Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Door de verlossing die in Christus Jezus is (6)

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Door de verlossing die in Christus Jezus is (6)

9 minuten leestijd Arcering uitzetten

VAN DE BEKERING

In het vorige artikel hebben we aangewezen de noodzaak van het erkennen en belijden van de schuld voor God als een wezenlijk aspect van de bekering tot God. We gaan daar even op door om de plaats van de wet te onderstre pen. Paulus de machtige man Gods schrijft daar hele behartenswaardige dingen over, Zonder de wet, zo zegt hij, zo leefde ik eer tij ds; maar toen het gebod gekomen is, zo is de zonde weer levend geworden, doch ik ben gestorven (Rom. 7 : 9). Ik leefde, zegt Paulus, ik was gelukkig met mezelf. Ik was geacht en gezien in de kerk. Ik meende te leven in de rechte stand voor God. Ik dacht de vergeving te heb ben ontvangen. Maar de Heiüge Geest over tuigde me en de wet kwam en het Woord van God kwam en ik zag dat ik werd misleid en be drogen. De Heilige Geest deed het slapende geweten ontwaken. En Hij deed dat door de wet. Maar de zonde, oorzaak genomen heb-^ bende door het gebod, heeft in mij alle begeert lijkheid gewerkt (Rom. 5 : 8). Het prikkelde de zonde in Paulus. Dat wil dus zeggen, dat hoe meer het Ucht van de wet schijnt in onze verdorven harten, des te meer wordt onze natuurUjke vijandschap aangewakkerd. Het is als met een leeuw die in een kooi zit opgeslo ten. Die leeuw slaapt. U kunt die kooi binnen gaan en naast die leeuw gaan liggen en naast die leeuw in slaap vallen. Dat is mogelijk. Maar als u uw strategie verandert en u gaat de kooi binnen met een felle lamp en een ketting, omdat u vast besloten bent die leeuw wakker te maken en aan de ketting te leggen, u begrijpt, dat wordt een worsteling op leven en dood. Omdat de leeuw wakker geworden is. Dat is nu wat er gebeurt als de wet door de Geest in ons leven komt en wordt toegepast. De vijandschap van het hart, de zonde in ons wordt ontdekt. De zonde wordt levend. Danl klaagt het geweten ons aan, duizendvoudig eïj we kunnen dan de beschuldigingen niet ont-; kennen. Zo wordt de mond gestopt (Rom. 3 i 19). Zo wordt het hart gebroken, ben ik del grootste der zondaren en kan ik zingen van ge| nade en roemen in het kruis van Christus.

Niet buiten de maat

De Schrift zet bij het oprecht berouw en de eerlijke schuldbelijdenis geen punt. Dat alleen maakt een mens wanhopig. Dat zou de hel naar ons toebrengen. Als al de eisen van de wet naar me toekomen, mijn schuld en zondigheid worden ontdekt; wanneer het geweten is opengegaan, de klemmende noodzaak van de bekering me op het hart is gebonden; ik versta dat ik me niet bekeren kan, het zou me wanhopig maken zonder het zicht op Christus. Overtuiging en gevoel van zonde alleen is niet genoeg. Denk maar aan het aangrijpende voorbeeld van Judas. Hij was overtuigd van zonde. Ook van de bijzondere zonde die hij had begaan. Hij komt tot een schuldbelijdenis. Hij erkent dat hij onschuldig bloed heeft vergoten. Hij heeft berouw gehad en hij heeft de ouderhngen de dertig zilveren penningen weergebracht (Matth. 27 : 3—10). Wat hem evenwel ontbrak was het ware geloof en de liefde tot God. Er was geen geloof in de vergeving van de zonden. Er was geen zicht op de barmhartigheid van God in Christus. Dat zal er zijn in de ware bekering. Dat is de tweede | wortel. Het zicht op de genade. Een zaligmakend zicht op het kruis van Christus, het offer van Christus, de vergeving in Zijn bloed. Ik moet niet alleen zicht hebben op mijn eigen hart en mijn schuld, om tot bekering te ko-'men, maar ook zicht op Christus.

Hoe strenger wij tegen onszelf zijn en hoe scherper wij oordelen in het onderzoeken van onze zonden, des te meer moeten wij, naar het woord van Calvijn, hopen op Gods genade en barmhartigheid. Hij voegt er, heel pastoraal, aan toe dat we bij de veroordeling van onszelf maat moeten houden, opdat de droefheid ons I niet zou verslinden. Want beangstigde gewetens zijn tot niets in meerdere mate geneigd, dan tot een vervallen in wanhoop.

Als Paulus dan ook in Hand. 26 : 18 verkondigt de bekering tot God dan doet hij dat op de grondslag van het volbrachte werk van Christus. Hij zegt namelijk niets buiten hetgeen de profeten en Mozes gesproken hebben namelijk dat de Christus lijden moest en dat Hij, de Eerste uit de opstanding der doden l zijnde, een licht zou verkondigen aan dit volk Ï en aan de heidenen (vs. 22 en 23).

Regelrechte verwijzing naar het kruis

Zoals het aangeschoten dier vlucht naar z'n hol en de achtervolgde misdadiger naar de hoorn van het altaar, zo vlucht de verootmoedigde zondaar tot Christus. Zoals Paulus zelf, verslagen door het gevoel van zijn zonde het uitzegt: k ellendig mens, wie zal mij verlossen van het lichaam dezes doods. Hij voegt daar als in een adem aan toe, als hij Christus ziet en Hem begroet als Zijn Zaligmaker; Ik dank God door Jezus Christus onze Heere (Rom. 7 : 24 en 25).

