzelf. Jezus moet zijn zoals hij is. Jezus behoort over zondaren te denken zoals hij erover denkt.

Geen kennis van zichzelf en geen kennis van de Zaligmaker... Nee, hij heeft geen Zaligmaker nodig, want hij heeft geen schuld. Dan kun je dagenlang praten over wat mag en niet mag, wat er gekend en niet gekend moet worden. Maar een Zaligmaker heb je niet nodig, of het moest er één zijn die overeenkomt met je eigen verwachtingen. Een Zaligmaker voor nette en fatsoenlijke mensen...

Maar nu gaat de Zaligmaker spreken. Nu zal Simon horen dat Hij toch een Profeet is, omdat Hij zelfs de binnenste gedachten van Simon kent. Hij vertelt de gelijkenis van twee schuldenaars. Dat zal een verschil maken, of je 500 of 50 gulden cadeau krijgt... Simon is dan ook zó klaar met het antwoord op de vraag...

Maar nu komt de toepassing. Ziet ge deze vrouw? Ja, óf Simon haar ziet! Hij zou haar wel wèg kunnen kijken! Maar die vrouw heeft gedaan wat u nagelaten hebt.

Wat is dat tactvol en liefdevol van de Heere Jezus. Hij maakt Simon geen verwijt. Terwijl Hij toch het volste recht had om te zeggen: man, u hebt van het Evangelie nog niets begrepen! Maar Hij giet Zijn onderwijs in de vorm van een gelijkenis.

Nu staat Simon op één lijn met die slechte vrouw. Ze hebben allebei schuld. En evenmin als die vrouw is Simon in staat die schuld te betalen.

Dat gebeurt nu, als de Heere Zijn licht over ons leven laat schijnen. Dan kunnen we voor de mensen nog wel de schijn ophouden, maar de Heere kijkt er doorheen. Dan houden we niets over.

Wat een liefde van de Heere Jezus! De liefdeloze Simon wordt ontmaskerd door de liefdevolle Heiland.

Wilt u het erkennen en belijden dat uw schuld groot is en dat u niets hebt om te betalen? Dat u aangewezen bent op genade? Of bent u nog als Simon, de man van de wet die oordeelt en veroordeelt, en die niet op één lijn wil staan met tollenaars en zondaars?

We zouden wel willen weten hoe het met Simon afgelopen is. Of het onderwijs van de Heere Jezus vrucht heeft gedragen in zijn leven. Maar daarover wordt het stilzwijgen bewaard. Het gaat immers niet om Simon, het gaat om de Zaligmaker,

3) Die zondaarsliefde verkondigt

Haar zonden zijn haar vergeven, die vele waren. De Heere Jezus praat de zonde niet goed! Haar zonden waren inderdaad vele.

Maar ze zijn vergeven. Dat is het grootste wonder dat ons kan gebeuren, dat God ons de zonde vergeeft. Dat God naar recht ons niet wil schuldig keuren.

Hoe kan dat, dat God de zonde vergeeft? Omdat wij het waard zijn? Bij deze vrouw lijkt het wel zo. Want, zegt de Heere Jezus, zij heeft veel liefgehad. Is dan haar liefde de grond voor de vergeving? Dat zou in strijd zijn met de gelijkenis die de Heere Jezus verteld heeft. In strijd ook met de ganse inhoud van de Schrift. Want de Heere vergeeft de zonde niet om iets van ons.

We zullen dan ook moeten lezen - en dat kan óók! - : haar zonden zijn haar vergeven, daarom heeft zij veel liefgehad. Haar liefde die zij komt betuigen aan de Heere Jezus is het bewijs dat HIJ haar eerst heeft liefgehad.

Haar liefde is niet de grond voor de vergeving, zij is het gevolg van de vergeving. Het zijn de werken die voortvloeien uit het geloof. De vruchten der dankbaarheid die voortgebracht worden door ieder die Christus is ingelijfd.

Weet u er ook van, dat het Lam uw zonden op Zich nam? Dat zal dan blijken uit de vrucht. Of uw leven een dankoffer is voor Hem.

Want - zegt de Heere Jezus - wie weinig vergeven wordt die heeft weinig lief. En aan het adres van Simon betekent dat: u hebt Mij helemaal niet lief, dus is u blijkbaar nog niets vergeven...

Wat een genade dat de Heere Jezus in dit huis, in dit koude en harde gezelschap de vergeving der zonden verkondigt! Dat Hij Zijn armen uitbreidt naar Simon, en naar al die gasten, en naar u, en naar mij, en dat Hij zegt: al waren uw zonden als scharlaken, ze zullen wit worden als sneeuw.

Hoe krijgt u daar deel aan? Door afstand te doen van uw ongerechtigheid en van uw eigengerechtigheid, en door te vluchten tot Hem, de Zaligmaker van zondaren. Die de zonde verzoend en voor de schuld betaald heeft.

En dan mogen we het uit Zijn mond horen, net als deze vrouw: uw zonden zijn u vergeven. Zij wist het al, en zij mag het nóg een keer horen. Ja, want het wonder is ook zo groot! We hebben het nodig dat de Heere het telkens opnieuw bevestigt.

En wat blijft er dan over? Toen hoorde God! Hij is mijn liefde waardig! Ik zal liefde en lof voor U ten offer mengen. Desnoods in een zaal vol mensen die er niets van geloven. En straks in 't heiligdom, waar 't volk vergaderd is.

W.v.G.

Dit artikel werd u aangeboden door: https://www.hertog.nl

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 31 januari 1992

Gereformeerd Weekblad | 16 Pagina's

De Zaligmaker van zondaren

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 31 januari 1992

Gereformeerd Weekblad | 16 Pagina's