De volle maag van de hoogmoedige Farizeeër verafschuwt de honigraat van Christus gerechtigheid. Maar voor de hongerige maag van de deemoedige zondaar is het bittere en smadelijke lijden van Christus alles. God is in Christus een God van heil en van hemelhoge zaligheid. Door Zijn genade klinken de klokken van bevrijding in het diepst van mijn ziel: De schuld Uws volks hebt Ge uit Uw boek gedaan. Ook ziet Ge geen van hunne zonden aan!

Deze tweede wortel van de bekering is absoluut nodig. Het zicht op het kruis van Christus door het geloof. Daar wordt de vrede met een kus van het recht gegroet. God heeft Christus tot zonde gemaakt. Hij heeft de zonde van al Zijn gekenden op Christus gelegd. Wat moet de zonde verschrikkelijk zijn als de Zondeloze door de Vader, Zijn Vader niet wordt gespaard. Deze is Mijn geliefde Zoon, in Wie Ik Mijn welbehagen heb. Naar Hem hebben wij te horen (Matth. 17 : 5). Christus Hij heeft de vloek gedragen, een vloek geworden zijnde voor ons (Gal. 3:13). Hij heeft aan Gods gerechtigheid voldaan. God, Die heiUg is en rechtvaardig. God, Die toornt over de zonde, de zonde niet ongestraft kan laten. Eer Hij de zonde ongestraft liet blijven, heeft Hij ze gestraft aan Zijn eigen lieve Zoon met de bittere en smadelijke dood des kruises (formulier H. Avondmaal). Zo heeft dan God Zijn rechtvaardigheid bewezen tegen Zijn Zoon, als Hij onze zonden op Hem gelegd heeft; en heeft uitgestort Zijn goedheid en barmhartigheid over ons, die schuldig en der verdoemenis waardig waren, voor ons gevende Zijn Zoon in de dood, door een zeer volkomen liefde (art. 20 NGB).

Het is het probleem, de last, de levensvraag voor het ontwaakte geweten: Hoe kan ik, de diep schuldige verloren zondaar voor God bestaan. Hoe kan ik tot God naderen. Hoe is deze God om zo te zeggen toegankelijk? God tegen Wie ik gezondigd heb? Het antwoord op die vraag is enkel en alleen: door het kruis van Christus! Er is geen zondaar die zich bekeert dan met een zicht op Christus en Zijn kruis. In dat kruis ligt de enige hoop voor de zondaar die overtuigd is van zonde. Het is het antwoord op de diepste levensvragen. Op Jezus zien, door het geloof. En behouden worden. Op Christus zien, Die gezegd heeft: Al wat de Vader Mij geeft, zal tot Mij komen en die tot Mij komt, zal Ik geenszins uitwerpen (Joh. 6 : 37).

De open deur

Vergeving en ontfermende zondaarsliefde, het komt in het kruis openbaar. De hoogmoed gebroken, het verzet tegen een leven van genade alleen opgegeven. De overgave aan Hem en zo omspoeld worden door Zijn ontferming. Dat de Heilige Geest in onze harten ontsteekt een oprecht geloof, dat Jezus Christus met al Zijn verdiensten omhelst. Hem eigen maakt en niets anders meer buiten Hem zoekt (art. 22 NGB). Aan de voet van het kruis, daar en nergens anders ter wereld vindt het geprangde gemoed en het gekwelde geweten rust. Het bevel van bekering, de eis tot bekering wordt dan ook gedragen door de belofte van ontferming voor hen die zich bekeren.

Nu dan, spreekt de Heere, bekeert u tot Mij met uw ganse hart en dat met vasten en met geween, en met rouwklacht. En scheurt uw hart en niet uw klederen en bekeert u tot de Heere, uw God; want Hij is genadig en barmhartig, lankmoedig en groot van goedertierenheid en berouw hebbende over het kwade (Joel 2 : 12 en 13). De verloren zoon kwam tot zichzelf. Maar hij vertrouwde erop dat het hart van de vader en dat de deur van het huis van de vader openstond. Bekend is het verhaal van die moeder die een dochter had, die zoals dat dan heet, de wereld was ingetrokken. Als eens de verloren zoon. Weg van huis en haard, weg van het Woord en van de dienst des Heeren. Zoals dat ook vandaag zo veelvuldig gebeurt. De dochter echter was teruggekomen. Iemand vroeg aan die moeder, welke middelen zij had aangewend. Haar antwoord was opmerkelijk. Ze zei: k bad, dag en nacht tot de Heere. Maar dat was niet alles. Als ik 's avonds naar bed ging, deed ik de deur nooit op slot. Ik dacht bij mijzelf, als mijn dochter soms zou terugkeren, terwijl ik op bed lag, ze zou nooit kunnen zeggen dat ze bij haar moeder aan de deur was geweest en dat ze er niet in kon. En toen inderdaad de dochter in een zekere nacht huiswaarts kwam en aan de deur voelde, ging ze ogenblikkeUjk naar binnen. Het werd haar redding.

Die open deur (nacht en dag) is een schitterende illustratie van het Uefhebbend hart van God tot zondaren. Wanneer Hij zondaren trekt en roept tot het heil in Christus, ze stelt in de eenheid en gemeenschap met Hem, ze komen nooit voor een dichte deur.

P.

K.t.K.

Dit artikel werd u aangeboden door: https://www.hertog.nl

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 18 december 1992

Gereformeerd Weekblad | 16 Pagina's

Door de verlossing die in Christus Jezus is (6)

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 18 december 1992

Gereformeerd Weekblad | 16 Pagina's